تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798156381




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با وجود ضمانت خدا نگرانی چرا؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: با وجود ضمانت خدا نگرانی چرا ؟
خدا
قال الله تعالى فى کتابه : وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کلٌّ فِی کتَابٍ مُّبِینٍ 1 ؛ هیچ جنبنده ای در روی زمین نیست ، جز آنکه روزی او بر عهده خداست ،، وموضع و مکانش را می داند ، زیرا همه در کتاب مبین آمده است. تزلزل و دلهره یا مرض روحى :اضطراب و نگرانى ، یکى از امراض روحى و بیمارى هاى روانى است و آثار زشت و نتایج سوئى در بردارد و در اعمال و کردار انسان فوق العاده اثر مى گذارد و اگر از حد معمول و متعارف بیشتر گردد، حیات و زندگانى دنیا را بر آدمى تنگ و ناگوار مى سازد و اى بسا عمر انسان را قطع نموده و به دیار عدم و نیستى مى فرستد. نگرانى مردم اغلب از جهت روزى است :هنگامى که از سبب و انگیزه آن تفحص و جستجو مى کنیم ، آگاه مى شویم که اکثر نگرانى و ناراحتى مردم و اختلال و تشویش افکار بشر، از جهت تأمین معاش خود و خانواده و چگونگى کسب و تحصیل رزق و روزى و کیفیّت دلگرمى و خاطرجمعى از ناحیه روزى مى باشد. و لذا پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: انسان وقتى که خوراک خود را به دست آورد، آن موقع نفسش ثابت و استوار مى گردد. 2و مضمون همین حدیث را امام باقر (علیه السلام ) از سلمان محمدى نیز نقل کرده و فرموده است که آن جناب گفت : بى شک اگر انسان طعام و غذا نداشته باشد (که نفس بر آن تکیه و اتکاء کند) هر آینه صاحب خود را به تزلزل و دلهره وامى دارد و او را به اندیشه هاى پریشان و ناراحت کننده دچار و گرفتار مى سازد و هنگامى که معیشت خویش را یافته و به دست آورد، آن وقت نفس و روانش قرار و آرام مى گیرد.3و باز براى همین جهت حضرت رضا (علیه السلام ) مى فرمود: انسان زمانى که طعام و قوت یک سال خود را تهیه و آماده ساخت و آن را وارد خانه خود نمود، پشتش سبک شده و راحت مى گردد و مى فرمود: رسم و روش امام باقر و امام صادق (علیه السلام ) این بود: مادامى که غذا و خوراک یک سالشان را تأمین نمى کردند، ملک و زمین و مستغلات نمى خریدند. 4گروهى از مردم در این جهان هستند که جز از کسب معاش ، اندوهى ندارند و همه غم و همشان ، به دست آوردن روزى خودشان مى باشد و شب و روز مغزشان را در پیرامون همین موضوع به کار انداخته و در اطراف و جوانب و چگونگى آن به فعالیت وامى دارند و عمر عزیز و گرانمایه خودشان را در این راه صرف مى نمایند.از این جهت هنگامى که عایدات و درآمدشان کم شده و یا به کلى قطع مى شود، فوق العاده مضطرب و ناراحت گشته و تکان مى خورند و براى جبران آشفتگى و بى قرارى و برطرف ساختن تزلزل و دلهره خودشان ، با عناوین مختلف ؛ داد و بیداد کرده و سر و صدا راه مى اندازند و به کارهایى اقدام مى کنند و اعمالى را به وجود مى آورند که پس از کوشش و جدیت بسیار در مدت طولانى نمى توانند خطا و اشتباهات خویش را جبران نمایند.راجع به علم لایتناهى و بى پایان و دانش بى کران خود مى فرماید: حالات همه موجودات و سرنوشت تمام جانداران جهان هستى و عالم کون جلوتر از عالم اصلاب تا آخرین و واپسین منزل آنها و همه تغییرات و دگرگونى هاى آنها (که در این منازل از ابتدا تا انتها و از آغاز تا سرانجام آن صورت گرفته است ) بر او مخفى و پنهان نبوده و همه اش به طور تفصیل در نزد خدا هویدا و آشکار است آرامش قلب ، علاج واقعى اضطراب ها :یگانه راه نجات و طریق علاج از این نوع آشفتگى و آزردگى ؛ یقین و اطمینان مى باشد. اگر انسان جزم و قطع داشته باشد که روزى او (هر چند زنده و در قید حیات است ) به او خواهد رسید، هیچ گونه فکر و خیال خویشتن را متزلزل نساخته و خواب هاى آشفته و پریشان نمى بیند و از خود بى تابى و بى آرامى نشان نمى دهد. خداوند به چه وسیله آرامش به دل ها مى بخشد؟
الا بذکر الله تطمئن القلوب
پروردگار عالمیان ، براى زوال این گونه اندیشه هاى ناراحت کننده و از بین بردن بى قرارى و پریشان خیالى و آرام ساختن قلب بشر و تسکین دل او، در آیات بسیار از سوره هاى مختلف 5 قرآن کریم ، با مضامین گوناگون ضامن رزق و متکفل روزى انسان شده و در این زمینه به آنان وعده و نوید داده است مثل آیه ای که در اول بحث ذکر کردیم خداوند عزوجل در این آیه مبارکه به دو صفت از اوصاف خود اشاره نموده است : یکى قدرت و دیگرى علم .قدرت خدا: طبق این آیه شریفه و آیات دیگر، پروردگار عالمیان ؛ به روزى همه خلایق و حیوانات دریایى ، خشکى ، هوایى ، قوى و ضعیف حتى جاندارانى که با چشم معمول و متعارف قابل رؤ یت و دیدن نمى باشند، ضامن و متکفل شده است و از این جهت در هر حال رزق و روزیشان را داده و خواهد داد.علم خدا: اما راجع به علم لایتناهى و بى پایان و دانش بى کران خود مى فرماید: حالات همه موجودات و سرنوشت تمام جانداران جهان هستى و عالم کون جلوتر از عالم اصلاب تا آخرین و واپسین منزل آنها و همه تغییرات و دگرگونى هاى آنها (که در این منازل از ابتدا تا انتها و از آغاز تا سرانجام آن صورت گرفته است ) بر او مخفى و پنهان نبوده و همه اش به طور تفصیل در نزد خدا هویدا و آشکار است .6 با این همه نویدها، اندیشه ناروا چرا؟پس اى فرزند آدم ابوالبشر! با این علم و قدرت که آفریننده خلایق دارد و در کتاب هاى آسمانى وعده و نوید روزى تان را داده و به وسیله پیامبران گرامى و سفراى عزیز خود به شما بندگانش رسانیده و قطعا هم مى دانیم که خلف وعده در دستگاه الهى امکان ندارد و حتما به آن وعده اى که داده است عمل خواهد کرد؛ در این صورت هیچ گونه جاى نگرانى و اضطراب باقى نمانده و نباید انسان غم و غصه روزى خویشتن را بخورد. بلکه سزاوار و شایسته مرد خداپرست و مؤمن نیست که در پیرامون رزق و روزى خود تفکر ناروا و اندیشه سوء نسبت به رزاق على الاطلاق بنماید تا انواع و اقسام ناراحتى و دلهره براى خویش فراهم سازد. چیزى که دانستن آن لازم و ضرورى است این است که :کسى خیال و گمان نکند که مراد و مقصود از این وعده و نوید، این است که خداوند روزى هر جنبنده و ذى روحى را "بدون زحمت و مشقت" به آن خواهد رسانید زیرا این گونه تربیت ، مفاسد فراوان و زیان هاى بسیارى در بردارد (که فعلا درصدد بیان آن نیستیم ) و از این جهت اراده و مشیت پروردگار عالمیان بر آن تعلق نگرفته است بلکه منظور این است که پروردگار عالمیان ، آلات کسب و ابزار تحصیل روزى را نسبت به فراخور حال هر حیوانى به او عنایت و مرحمت کرده و به این وسیله آنها را غنى و بى نیاز ساخته است و به واسطه همان اسباب و وسایل باید روزیشان را تهیه و آماده نموده و خودشان را از رنج گرسنگى و تشنگى نجات دهند.مثلا خداوند به یک عده از حیوانات (مانند: شیر، پلنگ ، یوزپلنگ ، ببر و...) قوه بدنى و نیروى جسمى عطا فرموده است و آنها به وسیله همان قدرت و توانایى جسمى و جسدى روزیشان را به دست مى آورند.خلاصه اینکه هیچ جنبنده ای در دستگاه آفرینش نیست مگر اینکه روزیش مقدر شده و وسیله رسیدن به آن را به فراخور حال خداوند متعال در اختیارش گذاشته است .  منبع : گفتار علوی، مجموعه سخنرانی های سید مهدی علوی رهنما_گروه دین و اندیشه تبیان 1-  سوره هود ، آیه 6.2- کافى ، ج 5، ص 89، حدیث 2؛ قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ): ان النفس اذا احرزت قوتها استقرت .3- کافى ، ج 5، ص 89، حدیث 3؛ ان النفس قد تلثات على صاحبها اذا لم یکن لها من العیش ما تعتمد علیه فاذا هى اءحرزت معیشتها اطماءنت .4- کافى ، ج 5، ص 89، حدیث 1؛ یقول الامام رضا (علیه السلام ): ان الانسان اذا اءدخل طعام سنته خف ظهره و استراح و کان ابوجعفر و ابوعبدالله (علیهما السلام ) لا یشتریان عقده حتى یحرز اطعام سنتهما. مخفى نماند این گونه روایات با اخبار توکل هیچ گونه تصادم نداشته و منافاتى ندارند. انشاءالله در موقع مناسب توضیح داده خواهد شد.5- المعجم المفهرس ، ماده رزق و بحار، ج 5، ص 143.6- خداوند متعال در این آیه شریفه و همچنین آیات دیگر، به جهات عدیده و نکات بسیارى تفصیل را به کتاب و لوح محفوظ نسبت داده است و همه آنها را دانشمندان عالیقدر اسلام و مفسران والا مقام در کتب تفسیر به طور اکمل بیان نموده و داد سخن را داده اند. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن