تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799487291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در برابر «برخورد تمدن‌ها»


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: کتاب  - نویسندگان این کتاب به مدد داده‌های آماری متنوعی که گردآوری کرده‌اند نتیجه می‌گیرند کسانی که اسلام را دینی «دگرگونی ناپذیر» می‌دانند و خشونت را خصلت سرشتی دین اسلام می‌پندارند، چشمان خود را بر شکل‌های متنوع اسلامیت در کشورهای گوناگون بسته‌اند و گفته‌هایشان یاوه‌هایی بی‌اساس است. به گزارش خبر‌آن‌لاین، کتاب «دیدارگاه‌ تمدن‌ها» نوشته‌ امانوئل تد و یوسف کورباژ با ترجمه خوب عبدالوهاب احمدی، از سوی نشر آگاه منتشر شده تا تلاشی باشد برای نقد دیدگاه‌های آن دسته از نظریه‌پردازانی که گمان می‌کنند «فروبستگی ذهنی ـ فرهنگی» در بعضی از مناطق جهان اسلام، برخاسته از دین‌مداری آنهاست. «دیدارگاه تمدن‌ها» 9 فصل دارد که «کشورهای اسلامی در پوشش تاریخ، بحران‌های گذار، خانواده‌ی عرب و بحران گذار، دیگر زنان مسلمان، جهان عرب در کانون دین اسلام، خاورمیانه‌ی بزرگ غیر عرب، پس از کمونیسم، آسیای مادرنشین و آفریقای جنوب صحرا» سرفصل‌های آن محسوب می‌شود. این کتاب در مقابل ایده‌ برخورد تمدن‌های هانتینگتون ایستاده است و نویسندگان این کتاب که هر دو در زمینه‌ کاری خود نام آشنا و زبده هستند در این کار مشترک، تلاش خود را معطوف به بی‌اعتبار کردن و نقد ایده‌ی «برخورد تمدن‌ها» کرده‌اند. آنها معتقدند که چندی است معرفی اسلام همچون دینی سرکش در برابر مدرنیته، به فعالیتی پیش‌پا افتاده تبدیل شده است. بر اساس این گزارش، نویسندگان برای اثبات نظریه‌ خود در برابر نظریه برخورد تمدن‌ها، با مدنظر قرار دادن ابزارهای تحلیل جمعیت‌شناختی در مقیاسی گسترده، ایده‌ «دیدارگاه تمدن‌ها» را در برابر «برخورد تمدن‌ها» مطرح می‌کنند. به عبارتی نویسندگان این کتاب معتقدند که جهان اسلام اکنون پای به همان انقلاب جمعیتی فرهنگی و ذهنی نهاده که کشورهای پیشرفته در گذشته به آن دچار شده بودند.بنا بر این گزارش، در فصل یکم این کتاب با عنوان «کشورهای اسلامی در پویش تاریخ»، ضمن ارائه آماری از نرخ سوادآموزی و کاهش باروری در کشورهای اسلامی و مقایسه آهنگ رشد این 2 فاکتور با کشورهای پیشرفته، نتیجه گرفته می‌شود که جهان اسلام گر چه با آهنگ و راه ویژه‌ خود پا به تاریخ جهان می‌گذارد اما سرانجام به گونه‌ای متفاوت به همان نقطه‌ فرجامین می‌رسد.نویسندگان کتاب در این فصل ضمن بررسی نخستین افت‌های زاد و ولد و همزمان با آن کاهش اعتقادات دینی در پیروان مسیحیت و بودیسم نتیجه می‌گیرند که کاهش اعتقادات دینی و کاهش باروری در پیروان این ادیان، رابطه‌ای مستقیم با یکدیگر داشته‌اند اما در ادامه، آنها نشان می‌دهند که در کشورهای اسلامی به دلیل وسعت نظر دین اسلام درباره‌ موضوع جلوگیری از بارداری، حذف اعتقادات دینی و کاهش تسلط دین بر مناسبات اجتماعی و ذهنیت افراد جامعه، شرط لازم برای کاهش باروری نبوده است.در فصل دوم کتاب با عنوان «بحران‌های گذار»، نویسندگان به گونه‌ای شتابزده به ارائه‌ نظریاتی پرداخته‌اند پیرامون ارتباط مستقیم میان بسط آگاهی و بحران وجدانی توده‌ها. «امانوئل تد و یوسف کورباژ» اعتقاد دارند که گر چه فراگیری خواندن و نوشتن، مردم را داناتر می‌کند اما همزمان آشفتگی توده‌وار «وجدان» را سبب می‌شود.آنها با پیش کشیدن نمونه‌هایی از نتایج انقلاب فرانسه، پادشاهی کرامول، انقلاب روسیه و انقلاب چین، هر کدام از این رویدادهای تاثیرگذار تاریخ بشر را به عنوان انقلاب‌هایی خونین و نمادی از شر بودن مدرنیته در غرب معرفی و به کمک آن نظریه‌ خود را تبیین می‌کنند بی‌آنکه توجه داشته باشند که زایش بسیاری از مفاهیم و حصول بسیاری از دستاوردهای امروز جامعه بشری جز با گذر از بستر این رویدادها و انقلاب‌های هر چند خونین حاصل نمی‌شده است.همچنین در فصل‌های بعدی سعی شده علل «فروبستگی‌های» مهمی که در بعضی کشورهای عربی پابرجا مانده، ریشه‌یابی شود. نویسندگان در این فصل به درستی به نقد سنت‌های خانوادگی پدرسالارانه در قبل از ورود جنگ‌آوران مسلمان ـ که توانایی شگرفی در نادیده گرفتن فرد و ادغام فرد در بافتار خانواده داشتند ـ می‌پردازند و با طرح این موضوع به باطل بودن نظرات کسانی می‌تازند که رفتارهای استبدادی پدرسالارانه (و شاید مردسالارانه) را منبعث از سرشت اسلام می‌دانند.در انتها نویسندگان به مدد داده‌های آماری متنوعی که گردآوری کرده‌اند نتیجه می‌گیرند که کسانی که اسلام را دینی «دگرگونی ناپذیر» می‌دانند و خشونت را خصلت سرشتی دین اسلام می‌پندارند، چشمان خود را بر شکل‌های متنوع اسلامیت در کشورهای گوناگون بسته‌اند و گفته‌های آنها یاوه‌هایی بی‌اساس است.شایان ذکر است امانوئل تد که سال‌ها مشاور ژاک شیراک بود، تلاش می‌کرد تا سیاست‌مداران را به پذیرش این دیدگاه خود مجاب کند. او در این راه به موفقیت‌هایی نیز دست یافت و به نوبه‌ خود موثر واقع شد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 574]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن