تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799702704




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طي سالهاي 84 تا 86 /گزارش عملكرد وزارت ارشاد در دولت نهم منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: طي سالهاي 84 تا 86 /گزارش عملكرد وزارت ارشاد در دولت نهم منتشر شد
گزارش عملكرد بخشها و معاونتهاي مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دولت نهم (1386 - 1384) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني ارشاد، در اين گزارش كه به كوشش دفتر روابط عمومي وزارتخانه تهيه و تدوين شده، تلاش شده است تا عملكرد حوزه هاي مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در طول سالهاي 1384 - 1386 از ديدگاه كمي و كيفي به نمايش گذاشته شود.

در انعكاس فعاليتهاي كيفي به مسائلي چون جهت گيري ها، سياست گذاري ها، ايجاد تشكيلات، ابتكارات، ابداعات و نوآوري ها اشاره شده است تا مرجع قابل استنادي براي استفاده برنامه ريزان و دست اندركاران فرهنگي كشور باشد؛ همچنين در ترسيم كمي فعاليتها با ارائه آمار و ترسيم نمودارها مقايسه اي از اقدامات وزارتخانه از سالهاي 84 تا 86 صورت گرفته است.

علاوه بر انعكاس عملكرد معاونتهاي تخصص وزارتخانه شامل معاونت امور فرهنگي، معاونت امور هنري، معاونت امور سينمايي، سمعي و بصري و معاونت امور مطبوعاتي به عملكرد ساير بخشهاي وزارتخانه نظير معاونت اداري و مالي و امور استانها، معاونت برنامه ريزي و توسعه و مراكز تابعه همچون مركز هماهنگي توسعه و ترويج فعاليتهاي قراني كشور، ستاد عالي نظارت بر كانونهاي فرهنگي هنري مساجد و مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال نيز پرداخته شده است.

با نگاهي اجمالي به فعاليتهاي گروه مشاوران جوان، بخش حمايت از هنرمندان و دفتر روابط عمومي، عملكرد اين قسمتها نيز در اين گزارش مورد بررسي قرار گرفته است.

كارنامه دوساله معاونت فرهنگي

در حوزه معاونت فرهنگي مي توان به تقويت و ترويج كتابخواني در جامعه از طريق توليد كتاب مناسب و ايجاد زمينه براي دسترسي عموم مردم و اجراي برنامه هاي متنوع فرهنگي براي ارتقاي روحيه نشاط و خودباوري به عنوان مهم ترين برنامه هاي اين معاونت ياد كرد.

برنامه ريزي براي حضور پديدآورندگان آثار فاخر ادبيات داستاني در نمايشگاه ها و عرصه هاي بين المللي و ترجمه و عرضه اين آثار در بازارهاي جهاني و همچنين كمك به گسترش و ترويج كتابخواني در حوزه ادبيات، سرمايه گذاري در توليدات داستاني كشور از طريق خريداري سوژه ها و طرحهاي داستاني از نكات مهم ديگر فعاليتهاي اين معاونت است.

در اين گزارش از هدفمند كردن يارانه كاغذ به عنوان يكي از كارهاي مهم معاونت امور فرهنگي ياد شده است. هدف از اجراي اين طرح اين است كه كتاب با قيمت مناسب در اختيار مخاطب و مصرف كننده قرار گيرد.

يارانه كاغذ به صورت "بن الكترونيكي كتاب"، "تخفيف در بهاي كتاب در زمان برگزاري نمايشگاه هاي كتاب"، "خريد كتاب از ناشران و اهداي آن به كتابخانه هاي كشور"، "كمك به شبكه توزيع كتاب"، "كمك به ناشر آثار ارزشمند" و "پرداخت تفاوت نرخ ارز تهيه كتابهاي خارجي در نمايشگاه بين المللي" هدايت شده است.

رشد شاخصهاي معاونت امور فرهنگي در سالهاي 1384 تا 1386 مشخص مي كند كه تعداد عناوين كتابهاي منتشره شده از رقم 51 هزار و 916 عنوان در سال 1384 با رشد متوسط سالانه معادل 2.61 درصد به 54 هزار و 658 عنوان در سال 1386 رسيده است همچنين تعداد شمارگان كتابهاي منتشر شده از رقم 219 ميليون نسخه در سال 1384 با رشد متوسط سالانه معادل 1.83- درصد به 211 ميليون و 59 هزار و 630 نسخه در سال 1386 رسيده است.

كارنامه دوساله معاونت هنري

معاونت امور هنري طيف گسترده اي از وظايف شامل برنامه ريزي، سياست گذاري و حمايت از بخشهاي هنرهاي نمايشي، موسيقي، تجسمي و آموزش هنر را در بر مي گيرد .

با مروري بر فعاليتهاي معاونت هنري مشخص مي شود كه رويكرد و توسعه بخش هنري وزارتخانه در دولت نهم بر مبناي فرهنگ ديني و ملي جامعه اسلامي و مطابق با ارزشها و سياستهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي شكل گرفت.

بر همين اساس سياست گذاري در اين معاونت در دو سال اخير طوري اتخاذ شد كه رشته هاي هنري به سمت و سويي هدايت شوند كه در تمام موارد، باورهاي ديني و ريشه هاي فرهنگ ايراني ملاك عمل قرار گيرد.

در اين گزارش به مسائلي چون نگاه به شهرستانها در حوزه نمايشي، تشكيل شوراي راهبردي تئاتر، تسريع در صدور مجوز توليد و اجراي موسيقي، تشكيل شوراي راهبردي موسيقي، تحول در جشنواره هاي موسيقي فجر، توجه به موسيقي استانها و فراگيري گسترده هنر به عنوان بخشي از فعاليتهاي معاونت هنري به آن اشاره شده است.

رشد شاخصهاي معاونت هنري نشان مي دهد عناوين نمايشهاي توليد شده با رشد متوسط سالانه 61 . 7 درصدي از 3 هزار و 132 عنوان در سال 1384 به 3 هزار و 627 عنوان در سال 1386 رسيده است. همچنين دفعات اجراي نمايش با رشد متوسط سالانه 07. 9 درصد از 36 هزار 586 دفعه در سال 1384 به 43 هزار و 524 دفعه در سال 1386 رسيده است.

در شاخص تعداد نگارخانه ها شاهد رشد متوسط سالانه معادل 2.47 درصد هستيم، اين تعداد در سال 1384 به ميزان 300 باب و در سال 1386 اين رقم به 315 باب نگارخانه رسيده است.

همچنين تعداد آموزشگاه هاي آزاد هنري با رشد متوسط سالانه 32/18 درصد از هزار و 883 باب در سال 1384 به 2 هزار و 636 باب در سال 1386 رسيده است.

كارنامه دوساله معاونت امور سينمايي

در حوزه سينمايي نيز مي توان ازسه برنامه بنيادين و كلان تحت عنوان برنامه منتهي به فيلم خوب، برنامه منتهي به سالن خوب و برنامه منتهي به اكران خوب ياد كرد كه امروز در دستور كار برنامه ريزان معاونت امور سينمايي ، سمعي و بصري است.

در اين راستا "حمايت از توليدات فاخر و ارزشمند سينمايي"، "طرح جامع نوسازي فناوري و تجهيزات توليد و پخش فيلمهاي سينمايي"، "طرح نوسازي سالنهاي سينمايي"، "طرح حمايت از ساخت سالنهاي جديد"، "طرح حمايت از مصرف كنندگان و توليد كنندگان سينماي ايران"، "حمايت از اكران بين المللي توليدات سينمايي ايران"، "حمايت از توزيع و عرضه توليدات سينمايي در عرصه نمايش خانگي"، "حمايت از فيلمسازان جوان"، "رونق در بخش سينماي مستند و انيميشن"، "احداث شهرك سينمايي هشتگرد" و "تاسيس بنياد ملي بازي هاي رايانه اي" در دستور كار قرار گرفت.

رشد شاخصهاي اين بخش نشان مي دهد فيلمهاي سينمايي توليد شده با رشد متوسط سالانه 15.47 درصدي از 75 عنوان به 100 عنوان رسيده است. همچنين فيلمهاي كوتاه توليد شده با رشدي معادل 65.39 درصد از 459 عنوان در سال 1384 به 982 عنوان در سال 1386 رسيده است.

در شاخص ظرفيت سينماهاي فعال كشور نيز شاهد رشد متوسط سالانه 6.32 درصد در سال 1386 نسبت به سال 1384 هستيم.

در شاخص فيلمهاي ويديويي توليد شده شاهد رشد متوسط سالانه 30.09 درصدي هستيم به اين معنا كه حمايتهاي صورت گرفته از اين فيلمها از 91 عنوان فيلم در سال 1384 به 154 عنوان فيلم در سال 1386 رسيده است.

شاخص تعداد جشنواره هاي سينمايي و سمعي و بصري كشور نيز در سال 1384، 23 مورد بوده كه با رشد 13. 35 درصد به 42 مورد در سال 1386 رسيده است.

معاونت مطبوعاتي و اطلاع رساني اساس نيز فعاليتها و برنامه هاي خود را بر مبناي شعارهاي محوري دولت نهم قرار داده و در جهت عملياتي كردن اين شعارها و برنامه هاي رئيس جمهور محترم و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گام برمي دارد.

تدوين نظام جامع رسانه اي، ساماندهي حمايت از مطبوعات، ساماندهي آگهي هاي دولتي، به روز شدن صدور مجوز نشريات و اولويت دادن به استانها و مناطق محروم و توجه به نشريات تخصصي و دانشجويي از جمله اقداماتي است كه در اين راستا انجام مي شود.

كارنامه دوساله معاونت مطبوعاتي

در اين گزارش به مسائلي همچون ساماندهي حمايت از مطبوعات كشور، تدوين نظام جامع رسانه اي، توجه به استانها در صدور مجوز نشريات و برگزاري دوره هاي آموزشي، طرح تهيه پيش نويس آيين نامه كار حرفه اي روزنامه نگاري، طرح سرشماري از روزنامه نگاران و شاغلان عرصه مطبوعات و خبرنگاران، انتشار كتب آموزشي روزنامه نگاري و گرافيك مطبوعات طرح آسيب شناسي حرفه اي خبرگزاري ها و نشريات، بانك اطلاعات مطبوعات خارجي، طرح واگذاري وظايف كانونهاي اگهي و تبليغات به استانها و طرح تدوين پيش نويس لايحه حدود و ضوابط تبليغات بازرگاني كشور اشاره شده است.

رشد شاخصهاي معاونت مطبوعاتي و تبليغاتي نيز نشان مي دهد نشريات در حال انتشار از رقم هزار و 943 عنوان در سال 1384 با رشد متوسطي معادل 5.42 درصد به دو هزار و 160 عنوان در سال 1386 رسيده است.

تعداد كانونهاي تبليغاتي در سال 1384 حدود 3 هزار و 564 كانون بوده كه در سال 1386 با رشد متوسطي معادل 11.97 درصد به 4 هزار 468 كانون رسيده است.

نشريات محلي در حال انتشار نيز با رشدي معادل 14.89 درصد از 500 عنوان در سال 1384 به 660 عنوان در سال 1386 رسيده است.

همچنين تعداد خبرگزاري هاي غير دولتي از 10 موسسه در سال1384 با رشد 9.54 درصدي به 12 موسسه در سال 1386 رسيده است. نمايندگي هاي رسانه هاي خارجي در ايران نيز از 106 نمايندگي در سال 1384 با 6.84 درصد رشد به 121 مورد در سال 1386 رسيده است.

در خصوص شاخص تعداد عناوين نشريات ديني نيز شاهد رشد متوسطي معادل 3.69 درصد در سال 1386 نسبت به سال 1384 هستيم. همچنين تعداد عناوين نشريات كودكان و نوجوانان نيز از 30 عنوان در سال 1384 با رشد متوسط ساليانه 47.15 درصد به 40 عنوان در سال 1386 افزايش يافته است.

كارنامه دوساله معاونت اداري و مالي

در بخش معاونت اداري و مالي علاوه بر گزارش عملكرد اين اين معاونت به طرحهاي عمراني در سطح ملي اشاره شده است.

آمارها در اين خصوص نشان مي دهد، تعداد 239 پروژه كه آغاز بعضي از آنها از سال 1366 مي باشد (حدود 18 سال) كه تا قبل از شروع دولت نهم تنها 38 درصد پيشرفت داشته اند. با شروع دولت نهم تا پايان سال 1386، 51.5 درصد از پروژه ها به مساحت 4062190 متر مربع تكميل شده اند كه به رغم مشكلات بخش طرح هاي عمراني بسياري از فرهنگسراها و ساختمان هاي اداري به مرحله بهره برداري رسيده است.

در خصوص وضعيت پروژه هاي عمراني ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استانها كه در دولت نهم آغاز شده است، از 213پروژه با 43 درصد پيشرفت كاري، 137 پروژه در دست احداث، 17 پروژه افتتاح شده، 77 پروژه آماده بهره برداري ، 44 پروژه آماده تجهيز و 38 پروژه نيز آماده شروع عمليات هستند.

افتتاح پروژه هاي عمراني در استانها شامل 81 كتابخانه در 10 استان به مساحت 10144 متر مربع و اعتبار 22018 ميليون ريال، 42 مجتمع فرهنگي هنري در 11 استان به مساحت 28604 متر مربع و اعتبار 109231 ميليون ريال، 3 فرهنگسرا در خوزستان به مساحت 3000 متر مربع و اعتبار 12 هزار ميليون ريال، 3 سالن آمفي تئاتر در سه استان به مساحت 2284 متر مربع و اعتبار شش هزار و200 ميليون ريال و مركز نشر مطبوعات يزد به مساحت 500 متر مربع و اعتبار هزار ميليون ريال جمعا به مساحت 44532 متر مربع و اعتبار 150 هزار و 449 ميليون ريال در حال انجام بوده است.

از اين موارد بيشترين پروژه در دست احداث مربوط به استان هرمزگان معادل 24 پروژه و بيشترين پروژه افتتاح شده در استان تهران معادل 35 پروژه است.

18 پروژه آماده تجهيز و 12 پروژه نيز در استان بوشهر آماده شروع عمليات گزارش شده اند كه داراي بالاترين رقم در ميان ساير استانها است.

فعاليتهاي حوزه قرآني

در اين گزارش همچنين با اشاره به فعاليتهاي قرآني و افزايش اعتبارات اين حوزه، حمايتهاي صورت گرفته براي ايجاد بستر مناسب براي رشد خلاقيتهاي قراني در كشور بيان شده است.

تشكيل معاونت قرآني در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مراحل قانوني خود را مي گذراند و در عين حال مركز هماهنگي توسعه و ترويج فعاليت هاي قراني در راستاي وظايف جديد خود نظير "بررسي، مطالعه و برنامه‌ريزي به منظور توسعه و گسترش فعاليت‌هاي قرآني در سطح كشور"، "برنامه‌ريزي و ايجاد بستر مناسب براي رشد خلاقيت‌هاي قرآني در كشور"، "تهيه، تدوين و تصويب طرح‌ها و برنامه‌هاي قرآني براساس سياست‌هاي كلي نظام"، "تهيه ضوابط نحوه تأسيس مراكز، مؤسسات و انجمن‌هاي قرآني، صدور مجوز و نظارت بر فعاليت‌هاي آن‌ها"، "تهيه ضوابط و صدور مجوز نحوه برگزاري جشنواره‌ها و مسابقات قرآني" ،" هماهنگي و تعامل با سازمان‌ها، نهادها، مؤسسات دولتي و نيز جلب مشاركت بخش غير دولتي در عرصه فعاليت‌هاي قرآني در داخل و خارج از كشور" فعاليتهاي گسترده اي به مرحله اجرا در آورده است.

اعتبارات بخش قرآني كه در سال 1384 قريب شش ميليارد و 700 ميليون ريال تنها براي چهار مؤسسه قرآني اختصاص يافته بود، در سال 1385 با احتساب محصولات فرهنگي به 60 ميليارد ريال و در سال 1386 به 80 ميليارد ريال رسيد.

ستاد عالي نظارت بر كانونهاي فرهنگي هنري مساجد نيز با ارائه گزارشي طرح و برنامه هاي خود را اعلام كرد.

در شاخص تعداد كانونهاي فرهنگي هنري مساجد شاهد رشد متوسطي معادل 32.28 درصد هستيم چرا كه تعداد اين كانونها از دو هزار 450 باب در سال 1384 به 4 هزار و 287 باب در سال 1386 رسيده است.

همچنين تعداد اعضاي كانونهاي فرهنگي هنري مساجد از 596 هزار و 342 نفر در سال 1384 با رشدي معادل 25 .12 درصد به 752 هزار 391 نفر رسيده است.

در تعداد كتابخانه هاي عمومي وابسته به كانونهاي فرهنگي هنري مساجد نيز شاهد رشد متوسط سالانه 10 درصد هستيم. تعداد اين كتابخانه ها از هزار و 500 باب در سال 1384 به هزار و 815 باب در سال 1386 رسيده است.

مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال

مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال نيز با ارائه گزارشي به ساماندهي و توسعه رسانه هاي ديجيتال در كشور پرداخته است.

آشناسازي مردم با فرصتها و چالشهاي فناوري اطلاعات، تاسيس مركز رتبه بندي و ثبت نرم افزارهاي رايانه اي، راه اندازي شبكه مساجد كشور و توسعه كاربري فناوري اطلاعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از جمله اقدامات اين مركز عنوان شده است.

روابط عمومي وزارت ارشاد

روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در گزارش عملكرد خود از تدوين آيين نامه جامع وظايف و اختيارات روابط عمومي هاي كشور خبر داد.

روابط عمومي وزارتخانه براي رفع مشكل خلاهاي قانوني در خصوص اختيارات و وظايف روابط عمومي ها در سطح كشور پيشقدم شده و نسبت به تدوين آيين نامه اي جامع براي حدود وظايف و اختيارات روابط عمومي هاي كشور اقدام كرد.

اين آيين نامه كه با استقبال مواجه شد، از مسير شوراي اطلاع رساني دولت به تصويب هيئت محترم وزيران رسيده و به تمامي دستگاه ها ابلاغ شد.

روابط عمومي همچنين پيرامون راه اندازي پايگاه اطلاع رساني، راه اندازي واحد ارتباطات مردمي و گسترش فعاليتهاي تبليغاتي محيطي و فعاليتهاي فرهنگي ويژه كاركنان گزارشي ارائه كرد.

واحد ارتباطات مردمي يكي از بخشهايي است كه با نگاه ويژه دولت نهم در روابط عمومي وزارتخانه طراحي و راه اندازي شده است.

روابط عمومي براي سامان دادن به وظيفه خود در خصوص آيين نامه طرح تكريم ارباب رجوع با فعال كردن سيستم پيغام گير تلفني و تلفن گويا پاسخگوي سوالات مردم در زمينه هاي مختلف حوزه هاي مرتبط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تنظيم ملاقاتهاي مردم و اصحاب فرهنگ و هنر با مقام عالي وزارت و راهنماي مراجعان را در دستور كار قرار داده است.

در اين راستا تاكنون 3 هزار و 380 نامه دريافت شده در سفرهاي استاني توسط واحد ارتباطات مردمي رسيدگي شده است.
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 307]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن