تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798877742




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شاگردی را از موسی بیاموزیم !


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شاگردی را از موسی بیاموزیم !
شاگرد محوری
در قرآن آیه‌ای است که موسی به خضر گفت : می‌خواهم شاگردت بشوم ، شاگرد چه کسی است ؟ حضرت موسی پیغمبر الواالعزم ، معلم : خضر . گفت : اجازه می‌دهی به دنبال شما در بیابانها بیایم و به من چیزی بیاموزی ؟!قَالَ لَهُ مُوسَى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَنْ تُعَلِّمَنِی مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا »[1] »ـ ادب شاگرد در برابر استادشاگرد باید مؤدب باشد .  از کجای آیه این نکته معلوم می شود ؟! از آن جایی که گفت : هل . یعنی اجازه می‌دهی شاگردت شوم . یعنی بی اجازه وارد شدن ممنوع است ، شاگرد باید در برابر استادش ادب داشته باشد . حرف که می‌زند اجازه بگیرد . برای دریافت علم در برابر استاد ادب و تواضع داشته باشد ، زیرا تواضع به عالم استاد ، از اخلاق انبیاء است . وقتی پیغمبر الواالعزمی مثل حضرت موسی (ع) اجازه می‌گیرد ، پس ما هم باید اجازه بگیریم .ـ حرکت شاگرد باید حرکت کند .می‌گوید اتبعک (تبعیت کند) . یعنی باید برای تحصیل در بعضی مواقع حتی هجرت کرد .ونکته ی قابل توجه دیگر اینکه شاگرد باید دنبال معلم بدود و از او طلب علم کند ، نه اینکه معلم دنبال شاگرد بدود و او را به زور بر سر درس و علم بنشاند .هدف‌های منفی در کسب علم و دانششاگرد باید تحمل سختی داشته باشد و سختیها را تحمل کند . یکی از کارهای خوب این است که سختیهایی که در زندگی و در راه طلب علم کشیده ایم ، را برای همدیگر تعریف کنیم . این سختیها می‌گذرد که انّّ مع العسر یسرا . در قرآن 12 کلمه عسر و 36 کلمه یسر آمده است ؛ یعنی با هر سختی 3 آسانی است ، اگر 6 ماه سختی بکشیم ، سه تا 6 ماه رفاه خواهیم داشت .در اسکناس یک نخی است که اون نخ به اسکناس ارزش می‌دهد و راه تشخیص اسکناس قلابی و اصل همان نخ است ، در انسان هم یک اراده وجود دارد که نشان دهنده ی انسان به درد بخور و توانمند است . کسی که عاشق علم است تلاش می‌کند ، بعضی‌ها نشسته‌اند می‌گویند : برای ما بیاورید ، بپزید ، خودش اهل حرکت نیست ، جنب و جوش ندارد ، جوهر ندارد . محصّل باید خود جنب و جوش داشته باشد ، اگر جنب و جوش داشته باشد حتی با کتاب کم هم دانشمند می‌شود . اگر بی حال باشد ، بهترین کتابخانه‌ها هم می رود ، باز به هیچ جا نمی رسد . در اسکناس یک نخی است که اون نخ به اسکناس ارزش می‌دهد و راه تشخیص اسکناس قلابی و اصل همان نخ است ، در انسان هم یک اراده وجود دارد که نشان دهنده ی انسان به درد بخور و توانمند است . هدفمسأله ی دیگر اینکه باید هدف داشته باشد ، موسی گفت به دنبالت می آیم « أَتَّبِعُكَ » ، به شرطی که چیزی به من یاد بدهی « تُعَلِّمَنِی » ، نه اینکه هیئت همراهت باشم .حدیث داریم قَالَ الْبَاقِرُ(ع) : «مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِیُبَاهِیَ بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ یُمَارِیَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ یَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَیْهِ فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ إِنَّ الرِّئَاسَةَ لَا تَصْلُحُ إِلَّا لِأَهْلِهَا»[2] یعنی اگر كسی درس بخواند برای اینكه فردا توی جامعه پز بدهد مباهات كند بگوید من را می‌‌‌‌بینی فوق لیسانس هستم! این جهت الهی نیست .انفاق در آموزش علم و دانش محور باید یاد گرفتن باشد نه شخصیت ، نه لقب ، نه آرم . « مِمَّا » گوشه ای ، از آنچه بلدی به من یاد بده .« مِمَّا عُلِّمْتَ » یعنی تو خود از خدا داری ، زیرا می‌گوید «عُلِّمْتَ» یعنی تو خود آموزش دیده هستی ، یعنی علم از خودت نیست. یک کارمند بانک راحت پول می‌دهد . چرا ؟ برای اینکه از خودش نیست . کارمند بانک یک روز در یک قسمت بانک است ، میلیونها تومان می‌گیرد . هیچ خوشحال نمی شود ، چون برای خودش نیست . فردا رئیس بانک در قسمت پرداخت می‌رود وپول ها را می گیرد ، آنجا هم ناراحت نمی شود ، چون می داند این ها مال او نیست .انسان اگر بداند نعمتها از خودش نیست امروز دادند فردا می‌گیرند ، هم دادن هم گرفتن برایش فرقی نمی‌کند .هر چه که یاد می‌گیرید باید چهار شرط داشته باشد : واجب باشد یا مستحب یا مشکل فرد را حل کند یا مشکل جامعه را حل کند .در پی کسب علوم مفید باشید ! " مما عُلمته رشدا " یعنی هر علمی نه ! من چیزی می‌خواهم که در آن رشد باشد . پرهیز از علوم بی‌فایده یا مضرّبسیاری از علوم رشد ندارد . قرآن انتقاد می‌کند از علمی که رشد در آن نیست . دربسیاری از سؤالات ما رشد ندارد .هر چه که یاد می‌گیرید باید چهار شرط داشته باشد : واجب باشد یا مستحب یا مشکل فرد را حل کند یا مشکل جامعه را حل کند .قرآن می فرماید : ما علم مضر هم داریم :" وَیَتَعَلَّمُونَ مَا یَضُرُّهُمْ وَلَا یَنفَعُهُمْ "[3] بعضی علم ها مضر است .حدیث داریم روز قیامت عمر انسان از جلوی انسان عبور می‌کند . مثل نوار قلب ، اینقدر انسان حسرت می‌خورد که عجب چه ساعتهایی را من الکی وقتم را گذراندم و ... .لزومی نداردهمه ی سؤالات را پاسخ دهیم !قرآن می‌گوید لازم نیست همه ی سؤالها را جواب بدهید ، بخصوص سؤالهایی که در آن شیطنت است ، فرعون شیطان بود می‌خواست مردم را علیه موسی تحریک کند ، از موسی پرسید : پدران ما کجا هستند ؟ پدر فرعون جاش کجا است ؟ منتظر است بگوید پدرت در جهنم است که بگوید : مردم ببینید ! چگونه جسارت می‌کند و موسی را بکوبد . تا فرعون  گفت : " فما بال القرون الاولی ؛ پدران ما کجا هستند ؟" موسی فرمود : " قال علمها عند ربی ؛ علمش نزد خداست . "باید از جواب دادن به بعضی از سؤالات مخصوصاً سؤالات بودار تفره برویم . هر چه که یاد می‌گیرید باید چهار شرط داشته باشد : واجب باشد یا مستحب یا مشکل فرد را حل کند یا مشکل جامعه را حل کند .قرآن می گوید : گاهی فردی از چیزی که نباید سوال کند ، می پرسد ، شما چیز دیگر جواب بده . قرآن هم این کار را می‌کند :" یَسْأَلُونَكَ مَاذَا یُنفِقُونَ "[4] سؤال می کنند چه چیزی را انفاق کنیم ؟ خدا نمی گوید چه چیز را بدهید ، خودش صورت سؤال را عوض می کند ، می‌گوید مهم نیست ، ولی اول به پدر و مادرت و فامیل بعد به غریبه‌ها کمک کنید . او می‌گوید چه چیزی بدهیم ؟ خدا می‌گوید : به چه کسی بدهیم ؟ یعنی سؤال را عوض می‌کند .چه علمی مایه ی رشد است ؟!سوره کهف ، آیه 66 می‌فرماید :درس را برای خدا بخوانید ، که در آن رشد باشد ، نیاز فرد و جامعه را بر طرف کند . پس می توان به طور کلی بیان کرد که علمی مفید است که :1- برای خدا باشد .2- در آن رشد وجود داشته باشد .3- نیاز فرد یا جامعه را رفع کند .در غیر این صورت علومی که بر این پایه ها نباشد ، نه تنها مفید نیست ، بلکه مضر می باشد .                                                                                                      فرآوری : زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیانپی نوشت ها :1- کهف / 662- کافی / ج 2 / ص 473- بقره / 1024- همان / 215 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن