تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799581835




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرآن و فرهنگ اصلاح الگوي مصرف


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
قرآن و فرهنگ اصلاح الگوي مصرف
قرآن و فرهنگ اصلاح الگوي مصرف نويسنده:حجه الاسلام و المسلمين علي رهبر «وتري الارض هامده فذا انزلنا عليها الماء اهتزت و ربت وانبتت من کل زوج بهيج»(1)زمين را درزمستان خشک و مرده مي بيني،آنگاه که بر آن آب نازل مي کنيم،به حرکت و فعاليت مي افتد و رشد و نمو مي کند و(روييدني هاي )گوناگون از گياهان زيبا بروياند.چون نيک بنگريم ؛قيامت بزرگ،در قالب شکوفائي زيبايي هاي فرح افزاي طبيعت و جريان دوباره حيات،جلوه مي کند!هر بهارتمثيلي از رستاخيز است و رويش بذرهاي پيشين !هر سال ،براي خيزش و شکوفائي استعداد هاي خفته و نهفته،نام گذاري مي شود و رهبر گرامي انقلاب اسلامي با اميد بهمين ايجاد موج،مردم را به حرکتي نوين فرا مي خوانند.خداوند در آيه کريم بالا،آب را مجراي جريان حيات دوباره در طبيعت ،به امرخود،معرفي مي کند و ما در هر سال در جشن و شکوفائي حيات نوين طبيعت شرکت مي کنيم و تبريک خود را نثار طبيعت نموده و تبارک الله ها تقديم خداوند جنبش آفرين شود.براي نثار تبريک به يکديگر مي بايست،آفرينشي به اذن خدا،به دست ما شکل پذيرد تا شايسته تبريک شويم !بايد استعدادهاي فطري بي پايان خود را که جريان بخش جنبش در حيات ما است شناخت و شکوفا کرد!سال نوين (سال اصلاح الگوي مصرف )است که يک پيام بجا و سزا است و به حق که فرزانگي درانتخاب آن موج مي زند!خداوند مي فرمايد:ولو بسط الله الرزق لعباده لبغوا في الارض...(2)اگر خداوند ،رزق را براي بندگان توسعه مي داد،قطعاً در زمين تباهي مي کردند...در دنبال مي فرمايد:اما به اندازه آنچه مصلحت ببيند ،نازل مي کند...از اين آيه مي فهميم:حس اندوختن ،حالت توسعه دادن و احساس بي نيازي به غير خود،در پشت صحنه حالات انسان تربيت نيافته،حضور دارد،خداوند براي جلوگيري ازطغيان انسان و مانع شدن از قطع ارتباط تضرع آميزي او با خدا ،رزق را به تدريج سامان مي دهد و حکمت خشک سالي ها،يا آزمون است و يا به تضرع کشيدن انسان در برابر خدا و يا عاملي براي تطهيراو از گناهان!بعد ازاعطاء رزق،فرمان اعتدال مي دهد:...و لا تسرفوا...(3)اسراف نکنيد!و مي فرمايد:ان المبذرين کانوا اخوان الشياطين....(4)تبذيرگران قطعاً برادران شيطان ها هستند.اسراف،ازحد گذشتن درهرکاري است که انسان انجام مي دهد و اين اسراف درانفاق و خرج کردن،شهرت بيشتري دارد.(5)واما تبذيرکه ازريشه بذراست،ريخت و پاش و بي ضابطگي درمصرف را مي گويند.و اما تفاوت ميان اسراف و تبذير:اسراف،تجاوزحد است در صرف مال و غيرمال ولي تبذير اتلاف مال است در غير جايگاهش به همين دليل تبذير عقوبت جدي تري دارد .به نظر مي آيد که اسراف نقطه مقابل تعادل در مصرف است وتبذير نيز ريخت و پاش بي ضابطه.مثلاً فردي که دريک مهماني سه يا چهارنوع غذاي رنگارنگ بر سر سفره مي آورد ،اسراف مي کند و آنکه باقي مانده حتي يک نوع غذا را دور مي ريزد اهل تبذير است.به نظر مي آيد که هر اسرافي،تبذير محسوب مي شود.عموم مردن به شکلي ،به جز خواص،در دام تبذير مي افتند.دانستن الگوي مصرف در تنوع غذا ،کيفيت ،کميت و مصرف عادلانه حاکم است .خداوند ،ارج نهادن به نعمت ها را مورد تجليل قرارمي دهد و برکت و حفظ سرمايه ها،ميوه اعتدال در مصرف است.خداوند بنده شاکررا،زيادت وعده داده و شکر نعنت ،استفاده بهينه نعمت ها و بکارگيري آن را درراه طلاعت خداوند است.مرحوم علامه شهيد مطهري (ره)در تعريف زهد فرموده اند:زهد،بهره مندي اندک براي بازدهي بيشتراست،که البته اين تعريف ،بيان لازمه زهد است و الا زهد،روح بي زغبتي و ولع نسبت به دنيا و مافيهاست که حالات ديگري را در فرد شکل مي دهد که مهمترين آنها،تنظيم و اعتدال در مصرف است.اميد است،سال88 به مقالات وسمينارها وفراخوان ها نگذرد و هرکس،ازخود شروع کند و امر به صرفه جوئي وصحيح مصرف کردن و نهي از اسراف و تبذير،عادت پسنديده ما شود.پي نوشت ها:1-حج،آيه 5.2-شوري،آيه 72.3-اعراف،آيه 13.4-اسراء ،آيه 72.5-مفردات راغب ،ذيل سرفمنبع:نشريه کوثر،(فصلنامه قرآني)،شماره 30
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 447]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن