تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد هر نوشته‏اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799261615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عرش و کرسی در قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عرش و کرسی در قرآن
قرآن حکیم
در قرآن،بجز آسمان و زمین و آنچه در بین آندو است،از دو موجود دیگر به نامهای عرش و کرسی نیز نام برده شده است.در مورد کرسی،تنها یک آیه وجود دارد: بقره/255:  وسع کرسیه السموات و الارض . گستره‏ی کرسی الهی،آسمان و زمین است. اما در مورد عرش،چندین آیه در قرآن آمده است. مبحثی وجود دارد در مورد اینکه آیا عرش و کرسی یک چیز است؟برخی احتمال داده‏اند که یک چیز است‏با دو نام.عرش به اعتبار دلالت‏بر اریکه‏ی سلطنت و اورنگ قدرت،و کرسی،به اعتبار برتری و سریر حکمرانی و مقر فرمانروایی.هر دو تعبیری است کنایی از مقامی که امر تدبیر جهان از آن،ناشی می‏شود.اما آیا براستی یکی هستند یا دو تا؟چیزی است که دلیلی قطعی از خود قرآن بر هیچکدام نداریم،اما بر حسب روایات متعدد می‏توان گفت،که عرش و کرسی دو چیز متفاوت هستند،و شاید بتوان گفت که ظاهر قرآن هم همین است. مبحث دیگر این است که عرش و کرسی چیست؟آیا کنایه از مقام فرماندهی است‏یا براستی موجوداتی هستند نظیر سایر پدیده‏های کیهان و جهان؟ از برخی آیات شاید بتوان مدد گرفت که منظور از عرش،همان مقام سلطنت و ربوبیت و تدبیر الهی است،به ویژه که غالبا بعد از آن،لفظ تدبیر یا نظایر و مصادیق آن، بیان می‏شود: یونس/3: ثم استوی علی العرش یدبر الامر .سپس بر عرش برآمد تا جهان را کارگردانی کند. شاید بتوان از این آیه یاری جست و استظهار کرد که معنای این عرش،نه موجودی است که خدا بر آن قرار گیرد زیرا خدا-جل شانه-جسمانی نیست.پس این یک تعبیر کنایی است از مقام ربوبیت.بهر حال این یک احتمال است.تعبیر استوی علی العرش در هفت مورد آمده است،از جمله: اعراف/54: ان ربکم الله الذی خلق السموات و الارض فی ستة ایام ثم استوی علی العرش . همانا خدای شما«الله‏»است،آنکه آسمانها و زمین را در شش روز آفرید سپس بر عرش برآمد. احتمال دیگر این است که عرش نام مخلوق خاصی باشد،و مؤید آن هفت مورد دیگر است که خدا،با تعبیر«رب العرش‏»توصیف می‏شود،از جمله: توبه/129: فان تولوا فقل حسبی الله لا اله الا هو،علیه توکلت و هو رب العرش العظیم . اگر برگشتند و به تو پشت کردند، بگو خدا مرا بسنده است (همانکه) جز او خدایی نیست، بر او پشتگرمی و تکیه دارم و او پروردگار عرش سترگ است از ظاهر آیه چنین برمی‏آید که عرش موجودی است که خدا رب اوست،این استظهار و مددجویی از آیه،در اینجا بعید نیست.گرچه به این ظاهر نیز چندان تکیه نمی‏توان کرد چون در برخی آیات دیگر، «رب‏»به اسم معنی نیز اضافه شده است:چنانکه در تعبیر رب العزه،چنین نیست که‏«عزت‏»موجود و پدیده‏ای است و خدا رب اوست،بلکه رب در اینجا بمعنی دارنده و صاحب است:دارنده عزت.در اینجا نیز می‏تواند رب العرش به معنی صاحب ملک و تدبیر باشد، اما آیه روشنتری نیز هست:سپس بر عرش برآمد تا جهان را کارگردانی کند. شاید بتوان از این آیه یاری جست و استظهار کرد که معنای این عرش،نه موجودی است که خدا بر آن قرار گیرد زیرا خدا - جل شانه - جسمانی نیست.پس این یک تعبیر کنایی است از مقام ربوبیتغافر/7: الذین یحملون العرش و من حوله.
قرآن کریم
آنانکه عرش را بر می‏دارند و آنان که اطراف آن هستند.در این آیه،بعید است‏بگوییم عرشی که حاملین و اطرافیانی دارد،یک تعبیر کنایی است از مقام ربوبیت و ظاهر آنست که در این آیه،عرش موجودی است‏حقیقی،چنانکه در این آیه نیز: الحاقه/17: و یحمل عرش ربک فوقهم یومئذ ثمانیة . عرش پروردگارت را در این روز هشت تن فراز مردم برمی‏دارند.هر چند اگر دلیل قاطعی می‏داشتیم،این تعبیرات قابل تاویل می‏بود،اما ظاهر آیه،همین است.این احتمال نیز بعید نیست که در این آیات،عرش موجود حقیقی است و در آیات دیگر، تعبیر کنایی،هر چند این احتمال خالی از تکلف نیست.نتیجه:سه احتمال در این مورد وجود دارد: 1-تعبیر کنایی 1 از مقام ربوبیت و تدبیر جهان. 2-در همه جا،مراد موجود حقیقی است اما تعبیر: رعد/3: استوی علی العرش . مجموعا تعبیری کنایی است. چنانکه در کنایه‏«زید عریض القفا»،(زید پس گردنی پهن دارد)2 ،قفا حقیقی است ولی عریض بودن آن،تعبیر کنایی است. 3-جمع هر دو و تفصیل آیات یعنی در برخی آیات حقیقی و در برخی دیگر تعبیر کنایی است. اما بر حسب روایات،عرش یک مخلوق حقیقی است و حاملانی با اوصافی ویژه برای آن، ذکر شده است و این روایات بهترین مؤید هستند برای احتمال دوم.  تنظیم: جهرمی زاده - گروه دین و اندیشه تبیانپی‏نوشت‏ها: 1- در کنایه هر لفظ مفردی در معنای حقیقی بکار می‏رود ولی منظور گوینده،لازمه مفهوم جمله است. 2- کنایه از اینکه زید بی‏رگ یا احمق استکتاب: معارف قرآن (3-1)، ص 248 نویسنده: آیة الله مصباح یزدی  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 308]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن