تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 10 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798813676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ترجمه و شرح (اين السبيل بعد السبيل)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ترجمه و شرح (اين السبيل بعد السبيل)
ترجمه و شرح (اين السبيل بعد السبيل) ترجمه و شرح دعاي ندبه (25)(کجا است آن راه حق هر يک پس از ديگري).شرح- چون براي هر مقصدي از مقاصد، وسائل و مقدماتي لازم است که آدمي بدون تهيه ي آن وسائل و انجام آن مقدمات بدان مقصد نرسد، که از آنها به طريق و وسيله تعبير مي شوند. مثلا طريق نائل شدن به مقامات علمي تحصيل است، و يا طريق به دست آوردن ثروت، کسب و کار و فعاليت است، و يا راه مداوا و معالجه و رسيدن به صحت و سلامتي، نوشيدن دارو و پرهيز از چيزهاي مضر است که بدون انجام آن کسي به مقصد و هدف خود نمي رسد.پس براي فوز و نيل به سعادت دنيا و آخرت نيز راهي براي آن انتخاب شده که آن اطاعت و پيروي از پيغمبر و اوصياي اوست عليهم السلام چنانکه قبلا گفتيم در عنوان «فکانوا هم السبيل اليک والمسلک الي رضوانک» و ايشانند راه تقرب به حق و طريق أعظم نيل به سعادت.در تفسير صافي ذيل آيه ي مبارکه «قل هذه سبيلي أدعوا الي الله علي بصيرة أنا و من اتبعني»- يوسف آيه ي 108- (بگو اين است راه من که از روي بصيرت به سوي خدا مي خوانم من و هر كه مرا پيروي كرده است) از كتاب كافي نقل کرده که امام محمد باقر عليه السلام فرمود: «اين آيه در شأن رسول خدا و اميرالمؤمنين و اوصياي بعد از آنان است (صلوات الله عليهم اجمعين).در تفسير برهان است که فرمود: «مقصود از سبيل علي عليه السلام است، و کسي جز به ولايت او به آنچه پيش خدا است نائل نمي شود».در مجلد هفتم بحارالانوار (1) از جابر بن يزيد جعفي روايت شده که تفسير اين آيه مبارکه «و لئن قتلتم في سبيل الله او متم»- آل عمران آيه ي 157- (اگر در راه خدا کشته شويد يا بميريد) را از امام محمد باقر عليه السلام پرسيدم؟ فرمود: «آيا مي داني «سبيل الله» چيست؟ گفتم: نه به خدا قسم نمي دانم مگر اينکه از شما بشنوم، فرمود: «سبيل الله» علي و ذريه اوست و کسي که به خاطر ولايت و مودت او کشته شود، در راه خدا کشته شده، و کسي که به حال ولايت و مودت او بميرد، در راه خدا مرده است».(اين الخيرة بعد الخيرة) (کجا است آن برگزيده بعد از برگزيده ديگر).شرح- «خيرة» بر وزن «عنبه» به معناي مختار و برگزيده است. در دعاي افتتاح است که «و محمد خيرتک من خلقک». و در زيارت مي گوئيم: «السلام عليک يا خيرة الله و ابن خيرته» سلام بر تو اي برگزيده ي خدا و پسر برگزيده خدا.اگر کسي در آياتي که در شأن اين بزرگواران آمده است- از آيه ي مباهله 61 سوره ي آل عمران، و آيه تطهير 33 سوره ي احزاب، و آيه ي مودت 23 سوره ي شوري کمي دقت نمايد خواهد دانست که آن بزرگواران از اخلاق و صفات رذيله و ناپسند پاک و منزه بودند و از اين نظر برگزيده از خلقند.در مجلد 7 بحارالانوار ص 82 (2) نقل شده که امام مجتبي عليه السلام فرمود: «هر آن آيه ي که در کتاب خداي عزوجل «الابرار» دارد به خدا قسم مصداق کامل آن محقق نشده مگر به وجود علي بن ابي طالب و فاطمه و من و حسين براي اينکه ما هستيم که از طرف پدرانمان و مادرانمان از ابرار و نيکوکارانيم (3)، و به واسطه طاعت و فرمانبري از حضرت احديت و دوري از دنيا و علاقه و دوستي او دلهايمان پاک و برتري يافته و خدا را در تمام تکاليف و فرائضش اطاعت کرده ايم، و به يگانگي او ايمان داريم، و رسالت رسولش را تصديق نموديم». و اين است معني برگزيده شده.(اين الشموس الطالعة، أين الاقمار المنيرة، اين الانجم الزاهرة) (کجا رفتند خورشيدهاي تابان و ماههاي فروزان، و ستارگان درخشان).شرح- براي روشن شدن اين حقيقت و معلوم بودن اين اوصاف در ائمه معصومين و رهبران حقيقت، محتاج به ذکر يک مقدمه و ناگزير از بيان آن هستيم.بدان که يکي از بزرگترين نعمت هاي الهي در اين عالم دنيا براي موجودات به خصوص موجودات ذي حيات نور خورشيد و ماه و ستارگان است که فرمود: «هو الذي جعل الشمس ضياء و القمر نورا» (4). و بالحس و الوجدان معلوم و محقق است که اگر اين نور و روشنائي نبود و اين زمين در ظلمت و تاريکي بود هيچ فردي از افراد ذي حيات وجود نداشت و قادر بر انجام امور زندگاني و حيات خود نبود.و همچنين اگر انوار مضيئه الهيه نبود ظلمت ضلالت و تاريکي جهل و ناداني عالم را فرا گرفته بود، و احدي قدرت بر تأمين سعادت زندگي خود در دنيا و آخرت نداشت. و همانطوري که راه نماي راه بيابان جهل و ضلالت به وسيله انوار طيبه الهيه است که در تفسير آيه 16 سوره ي نحل مي فرمايد: «و علامات و بالنجم هم يهتدون» و علامتهائي و به وسيله ي ستارگان درخشنده ي هدايت مي شوند، در تفسير برهان راوي از حضرت رضا عليه السلام از بيان اين آيه ي مبارکه ي سئوال کرد؟ حضرت فرمود: «مائيم علامت ها و نشانه ها، و ستاره ي درخشنده رسول خدا است».در مجلد 7 بحارالانوار ص 107 (5) از جابر انصاري روايت شده که روزي پيغمبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم پس از نماز صبح که ما با او خوانديم روي به ما کرد و شروع به صحبت نمود و گفت: «اي مردم کسي که خورشيد را از دست داد (و خورشيد غروب کرد) بايد متمسک به ماه شود ( از نور ماه استفاده کند)، و کسي ماه را هم از دست داد (و ماه ناپديد شد) بايد از دو ستاره فرقدان (دو ستاره روشن قطبي) استفاده کند. جابر گويد من و أبو ايوب انصاري از جا برخاستيم و انس بن مالک هم با ما بود گفتيم: يا رسول الله شمس کيست؟ گفت من هستم، و در توضيح آن فرمود: خداوند متعال ما را که آفريد، همچون ستاره درخشنده ي آسمان قرار داد که چون ستاره اي غروب کند ستاره ديگر طلوع نمايد.پس چون من به مزنله خورشيدم وقتي که از ميان شما بروم. بايستي شما از ماه بهره مند شويد. گفتيم پس ماه کيست؟ فرمود: برادرم و وصي و ياور و أدا کننده ي دينم، و پدر اولادم، و جانشين من از ميان اهل بيتم علي است. گفتيم پس فرقدان کيانند، فرمود: حسن و حسين، سپس گفت اينها و فاطمه که ستاره ي درخشنده ي زهره است عترت و اهل بيت منند، اينها با قرآنند و از هم جدا نشوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد گردند».(اين أعلام الدين و قواعد العلم) (کجايند نشانه ها (و راهنمايان) دين و اساس و ارکانهاي علم و دانش).شرح- «اعلام» جمع «علم» و علامات جمع علامة به معناي نشانه راه است همانند کوه که راه بيابان به وسيله آن ظاهر و نمايان شود، از اين نظر هم سالار هر قوم، و رهبر و پيشوا را علم خوانند. و منظور از «أعلام الدين» همان ائمه معصومين عليهم السلام هستند که به برکت وجودشان راههاي هدايت از بيابانهاي ضلالت معلوم و هويدا مي شود و به متابعت و پيروي از افعال و اقوال آنان راه نجات و سعادت پيموده مي شود.در مجلد 7 بحارالانوار ص 21 (6) امام حسن عسکري عليه السلام به اسحاق بن علي نيشابوري نوشت: «و بر شما حج و عمره و بر پا داشتن نماز، و دادن زکات، و روزه، و ولايت را واجب کرد، و براي شما دري قرار داد تا شما به وسيله آن، درهاي واجبات و وظايف را بر روي خود بگشائيد. و اگر محمد (خاتم انبياء) صلي الله عليه و آله و سلم و اوصياي نسل او نبودند شما همانند چهار پايان حيران و سرگردان بوديد و تکليفي از تکاليف خود را نمي دانستيد».و البته به برکت وجود ايشان ما را از ذلت و خواري بيرون آورد، و مشقت و گرفتاري را از ما برطرف ساخت، و از لبه ي پرتگاه مهلکه نجات داد، همچنان که در قرآن کريم آمده است «و کنتم علي شفا حفرة من النار فأنقذکم منها»- آل عمران آيه ي 103- (و شما در کنار گودال آتش بوديد که شما را از آن نجات داد).کلمه ي «قواعد» جمع «قاعده» به معناي پايه و اساس است، و اصطلاح اهل علم عبارت از يک امر کلي است که شامل تمام افراد و مصاديق آن گردد، مثل «کل انسان حيوان» يا «کل ناطق انسن» که شامل حال همه افراد انسان مي شود. و جمله: «قواعد العلم» اشاره به اين نکته است که اولياي خدا و ائمه اطهار عليهم السلام علم و دانشند، و در زيارات و روايات تعبر از آن به خزنه و خزان شده است يعني گنجينه داران علم.در زيارت جامعه درباره ي اوصاف اوصياء و ائمه ي اطهار مي گوئي «... و عيبة علمه و خزنة علمه (7)» آمده (سلام بر آنان که صندوق و گنجينه دار علم الهي هستند).سدير گويد: به امام جعفر صادق عليه السلام گفتم: فدايت شوم شما چه مقامي داريد؟ فرمود: «ما گنجينه داران علم الهي و بيان کننده وحي رساي خدا هستيم به آنچه زير آسمان و روي زمين است (8)».در مجلد 7 بحار ص 316 (9) از امام پنجم عليه السلام روايت شده که فرمود: «علي عالم اين امت است» و چون علم هم قابل نقل و انتقال است پس هر کدامشان قبل از اينکه از دنيا برود از علم خود به ديگري تعليم مي دهد».عمار ساباطي گويد: من از امام صادق عليه السلام پرسيدم: آيا امام علم غيب هم مي داند؟ فرمود: خير، ولي اگر بخواهد چيزي را بداند بايد از طرف خدا به او اعلام شود (10)».ثمالي گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم که مي فرمود: «زمين پا بر جا نمي ماند مگر آنکه بايد در روي زمين عالمي باشد که حق را از باطل بداند و آن را تميز دهد (11)». و اگر کسي بخواهد از مراتب و چگونگي علم اوصياء اطلاع بيشتري پيدا کند بايد به کتب حديث و روايت و به مجلد هفتم بحارالانوار ص 279 مراجعه کند. (12)پي نوشت : 1. 24 جديد ص 12 نقل از معاني الأخبار و تفسير صافي از عياشي.2. 24 جديد ص 3 نقل از مناقب.3. اشاره است به آنچه در زيارت وارث مي گوئي «أشهد أنک نورا في الأصلاب الشامخة و الارحام المطهرة».4. اوست که خورشيد را درخشنده و ماه را نوراني نمود. سوره يونس آيه 5.5. 24 جديد ص 75 نقل از امالي طوسي.6. 23 چاپ جديد ص 99 نقل از علل الشرايع. و أيضا تحف العقول ص 485.7. مضموني از زيارت جامعه کبير است.8. 26 بحار جديد ص 105 نقل از بصائر الدرجات. و سدير بن حکيم صيرفي از اصحاب صادقين عليهما السلام است و مدتي هم در زندان بوده.9. 26 جديد ص 169 نقل از بصائر الدرجات، و بدين مضمون روايت ديگري در همان صفحه. 10. 26 بحار جديد ص 578 نقل از اختصاص و بصائر الدرجات.11. 26 بحار جديد ص 178 نقل از محاسن برقي.12. 26 بحار جديد «ابواب علومهم».منبع:كتاب شرحي بر دعاي ندبه/س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن