تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798396768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي علل ارتكاب سرقت ميان كودكان و نوجوانان و راه‌هاي مقابله باآن (‪(۲‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بررسي علل ارتكاب سرقت ميان كودكان و نوجوانان و راه‌هاي مقابله باآن (‪(۲‬
داخلي. اجتماعي. سرقت.

يك كارشناس ارشد روانشناسي در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا "با بيان اينكه برخي از افرادي كه دست به سرقت مي‌زنند داراي نوعي انحراف شخصيتي هستند"، گفت: افراد مبتلا به‌انحراف "كلپتومانيا" يا "ميل به دزدي" منحرفيني هستند كه براي ارضاي يك عامل غيرعادي رواني در وجود خود دست به سرقت مي‌زنند.

"مرضيه درخشان" افزود: در سارقين عادي هدف دزدي كسب مال است ولي در بين اين افراد، هدف فقط دزدي و سرقت است، نه اشياء و اموال مسروقه. به همين دليل است كه اين منحرفين اغلب به سرقت لوازمي دست مي‌زنند كه مورد ميل و علاقه آن‌ها نيست، بلكه كمپلكس رواني آن‌هابا اين عمل تسكين پيدا مي‌كند.

وي تصريح كرد: علت اين انحراف آن است كه تمايلات واپس‌زده و اميال سركوب شده برخي از افراد هنگامي كه تصفيه و رفع نشود، به ضمير ناخودآگاه آن‌ها مي‌رود و تبديل به عقده‌هاي سركش و متراكم شده و در مواقع مقتضي به خود نمايي و سم‌پاشي مي‌پردازد.

اين روانشناس با بيان اينكه يك جرم ممكن است به دهها شكل واقع شود واين امر از نظر قضايي تفاوت زيادي نداشته و مرتكب باتوجه به‌نتيجه عمل مجازات مي‌شود اضافه كرد: اما شكل وقوع جرم و راه‌هاي انجام آن از جهات ديگري قابل توجه مي‌باشد و شناختن انواع جرم و راه‌هاي وقوع آن از اهميت بسياري در مطالعه رفتار مجرمين و يافتن راه‌هاي مقابله با آن برخوردار است.

درخشان با اشاره به اينكه "اين عقده‌هاي رواني تمايل به جرم و تجاوز به حقوق ديگران را در فرد ايجاد مي‌كند"، گفت : چنين فردي براي تسكين و تسلي عقده‌هاي خود به انواع اعمال ناشايست دست مي‌زند.

درخشان ادامه داد : افرادي كه به اين انحراف مبتلا هستند ،ممكن است در زندگي خانوادگي تحت فشار والدين قرار داشته و پدر و مادر آنها از دارا بودن اشياء مورد نظر محروم كرده باشند.

وي با ذكر اين مطلب كه ماموران قضايي بايد اين افراد منحرف را در زندان از سارقين عادي تشخيص دهند ، تاكيد كرد : لازم است وسايل درمان آن‌ها ضمن مجازات در زندان براي اين افراد فراهم شود و همانطور كه كيفر درباره آن‌ها اجرا مي‌شود ،تحت درمان نيز قرار بگيرند .

اين روانشناس تاكيد كرد: اين افراد با وجود اينكه فرق اعمال خوب و بد را از هم تشخيص مي‌دهند به‌ارتكاب رفتار ناهنجار دست مي‌زنند كه علت آن نيز وجود عقده‌هاي رواني است كه عزت نفس آن‌ها را ضعيف كرده و آنان را به سوي ارتكاب جرم سوق مي‌دهد و اين افراد با آگاهي كامل سرقت مي‌كنند.

درخشان خاطر نشان كرد: هرگاه اين مجرمين تنها مورد مجازات واقع شوند و در معالجه آن‌ها اقدامي صورت نگيرد ، قطعي است وضع رواني آن‌ها در زندان آشفته‌تر شده و پس از خروج با شدت بيشتري به ارتكاب جرم خواهند پرداخت.

اين كارشناس گفت: توجه به مراحل رشد فرزندان و رفتار صحيح و مناسب با آنها،مطرح نكردن مشكلات خانوادگي در مقابل فرزندان، جلوگيري از بروز تنش- هاي خانوادگي به‌خصوص در حضور نوجوانان از موثرترين راه‌كارها براي مقابله با شكل‌گيري رفتار ناهنجار اجتماعي در كودكان است.

درخشان با ذكر اين مطلب كه "توجه به مسايل رواني كودكان از سوي مربيان و مشاورين" از اهميت بسياري برخوردار است، اظهار داشت:آگاه ساختن خانواده از عواقب ومصائب ناشي از اختلافات خانوادگي در روحيه نوجوان از ديگر اموري است كه بايد مسوولان ، خانواده‌ها و مربيان به آن توجه كنند.

يك نوجوان ‪ ۱۶‬ساله كه براي دومين بار به جرم ارتكاب سرقت لوازم منزل به كانون اصلاح و تربيت استان فرستاده شده در ارتباط با محيط خانواده خود به خبرنگار ايرنا مي‌گويد: پدر ، دايي و مادرم معتاد هستند و براي ارتكاب سرقت با تشويق دايي چند بار به منازل مردم رفتيم كه در يكي از اين دفعات دستگير شدم.

فرزاد ادامه داد: مدتي است من هم به مواد مخدر اعتياد پيدا كرده‌ام كه در حقيقت به دليل نياز به پول براي خريد مواد به سرقت دست زدم.

وي ادامه داد: از برخورد مسوولان در كانون و آموزش‌هايي كه مي‌دهند راضي هستم ولي نمي‌دانم هنگامي كه دوباره آزاد مي‌شوم آيا مي‌توانم به عنوان يك فرد عادي زندگي و ازدواج كنم؟
رييس كانون اصلاح و تربيت استان قزوين نيز با بيان اينكه "سارق با راهي كه انتخاب كرده نمي‌تواند داراي زندگي عادي و منظمي باشد" اظهار داشت :
اطلاع خانواده از سارق بودن فرزند موجب ناراحتي والدين و گرفتاري آن ها مي شود و زندگيشان را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

"اصغر فتحي" افزود : شناختي كه جامعه از يك دزد دارد و آن را يكي از قبيح‌ترين اعمال به حساب مي‌آورد ،اين يقين را در فرد بزه كار به وجود مي‌آورد كه او از جامعه طرد شده است و زندان هم در مورد اكثر سارقين ، مجازات مناسب و تنبيه‌كننده اي نيست و فرد را براي سرقت‌هاي بعدي آماده مي كند.

وي ادامه داد:با حضور در زندان فرد احساس مي‌كند كه هيچ‌وقت فرصت اينكه مانند ديگر افراد جامعه باشد را ندارد و اين‌از علل اصلي تكرارسرقت توسط سارقين است.

اين مسوول تاكيد كرد: البته بايد توجه داشت كه زندان امروزه به معناي محل بازپروري رفتار و مكاني براي انديشيدن و ايجاد احساس ندامت در فرد است ،به همين منظور برخورد با زنداني در مدتي كه در حبس است بايد مطابق برنامه‌ريزي و بسيار حساب شده باشد.

فتحي تصريح كرد: اعمال مجازات مناسب ، فرصت انديشيدن و متنبه شدن را براي سارقين به خصوص نوجوانان و جوانان فراهم مي‌سازد به همين علت است كه عمده تلاش مسوولان كانون در راستاي آموزش‌هاي مفيد شغلي ، هنري ، احكام و عقايد اسلامي به مددجويان است تا براي آن‌ها امكان بازگشت و حضور فعال در عرصه اجتماع را فراهم نمايد.

وي گفت: جلوگيري از سرگرداني‌هاي مختلف به خصوص در مورد كودكان مانند جلوگيري از دست فروشي ،سيگارفروشي و غيره ،كنترل و مراقبت از مراكز مورد ترديد نوجوانان و جوانان،توجه اساسي به امر ورزش و تقويت مباني اعتقادي، مذهبي و اخلاقي از جمله اقداماتي است كه بايد در سطح جامعه به اجرا درآيد.

رييس كانون اصلاح و تربيت استان قزوين اضافه كرد : طرح مطالب آموزشي و اجتماعي در كتب درسي و رسانه‌هاي گروهي ، آموزش درباره چگونگي برخورد با نوجوان و جلب اعتماد آن‌ها ، برنامه‌ريزي مناسب براي اوقات فراغت گروه‌هاي مختلف سني و پيشگيري از مهاجرت روستاييان به شهرها ، بايد از اولويت‌هاي مديران و مسوولان اجرايي استان‌ها به منظور كاهش جرايم به خصوص سرقت باشد.

فتحي ، همچنين آموزش عمومي درمورد راه‌هاي پيشگيري از سرقت ، جمع آوري ولگردان ، متكديان و كنترل اين افراد و جلب اطمينان و ايجاد زمينه‌هاي همكاري مستمرو واقعي مردم به‌منظور اعلام موارد مشاهده شده را از اقداماتي دانست كه بسيار مفيد مي‌باشد.

وي با اشاره به اين مطلب كه جرمي مانند سرقت درارتباط تنگاتنگ با ساير جرايم و آسيب‌هاي اجتماعي است، گفت: قتل، اعتياد، روابط نامشروع و بسياري از جرايم ديگر به نحوي با اين جرم در ارتباط هستند به همين دليل حل اين معضل اجتماعي از بروز انواع گوناگون ديگر جرايم اجتماعي ، جلوگيري خواهد كرد.

فتحي در پايان خاطر نشان كرد: خانواده‌ها ، آموزش و پرورش ، رسانه‌هاي گروهي ، نيروي انتظامي و تمامي ادارات و نهادهاي ذيربط بايد در جهت حل آسيب‌هاي اجتماعي برنامه ريزي مدون و هماهنگ داشته باشند تا با همكاري يكديگر اين معضلات را در جامعه به حداقل برسانيم.ك/‪۴‬
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن