تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 10 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798797631




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تکثیر شرعی اسکناس(باران حکمت33)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: باران حکمت(33)(تفسیر تمثیلی قرآن)
اسکناس
تکثیر شرعی اسکناس تفسیر آیه شریفه: الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ(البقرة/3)(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند. بخیل بوی خدا نشنود بیا حافظ!پاره‏ای از مردم درست مثل مردمک چشم‏اند.مردمک چشم درست به گونه‏ای است که هر چه نور بیشتر به آن تابیده شود تنگ‏تر و محدود‏تر می‏شود.جماعتی از مردم نیز دقیقاً اینگونه‏اند، یعنی هر چه خداوند دارایی و نعمت و موهبت به ایشان ارزانی می‏کند، آنان نیز بخیل‏تر و خسیس تر و تنگ نظر‏تر می‏شوند.ولی اهل تقوا مثل مردمک چشم نیستند، بلکه وقتی خداوند رزقی نصیب ایشان می‏سازد، دیگران را نیز بر سفره خود می‏خواهند و می‏خوانند.بخیل بوی خدا نشنود بیا حافظپیاله گیر و کرم ورز و الضمان علی اهل تقوا مردمی هستند که اگر خداوند به ایشان اعتبار و آبرویی داد، آنرا تنها برای خود نخواسته، بلکه در جهت حل معضل و مشکل دیگران به کار می‏بندند، مثل اینکه ضمانت کنند تا کسی به وامی برسد، یا وساطت کنند تا کسی به کاری دست یابد و یا اگر دانشی به ایشان ارزانی شد، دست به قلم شده و دیگران را نیز بیاموزند.اگر باغ و یا ویلایی دارند، تنها برای تعطیلات خود نمی‏خواهند. اگر جنس خوب و مناسبی سراغ دارند به دیگران هم معرفی می‏کنند.اگر به کتاب یا سایت مناسبی برخورد کنند دیگران را نیز با خبر می‏سازند.اگر جمله‏ای زیبا ببینند برای دیگران هم ارسال کرده و می‏فرستند.و ممّا رزقنا هم ینفقوناز آنچه ما به اهل تقوا روزی کرده‏ایم، بخشش و اتفاق می‏کنند. نباید داشت در دل جز خدا راوقتی که یک کولر آبی روشن است، اگر تمام درها و دریچه‏ها و روزنه‏ها بسته و مسدود باشد نه تنها خنکی هوا بیشتر نمی‏شود، بلکه کمتر نیز خواهد شد، و هوا نیز دم کرده و به دستگاه هم فشار آورده و ممکن است آن را بسوزاند.ولی اگر تنها گوشه‏ای از دریچه باز باشد نه تنها سردی و خنکی هوا کمتر نمی‏شود، بلکه افزایش نیز می‏یابد.حال کسی هم که مال و ثروت یا قدرت و اعتبار خود را، تنها برای خود خواسته و دیگران را محروم می‏دارد، چنین کسی برخورداری کمتری خواهد داشت تا کسی که روزنه‏ای هم سوی نیازمندان بگشاید.(پس اگر دوست دارید مالتان و اعتبارتان مضاعف و تکثیر شود، نیازمندان را دریابید)از آن بزمت چنین کردند روشنکه بخشی نور بزم بی‏ضیا را از آن بازوت را دادند نیروکه گیری دست هر بی‏دست و پا را مشو خودبین که نیکی با فقیراننخستین فرض بودست اغنیا راالبته یادمان باشد همان‏طور که باز کردن دریچه تا یک حد و اندازه‏ای لازم است، و اگر بیشتر از حد معمول باشد دیگر آن خنکا به دست نمی‏آید، انفاق نیز حد و اندازه دارد.اساساً هر چیز حد و اندازه خود را خواهد داشت که اگر از حد خود بگذرد آسیب و خسارت به بار می‏آورد. درست مثل «کش» که تا حدی می‏توان آنرا کشید، و از آن به بعد پاره خواهد شد و از چپ و راست به انسان ضربه و آسیب خواهد زد.اندازه نگه دار که اندازه نکوستالبته اندازه نگه داشتن تنها شرط اتفاق نیست، بلکه مهمتر از آن، انگیزه الهی و خدایی داشتن است.به وقت بخشش و انفاق پرویننباید داشت در دل جز خدا را اساساً اگر پای خدا در میان نباشد انفاق نام نمی‏گیرد.تالیف: حجت الاسلام محمد رضا رنجبرتنظیم: گروه دین و اندیشه_شکوری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن