تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 10 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798815776




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهدي موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در احاديث قدسي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مهدي موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در احاديث قدسي
مهدي موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در احاديث قدسي نويسنده:محتشم مؤمني منبع:روزنامه کیهان احاديث و روايات در فرهنگ اسلامي از ديرباز و همزمان با نخستين روزهاي طلوع خورشيد عالمتاب اسلام، جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص داده و از اهميت والايي برخوردار بوده است تا جايي كه در فقه اسلامي در كنار قرآن، اجماع و عقل، يكي از منابع مهم فقهي محسوب مي شود .در ميان احاديث فراواني كه از زبان مبارك حضرات معصومين عليهم السلام بيان شده است، بخشي از آنها به «حديث قدسي» مشهور گشته اند كه علماي علم حديث شناسي و به تعبير دقيق تر «علم الحديث» در معرفي اين نوع از احاديث چنين گفته اند:«حديث قدسي عبارت از حديثي است كه پيغمبر از خداوند اخبار كند. بدين گونه كه معني و مضمون آن بر قلب پيغمبر القاء مي شود و پيغمبر با لفظ خود اداء مي نمايد، لذا در الفاظ آن تحدي و اعجازي نيست، به خلاف قرآن كه به الفاظ مخصوص وحي شده كه تغيير آن به لفظ ديگري جائز نيست و ديگران در آوردن مثل آن عاجزند.»(1)حديث قدسي از نظر موضوع و محتوا در برگيرنده مباحث متنوع و گوناگوني است، از مواعظ و پند و اندرز گرفته، تا تاريخ انبياء و... از جمله مطالبي كه در خلال احاديث قدسي بدان اشاره شده، موضوع زندگي، ويژگي ها و حوادث دوران غيبت و ظهور امام زمان(ع) است كه در نوشتار حاضر به برخي از اين مطالب و موضوعات مهدوي اشاره شده است. وصايت و امامت حضرت مهدي(ع)پيامبر اكرم(ص) در طول حيات پربركت خويش به مسئله جانشيني بعد از خود عنايتي تام و تمام داشته و در موارد گوناگون، اين مطلب و اسامي جانشينان و امامان بعد از خود را متذكر مي شده اند. البته اين موضوع در احاديث قدسي نيز مورد يادآوري و تأكيد قرار گرفته است. و از آنجا كه امام زمان(ع) به عنوان آخرين جانشين پيامبر(ص) از جانب ايشان معرفي شده بودند در احاديث قدسي نيز به موضوع امامت و وصايت آن حضرت(ع) تصريح گرديده كه از اين ميان حديث زير قابل توجه مي باشد:«... سلامه از ابوسليمان، چوپان رسول خدا(ص) نقل كرده كه گفت: من از رسول خدا(ص) شنيدم كه فرمود: وقتي در شب معراج به آسمان رفتم، خداوند جل جلاله به من فرمود: ... اي محمد، من تو و علي و فاطمه و حسن و حسين و امامان از نسل آنها را از نور خود آفريدم و ولايت شما را به همه اهل آسمانها و زمين عرضه كردم. هر كس آن را قبول كند در نزد من مؤمن است و هر كس انكار كند كافر مي باشد... اي محمد آيا مي خواهي آن امامان بعد از خود را ببيني؟ گفتم: بلي اي خداي بزرگ! خطاب آمد: پس به سمت راست عرش نگاه كن، وقتي كه نگاه كردم ديدم علي، فاطمه، حسن، حسين و علي بن حسين و محمدبن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمدبن علي و علي بن محمد و حسن بن علي و مهدي كه در ميان انوار زيادي مي درخشيد، به حال ايستاده نماز مي خوانند و در ميان آنها نور مهدي از همه درخشان تر است...»(2)ويژگي ها و خصال حضرت مهدي(ع)امام زمان(ع) به عنوان آخرين حجت خداوند در زمين و كسي كه مأموريت برپا داشتن عدالت حقيقي را برعهده دارد، از ويژگي ها و خصالي برخوردار است كه تنها شايسته و برازنده اوست و كس ديگري را در اين خصال ياراي مشاركت با او نيست مگر انبياء الهي و ائمه معصومين عليهم السلام، در پاره اي از احاديث قدسي ضمن اشاره به مطالبي از قبيل امامت و وصايت آن حضرت(ع) به اين ويژگي هاي آسماني اشاره شده: «... ابوعبدالله(ع) (امام صادق) فرمود: روزي جابرابن عبدالله انصاري با پدرم تنها بودند، من هم حضور داشتم. پدرم به جابر گفت: اي جابر، به من از لوحي خبر بده كه تو در نزد مادرم فاطمه دختر رسول خدا(ص) د يده اي...جابر عرض كرد: خداوند را شاهد مي گيرم كه من روزي به نزد فاطمه دختر رسول خدا(ص) وارد شدم تا تولد حسين(ع) را به وي تهنيت بگويم. در دست ايشان يك لوح سبز رنگ ديدم. من تصور كردم كه از زمرد است و در داخل آن لوح، نوشته هاي سفيدي ديدم كه شبيه نور خورشيدبودند و مي درخشيدند... حضرت (س) به من فرمود: اين لوحي است كه خداوند به رسولش محمد(ص) هديه كرده است كه در آن نام شوهرم علي و نام دو فرزندانم (حسن و حسين) و نام ساير امامان از نسل من نوشته شده است...بعد جابر گفت: من خداوند راشاهد مي گيرم كه در لوح، اين مطالب نوشته شده بود: بسم الله الرحمن الرحيم، اين كتابي است از جانب خداوند عزيز و حكيم براي محمد نبي اش و نورش و سفيرش... و من (خداوند) اين امامت را با دادن (م ح م د) به حسن (عسگري(ع)) تكميل مي نمايم او رحمت براي همه جهانيان است. در او كمال موسي و روشني عيسي و صبر ايوب هست...»(3)ولايت مهدي(ع) شرط ورود در بهشتبراساس آيات قرآن كريم و احاديث وارده از پيامبر اكرم(ص) و ائمه عليهم السلام، مهمترين شرط براي ورود در بهشت و رضوان الهي و دست يافتن به سعادت ابدي، تمسك به حبل المتين ولايت و دوستي اهل بيت عليهم السلام است كه وجود مبارك امام زمان«ع» نيز از اين شجره طيبه بوده و در نتيجه بدون حب و دوستي آن حضرت(ع) وارد شدن در بهشت و مشمول رحمت و غفران الهي شدن امري محال و غيرممكن است، چرا كه: «... امام صادق(ع) از پدرانش از اميرالمؤمنين عليه السلام از رسول خدا(ص) نقل كرده كه حضرت فرمود: وقتي در شب معراج به آسمانها عروج كردم، خداوند به من وحي فرمود:... اي محمد، اگر بنده اي براي من آنقدر عبادت كند تا بميرد و مانند چوب، خشك بشود ولي با حال انكار ولايت امامان با من ملاقات كند، من او را به بهشتم راه نمي دهم و نمي گذارم زير سايه عرش من باشد.»(4)ملائكه الهي ياوران مهدي(ع) به هنگام ظهورپيامبران الهي و از جمله پيامبر اكرم(ص) به هنگام قيام بر عليه جباران و سركشان زمان خود در مواقعي از حيات و نهضت خويش بوسيله ملائكه خداوند مورد حمايت و پشتيباني قرار مي گرفته اند كه ماجراي اين حمايت هاي الهي در كتب روائي و تاريخي به وفور ذكر شده و حتي رد پاي آن را در كتب آسماني و از جمله قرآن كريم هم ميتوان مشاهده كرد كه نمونه بارز آن حضور ملائكه بي شمار از جانب خداوند جهت ياري سپاه مسلمانان در جنگ بدر است كه در آيات 123 و 124 سوره مباركه آل عمران بدان اشاره شده است.امام زمان(ع) نيز به عنوان آخرين سفير الهي در جهت تحقق اهداف عاليه انبياء و برپا داشتن كلمه توحيد و عدل در كره زمين، در مأموريت آسماني خود از تائيدات الهي و از جمله حضور فرشتگان به عنوان ياوران آن حضرت(ع) برخوردار است كه در حديث قدسي زير بدان تصريح گرديده:«... ابن عباس از رسول خدا(ص) نقل كرده كه حضرت فرمود: وقتي در شب معراج به آسمان هفتم رسيدم و از آنجا به سدره المنتهي و از آنجا هم به سوي حجابهاي نوري رفتم، خداوند مرا ندا داد كه: اي محمد، تو بنده مني و من خداي تو هستم... و بوسيله او (مهدي قائم) روي زمين را از دشمنانم پاك مي كنم... و با ملائكه خودم، او را تأييد مي نمايم تا بتواند امر مرا در روي زمين نافذ كند و دين مرا رفيع گرداند.»(5) مهدي(ع)، منتقم خون امام حسين(ع)بدون ترديد حادثه دردناك عاشوراي سال 60 هجري، كه در آن يكي از پاك ترين انسانهاي هستي و فرزند گرامي و برومند پيامبر اكرم(ص)، حضرت امام حسين(ع) به همراه جمعي از اصحاب باوفاي خود به شهادت رسيد، تلخترين حادثه اي است كه بعد از رحلت پيامبر اكرم(ص) در عالم اسلام روي داد و براي ابد آزادگان جهان را در اندوهي جانكاه فرو برد.پس از آن حادثه هولناك، همواره يكي از آرزوهاي شيعيان خاندان رسالت اين بوده كه به نوعي انتقام اين جنايت بي بديل از مسببان و عاملانش ستانده شود. هر چند پس از نهضت كربلا تلاشهايي در اين جهت از جانب دوستداران اهل بيت عليهم السلام صورت گرفت ولي مطابق احاديث اسلامي، انتقام حقيقي اين ماجرا تنها با ظهور امام زمان عليه السلام گرفته خواهد شد و تنها وجود مقدس حضرت مهدي(ع) است كه شايسته عنوان «منتقم حسين(ع)» ميباشد از همين روست كه در دعاي شريف ندبه، اين عبارت را با آرزوي تمام و از صميم دل و جان بر زبان جاري مي كنيم كه: اين الطالب بدم المقتول بكر بلاء. و اين موضوع نيز از جمله مطالبي است كه در احاديث قدسي مورد اشاره واقع شده، كه از جمله ميتوان به حديث زير اشاره كرد:«... ابوحمزه ثمالي از امام باقر(ع) نقل كرده كه حضرت فرمود: وقتي حضرت امام حسين عليه السلام كشته شد، ملائكه شيون و زاري كردند و گفتند: اي خداوند و مولاي ما، آيا از كسي كه برگزيده تو و فرزند برگزيده تو را كشته غفلت مي كني؟از جانب خداوند وحي آمد: اي ملائكه من! خوشحال باشيد، قسم به عزت و جلالم، من از قاتلين حسين انتقام خواهم كشيد... بعد هم پرده غيبي كنار رفت و ملائكه، اماماني را كه از صلب حسين بودند ديدند و خوشحال شدند و ديدند كه يكي از آنها برخاسته نماز مي خواند. پس خداوند فرمود: من با اين قائمم، انتقام خون حسين را خواهم گرفت.»(6)حوادث و ويژگي هاي دوران غيبتاز سال 329 هجري، در تاريخ امامت شيعه دوراني آغاز شد و تاكنون ادامه دارد كه از آن با عنوان «غيبت كبري» ياد مي شود. مهمترين خصوصيت و ويژگي اين دوران عدم ظهور (و نه حضور) امام معصوم در ميان جامعه اسلامي است. اين دوران كه تا زمان ما شامل يازده قرن و به تعبير ديگر 1100 سال شده و معلوم هم نيست تا چه زماني ادامه يابد، بواقع دوران غربت و مظلوميت مسلمانان و بالخصوص شيعيان است. دوراني بسيار سخت و تنش زا و همراه با انواع و اقسام زحمات جسمي و روحي و مادي و معنوي، كه در عين حال دوران آزمايش و امتحان بوده و سبب جدا شدن صفوف مومنان حقيقي از منافقان و كفار مي گردد.در برخي از احاديث قدسي بدين دوران پرمشقت اشاراتي شده و از پاره اي از حوادث ناگوار اين دوران ياد شده است. از جمله در حديث سابق الذكر پيرامون لوح آسماني پيامبر اكرم(ص) در نزد حضرت زهرا(س) از قول جابر، چنين مي خوانيم:«... جابر گفت: من خداوند را شاهد مي گيرم كه در لوح، اين مطالب نوشته شده بود:... در زمان (غيبت مهدي) اولياء من خوار مي شوند... آنها كشته مي شوند و آنها را مي سوزانند و هميشه آنها از دشمنانشان مرعوب و ترسناك مي شوند. زمين با خون آنان رنگين مي شود و در ميان خانواده آنان ماتم و شيون مي اندازند. آنها اولياي واقعي من هستند...» (7)از عبارات فوق استفاده مي شود كه دوران غيبت، دوران سختي ها و مشقات است و نه دوران تن پروري و شادكامي، و مومنان و اولياي حقيقي خداوند كساني هستند كه اين سختي ها را متحمل شده و از سر مي گذرانند و همين تحمل سختي هاست كه آنها را اميدوار از اعماق وجود خود، خواهان طلوع خورشيد ظهور امام(ع) شده و صميمانه منتظر فرج و گشايش باشند و براي ظهور آخرين حجت الهي خاضعانه دعا كنند.پاداش مومنان در دوران غيبت مهدي(ع)در فراز قبلي اين نوشتار، به اين مطلب اشاره كرديم كه دوران غيبت امام زمان(ع)، براي پيروان راستين آن حضرت(ع)، دوراني همراه با انواع و اقسام مشكلات و مصائب بوده و تنها آن دسته از شيعيان حقيقي اهل بيت عليهم السلام كه به راه ايشان ايمان حقيقي دارند ميتوانند در اين دوران پرغوغا، صبر و شكيبايي پيشه كرده و اين سختي ها را پشت سرگذارند. ولي بايد دانست هر چقدر سختي ها و مشقات اين دوران شديد و سنگين باشد، پاداش و ثوابي هم كه در برابر آنها نصيب بندگان حقيقي و صابر خداوند مي شود، بي بديل و والاست. زيرا همان طور كه «افضل الاعمال انتظار الفرج» است، يقينا پاداش اين افضل اعمال نيز برتر از پاداش تمام اعمال ديگر خواهد بود. اين پاداش عظيم منتظران حقيقي، در حديث قدسي زير اين چنين مورد اشاره قرار گرفته است:«... مفضل بن صالح از جابر از امام باقر عليه السلام نقل كرده كه حضرت فرمود: زماني مي آيد كه امام مردم غايب مي شود. پس خوشا به حال كساني كه در آن زمان در امر امامت ما استوار بمانند. چون كمترين ثواب آنها اين است كه خداوند آنها را ندا مي دهد و مي فرمايد: اي بندگان واي كنيزان من، شما به سر من ايمان آورديد و غيب مرا تصديق كرديد. پس من بهترين ثواب را به شما مژده مي دهم. شما بندگان و كنيزان من هستيد و بر من حق است كه عبادتهاي شما را قبول كنم و از تقصيرات شما بگذرم و به خاطر شما به بندگان باران نازل مي كنم و به خاطر شما بلاها را از بندگانم دفع مي كنم. اگر شما نبوديد هر آينه من عذاب خود را بر آنان نازل مي كردم.» (8)برخي از علائم ظهور مهدي(ع)ظهور موعود آسماني كه پيام آور رحمت و رافت و برپاكننده عدالت ميباشد، آرزويي است بس بزرگ كه تنها مختص شيعيان نبوده و تمامي معتقدان به اديان آسماني در انتظار تحقق آن بسر ميبرند. چرا كه تنها با تحقق اين اميد و آرزوي بزرگ است كه بشريت پس از قرون متمادي ميتواند جمال سعادت را در اين جهان مشاهده كند و حياتي توام با صلح و آرامش را در اين كره خاكي تجربه نمايد. اما اينكه اين آرزوي ديرينه بشر چه زماني محقق خواهد شد، بر علم بشر پوشيده است و كسي را جز خداوند به لحظه وقوع آن آگاهي نيست. تنها چيزي كه از روايات و اخبار ميتوان در اين زمينه استفاده كرد اين است كه علائمي براي زمان ظهور برشمرده اند كه با مراجعه به آنها ميتوان تا حدودي به اين نكته اذعان كرد كه لحظه ظهور موعود آسماني چندان دور نبوده و در آينده اي نه چندان دور اين حادثه سترگ اتفاق خواهد افتاد.در احاديث قدسي نيز به اين مطلب اشاراتي شده و علائمي براي هنگامه ظهور ذكر گرديده كه از آن ميان، توجه به حديث قدسي زير خالي از لطف نيست:«... ابن عباس از رسول خدا(ص) نقل كرده كه حضرت فرمود: وقتي من در شب معراج به آسمانها رفتم و به مقام قرب رسيدم، خداوند ندا داد: «... اي محمد! بدرستي كه علي بعد از تو خليفه و جانشين است و قومي از امت تو، با او مخالفت مي كنند اما بدانند كه بهشت بر كساني كه با علي مخالفت كنند و با وي دشمني نمايند، حرام است و من به زودي از صلب علي يازده نقيب بيرون مي آورم كه يكي از آنها آقايي است كه مسيح در پشت سر او نماز مي خواند و او روي زمين را پس از اين كه مملو از جور و ستم شده پر از عدل و داد مي كند. من گفتم: خداوندا، اين كار چه موقعي صورت مي گيرد؟خداوند فرمود: وقتي كه علم واقعي از ميان مردم برداشته شود و جهل زيادتر گردد و خوانندگان قرآن زياد باشد ولي علما كم بشوند و فقها كمتر باشند و شعرا زيادتر شوند و فسق و فجور زيادتر بشود. مرد با مرد هم بستر شود و زن با زن. امنا و حكمرانان امت خائن باشند و ياري كنندگان آن حكمرانان به مردم ستم كنند. در آن هنگام من يك خسوف در مشرق و يك خسوف در مغرب بوجود مي آورم و سپس دجال در مشرق ظهور مي كند...» (9)همانطور كه گفته شد با توجه به حديث فوق و احاديث مشابه ميتوان اميدوار بود كه ايام ظهور حضرت مهدي (عج) چندان دور نيست. چرا كه توجه به مفاد اين حديث و اوضاع فعلي دنيا ثابت كننده اين مسئله است. سرگرداني مردم جهان، عدم توجه به معاني و مفاهيم قرآن كريم و در مقابل، اهتمام بيش از حد به ظاهر و قرائت اين كتاب آسماني، و وفور علماي بيسواد و درباري در عالم اسلام و از دست رفتن فقيهان عاليقدر كه مطابق روايات قلعه هاي اسلام اند، رواج بي بند وباري و فساد اخلاقي تا سر حد جنون نظير همجنس بازي و...، حاكمان خيانتكار كه بر امت اسلام در اقصي نقاط عالم حكمراني مي كنند و ثروت هاي مسلمانان را به كام بيگانگان مي ريزند و... همه علائمي هستند كه امروزه در سطح جهان به سهولت قابل مشاهده بوده و تائيدكننده مضامين حديث فوق است. از همين رو بنظر مي رسد دوران ظهور چندان دور نيست و برماست كه بقدر طاقت، خود را براي آن دوران آماده كنيم، هر چند تذكر اين نكته را هم ضروري ميدانيم كه تعيين زمان دقيق ظهور از جانب هر كس امري باطل و خلاف فرامين الهي و معصومين عليهم الاسلام است.اتفاقات و حوادث بعد از ظهور مهدي (ع)دوران ظهور امام زمان (ع)، برخلاف دوران غيبت كه دوران رنج و مشقت بود و مردم عالم و بويژه مؤمنان حقيقي و شيعيان آن حضرت از سوي سركشان و ستمگران متحمل رنجها و سختي هاي بسيار مي شدند، ايام صلح و صفا و آرامش، فراواني نعمت، امنيت و آسايش، عبوديت و بندگي، خواري كفار و ستمگران و عزت و سربلندي مؤمنان و مستضعفان خواهد بود. دوراني است كه تحت فرمانروايي حجت بر حق خداوند، كسي رابركسي ياراي ستم نيست و همگان از «شراباً طهورا»ي رفاه و آزادي به معناي حقيقي برخوردار خواهند بود. و بدينگونه نمونه اي از بهشت ابدي در روي كره خاكي فرصت تحقق پيدا ميكند و احاديث قدسي تائيد كننده اين مدعاست:«... رسول خدا (ص) فرمود: وقتي در شب معراج به آسمان هفتم رسيدم، خداوند مرا ندا داد و فرمود: ... و بوسيله قائم از شما، زمين خود را آباد مي كنم كه تسبيح و تقديس و تكبير و تمجيد من در زمان او زيادتر مي شود و بوسيله او (مهدي قائم) روي زمين را از دشمنانم پاك مي كنم واولياي خود را وارث زمين مي كنم و بوسيله او سخنان كافران را پايين مي آورم و كلمه من والاتر مي شود و به خاطر او من بندگان كشورها را دوست مي دارم و به خاطر او با مشيت خودم همه خزاين و دفينه هاي داخل زمين را بيرون مي ريزم و با اراده خودم او را به پنهاني ها و آشكارها آگاه مي كنم...» (10)و در حديث ديگر:«... (از جانب خداوند) خطاب آمد: ... و اين نور آخري (مهدي «عج») حجت من است كه روي زمين را پر از عدل و داد مي كند و قلب مؤمنان را شفا مي بخشد.» (11)و در حديث ديگر:«... و اين قائم را كه حلال مرا حلال و حرام مرا حرام نگه مي دارد، من بوسيله او از دشمنانم انتقام مي گيرم مهدي، راحت قلب اولياي من است. و اوست كه دل شيعيان تو را كه از جانب ظالمان و منكران و كافران در رنج و عذاب بوده شفا مي دهد.» (12)بدين ترتيب با اراده قاهر الهي و بوسيله آخرين خليفه خداوند در زمين، بشريت، دوران آرامش و آسايش خود را آغاز مي كند و پس از قرنها ناآرامي و ستمكشي، ايام شادماني رنجديدگان و مستضعفان فرا مي رسد و اين همان وعده الهي است كه در آيه پنجم از سوره مباركه قصص يادآوري شده كه: «و نريد انمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين»پي نوشت ها در سرويس معارف موجود است.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن