تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799245441




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وحی منزل؛ الفاظ یا معانی؟!!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: وحی منزل؛ الفاظ یا معانی؟!!
قرآن
در ادامه مقالات موضوعی خود در مورد ارتباط عقل و وحی یکی دیگر از موضوعاتی که در این زمینه می تواند مطرح شود آن است که آنچه به پیامبر اکرم نازل شده است معانی وحی بوده است یا الفاظ وحی؟! یعنی آیا قرآن به همین صورت و با همین الفاظ بر پیامبر نازل شده است یا این که تنها معانی و مفاهیم وحی به پیامبر القا شده است و خود نبی مکرم آن ها را با بیان خود مطرح نموده اند؟!! ما در مقاله قبل به بررسی این موضوع پرداختیم که در دست ما به عنوان مسلمانانی که قرآن را در پیش رو دارند، الفاظ وحی است یا معانی آن؟! و دانستیم که ما تنها به الفاظ و بخشی از معانی دسترسی داریم و برای فهم کامل معانی وحی که حقیقتی است که بر پیامبر نازل شده است باید از قول معصوم و تفسیر او بهره مند شویم. در این مقاله سؤال از خود قرآن هنگام نزول بر پیامبر است که آیا خود پیامبروحی را با الفاظ و معانی آن دریافت نموده است یا آن که تنها معانی را دریافت نموده است؟!!  این مسأله می تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد. زیرا این كه گفته شود: آنچه بر پیامبر اسلام وحى شده است معانى بوده نه الفاظ ، و انتخاب الفاظ از خود پیامبر اسلام بوده است، براى چیست ؟ اگر در انتخاب الفاظ پیامبر اسلام هیچ اشتباهى نكرده است، این نظریه نتیجه خاصى در برنخواهد داشت، زیرا بر این فرض جایى براى دگرگون كردن الفاظ از معانى خود نمى‏ماند و اگر براى این است كه در هر موردى كه مطلب پسندیده نشود بگوئیم خداوند سبحان معناى صحیحى را بر پیامبر اسلام نازل فرموده است، ولى پیامبر در انتخاب قالب هاى لفظى اشتباه فرموده‏اند، این هدف قطعا مردود است. نه عقل آن را مى‏پذیرد و نه خود قرآن.آیا قرآن به همین صورت و با همین الفاظ بر پیامبر نازل شده است یا این که تنها معانی و مفاهیم وحی به پیامبر القا شده است و خود نبی مکرم آن ها را با بیان خود مطرح نموده اند؟!! دلیل عقلی:  امّا این كه عقل چنین چیزى را نمى‏پذیرد، به این علت است كه خداوند متعال بر مبناى حكمت بالغه‏اش جریان وحى را از گذرگاهى به جریان نمى‏اندازد كه و لو اشتباهاً (بدون تعمّد و تقصیر) در آن گذرگاه در وحى دخالتى شود، كم یا زیاد یا دگرگونى‏هاى كیفى مخالف خواسته خداوندى باشد. به عبارت دیگر اگر پیامبر در انتخاب الفاظ داراى اختیار باشد و احتمال خلاف آن معانى وحى شده در آن الفاظ وجود داشته باشد، هیچ اطمینانى نخواهد ماند كه سخنان پیامبر سخنان خدا است. وانگهى اعجاز قرآن بر دو ركن اساسى تكیه دارد: ركن‏اوّل معانى است، ركن دوم الفاظ است كه با كمترین تغییر در آن ها قرآن از اعجاز مى‏افتد. ما سخنان پیامبر اسلام را اگر چه در حد اعلاى فصاحت و بلاغت است، ولى معجزه نمى‏دانیم. امّا الفاظ قرآن همان گونه كه از خدا نازل شده است، مقوّم اعجاز قرآن است.(1)دلیل نقلی:  امّا از دیدگاه قرآن، آیه 3و4  سوره نجم چنین است: وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحى‏ (پیامبر از روى هوا[ی نفس] سخن نمى‏گوید. آنچه مى‏گوید نیست جز وحی ای كه به او مى‏رسد).(2) بنابراین به طور کلی باید گفت الفاظ و معانی وحی هر دو بر پیامبر نازل شده است. در مقاله بعدی مدعیان این مسأله و استدلال های عقلی آن ها را بررسی می نماییم.  پی نوشت ها:1- استاد محمدتقی جعفری، جلد17 ترجمه وتفسیرنهج البلاغه،ص64  2- سوره مبارکه نجم آیات سوم و چهارم :حرف های او را بفهم!استعداد خدایابی مردم!حرف های عاقلانه یک مسلمان!یک سؤال مهم!اگر کلاف زندگی ات سردرگم شده ... غفلت کنی کلاهت پس معرکه اس!حاکمیت خدا بر روی زمین!رادفر ـ کارشناس فلسفه اسلامی  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3331]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن