تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 10 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ارزش چهار چيز را جز چهار گروه نمى‏شناسند : جوانى را جز پيران، آسايش را جز گرفتاران...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798802277




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

‌راز قصه‌هاي آرژانتيني


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ‌راز قصه‌هاي آرژانتيني
کامپانلا
اعلام خبر موفقيت كلان مالي «راز چشم‌هاي آنها» در جدول گيشه نمايش سينماهاي آرژانتين، فقط يك خبر خوش براي دست‌اندركاران سينماي اين كشور و دوستداران‌ آثار هنري در اين كشور آمريكاي جنوبي نبود.به گزارش همشهري ، همه اين موفقيت را به فال نيك گرفتند و تحليل‌گران اقتصادي سينما براساس آن سخن از يك موج و تحول تازه به ميان آورده و پيش‌بيني كردند كه صنعت سينماي آرژانتين طي چند سال آينده با شكوفايي بيشتري روبه‌رو خواهد شد. دلايل زيادي براي ارائه چنين پيش‌بيني خوش‌بينانه‌اي وجود دارد. براي اولين بار در 5دهه اخير، يك فيلم داخلي توانسته انبوه تماشاگران را به داخل سالن‌هاي سينما بكشاند. در سينمايي كه به صورت معمول محصولات هاليوودي وجه غالب هستند و حرف اول را در گيشه نمايش مي‌زنند، فروش 35ميليون دلاري «راز چشم‌هاي آنها» يك حركت اميدبخش و سرنوشت‌ساز است.فروش35 ميليون دلاري طي 15 هفته نمايش نصيب «راز چشم‌هاي آنها» شده و هنوز هم استقبال تماشاگران داخلي از آن ادامه دارد. فيلم كه چندين هفته پي‌درپي صدرنشين جدول هفتگي فروش سينماهاي كشور شد، با كنارزدن رقباي سرسخت هاليوودي خود همچون «تغيير شكل‌دهندگان2» و «هري‌پاتر و شاهزاده نيمه‌اصيل» تبديل به پرفروش‌ترين محصول سال سينماي كشور شده است. زماني كه فيلم در اواسط ماه آگوست به روي پرده سينماها رفت ‌ كمتر كسي فكر مي‌كرد كه چنين موفقيت عظيمي در انتظارش است. در صنعت سينمايي كه چنين فروشي حكم يك موفقيت خيره‌كننده و سرسام‌آور را دارد، طبيعي است كه راز چشم‌هاي آنها لقب يك پديده نادر را بگيرد و در همه جا صحبت آن باشد. مشابه چنين موفقيتي در دهه70 ميلادي براي فيلم «مارتين فيه‌رو» پديد آمد و پس از آن ديگر چنين وضعيتي تكرار نشد.منتقدان و تحليل‌گران سينمايي در ارتباط با موفقيت كلان فيلم تحليل‌هاي متعدد و متفاوتي داده‌اند و براين باورند كه كالبدشكافي علل موفقيت آن، مي‌تواند به احياي صنعت سينماي آرژانتين كمك كند و باعث شود تا سينماي آرژانتين در آينده محصولات بهتر و موفق‌‌تري خلق كند.  اما راز چشم‌هاي آنها كه توسط خوآن‌خوزه كامپانلا كارگرداني شده، چيز خاصي در درون خود ندارد و مثل خيلي از فيلم‌هاي ديگري است كه هر سال در آرژانتين ساخته مي‌شود. با اينكه اين فيلم خوش‌ساخت است و قصه پررمز و راز خود را به شكل جذابي تعريف مي‌كند ولي با همه اينها چيزهاي جديدي را در دل قصه و ساخت خود ندارد.خط اصلي قصه فيلم درباره وكيل جواني است كه بايد روي يك پرونده جنايي قديمي كار كند، پرونده‌اي كه مربوط به قتلي است كه 30سال قبل رخ داده است. خيلي‌ها اين پرونده را- كه هنوز باز است و كسي نتوانسته آن را حل كند- از ياد برده‌اند و كمتر كسي مايل است آن را پيگيري كرده يا توجهي به آن نشان دهد. به زودي وكيل جوان ارتباطي عجيب و غريب با اين پرنده و زندگي خود پيدا مي‌كند.بسياري عقيده دارند پررمز و راز بودن قصه فيلم يكي از عوامل اصلي موفقيت آن است. اما به قول يك منتقد داخلي: « مگر چند فيلم در طول سال مي‌توان توليد كرد كه قصه‌اي پررمز و راز دارد؟ بعد از مدتي تماشاچي از ديدن آنها خسته مي‌شود و از همان ابتداي فيلم‌ها مي‌تواند پايان آنها را حدس بزند. اين همان وضعيتي است كه براي فيلم‌هاي ژانر ترسناك سينماي قاره آسيا به وجود آمد. تماشاگران سينما از فيلم‌هايي مثل «كينه» و «حلقه/ زنگ تلفن» استقبال كردند. ولي محصولات بعدي اين سينما، نتوانستند موفقيت اين دو فيلم را تكرار كنند. حالا هم كه خبري از توليد اين نوع فيلم‌هاي ارواحي نيست.»راز چشم‌هاي آنها از سوي آرژانتين نامزد حضور در رقابت‌هاي اسكار بهترين فيلم خارجي سال شده است. اما نتيجه آراي انجمن‌هاي مختلف منتقدان سينمايي (كه طي روزهاي اخير بهترين‌هاي يك سال سينماي آمريكا را انتخاب كرده‌اند) بيانگر آن است كه نه اين فيلم، بلكه كارهايي مثل «روبان سفيد» شانس بيشتري براي دريافت جايزه اسكار و موفقيت احتمالي در آن دارند. اين در حالي است كه هاليوود اعلام كرده قصد دوباره‌سازي فيلم راز چشم‌هاي آنها به زبان انگليسي را دارد. شايد يكي از رازهاي پنهاني كه در اين فيلم وجود دارد، اين است كه بايد براي موفقيت بيشتر و بهتر دست به توليد فيلم‌هاي متفاوت زد و خود را در يك حصار تنگ محصور نكرد.  اقدام جديد كامپانلا تأييدي عملي براين نكته است. در حالي كه بسياري از تهيه و توليدكنندگان آرژانتيني مي‌خواهند فيلم‌هايي شبيه ‌راز چشم‌هاي آنها توليد كنند- و حتي به خود كامپانلا هم پيشنهاد شده كه برخي از آنها را كارگرداني كند- ولي اين فيلمساز مي‌خواهد كارهاي متنوع انجام دهد و عقيده دارد موفقيت بيشتر سينماي كشور در گرو توليد محصولات متعدد متنوع است.خط اصلي قصه فيلم درباره وكيل جواني است كه بايد روي يك پرونده جنايي قديمي كار كند، پرونده‌اي كه مربوط به قتلي است كه 30سال قبل رخ داده است. خيلي‌ها اين پرونده را- كه هنوز باز است و كسي نتوانسته آن را حل كند- از ياد برده‌اند و كمتر كسي مايل است آن را پيگيري كرده يا توجهي به آن نشان دهد. به زودي وكيل جوان ارتباطي عجيب و غريب با اين پرنده و زندگي خود پيدا مي‌كند.در حقيقت، زماني كه كامپانلا اعلام كرد فيلم بعدي او يك محصول انيميشن خواهد بود، بسياري در آرژانتين شگفت‌زده شدند و در آغاز حرف او را باور نكردند. برعكس راز چشم‌هاي آنها كه حال‌وهوايي اجتماعي داشت، انيميشن «فوسبال» يك كمدي ورزشي است. فيلم، اولين كار انيميشني كامپانلاست كه با هزينه‌اي 9ميليون دلاري تهيه خواهد شد، رقمي كه براي يك محصول آرژانتيني بالاست. هزينه متوسط توليد يك فيلم در آرژانتين بين يك تا حداكثر 2ميليون دلار است. فيلمي كه با هزينه‌اي 6ميليون دلاري ساخته مي‌شود، فيلمي گران‌قيمت و پرهزينه لقب مي‌گيرد. اما تهيه‌كنندگان فيلم به دو دليل با دست و دلبازي تمام، رقم 9ميليون دلار را در اختيار كامپانلا مي‌گذارند. دليل اول موقعيت خوب و ويژه اين فيلمساز در بين كارگردانان كشور‌ (رسانه‌هاي گروهي از وي به عنوان هنرمندي اسم مي‌برند كه قابل سرمايه‌گذاري است) و دليل دوم رشد و گسترش صنعت انيميشن‌سازي در كشور آرژانتين است. قصه فيلم «فوسبال»‌درباره اعضاي يك تيم ورزشي است كه پس از مدتي دوري از فعاليت‌هاي ورزشي، دوباره دور هم جمع مي‌شوند تا قهرمان مسابقات سالانه شوند. اما اين جمع‌شدن با دردسرهاي زيادي همراه است و پس از آن هم، اعضاي تيم متوجه مي‌شوند كسب عنوان قهرماني كار ساده‌اي نيست و با رقباي سرسختي بايد مبارزه كنند.اين انيميشن براي نمايش عمومي در سال2012 يا2013 آماده نمايش خواهد شد و منتقدان سينمايي بي‌صبرانه منتظر هستند تا دست‌پخت جديد فيلمسازي كه فيلمي مثل «پسرعروس»- كه چند سال نامزد دريافت جايزه اسكار شده بود- را ساخته بود، تماشا كنند. فوسبال با نگاهي به قصه مصور روبرتو فونتاناروسا نويسنده و كارتونيست فقيد آرژانتيني ساخته مي‌شود. فيلمنامه فيلم را كامپانلا با همكاري دوست نويسنده خود ادواردو ساچري مي‌نويسد. ساچري سال قبل فيلمنامه راز چشم‌‌هاي آنها را براساس نوول خود با كمك كامپانلا نوشت.اهل فن و رسانه‌هاي گروهي آرژانتين خبر از ظهور مجدد فيلم‌هاي انيميشن در كشور مي‌دهند و مي‌گويند طي چند سال اخير انيميشن‌سازي رونق ويژه‌اي در آرژانتين پيدا كرده است. اين موفقيت هم شامل فروش خوب محصولات انيميشن داخلي در خود آرژانتين مي‌شود و هم موفقيت بين‌المللي اين محصولات را دربر مي‌گيرد. در چند سال اخير انيميشن‌هاي «مانوئليتا» و «پاتو ريزتو» فروش بالايي در جدول گيشه نمايش سينماهاي آرژانتين داشته‌اند. اما آنچه باعث تعجب و حيرت بيشتر تحليل‌گران شده، قرارگرفتن نام اين دو انيميشن در فهرست 10فيلم پرفروش كل تاريخ سينماي كشور است. «مانوئليتا» با آن لاك‌پشت كوچولوي مهربان خود در نقش كاراكتر اصلي ماجراها، بيش از 2ميليون نفر را در سال1999 به داخل سالن‌هاي سينما كشاند. تا قبل از آن تصور عمومي براين بود كه فقط انيميشن‌هاي كمپاني والت‌ديزني يا فيلمي مثل «شرك» مي‌تواند اين تعداد بيننده را جذب خود كند.مانوئل گارسيافره، كارگردان فيلم كه تا آن زمان فقط 5فيلم سينمايي كارگرداني كرده بود (و پس از آن هم فقط يك فيلم را جلوي دوربين برده) در آن زمان اعلام كرد فيلمش ركورد 4/2ميليون نفر تماشاچي «مارتين فيه‌رو»‌در سال 1970 را مي‌شكند. اما اين اتفاق نيفتاد. حدود 2/2ميليون نفر انيميشن «مانوئليتا» را تماشا كردند. اما به گفته منتقدان سينمايي، همين تعداد بيننده هم براي يك فيلم انيميشن رقم عظيمي است. اين فيلم سنت انيميشن‌سازي را در كشور آرژانتين رونق داد و توجه عمومي را به سمت اين ژانر سينمايي جلب كرد. بسياري از تماشاگران فيلم، دوباره و سه‌باره به تماشاي آن نشستند تا ببينند بر سر لاك‌پشت نوجواني كه در جريان يك سفر هيجان‌انگيز با بالن گم مي‌شود، چه مي‌آيد و چه سرنوشتي پيدا مي‌كند.«پاتو  ريزتو» هم در سال2004 موفقيتي شبيه «مانوئليتا» را تكرار كرد و اين در حالي بود كه بسياري از تحليل‌گران اقتصادي سينما پيش‌بيني موفقيت بيشتري را براي آن مي‌كردند. دليل اين پيش‌بيني هم مشخص بود؛ خوزه  لوئيس ماسا، كارگردان فيلم براي قصه آن به سراغ يك مجموعه داستان كميك استريپي معروف و محبوب رفته بود‌ كه بسياري از كودكان و نوجوانان آرژانتيني با خواندن آنها بزرگ شده بودند. اين افسانه ماجراجويانه درباره پسري نوجوان است كه همراه خانواده‌اش در يك منطقه معمولي زندگي مي‌كند. اما ماجراها و حوادثي كه براي اين پسربچه به وجود مي‌آيد، دست كمي از ماجراجويي‌هاي هري‌پاتر يا كاراكترهاي رنگارنگ انيميشن‌هاي والت‌ديزني و شركت كامپيوتري پيكسار ندارد.هر دو انيميشن در دو قاره آمريكاي جنوبي و مركزي هم نمايش‌هاي موفقيت‌آميزي داشتند. اما تماشاگران آمريكايي و ديگر كشورهاي جهان امكان ديدن آنها را نداشته‌اند. اتفاقا اين نكته‌اي است كه منتقدان آرژانتيني بر آن انگشت گذاشته و روي آن تأكيد مي‌كنند. آنها مي‌گويندكمپاني والت‌ديزني كه هميشه معرف و حامي انيميشن‌هاي خوب خارجي در سطح بين‌المللي بوده، هيچ تلاشي براي معرفي و نمايش انيميشن‌هاي آرژانتيني در خاك آمريكا نكرده است. انيميشن‌هاي فرانسوي يا ساخته‌هاي هايائو ميازاكي، انيماتور ژاپني- كه به والت ديزني ژاپن معروف است- توسط كمپاني والت ديزني پخش و توزيع آمريكايي و بين‌المللي داشته‌اند. اما چنين اتفاقي براي محصولات انيميشن آرژانتين رخ نداده است. انيميشن «شهر ارواح» ميازاكي چند سال قبل موفق به دريافت اسكار بهترين انيميشن سال شد.در شرايطي كه منتقدان سينمايي روي همكاري هنرمندان آرژانتيني با همتايان آمريكاي لاتيني خود تأكيد دارند، صنعت سينماي اين كشور چشم به اروپا و آمريكا دوخته است و قصد گسترش همه‌جانبه فعاليت‌هاي سينمايي خود را دارد. با اين حال، اكثريت فيلمسازان و تهيه‌كنندگان آرژانتيني بر استقلال عمل خود تأكيد مي‌كنند. انستيتو فيلم اينكا كه دفتر آن در پايتخت آرژانتين است، اخيرا همكاري نزديكي را با جشنواره بين‌المللي فيلم كن آغاز كرده است. مسئولان اين انستيتو اميدوارند بتوانند سرمايه‌هاي خارجي را جذب كار هنري در سرزمين خود كنند.خوآن پابلو گوگليو تا، يكي از تهيه‌كنندگان بخش خصوصي سينماي آرژانتين مي‌گويد: «مشكل آمريكاي لاتين اين است كه نمي‌تواند به خوبي با دنياي خارج ارتباط برقرار كند. اگر در اين زمينه موفق شويم، به راحتي مي‌توانيم فيلم‌هاي خود را در بسياري از كشورهاي جهان به نمايش عمومي بگذاريم.»وي در همين حال چنين اظهارنظر مي‌كند كه آيا قصه‌هاي بومي فيلم‌هاي آرژانتيني مي‌توانند جذابيتي براي تماشاگران كشورهاي خارجي زبان داشته باشند يا خير. اين نكته مهمي است كه بسياري از منتقدان سينمايي هم با آن موافق هستند. براي مثال درام تاريخي «تلاتلولكو» كه به صورت مشترك با كشور مكزيك ساخته مي‌شود، يكي از انبوه فيلم‌هايي است كه مضموني محلي دارد و شايد تماشاگران خارجي نتوانند به راحتي با آن ارتباط برقرار كنند. اين فيلم كه توسط كارلوس بولاندو كارگرداني مي‌شود، در يك پس‌زمينه تند سياسي قصه‌اي عاشقانه را تعريف مي‌كند. ‌ چنين مضموني براي تماشاگران آمريكاي لاتين مضموني آشناست. اما پرسشي كه مطرح مي‌شود اين است كه آيا تماشاچي معمولي سينمايي در آسيا يا اروپا، چقدر مي‌تواند با اين قصه همدلي كند؟ اين نوع فيلم‌ها در آرژانتين با استقبال تماشاگران روبه‌رو مي‌شوند و شايد اين مسئله مهم‌ترين نكته براي سازندگان اين فيلم‌ها باشد.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن