تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799676797




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به پاس بزرگ حماسه سراي ايران/ فردوسي و شاهنامه جاودانند (‪ ۲‬و پاياني)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: به پاس بزرگ حماسه سراي ايران/ فردوسي و شاهنامه جاودانند (‪ ۲‬و پاياني)
داخلي. فرهنگي. فردوسي
... شاهنامه در واقع عمارتي است استوار كه هيچ گاه ويراني نگيرد و خلل بر آن مجال بروز نيابد و در اين ميان بيش از هر كس خود حكيم بر آن واقف بود، شاهكاري كه مايه تفاخر ملي ايرانيان است و به آثار برجسته تاريخ جهان چون ايلياد و اوديسه پهلو مي‌زند.

حكيم توس بيش از‪ ۳۰‬سال از هستي‌اش را در پاسداري از زبان و فرهنگ ايراني در طبق اخلاص نهاد و پيشكش تاريخ نمود و اسطوره‌اي بي‌مانند را از براي حيات ايران زمين آفريد.

چو عيسي من اين مردگان را تمام سراسر همه زنده كردم به نام امروز بعد از قرنها شاهنامه و شاهنامه خواني و حماسه سرايي آرام بخش جانهاي شيفته ايرانيان در زورخانه‌هاو قهوه‌خانه‌هاي سنتي و واپسين لحظات شب به هنگام فراغت از زندگي دشوار كنوني است.

نقالي و حماسه‌خواني و شاهنامه‌خواني زينت بخش محافل اين مردمان از دير باز بوده و بايد همچنان هم باشد هر چند اين روزها مشغله‌هاي بسيار موجب دوري مردم از اين اصالت‌ها و بازخواني آنها شده است.

دامنه اين اثر بزرگ و ماندگار هم محدود به سرزمين ايران نيست و گستره آن جهان را فرا گرفته است.

هنوز آرامگاه بزرگمرد ادب پارسي مملو از خيل مشتاقاني است كه حيات زبان و فرهنگ ايراني را وامدار اويند و روز به روز هم بر گستره آنها افزوده مي‌شود.

دستگاه فكري ، فلسفي و تاريخي تدوين شده در اين شاهكار برجسته تا عصر كنوني، جانشين تاريخ گمشده و پركننده خلا و گسست تاريخي اين سرزمين بوده و هست.

در واقع تاريخ قوم ايراني از اسطوره تا واقعيت، بر پايه زندگي ‪۵۰‬ پادشاه از افسانه كيومرث تا واقعيت مرگ يزدگرد سوم آخرين پادشاه ساساني به دست شخصيتي سترگ چون فردوسي با انديشه پويايش جان مي‌گيرد و سروده مي شود.

حكيم توس يك جهان‌بيني مبتني بر اساطير، باورها و افسانه‌هاي مردم ايران زمين را به عنوان پايه شاهنامه به نظم كشيد و چارچوبي فكري قابل فهم و پذيرش مردمان را ارائه كرد.

حكيم ابوالقاسم فردوسي در اين اثر در عين ويژگي ملي و سرزميني‌اش در آخر با ستايش از پيامبر، تن به تقابل با مذهب رسمي حاكم نمي‌دهد و از فراز منازعات و مناقشات مذهبي و فلسفي حاكم بر زمانه و متكي به فرهنگ سامي عربي آنان با تردستي مي‌گذرد.

فردوسي بارها دقيقي توسي ، مولف شاهنامه منثور ابومنصوري را كه پايه كار نوشتن شاهنامه مي‌شود در اثرش مي‌ستايد و با بنياد نهادن اين پي براي شاهنامه، چيره دستانه در بازگويي فرهنگ غني اين سرزمين در قالب اساطير كهن ايراني، در حقيقت به جهان بيني عامه مردمش مي‌پردازد.

قصه در شاهنامه از كيومرث كه در زرتشت نخستين انساني است كه اهورامزدا آفريده آغاز و در اين قالب به حكومت هوشنگ كه آتش را كشف كرد و جشن سده را از خود به يادگار گذاشت، پادشاهي تهمورث ديوبند و پسرش جمشيد(جم) كه از بزرگترين پادشاهان پيشدادي و بنيانگذار جشن بزرگ نوروز است تا داستان قيام كاوه آهنگر و شكست ضحاك ماردوش و پادشاهي فريدون با افراشتن درفش كاويان و نيز حمله و سلطه اعراب ادامه مي‌يابد.

فردوسي، سيامك، هوشنگ، تهمورث و جمشيد را با شخصيت‌هايي اساطيري به تصوير مي‌كشد و مي‌سرايد تا به داستان فتنه ضحاك مار دوش و خاموشي آن با قيام كاوه آهنگر و فريدون مي‌رسد و در ادامه جهان با مرگ فريدون ميان سه پسرش تقسيم مي‌شود و دوران جنگ و برادركشي آغاز و آمدن سام، زال و رستم به ميدان اوج مي‌گيرد.

رستم همان پهلوان اساطيري و محور اسطوره‌اي شاهنامه است.

به اعتقاد محققان، بينش مسلط بر دوران كهن‌تر شاهنامه آميزه‌اي از اسطوره، افسانه و حماسه،رمانس (داستانهاي عاشقانه) و فلكلور (ادب عامه) ، جنگ رستم با ديوان و اژدها و گذر از هفت خوان و بسياري ديگر است.

فردوسي در روايت جنگ با تورانيان و تركان حكايت‌هااز عشق بيژن و منيژه زال و رودابه، خسرو و شيرين در مي‌اندازد و روايتي خيال‌پردازانه، عاشقانه و بي‌نظير را به تصوير مي‌كشد.

او آنجا كه به زندگي سودابه و تهمينه مي‌پردازد تصويري روشن از جايگاه زن در باورها و اساطير و فرهنگ آن روزگاران ارائه مي‌دهد.

حكيم توس با داستان پايان كار كيخسرو به عرصه عرفان مي‌رود و آنگاه در اوج تراژدي كار خود در داستان رستم و سهراب ، به عاطفي‌ترين نحو، پيروزي انديشه ديرين بر جواني را به چالش مي‌كشد.

الااي برآورده چرخ بلند چه داري به پيري مرا مستمند دو تا گشت آن سرونازان به باغ همان تيره گشت آن گرامي چراغ مرا كاش هرگز نپرورده‌اي چو پرورده بودي نيازده‌اي
عبور سياووس از آتش پاك‌كننده، جنگ با افراسياب، جنگ رستم با اكوان ديو، طرح قيصر و داستان كتايون دخترش، حكايت اسكندر همه و همه مروري بسيار بي‌نظير، جذاب و حماسي بر تاريخ ايران زمين است.

پس از آن مسير شاهنامه از داستانهايي اساطيري به دوره‌هاي نيمه تاريخي و ريشه سلسله ساساني مي‌گرايد و داستان با زاده شدن اردشير بابكان و ديگر شاهان ساساني چون اردشير، بهرام گور، كسري انوشيروان و قباد و قيام مزدك، جنگ با سعد وقاص ادامه و با كشته شدن رستم و يزدگرد سوم پايان مي‌يابد.

ارزش بنيادين اين شاهكار ادب پارسي در واقع با ايجاد تفكري بر پايه اساطير و داستانهاي ملي، بومي و مردمي سرزمين ماپديدار گشته و با خط و نگرش ويژه آن، پايه‌هاي زبان، خط و فرهنگ امروزين ما رقم مي‌خورد آنگونه كه تا هميشه ماندگار است.

گويي فردوسي ، اين ابر مرد پارسي‌گوي كه در حياتش هرگز روي راحتي و آسايش نديده بود، مي‌دانست كه بعد از مرگ، خود و ايرانيت را حياتي جاودانه بخشيده است كه امروز چنين آرام در باغي مصفا در ساختماني با معماري قديم و متاخر ايران با سبكي بر گرفته از دوران هخامنشيان كه نمادي از ايرانيت و معماري ايراني است آرام گرفته است.

امروز توس به يمن وجود حكيم ابوالقاسم فردوسي سرزميني نامدار در تاريخ و اسطوره ايران زمين است، سرزميني كه با نام شاعر بلند آوازه و حماسه سراي پارسي گوي عظمت يافته است،خطه‌اي كه اسطوره‌هاي فرهنگ غني و باستاني ايراني درآن به دست بزرگمرد فرهنگ اين سرزمين حيات يافته‌اند و همچنان هم ماندگارند.

كه گويد برو دست رستم ببند نبندد مرا دست ، چرخ بلند
كه چرخ گويد مرا، كين نيوش به گرز گرانش بمالم دو گوش
من از كودكي تا شدستم كهن بدين گونه از كف نبردم سخن

امروز هيچكس فردوسي را جدا از اين سرزمين و خاك نمي‌داند و بايد فردوسي و موطنش با هم بزرگ داشته شوند، چرا كه مردمي را كه در راستاي خوار شماري، "عجم"(كندزبان) ناميده بودند فردوسي با اين رزمنامه ملي كه به پارسي سره سرود و شناسنامه ملي اين قوم شد از هر گزندي در امان داشت.ك/‪۴‬ ‪۶۵۹/۵۸۹/۱۶۵۴/۲۷۱۳‬
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 256]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن