تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799348166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

الگوی حسینی برای طلاب عاشورایی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:  الگوی حسینی برای طلاب عاشورایی
امام حسین علیه السلام
 شما مي‌دانيد كه اين قوم (يزيد و يزيديان) به فرمان شيطان در آمده و از اطاعت رحمان روي برتافته اند و در زمين فساد به راه انداخته و حدود خدا را معطّل داشته اند، بيت المال را به نفع خود تصاحب كرده، و حرام خدا را حلال و حلالش را حرام نموده اند. (بنابراين) براي مخالفت با آنان من از هر كسي سزاوارترممقدمهعاشورا نه فقط يك واقعه تاريخي است كه در هزار و اندي سال پيش اتفاق افتاد بلكه جرياني اثر بخش و نقش آفرين در طول تاريخ بشريت است كه مي‌تواند به زندگي انسان تحرّك و پويايي ببخشد و چشم اندازهاي نويني را در سياست و حكومت ارائه دهد. اگر قرآن وظيفه هدايت انسان را دارد و مظاهر حق و باطل را نمايان مي‌سازد، پس جريان عاشورا در واقع تفسير عملي قرآن است، چرا كه عاشورا نقطه تلاقي حق و باطل است.هدف اين مقاله تبيين جلوه‌هاي قرآن كريم در جريان عاشورا است كه هم نمونه عملي موفق معارف سياسي قرآن شناخته شود؛ و هم ابعاد قرآني سياست عاشورا تبين گردد، تا الگوی جامع و برنامه سعادتمندانه زندگي را و رسالت طلبگی را براساس آموزه‏ها، پيام‏ها و درس‏هاى سياسي عاشورا پي ريزي نماييم. ساختار اين مقاله در ده محور تبيين گشته است.توحيد محوريدر جوامع سياسي همواره دو بينش در مقابل يكديگر قرار گرفته‌اند؛ بينش الهي و توحيدي با بينش مستكبرانه و شرك آلود. انبياي الهي همواره مناديان بينش توحيدي بوده و مردم را به توحيد و پرستش واحد متعال مي‌خوانده‌اند و آنها را از شرك و تباهي و استكبار بر حذر مي‌داشته‌اند. بينش توحيدي كه مطابق فطرت و ذات انسان است تنها دژ محكم براي رهايي از اسارت‌هاي شيطاني و مستكبرانه و پناه بردن به وادي ايمن است. مسؤوليت انبياي الهي در نگاه قرآن اثبات توحيد و شكوفايي فطرت انسان به اصل توحيد است.«قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛ [ای پیامبر!] بگو:‌شما را تنها به یک چیز اندرز می‌دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» 1 حاكميت توحيد و خدامحوري بر زندگي انسان راز مهم سعادت و راه يابي به مقام انسانيت است. پيامبر اكرم (ص) فرمود: محكمترين دستگيره‌هاى ايمان، دوستى در راه خدا و دشمنى در راه خدا و دوست داشتن اولياي خدا و بيزاري جستن از دشمنان خداست. 2 اصل توحيد عامل وحدت و انسجام امت اسلامي است3  زيرا تا زماني كه عناصر مختلف سياسي، فرهنگي و اقتصادي يك جامعه از انسجام و منطق دروني برخوردار نباشد نمي‌توان به سوي پيشرفت و عظمت گام نهاد. بنابراين همگي بايد با اعتصام به حبل الهي كه همانا توحيد ناب است زمينه تعالي فرد وجامعه اسلامي‌را فراهم كنند و در اين راه از هيچ كوششي دريغ نكنند. قرآن كريم بيانگر اين نكته است كه انبيا و اولياي الهي با تلاش خالصانه و بى‏امان و طاقت‏فرسايى براى حاكم كردن توحيد ـ مهم‏ترين اصل در اديان توحيدى ـ در زندگى بشر داشته است. 4عاشورا نيز تجلّيگاه توحيد و محوريت خداپرستي است راه امام حسين(ع) همان خط توحيد محوري و دوستي با خدا و كوشش در راه خداست. امام(ع) پيرامون بيان ماهيت و هدف قيام خود به اين نكته اشاره مي‌كند: مگر نمي‌بينيد كه اطاعت خدا متروك گرديده است و به حق عمل نمي‌شود و از باطل مخالفت به عمل نمي آيد.5  ايشان مردم را به حق محوري و پذيرش فرمان خدا و تمسك به توحيد سفارش مي‌نمود. قيام عاشورا براي خدا و در راه خدا بود و منافع مادي در آن هيچ دخالتي نداشت. آن حضرت خطاب به مردم مي‌فرمايد:«و شما مي‌دانيد كه اين قوم (يزيد و يزيديان) به فرمان شيطان در آمده و از اطاعت رحمان روي برتافته اند و در زمين فساد به راه انداخته و حدود خدا را معطّل داشته اند، بيت المال را به نفع خود تصاحب كرده، و حرام خدا را حلال و حلالش را حرام نموده اند. (بنابراين) براي مخالفت با آنان من از هر كسي سزاوارترم.» 6این مطلب با موضوع هدایت و بیداری ادامه می یابدلینک صوتی مرتبط عنصر تبليغ در نهضت حسينیمنبع:  1. سباء، آيه:46.  2 .كلينى، اصول كافى، بيروت، دارالتعارف، 1401، ج 2، ص 126. 3. امام خميني، صحيفه نور، ج6، ص141-142. 4. هود، آيات: 112-113. 5. بحار، ج44، ص381، باب37، روايت 2. 6. بحار، ج44، ص382، باب37، روايت 2.نوشته سید مهدی موسوی گروه حوزه علمیه





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 251]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن