تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799581905




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخن روز/آرايش جديد پارلماني؛ ليبرالهاي ناكام در انتخابات كويت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سخن روز/آرايش جديد پارلماني؛ ليبرالهاي ناكام در انتخابات كويت
خبرگزاري مهر -گروه بين الملل: براساس نتايج نهايي انتخابات پارلماني كويت كه عصر يكشنبه هفته جاري منتشر شد؛جريان اسلامگرا اين كشور موقعيت خود را در پارلمان تقويت كرد و جريان ليبرال نيز شكست سنگيني متحمل شد.

صرف نظر از گرايشهاي موجود در ميان جريان اسلامگراي كويت ،‌ اين جريان توانسته است از مجموع 50 كرسي پارلمان بيش از نيمي از كرسي ها را به خود اختصاص دهد.

اسلامگراهاي سني با افزايش چهار كرسي جديد نسبت به پارلمان سابق مجموعا 21 كرسي مجلس را به خود اختصاص دادند. در اين بين جمعيت سلفي سني با كسب 10 كرسي و اخوان المسلمين با كسب سه كرسي و سني هاي مناطق قبيله اي نيز هشت كرسي را به خود اختصاص دادند.

شيعيان كه تقريبا يك سوم جمعيت كويت را تشكيل مي دهند در اين انتخابات با اقبال عمومي روبرو شده و با كسب چهار كرسي از پارلمان ياده شده،نشان دادند كه جريان اثرگذاري درتحولات سياسي كويت محسوب مي شوند. اين در حالي است كه در پارلمان گذشته كه به دليل اختلافات با دولت از سوي اميركويت منحل اعلام شده بود؛ شيعيان سه كرسي را دراختيار خود داشتند.

بازنده اصلي جريان اسلامي در كويت در انتخابات اخير، جمعيت اخوان المسلمين بود كه در پارلمان گذشته شش كرسي در اختيار داشت، اما در انتخابات اخير تنها توانست سه كرسي پارلمان را در اختيار بگيرد.

از ويژگي هاي قابل تامل اين دوره از انتخابات كويت، شكست فاحش زنان كويتي براي كسب حتي يك كرسي از پارلمان اين كشور بود. زنان در كويت 55 درصد مجموع راي دهنگان را تشكيل مي دهند. ضمن آنكه ليبرالها نيز با تصاحب هفت كرسي از بازندگان اصلي انتخابات اخير كويت محسوب مي شوند. جبهه كار مردمي به رياست احمد السعدون نيز تنها به تصاحب يك كرسي اكتفا كرد و اين در حالي است كه در مجلس پيشين، چهار كرسي رادر اختيار خود داشت.

شكي نيست كه پيروزي عدنان عبدالصمد و احمد لاري دو نماينده شيعي پارلمان سابق در انتخابات كنوني كه با شركت در مراسم يادبود شهيد عماد مغنيه از رهبران حزب الله لبنان، خشم دولت را برانگيخته بودند و از سوي دولت نيز متهم به اقدامات تروريستي شدند؛ نشان از شعور بالاي راي دهندگان در تمييز و تشخيص تحولات سياسي منطقه دارد.

همچنين شكست نامزدهاي زن كه از حمايت فراوان دولت بهره مند بودند؛ نشان مي دهد كه راي دهندگان كويتي اينك بيش از هرزمان ديگري رفتارهاي دولت و ديكته هاي خارجي را زير نظر دارند. چه اينكه مشاركت سياسي زنان به عنوان يكي از محورهاي طرح خاورميانه بزرگ آمريكا محسوب شده و شكست اين پروژه در واقع عدم افبال عمومي نسبت به طرح هاي وارداتي را نشان مي دهد. هرچند كه زنان در حال حاضر در كويت از مشاركت بالاي اجتماعي برخوردارند و آرام آرام براساس شرايط اين كشور سعي در تحصيل جايگاه خود دارند.

يكي از موارد مورد بحث درباره انتخابات اخير كويت اينكه بر خلاف دوره ‌هاي گذشته كه انتخابات در ‪ ۲۵حوزه راي ‌گيري برگزار مي ‌شد، براي نخستين بار مطابق قانون جديد، در ‪ پنج حوزه راي‌گيري انجام شد. به اين معني كه حوزه هاي انتخاباتي كاهش، اما شمار نامزدها در يك حوزه هاي انتخابيه افزايش چشمگيري داشت.

دراين باره دو تحليل وجود دارد: يكي اينكه تكيه به حوزه هاي پنج گانه دليل اصلي است. به خاطر اينكه در كويت اصولا مناطق تقسيم شده هستند و قبيله ها به طوركامل بر يك منطقه اي تسلط دارند و اسلامگراهاي محافظه كار نيز وضعيتشان به همين منوال است . آنچه كه اتفاق افتاد تنها تقسيم كرسي هاي مجلس با پوشش دموكراتيك بود.

تحليل ديگر معتقد است كه سيستم حوزه هاي پنج گانه منعكس كننده جغرافياي سياسي كويت است. ضمن آنكه كويت از آنچه در اطرافش مي گذرد، بي تاثير نيست . شهروندان كويتي به نظر مي رسد اطمينان خود را نه تنها به به لبيراليستهاي كويتي كه ليبراليستهاي منطقه نيز از دست داده است. ضمن آنكه شهروند كويتي اعتقاد دارد كه اسلامگراهاي سنتي هيچ گونه وابستگي سياسي به هيچ گروه خارجي همانند اخوان المسلمين ندارند. از سوي ديگر قبايل نيز مخالفت به معناي سياسي كه شرايط منطقه بر آنها تحميل كند، ندارند.

براين اساس راي دهندگان كويتي با انتخاب چنين تركيبي از نمايندگان براي دور جديد پارلمان (كه بيشتر تحت الشعاع احساسات طايفه اي بود) سعي دارند از يك سو به اختلافات بين حكومت و پارلمان پايان دهند و از سوي ديگر مانع ورود كويت به تنشهاي منطقه اي شوند. امري كه بي شك با اقبال نظام سياسي اين كشور روبرو خواهد شد. در مجموع به نظر مي رسد نتايج اين انتخابات همسو با سياست محافظه كاري دولتهاي عربي منطقه بود و اصولا پيروزي اسلامگراهاي سنتي به نفع نظام كويت خواهد بود. چه اينكه نتايج در واقع تاكيدي بر اين نكته است كه افكارعمومي كويت همچنان گرايش ويژه اي به سياستهاي رسمي دولت كويت دارند.
----------------------------------------
"مهدي شكيبايي" كارشناس مسائل خاورميانه
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 388]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن