محبوبترینها
از کجا بفهمیم قاشق چنگال اصل است | قاشق چنگال تقلبی نخرید!
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1799616169
مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد
واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد مجيد انصاري در اين مصاحبه به روايتهاي گوناگوني از برخورد امام با رسانهها واحزاب ميپردازد و ميگويد كه امام موازنه مثبت بين گروهها ايجاد ميكرد او ميگويد فرمان هشت مادهاي امام يك اقدام اصلاحطلبانه بود. ايلنا: هنگامي كه ميخواهد درباره امام سخن بگويد نام امام را با حرارت خاصي عنوان ميكند چه آنكه او و برادرانش از جمله افرادي هستند كه از سالهاي اوليه پيروزي انقلاب با امام بودهاند از اين روست كه از بي مهريهايي كه طي ساليان اخير به ياران امام شد گلايهمند است.مجيد انصاري كه به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب شركت كرده بود، انقلاب ايران را انقلاب اصلاحي ميداند و در عين حال كه امام را شخصيتي اصلاح طلب مينامد،اصلاحطلبي رهبر كبير انقلاب را مبتني بر اصول اسلام و قانون اساسي دانست.دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز در خصوص تحقق شعار «استقلال» اينگونه ميگويد: شعار اساسي و محوري كه در انقلاب مطرح بود ظرفيتهاي بزرگي در حد همه محتواي نظام و آرمانهاي حضرت امام و شهداي انقلاب دارد كه تا رسيدن به نقطه مطلوب و كامل آن فاصله زيادي است و بين آنچه كه ايدهآل است و به آن رسيديم تفاوت وجود دارد.وي در همين خصوص معتقد است كه بعضي از اين آرمانها موضوعاتي هستند كه حتي اگر به اهداف آن رسيده باشيم تكرار آن به معناي اين است كه همچنان آن موضوع امري ضروري است و غفلت از آن نبايد كرد.*استقلال“، يك خواسته بزرگ ملت ايرانعضو مجمع تشخيص مصلحت نظام «استقلال» را يك خواسته بزرگ ملت ايران در طي مبارزات يكصد ساله گذشته دانست و تاكيد ميكند: چه تعداد شهيدان زيادي كه چه در جريان مشروطيت و چه در جريان ملي شدن صنعت نفت و هر مبارزهاي كه درايران طي يكصد سال گذشته صورت گرفته است بعد استقلالخواهي آن بسيار قوي بوده است. به گونهاي كه هر زمان كه اجانب در اين كشور آمدهاند، مردم به پا خاستند و از اينكه زير يوغ بيگانه باشند، ناراحت بودند.انصاري به انقلاب ايران اشاره ميكند و ميگويد: در انقلاب اسلامي اين مساله در كانون توجهات حضرت امام از سال 42 بوده گرچه ايران مانند برخي از كشورهاي جهان مانند ليبي و الجزاير به طور مستقيم تحت اشغال استعمارگران درنيامده و به تعبيري از مستعمرات اصلي نبود اما واقعيت اين است كه در دوران رژيم پهلوي، بخصوص در دوران محمدرضاشاه، ايران به نوعي جزء مستعمرات آمريكا و انگليس قرار داشت چون شاه و دربار تصميمگيري ملي خارج از اراده و برنامه كلي انگليسيها تا قبل از كودتاي 28 مرداد و بعد از آن هم به تدريج خارج از اراده و تائيد آمريكاييها نداشتند.به گفته وي حضرت امام اساس استيضاح شاه را به علت وابستگي وي به دول غرب پايهريزي كرده بود به همين دليل امام و مردم آرمان «استقلال» را بهعنوان هدف اصلي انقلاب قرار دادند و با پيروزي انقلاب اسلامي بخش عمدهاي از آن خواسته و شعار را در كشور محقق ديديم.* امام مكررا بر موضوع خودكفايي، خوداتكايي و اعتماد به نفس تاكيد ميكردندانصاري به استقلال اقتصادي اشاره ميكند و ميگويد: وابستگيهاي شديد و چند ده ساله در رژيم گذشته وجود داشت و استقلال اقتصادي دشوارتر و طولانيمدتتر از استقلال سياسي بود و حضرت امام مكررا بر موضوع خودكفايي، خوداتكايي و اعتماد به نفس تاكيد ميكردند. تمام تلاش حضرت امام اين بود كه خودباوري و اعتماد به نفس را در محيط دانشگاه، در بين نخبگان و عامه مردم تقويت كند و اين موضوع از همين زاويه تعقيب ميشد. كسب استقلال اقتصادي، فرهنگي و علمي بدون خودباوري و اتكا به نيروي بومي ميسر نيست.وي معتقد است كه مفهوم «استقلال» به معناي تشكيل يك جزيره جداي از جامعه جهاني نيست بلكه رسيدن به نقطهاي كه ما بر اساس منافع ملي و مزيتهاي نسبي كه در داخل و در عرصه جهاني است، خودمان با اراده خودمان به ملت خودمان تصميمگيري كنيم كه با چه كشوري و چه سطحي ارتباط سياسي و اقتصادي داشته باشيم. اگر قرار است مشاركت صورت بگيرد و در جلب سرمايههاي خارجي اين مشاركت تبلور داشته باشد، محور بايد منافع ملي و اراده ملي باشد نه منافع يكسو بيگانگان و تحميل خواستههاي آنها بر مردم.*روند «استقلال» در بعد از انقلاب روندي صعودي بوده استدبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز وقتي در برابر اين پرسش قرار ميگيرد كه آيا «استقلال» در تمام مقاطع بعد از انقلاب و در تمام ابعاد آن به يك ميزان بوده است؟، ميگويد:روند «استقلال»، روند صعودي بوده و ممكن است كه افت و خيزهايي در مقاطعي داشته است.انصاري به وضعيت كنوني جامعه اشاره ميكند و با گلايه ميگويد: آنچه كه اين روزها ما نگران آن هستيم نوعي مخفيكاري در سياست خارجي است كه دلسوزان و آگاهان سياسي را نگران كرده كه مبادا دور از چشم مردم تعاملاتي صورت بگيرد و به تدريج اصل «استقلال» مخدوش شود.*امام تاكيد داشتند كه هيچ چيز نبايد از ديد مردم پنهان باشدوي ادامه ميدهد كه حضرت امام براي تضمين «استقلال» سعي داشتند كه مسائل بينالمللي را به هيچ وجه دور از اراده و چشم مردم انجام نشود.انصاري در اين هنگام با يادآوري برخورد امام با «كارتر» ميگويد: وقتي كارتر افرادي را براي مذاكره به ايران فرستاده بود امام آنها را برگرداند و فرموده بود: «ما مذاكره مخفي با كسي نداريم و اگر خواستيم مذاكره كنيم علني و در محضر مردم انجام خواهيم داد» و يا در قضيه مكفارلين برخورد نظام به اينگونه بود كه چيزي از مردم مخفي نماند البته معناي اين حرف اين نيست كه همه مسائل سري رسانهاي شود. اما بايد مردم و بخصوص نمايندگان آنها در مجلس كاملاً در جريان تصميمات دولت باشند.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد ميكند كه نميشود كه از طرف دولت افرادي به آمريكا و اروپا بروند و مذاكراتي داشته باشند و از چشم نمايندگان مجلس و نهادهاي نظارتي مخفي بمانند. اين روزها حرفهايي در خصوص برخي تعاملات با روسيه شنيده ميشود كه اگر اين موارد صحت ندارد دولت بايد آن را تكذيب كند.وي با بيان اينكه تكليف سنگيني متوجه كل مجلس شوراي اسلامي و تكتك نمايندگان مجلس است، ميگويد: ما بهعنوان شهروندان نمايندگان را انتخاب كرديم كه مراقب اوضاع باشند هيچكس به موكلان خود در مجلس اجازه مجامله و چشمپوشي از برخي داد و ستدها نداده است.انصاري معتقد است كه موضوع «استقلال» موضوعي نيست كه اگر حتي صددرصد اهداف آن محقق شد تكرار آن، شعار تكراري تلقي شود.عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در بخش ديگري از اين گفتوگو به مقوله «آزادي» يكي از شعارهاي اصلي انقلاب بود اشاره ميكند و ميگويد: آزادي مطلق براي تكتك افراد جامعه امري محال است وقتي كه انسان محكوم به زندگي اجتماعي است و در زندگي اجتماعي استكاك منافع وجود دارد تبعا حتي در نظامهاي سكولار محدوديتهايي براي آزادي فردي با محوريت منافع عمومي ايجاد ميشود.وي ادامه ميدهد كه ما مسلمان هستيم و قيوداتي در حوزههاي مختلف داريم و وقتي صحبت از آزادي ميكنيم منظور آزاديهايي است كه در قانون اساسي به رسميت شناخته شده است.انصاري معتقد است كه در موضوع تامين آزادي در كشور يك عقبگرد فاحشي صورت گرفته است.وي وقتي در مقابل اين پرسش قرار ميگيرد كه اين عقبگرد از چه زماني شروع شده است آغاز آن را در عرصه سياسي مربوط به نظارت استصوابي شوراي نگهبان ميداند و تاكيد ميكند كه منظورش نظارت استطلاعي نيست و در عين حال ميگويد مفهوم نظارت با تفسير شوراي نگهبان از لفظ نظارت خارج شده و وارد عرصه مداخله و اجرا شده است و در حقيقت شوراي نگهبان با توسعه در مفهوم نظارت بر انتخابات عملا روح قانون اساسي را در موضوع مردمسالاري و اتكا امور به آراي عمومي و انتخابات آزاد تا حدودي مخدوش كرده است بخصوص در دور چهارم، پنجم، هفتم و هشتم مجلس نظارت استصوابي شوراي نگهبان به اوج خود رسيده است.انصاري به انتخابات مجلس خبرگان اشاره ميكند و ميگويد: در ارتباط با انتخابات مجلس خبرگان اين دايره محدودتر شده است يعني شوراي نگهبان در انتخابات خبرگان با وضعيت فعلي هم ناظر، هم مجري و هم داور و هم خود كانديدا است به نظر من تا حدود زيادي به انتصاب نزديكتر شده است تا انتخابات.وي در بخش ديگري از اين گفتوگو به آزادي مطبوعات اشاره ميكند و با اشاره به وضعيت فعلي رسانهها ميگويد: آزادي مطبوعات و تبادل اطلاعات به بهانههاي واهي بسيار محدود شده است البته معتقد به بيبند و باري در عرصه اطلاعرساني نيستم و قانون بايد در اين خصوص رعايت شود ولي تجاوز از قانون و اعمال سليقهاي و گزينشي قانون در برخورد با مطبوعات در مقطع فعلي بسيار زياد شده است.*امام وآزادي رسانهانصاري معتقد است كه امروزه شاهد آن هستيم كه برخي روزنامهها از يك حاشيه امن و مصونيت رستمگونهاي برخوردارند و هيچكس آنها را مورد پيگرد قانوني قرار نميدهد.وي از همين رو تاكيد ميكند كه آزاديهاي سياسي، مطبوعاتي و مدني نسبت به دهه اول انقلاب سير نزولي و محدودكنندهاي داشته و امروز ما در وضع نامطلوبي از اين جهت هستيم و شعار آزادي همچنان بهعنوان آرمان بلندي است كه از اهداف بلند انقلاب بوده و بايد روي آن پافشاري كرد.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالي در خصوص نحوه برخورد امام با رسانهها ميگويد:حضرت امام بارها قبل و بعد از پيروزي انقلاب تاكيد داشتند كه مطبوعات و مردم آزاد هستند مادامي كه توطئه نكنند و دست به اخلال جدي نزنند. حتي در سالهاي اول پيروزي انقلاب در همه جاي دنيا آن شرايط كه شرايط استثنايي است و هر گونه محدوديت را موجه ميدانند بخصوص بعد از جنگ كه 20 هزار كيلومتر از خاك ما در اشغال دشمن بود در دموكراتترين كشورها شرايط ويژه برقرار ميشود.وي به سالهاي اوليه انقلاب اشاره ميكند و ميگويد: در سالهاي اوليه انقلاب تعداد زيادي از گروهها كه حتي اساس دين را قبول نداشتند مانند حزب توده يا گروههاي التقاطي تا زماني كه دست به اسلحه نبردند و واقعا توطئه عليه نظام نكردند آزاد بودند و حتي طرفداران آنها در خيابانهاي تهران روزنامههايشان را توزيع ميكردند. حضرت امام مدام تاكيد داشتند كه صدا و سيما دانشگاه است و بايد در آنجا افراد مختلف بيايند و صحبت كنند حتي حضرت امام گاهي عتاب و خطاب به مطبوعات و يا صدا و سيما داشتند و به آنها ميگفتند «مگر من شاه هستم كه هر روز عكس من را در صفحه اول بگذاريد و يا هر وقت مردم تلويزيون را باز كنند عكس من را ببينند» در حالي كه آنوقت اين امر طبيعي بود زيرا كشور هر روز در مرحله تصميمات بزرگي بود كه اين تصميمات با محوريت امام و سخنرانيهاي ايشان تجلي پيدا ميكرد.*امام از رسوخ فرهنگ شاهنشاهي نگران نبودندانصاري با بيان اينكه امام نگران اين بودند كه جامعهاي كه تازه از سنگيني استبداد رهانيده شده بود بايد به جاي فردمحوري به جمع محوري برسد و اصل خردجمعي در آن حاكم باشد و امام ميترسيدند كه رسوبات فرهنگ شاهنشاهي مجددا رسوخ پيدا كند.وي به ذكر روايتي از جلسه امام با اهالي مطبوعات آن زمان ميپردازد و ميگويد: روزي امام اهالي مطبوعات آن زمان را كه تعداد آن هم كم بود خواسته بودند و امام به آنها گفت «كه ديگر حق نداريد عكس من را بزنيد» اهالي مطبوعات هم بعدا به حاج احمد آقا گفتند كه به امام بگويد درج عكس ايشان در روزنامهها مربوط به اخبار كشور است و امام هم در مقطع فعلي در محور اخبار هستند و به زحمت امام را راضي كردند كه منعشان در مورد ممنوعيت درج تصاويرشان در روزنامهها بردارند.دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز كه در دور اول مجلس نيز حضور داشت به ذكر خاطرهاي از اين دوران ميپردازد و ميگويد: من در مجلس شاهد بودم كه اگر كسي در تملق امام با به كار بردن برخي از رواياتي كه ويژه ائمه معصومين بود و نمايندگان در آن اغراق ميكردند امام با آنها برخورد ميكرد. يكي از نمايندگان آيهاي را كه مربوط به پيامبر اكرم است خواند و از آن نسبت به امام تفسير كرد كه همان زمان امام به مجلس پيغام دادند كه چيزهايي كه مربوط به معصومين است سرايت ندهيد.وي به برخورد امام با تمديد دوران نخستوزيري مهندس موسوي اشاره كرد و گفت: در مجلس سوم وقتي به خاطر شرايط جنگ مصلحت نديدم كه آقاي مهندس موسوي تغيير كند و نظرشان را بهعنوان نظر مشورتي به مجلس ارائه دادند در عين حال 99 نفر از جريان راست آن زمان به مهندس موسوي راي منفي دادند ولي يك بار مشاهده نكرديم كه از جانب امام كمترين تعريضي به اين افراد شود و يا به شوراي نگهبان دستور داده شود تا آن كساني كه راي منفي دادهاند به ليست سياه منتقل شوند تا براي دور بعد رد صلاحيت شوند.انصاري در همين خصوص ادامه ميدهد كه يكي از عناصر فعال جريان راست تعبير بسيار زشتي بعد از پيغام امام به كار بردند كه در آن زمان خيلي از انقلابيون و مردم علاقهمند به امام عصباني شدند و زماني كه فشار افكار عمومي بر عليه اين فرد سنگين شده بود شخص حاج احمدآقا به منزل آن فرد رفت و از ايشان دلجويي كرد و حتما بعدا عضو شوراي نگهبان هم شد.وي با بيان اينكه امام تاكيد داشتند كه مطبوعات بايد مراقب باشند كه عليه اسلام و منافع ملي مطلبي ننويسند، خاطرنشان ميكند: مطبوعات چون تامينكننده خوراك فكري جامعه هستند طبيعي است كه بيش از رستورانها كه خوراك جسمي تهيه ميكنند بايد خوراك فكري جامعه را تامين كنند اما تاكيد و پافشاري بر حفظ امانتداري و سلامت اطلاعرساني يك بحث است اما به بهانه برخورد با برخي آلودگيها مبادرت و سختگيري كردند، بحث ديگري است.به عقيده انصاري رسانهها پنجرههاي تنفس فكري جامعه هستند و محدود كردن آنها هيچ مشكلي را حل نميكند. هنر يك نظام خردبنياد اين است كه اگر اشكالي در اين مجاري تنفسي ميبيند و تدبير و همكاريهاي نهادهاي مدني و ساير مطبوعات سعي كنند اين اشكالات را برطرف كنند.اساس انقلاب ما يك انقلاب اصلاحي بودوي در پاسخ به اين پرسش كه آيا امام را يك اصلاحطلب ميداند ميگويد: امام فراتر از جناحهاي موسوم بودند. امام بر بام بلند انديشهها و ديدگاههاي صحيح و سالم نشسته بودند و ايشان مبين تماميت و جامعيت قرآن و اسلام بودند و تبعا در اين زيردست و دامنه اين قله همه گروهها جا ميگيرند و به تعبير ديگر امام خيمه برافراشتهاي بود كه در درون اين خيمه گروههاي كوچك و اعضاي كوچكتري با ظرفيتهاي خودشان حضور داشتند.دبير اجرايي روحانيون مبارز تاكيد ميكند كه اگر اصلاحطلبي را به اين معنا بگيريد كه نقد مداوم وضع موجود و راضي نشدن به آنچه كه فعلا داريم و حركت به سمت قله بلند آرمانها و اقدام عملي براي رفع نواقص، امام يقينا يك اصلاحطلب بزرگ بودند و اساس انقلاب ما يك انقلاب اصلاحي بود. امام بارها فرمودند كه ما آمديم وضع موجود را تغيير كنيم و اصلاح كنيم.امام با همه مظاهر تحجر، سطحيگرايي و تعصب مخالف بودندبه اعتقاد انصاري امام در حوزه انديشه به شدت به حوزه عقل توجه داشتند و حتي در مباني اجتهادي امام روي موضوع عقل بيش از ساير فقها در مباني فقه تاكيد كردند و خودشان علاوه بر يك فقيه يك فيلسوف نيز بودند امام در حوزه باورهاي ديني به شدت با همه مظاهر تحجر، سطحيگرايي و تعصب مخالف بودند و آن تعبير معروفي كه گفته بودند «پدر پيرتان خون دلي كه از اين متحجرين مقدس مآب خورد از ساواك نخورد» بر همين اساس بوده است.وي در همين زمينه تاكيد ميكند كه امام جهادي كه با جريان تحجرگرايي ديني و دينخرافي انجام داد، دشوارتر و نفسگيرتر مبارزه با رژيم شاه بود.عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز كار بزرگ امام را كه در حوزه سياسي يك نظام استبدادي، موروثي و ارتجاعي را به يك نظام انتخاباتي و مردمي تبديل كرد مهم دانست.انصاري تاكيد ميكند: امام به محض اينكه ميبيند در يك جايي نارسايي بروز كرده و ميشنود كه يك عده خارج از قلمرو قانون در زندگي مردم شنود ميگذارند برآشفت و پيام هشت مادهاي صادر ميكند.پيام 8 مادهاي امام يك اقدام اصلاحطلبانه بودبه گفته وي پيام 8 مادهاي امام يك اقدام اصلاحطلبانه در برابر انحرافاتي بود كه در نظام شروع شده بود. امام به محض اينكه انحرافي را در اصول اخلاقي مشاهده ميكند تاب نميآورد و اقدامات اصلاحي خود را انجام ميدهد.عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز معتقد است كه امام اصلاحطلبي بود كه اصلاحاتشان مبني بر يك سري اصول متكي بر اسلام و قانون اساسي بود.*امام در درون خانواده انقلاب مظهري از سيماي پيامبر بودوي در برابر اين پرسش كه امام چگونه به رفع اختلافات درون خانواده انقلاب ميپرداخت؟، ميگويد: امام در درون خانواده انقلاب مظهري از سيماي پيامبر بود كه قرآن ترسيم ميكند به تعبير ديگر امام با همه برخورد پدرانه ميكردند و در ديدگاهشان احمد، فرزند دلبندشان با يك فرد گمنام ديگري كه در اين نظام زندگي ميكرد از لحاظ حقوق انساني هيچ فرقي نداشت. امام ميفرمود «والله اگر احمد پايش را كج بگذارد من با او همان برخوردي را ميكنم كه با ديگران برخورد ميكنم» امام همه ملت را فرزندان يك خانواده ميدانستند كه ايشان بايد در نقش پدر آنها پدري ميكرد.وي با بيان اينكه امام شايد از نظر سليقهاي رفتار بعضي از جناحها را بيشتر تائيد ميكرد، تاكيد كرد: امام در عمل هيچگاه اجازه اينكه يك جناح به نفع جناح ديگر حذف شود نميداد.انصاري به ذكر روايتي از انتخابات مجلس خبرگان ميپردازد و ميگويد: در انتخابات خبرگان در تهران آيتالله يزدي راي نياورد و به لحاظ رفتار تندشان در برخي از شهرستانها بر عليه ايشان شعار ميدادند و حتي نگذاشتند آيتالله يزدي به منبر برود كه وقتي امام اين موضوع را شنيدند برآشفتند و ايشان را به عضويت شوراي نگهبان منصوب كردند.همه امكان انتقال اطلاعات را به امام داشتندبه گفته وي امام سعي ميكرد موازنه مثبت بين جريانات سياسي درون نظام برقرار شود و هيچ گروهي حس نكند به امام نزديكتر از ديگران است و مجاري اطلاعاتي در دفتر امام به گونهاي بود كه همه امكان انتقال اطلاعات را به ايشان داشتند.اين عضو ارشد مجمع روحانيون به ديدگاه امام در خصوص اداره كشور اشاره كرد و تاكيد ميكند كه امام بارها تاكيد داشتند كه يك گروه نميتواند كشور را اداره كند و همه بايد حضور داشته باشند. امام از ابتدا توجه داشتند كه اگر قرار باشد در يك كشور افراد دروني خانواده احساس كند مورد بيمهري هستند و با آنها عادلانه برخورد نشود تدريجا اين افراد تبديل به منتقد، مخالف، معاند و نهايتا از نظام عبور ميكند وبه همين دليل است حتي شخصي مانند بني صدر با تمام بيمهريهايي كه به امام و با تمام خيانتي كه در حق نظام كرد، باز هم امام تا آخر ايشان را نصحيت ميكردند ومايل نبودند آقاي بني صدر به دامن بيگانه برود.انصاري به ذكر خاطرهاي از مجلس سوم پرداخت و دراين ارتباط ميگويد: در مجلس سوم زماني كه راي گيري براي كابينه بود عدهاي يك خبر جعلي از زبان امام عليه آقاي محتشميپور كه در آن وقت وزير كشور بود مطرح كردند من آن روز به جماران آمدم و يادداشتي را خدمت امام دادم - كه در صحيفه امام موجود است- و شايعه را به گوش ايشان رساندم و حضرت امام پاسخ كتبي دادند كه من آقاي محشتميپور را فرد متديني ميدانم. به فاصله يكي دو هفته عدهاي ديگر شايعهاي را عليه اقاي ناطق نوري كه در آن زمان به لحاظ سياسي مقابل جريان ما بودند مطرح كردند كه امام بلافاصله همان تعبيري را كه نسبت به آقاي محتشميپور داشتهاند نسبت به آقاي ناطق هم به كار بردند.ياران امام چه كساني هستند؟عضو مجمع روحانيون مبارز كه ازديرباز با امام بود در بخش ديگري از اين گفت وگو وقتي با اين سوال مواجه ميشود كه برخي همفكران شما ميگويند ياران امام را در سالهاي اخير كنار گذاشتهاند منظور چه كساني هستند؟ميگويد مطمئنا ياران امام همه اقشار ملت ايران هستند و چه بسيار افرادي بينام و نشان كه از خيلي از افراد با نام و نشان به امام نزديكتر بودند البته يك عده از ياران امام كه جزو حلقههاي اوليه نزديكان ايشان محسوب ميشوند از قبل از انقلاب با ايشان بودند.وي با تقسيمبندي ياران امام به دو دسته ميگويد حلقه اول كساني بودندكه ازسال 42 و از آغاز نهضت و در روزهاي سخت مبارزه كه كسي احتمال پيروزي انقلاب را نميداد با امام بودند وجذب امام شدند.انصاري اين افرادرا السابقون السابقون دانست كه به گفته وي قرآن آنها را ملاك ارجحيت ميداند.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه ميدهد روزگاري كه نام امام را بردن و رساله ايشان را توزيع كردن حداقل هزينهاش زندان و شكنجه بود اين افراد (حلقه اول ياران امام) اين فعاليت را انجام ميدادند.وي با نام بردن شخصيتهايي همچون شهيد بهشتي، شهيد مطهري، مرحوم رباني شيرازي، آيتالله خامنهاي، آيت الله هاشمي رفسنجاني، آيت الله صانعي، امام جماراني و آيت الله موسوي خوئينيها و حجت الاسلام دعايي آنها را از جمله افراد حلقه اول ياران امام ناميد و در ارتباط با دسته دوم ياران امام ميگويد گروه دوم ياران امام بعد از پيروزي انقلاب هستند كه در هنگام استقرار نظام و تعيين مسووليتها فداكارانه اطراف امام بودند.بيمهري به ياران امامانصاري با بيان اينكه جمعي زيادي از كساني كه به خاطر مسووليتها و يا نزديكي به دفتر امام جزو ياران امام محسوب ميشوند در ساليان اخير مورد بيمهري قرار گرفتند، ميگويد: اين افراد نه تنها اكنون از سمتهايي كه شايسته آن بودند بركنار شدند حتي استفاده جامع از آنها در مكانهاي ديگر نيز سلب شده است.وي با تاكيد بر اينكه جمع ياران امام امروز تنها شدهاند به برخورد جريان خاص با آيتالله هاشمي رفسنجاني اشاره كرد و گفت: آيت الله هاشمي رفسنجاني اگرچه اكنون رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس مجلس خبرگان محسوب ميشود ولي يك جريان خطرناك نفوذي به هم پيوسته از چند جهت انحرافي كه احتمالاً دست خارجي هم پشت سر آنهاست براي براندازي انقلاب از طريق متهم كردن تمام روحانيت انقلاب و ياران امام و به هم ريختن نظام اجتماعي و نابود كردن روح اخلاق عمومي هستند.دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز معتقد است در ساليان اخير به ياران امام جفاي زيادي شده است.وي با تجليل از شخصيتهايي همچون آيتالله طاهري و آيتالله دستغيب وآيت الله هاشمي رفسنجاني ميگويد: در حالي كه اين افراد هيچ گاه مسجدو محرابي طلب نكردهاند ولي بايد چوب اين را بخورند كه چرا حرف ميزنند واگر حرف نزنند ميگويند چرا حرف نميزني.انصاري با اشاره به برخي هجمههاي صورت گرفته عليه مجمع روحانيون مبارز ميگويد: امروز حتي مجمع روحانيون مبارز كه مورد تاييد امام بوده از همه تريبونهاي رسمي و ديني محروم است حتي يك سايت عادي ومعمولي كه فقط منحصرا به انعكاس برخي ديدگاههاي امام و مجمع روحانيون ميپرداخت فيلتر شده است.وي با اشاره به حمله حسينيه جماران در شب عاشورا تاكيد ميكند: به حسينيهاي كه به مثابه مدينه النبي حمله ميكند اينگونه اعمال يك نوع دشمني از سوي كانونهاي مشكوك است.انصاري با بيان اينكه ياران امام منحر به اصلاحطلبان نيستند ميگويد: اين جريان مشكوك وخطرناك حتي افرادي مانند آقايان ناطق نوري و واعظ طبسي نميتابند ودرصدد حذف آنها هستند.دفاع از برادرعضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان گفت وگو تفصيلي خود با ايلنا وقتي در براي اين پرسش قرار ميگيرند كه افكار عمومي معتقدند بيت امام به خصوص موسسه تنظيم و نشر آثار امام دربرابر برخي حوادث موضع گيري شايستهاي نميكنند، تاكيد ميكند: موسسه تنظيم و نشر آثار امام امانتدار آثارامام است و برادرم (محمد علي انصاري) در اين موسسه بهعنوان قائم مقام موسسه و در راس آن حجت الاسلام سيد حسن خميني بهعنوان چراغ پر فروغ و درخشان بيت حضرت امام قرار دارد واين افراد مسووليتهاي سنگيني دارد و نبايد توقع داشت بيت امام و موسسه تنظيم نشر آثار مانند يك جريان سياسي عمل كند. موضع بايد سنجيده و مطابق با نظر امام باشد.انصاري تاكيد ميكند كه عليرغم رعايت تمام اين مسائل از سوي موسسه، مشاهده ميكنيم كه به خاطر اينكه موسسه تنظيم و نشر آثار امام در چند نوبت مبادرت به انعكاس واقعيت كردهاند خوشايند اين جريان مشكوك نبود و مورد تعرض قرار گرفتنه است.وي در مقام دفاع از برادر خود (محمد علي انصاري) كه در ماههاي اخير مورد انتقاد برخي از افراد حامي دولت قرار گرفت ميگويد: اخوي بزرگتر ما آقاي محمد علي انصاري از زماني كه امام وارد كشور شدند مانند يك خدمگذار در خدمت ايشان بوده و بعد از رحلت امام نيز عليرغم اينكه از شهرهاي مختلف ايران پيشنهاد كانديداتوري براي نمايندگي مجلس داشته ولي ايشان تاكيد ميكردند من با خدا عهد كردم در خدمت امام باشم و خدمتگذاري به مرقد امام را بر هر عنواني حتي رياستجمهوري ترجيح ميدهم.انصاري با بيان اينكه بيت امام و موسسه در صورت لزوم موضع گيريهايي داشته تاكيد ميكند چه كنيم كه صداي ما به جايي نميرسد و صداي رقبا و مخالفين بلندتر است و امكانات و ابزارها نيز در اختيار آنهاست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]
صفحات پیشنهادی
مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد
مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد-مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد مجيد انصاري در اين مصاحبه به روايتهاي گوناگوني از برخورد امام با رسانهها واحزاب ...
مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد-مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد مجيد انصاري در اين مصاحبه به روايتهاي گوناگوني از برخورد امام با رسانهها واحزاب ...
انتقاد مجيد انصاري از شنود توسط برخی رسانه ها
مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد-مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد مجيد انصاري در اين مصاحبه به روايتهاي گوناگوني از برخورد امام با رسانهها واحزاب .
مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد-مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد مجيد انصاري در اين مصاحبه به روايتهاي گوناگوني از برخورد امام با رسانهها واحزاب .
ناطق نوري: چرا از امام زمان خرج ميكنيم؟
21 سپتامبر 2008 – مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد-مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد مجيد ... انصاري به انقلاب ...
21 سپتامبر 2008 – مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد-مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد مجيد ... انصاري به انقلاب ...
در مسائلي كه اسلام اجازه داده نبايد سختگيري كنيم
مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد ايلنا: هنگامي كه ميخواهد درباره امام سخن بگويد نام امام را با حرارت خاصي عنوان ميكند ... طلب مينامد،اصلاحطلبي رهبر كبير ...
مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد ايلنا: هنگامي كه ميخواهد درباره امام سخن بگويد نام امام را با حرارت خاصي عنوان ميكند ... طلب مينامد،اصلاحطلبي رهبر كبير ...
اتکا به روایات مشکوک
مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد - اضافه به علاقمنديها كسب استقلال اقتصادي، فرهنگي و علمي بدون خودباوري و اتكا به نيروي بومي .... در تملق امام با به كار ...
مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد - اضافه به علاقمنديها كسب استقلال اقتصادي، فرهنگي و علمي بدون خودباوري و اتكا به نيروي بومي .... در تملق امام با به كار ...
مطبوعات تا حد زيادي منافع ملي را در نظر ميگيرند
مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... ميگويد: شعار اساسي و محوري كه در ...
مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... ميگويد: شعار اساسي و محوري كه در ...
رئیس مجلس خبرگان: جامعه روحانیت برای مبارزه باجریان ...
مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز در خصوص تحقق شعار «استقلال» اينگونه ... بود ظرفيتهاي بزرگي در حد همه محتواي نظام و ...
مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز در خصوص تحقق شعار «استقلال» اينگونه ... بود ظرفيتهاي بزرگي در حد همه محتواي نظام و ...
افراد و رسانهها به جاي شوراي نگهبان صحبت نكنند
جدا کند، و با معترض با رافت و منطق صحبت کند و با معاند با شدت برخورد کند. ... مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد ميكند ...
جدا کند، و با معترض با رافت و منطق صحبت کند و با معاند با شدت برخورد کند. ... مجيد انصاري: امام اجازه حذف گروهي را نميداد عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد ميكند ...
ذالنور: هاشمی سخنان فائزه را محكوم كند
وي ادامه داد: در فتنه اخير گروههاي مختلفي خدمت مراجع رفتند تا آنها را مجاب به موضع ... صانعي سياسي بود و زماني كه دلايل اين فتواها را از وي ميپرسيدند هيچ پاسخي نميداد. ... خاتمي، كروبي، موسوي لاري، مجيد انصاري و مجمع روحانيون مبارز به آرمان امام(ره) حمله ... نكردن آنها كاملا تدبير كرده و اجازه داده تا آن افراد به يك مرده سياسي تبديل شوند نه ...
وي ادامه داد: در فتنه اخير گروههاي مختلفي خدمت مراجع رفتند تا آنها را مجاب به موضع ... صانعي سياسي بود و زماني كه دلايل اين فتواها را از وي ميپرسيدند هيچ پاسخي نميداد. ... خاتمي، كروبي، موسوي لاري، مجيد انصاري و مجمع روحانيون مبارز به آرمان امام(ره) حمله ... نكردن آنها كاملا تدبير كرده و اجازه داده تا آن افراد به يك مرده سياسي تبديل شوند نه ...
بازكاوی كارنامه مجلس ششم از تقلب تا تحصن
احادیث و روایات: امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى ماند مگر آن كه در آن دانشمندى ... این اختلافات داخلی و سهم خواهیهای درون گروهی بود كه مشكلات فراوانی را به وجود آورد . ... مهدی كروبی رئیس و مجید انصاری و سرحدیزاده به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند . .... پی حذف اصلاح قانون مطبوعات از دستور كار مجلس قرار نگیرند و از نمایندگان خود دفاع كنند .
احادیث و روایات: امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى ماند مگر آن كه در آن دانشمندى ... این اختلافات داخلی و سهم خواهیهای درون گروهی بود كه مشكلات فراوانی را به وجود آورد . ... مهدی كروبی رئیس و مجید انصاری و سرحدیزاده به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند . .... پی حذف اصلاح قانون مطبوعات از دستور كار مجلس قرار نگیرند و از نمایندگان خود دفاع كنند .
-
گوناگون
پربازدیدترینها