تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798901275




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هاليوود و مهدويت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
هاليوود و مهدويت
هاليوود و مهدويت گفت‏وگو با حسن بلخارى چكيده: اين گفت‏وگو با عنوان فرعى «فيلمسازان آمريكايى، مهدويت را نشانه گرفته‏اند» به چاپ رسيده است . جهان امروز جهان تصوير است و مساله آينده‏نگرى (فيوچريسم) در دهه‏هاى گذشته براى غرب بسيار مطرح بوده است . آينده‏نگرى در غرب، ريشه در روش علم تجربى، نگرش‏هاى سياسى و انديشه‏هاى مذهبى دارد . آمريكا با نشان دادن آينده تاريك و خونين بشر در فيلم‏هاى خود، سعى دارد خود را منجى آينده بشريت معرفى كند . مساله مهدويت‏براى غرب پس از انقلاب اسلامى ايران مطرح شد . جهان امروز، جهان تصوير است و عمده‏ترين مصداق اين تصوير، سينماست . پستمن در كتاب زندگى در عيش، مردن در خوشى سه دوره يا سه سپهر را براى انتقال معلومات ذكر مى‏كند: دوره انتقال معلومات به وسيله زبان، دوره مكتوب و بالاخره دوره تصوير (سينمايى و تلويزيونى) . امروز نه تنها قدرت‏ها از عنصر تصوير بالاترين استفاده را مى‏كنند، بلكه ذهنيت مخاطب‏ها هم چنين قدرت و جايگاه پذيرشى را دارد . ما در شبانه‏روز بين 78 تا 79 درصد اطلاعات دريافتى را از چشممان به دست مى‏آوريم . طبق تحقيقاتى كه طى 10 تا 15 سال گذشته صورت گرفته، انسان با نيمكره راست مغزش با اطلاعات برخورد شهودى مى‏كند و اين اطلاعات، بزرگ‏ترين و عميق‏ترين تاثيرات را روى شخصيت انسان مى‏گذارد . بنابراين، تصوير، كارآمدترين عامل نه تنها براى انتقال معلومات، بلكه براى تاثيرگذارى روى شخصيت و روان افراد است . غرب در ذات تكنولوژيكى خودش تفوق‏طلب است . در فلسفه علم مطرح مى‏شود كه علم فى حد نفسه قدرت مى‏آورد و به قول فرانسيس بيكن در آغاز رنسانس: «هدف نهايى علم، قدرت است‏» . در چنين فضايى، غرب براى اعمال اين قدرت و كسب مطامع بيشتر، از تصوير بهترين استفاده را مى‏كند . هاليوود مركز فيلمسازى آمريكاست كه در هر سال 700 فيلم توليد مى‏كند و سالانه حدود 15 ميليارد دلار سود خالص دارد و نزديك به 78% سينماها و تلويزيون‏هاى جهان از آن تغذيه مى‏شوند . در غرب فيلم خنثى وجود ندارد . الآن مهمترين كارى كه غرب مى‏كند اين است كه مبانى نظرى خودش را كه محصول ايده‏ها و اهدافش است‏به زبان تصوير ترجمه مى‏كند . من بزرگ‏ترين ويژگى غرب را ترجمه معنا به تصوير مى‏دانم; چون روان‏شناسى مدرن بيانگر اين است كه تاثيرى كه تصوير دارد، هيچ كلامى ندارد و بحثى در روان‏شناسى داريم كه هر تصوير معادل هزار كلمه است . كار ديگر تصوير و سينما، درگير كردن احساس و ادراك به صورت توامان است . وانگهى، تصوير يك زبان بين‏المللى است كه حتى بدون دانستن زبان و كلام ديگرى مى‏توان از طريق تصوير، پيام را به همه كس در هر شرايطى منتقل ساخت . يكى از اهداف اصلى غرب، جلب افكار عمومى است . در فضايى كه دموكراسى اصل مى‏شود، راى عمومى قدرت‏ساز است و به همين دليل بايد روى افكار عمومى تاثيرگذارى كنيم . در دهه 90 دو نظريه جدى پيرامون «مدينه فاضله‏» يا آرمان‏شهر مطرح شد: يكى «نظم نوين جهانى‏» كه از سوى جورج بوش مطرح شد و ديگرى «پايان تاريخ‏» فوكوياما . اين دو مساله به نحوى از نيت‏سياسى غرب در جهانى شدن (globalization) و ايجاد يك فرهنگ جهانى و تحميل آن بر جهان پرده برمى‏دارد . مجموعه فيلم‏هايى كه در اين دو دهه، به‏ويژه پس از طرح نظم نوين ساخته شده، اهداف غرب را به‏خوبى نشان مى‏دهد . براى مثال، آمريكايى‏ها فيلمى به نام «روز استقلال‏» ساخته‏اند كه جلوه‏هاى ويژه بسيارى دارد و به‏شدت بر روى آن تبليغ شد . در اين فيلم، يك گروه فضايى به كره زمين حمله مى‏كنند و آمريكايى‏ها دفاع مى‏كنند و در نهايت، در روز استقلال آمريكا اينها دشمنان را دفع مى‏كنند . پيام اين گونه فيلم‏ها اين است كه آمريكا و نظام حاكم بر غرب تنها سيستمى است كه جهان را از خطراتى كه در آينده رخ مى‏دهد، حفظ مى‏كند . در فيلم پيشگويى‏هاى نوستر آداموس نيز آمريكاست كه در مقابل مسلمانان مى‏ايستد; يا مثلا بازى كامپيوترى خيلى مشهور «يا مهدى‏» كه اسم اصلى‏اش «جهنم خليج فارس‏» است، خليج فارس را مركز حركت‏هاى تروريستى جهان جلوه مى‏دهد . از بعد روان‏شناسى، اين بازى، افراد را نسبت‏به امام زمان و لفظ «يا مهدى‏» شرطى مى‏كند; ولى وقتى باطن قضيه را نگاه مى‏كنيد، مى‏بينيد پيام ديگرى هم دارد كه حضور نظامى آمريكا در خليج فارس را توجيه مى‏كند . هاليوود در سال 2000 فيلم «ماتريكس‏» را ساخت كه فروش و استقبال غيرمنتظره‏اى داشت . در اين فيلم، هويت انسان آينده كه به ماشين تبديل شده است، زير سؤال مى‏رود، اما نجاتى كه براى فرار از اين بحران ذكر مى‏شود، شهرى است‏به نام صهيون . (Zion) در دهه 50 نيز ميليون‏ها دلار براى ساختن فيلم‏هايى مثل «بن هور» و «ده فرمان‏» هزينه شد تا اسرائيل را كه در آن دوره شديدا دچار بحران مشروعيت‏بود، نجات دهد . بحث‏هاى آخرالزمان (فيوچريسم) كه توسط كسانى چون تافلر، فوكوياما، هانتينگتون، برژينسگى و ... مطرح مى‏شود، در سينماى غرب نيز بازتاب دارد . واقعيت اين است كه بحث آينده‏نگرى در غرب خيلى جدى‏تر از فضاى ماست . هرچند اين موضوع در فرهنگ تشيع ناب در همه ابعاد سياسى و اجتماعى و فرهنگى مطرح است، ولى در ذهن عامه تنها در بعد مذهبى مطرح است . در غرب اين موضوع در تمام ابعاد فوق‏العاده جدى است . آينده‏نگرى در غرب، ريشه در روش تجربى علم دارد كه به پيش‏بينى پديده‏ها مى‏پردازد . در تمدن‏هاى علم‏گرا، روان‏شناسى و جامعه‏شناسى و سياست نيز آينده‏نگر مى‏شوند و دنبال سيستم‏هايى مى‏گردند كه به آينده نفوذ كند . فيلم آمريكايى «روح‏» يا «شبح‏» (Goast) كه چند اسكار گرفت، به نوعى همين مضمون را دنبال مى‏كند و مى‏خواهد بگويد انسان معاصر، شيداى شكستن ديوار تاريخ است; مى‏خواهد به آينده نفوذ كند و چون قدرت علمى دارد، مى‏خواهد آينده را خودش بسازد . البته اين آينده‏نگرى در غرب ريشه در مسائل سياسى هم دارد . مثلا در فيلم «نوستر آداموس‏» مى‏خواهد بگويد چنين حوادثى محقق خواهد شد; اما ما مى‏توانيم تغييرش بدهيم . يكى ديگر از اسباب آينده‏نگرى در بين انديشمندان غربى، مساله مذهب است . شما به كاركرد افرادى مثل جرى فالول و مؤسسه «كلوپ اخلاقى‏» نگاه كنيد . در اكثر تمدن‏ها اعتقاد بر اين بوده است كه در پايان هر هزاره يك سرى تحولاتى رخ مى‏دهد . در سال 2000، حدود 61 فرقه منتظر ظهور عيسى مسيح بودند و يهودى‏ها آمده بودند در دروازه شرقى بيت‏المقدس دوربين گذاشته بودند كه حضرت مسيح اگر نزول اجلال كرد، فيلمش را بگيرند . مجموع اين قضايا يك پيوندى بين نظريه‏پردازان، سياست‏بازان و تصويربرداران غرب ايجاد مى‏كند . مثلا آقاى گاسپار وان برگر، وزير دفاع سابق آمريكا، كتاب جنگ بعدى (War Next) را مى‏نويسد و بخشى از آن را به سال 1999 و 2000 و بخشى از آن را به ظهور محمد منتظرى [!؟] در ايران اختصاص مى‏دهد و چيزهايى را كه نوستر آداموس گفته بود مجددا زنده مى‏كند . تنها تمدنى كه منجى و موعودش يك موجود زنده عينى است، شيعه است . تمدن‏هاى ديگر، منجى‏شان را قاب كرده‏اند، زده‏اند به سينه آسمان . يعنى موعود آنان يك موجود ذهنى است (1) و در زندگى تجلى ندارد، برخلاف موعود منجى شيعه كه كاملا عينى است . منتهى ما نياز به مترجمانى داريم كه اين تجلى باطنى مذهب شيعه را بياورد و وارد جامعه كند . در شيعه، دليل حجيت اجماع را هم حضور معصوم مى‏دانند . نقش حضور امام زمان عليه السلام در پيروزى انقلاب اسلامى ايران نيز جدى است . ميشل فوكو، كلر برير و ديگران در اين بحث ابتدا امام حسين عليه السلام و بعد امام زمان را مطرح مى‏كنند و در كنفرانس تل آويو افرادى مثل برنارد لوئيس، مايكل ام . جى . جنشر، برونبرگ و مارتين كرامر بر اين بحث‏خيلى تكيه مى‏كنند . آنها در تحليل انقلاب اسلامى، به «نگاه سرخ‏» شيعيان، يعنى عاشورا و «نگاه سبز» شان يعنى انتظار مى‏رسند . (2) جمله مشهورى دارند كه: «اينها به اسم امام حسين عليه السلام قيام مى‏كنند و به اسم امام زمان عليه السلام قيامشان را حفظ مى‏كنند .» يعنى حضور امام عليه السلام براى ما در بطن سياست و فقه ما يك حضور زنده و عينى است . اما شيعه در ترجمه معانى خودش به زبان روز مشكل دارد . ما برخلاف غربى‏ها اين معنا و مفهوم را به زبان عامه و برهان عامه ترجمه نكرده‏ايم . ما نياز به حكيم داريم . فعل حكيم، ترجمه و تنزيل و تمثيل معناست . غرب قدرتش به بيانش است; نه محتوايش . ما خيلى چيزها را هميشه مى‏بينيم; اما چون به ديدن عادت كرده‏ايم، ديگر به رمز و رازش پى نمى‏بريم . گاهى شما براى فهم كامل يك چيز بايد جايت را عوض كنى; بايد فاصله بگيرى تا آن را از بيرون ببينى . ما چون عاشقى مى‏كنيم، نمى‏دانيم حامل چى هستيم . من وقتى بدانم چه دارم، حافظش هم هستم . مسلمين اگر نمى‏فهمند كه سرمايه‏شان دارد به تاراج مى‏رود، از بى‏عرضگى آنها نيست; نمى‏دانند چه دارند . شما اگر حامل معنا باشيد، مرعوب ابزار [سينما] نمى‏شويد . آنكه حامل معنا باشد، حامل ابزار مى‏شود; نه محمول ابزار . ما مى‏توانيم از ابزار آنها هم استفاده كنيم و امام زمان (عج) را مطرح كنيم . براى غرب، مساله مذهب تشيع پس از ظهور صفويه در ايران و اوج‏گيرى اهداف استعمارى غرب نسبت‏به شرق و ايران جدى شد . منتها مساله مهدويت پس از پيروزى انقلاب اسلامى براى اينها مطرح شد . اينها وقتى با انقلاب اسلامى مواجه شدند، غافلگير شدند . رئيس سازمان سيا اين نكته را در سخنان خود گفته بود . از اين جهت در فيلم «نوستر آداموس‏» كه در سال 80 و 81 مطرح شد، خيلى خام با اين مساله برخورد مى‏كنند . در سال‏هاى اوليه انقلاب، مقالات، كتاب‏ها و فيلم‏هاى مختلفى در اين باره ساخته شد; اما از دهه 90 سبك كار را عوض كردند . ديدند اگر بيايند امام زمان شيعيان را نفى كنند، به نحو ديگرى اثباتش كرده‏اند; چون در جهان اين حالت وجود دارد كه چيزى را كه غرب نفى كند، حتما يك ارزشى دارد . لذا در اين دهه فيلم‏هايى مثل «صهيون‏» و «آمارگدون‏» و ... ساخته مى‏شود كه به جاى تخريب اين طرف، به اثبات مدعاى غربيان در زمينه آينده جهان مى‏پردازد . اشاره نويسنده نكات هشداردهنده‏اى از چگونگى عمل غربيان، بويژه محافل فرهنگى - صهيونيستى غرب، با فرهنگ اسلامى، بويژه اعتقادات شيعى بيان كرده است . مساله مورد بحث در اين گفت‏وگو يكى از مصاديق تهاجم فرهنگى غرب است كه آقاى بلخارى در كتاب تهاجم يا تفاوت فرهنگى (3) ، در هفت گتفار در جمع دانشجويان به آن پرداخته است . سه گفتار پايانى اين كتاب به مساله «غرب و مهدويت‏» اختصاص دارد . در اين گفتارها به كنفرانس شيعه‏شناسى دانشگاه تل‏اويو اشاره شده كه در آن مهمترين و برجسته‏ترين شيعه‏شناسان جهان گردآمده‏اند و ظرايف و دقايق انديشه‏ها و فرهنگ شيعى را مورد بحث قرار داده و نتيجه‏گيرى كرده‏اند يكى از نتايج‏بحث آنها اين شده است كه انتظار سبز شيعيان را بايد سياه كرد و تصويرى سياه از آن به جهان عرضه كرد و تا مى‏توان آن را منفور جلوه داد . ساختن فيلم‏ها و بازى‏هاى رايانه‏اى كه به نحوى با مساله امام زمان ارتباط پيدا مى‏كند، به دنبال اين كنفرانس وسعت‏يافت . خواندن كتاب مى‏تواند آگاهى‏هاى خوبى درباره برخى ابعاد تهاجم فرهنگى به خواننده بدهد . پی نوشتها:1) سوشيانت در زرتشت، گوتمه يا بوداى‏پنجم در بوديسم، مسيح در يهود و مسيحيت و ... . 2) من مجموعه گفتارهايى كه پيرامون امام زمان عليه السلام در اين كنفرانس ارائه شده، جمع‏آورى كرده‏ام و در كتاب تهاجم فرهنگى آورده‏ام . 3) مشخصات كتاب‏شناختى كتاب به اين شرح است: بلخارى قهى، حسن، تهاجم يا تفاوت فرهنگى، تهران: انتشارات حسن افرا، 1379 (1378)/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن