تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798116931




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماهيت و چيستي تقوا


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ماهيت و چيستي تقوا
نویسنده : تنظيم‌كننده: جواد اسكندري 
يكي از اساسي‌ترين مفاهيم ديني و قرآني كه در كلام علما هم بسيار مورد توجه و تأكيد قرار گرفته و گاهي اساس تربيت ديني شناخته مي‌شود، مفهوم «تقوا» است. اگر معناي دقيق و اصلي تقوا به عنوان يك كليد‌واژه ديني مشخص نشود، آنگاه نصايح علما و توصيه‌هاي آنان به تقوا، آنگونه كه بايد سودبخش نخواهد بود. در اين نوشته بخش‌هايي از جلد پنجم كتاب «آشنايي با قرآن كريم» استاد مطهري با همين موضوع انتخاب و تنظيم شده است. ترجمه ناكامل از كلمه تقوا تقوا را گاهي در ترجمه‌ها به «ترس» و گاهي به «اجتناب» ترجمه مي‌كنند و اگر بعد از آن «خدا» ذكر شده باشد، مي‌گويند يعني از خدا بترسيد، و اگر «معصيت» ذكر شده باشد، مي‌گويند معنايش اين است كه از معاصي اجتناب كنيد. ولي مفهوم كلمه تقوا نه اجتناب است و نه ترس. البته تا حدي ملازم با اين دو هست، يعني هر جا كه تقوا باشد خشيت الهي هم هست و هر جا كه تقوا باشد اجتناب از معاصي هم هست. ولي خود اين لغت معنايش نه اجتناب است و نه ترس. حضرت امير (ع) در خطبه 112 مي‌فرمايند: «تقواي الهي سبب اجتناب از معاصي و سبب ترس از خدا مي‌شود» يعني اجتناب از معصيت و ترس از خدا را به عنوان دو لازم براي تقوا ذكر كرده نه عين تقوا. معناي تقوا به عنوان يك حالت روحي و معنوي تقوا از ماده «وَقْي» است. وقي يعني نگهداري. تقواي از معاصي در واقع معنايش «خودنگهداري» است. متقي باش يعني خودنگهدار باش. خود اين، يك حالت روحي و معنوي است كه از آن تعبير به «تسلط بر نفس» مي‌كنند. اينكه انسان بتواند خود بر خود و در واقع اراده و عقل و ايمانش بر خواهش‌ها و هوس‌هايش تسلط داشته باشد به طوري كه بتواند خودش خودش را نگه دارد، اين نيروي خودنگهداري اسمش تقوا است. «تقواي از گناه» معنايش اين است كه خود را نگه دار از اينكه گرفتار گناه شوي و «تقواي از خدا» معنايش اين است كه خود را نگه دار از اينكه گناه كني و در اثر گناه كردن در معرض خشم الهي قرار بگيري. معادل فارسي تقوا هميشه گفته مي‌شود تقواي الهي داشته باشيد، لغتي در زبان فارسي وجود ندارد كه به جاي كلمه «تقوا» بگذاريم ولي با يك جمله اين معنا قابل بيان است، در واقع تقوا «خود را نگهداري كردن» است. به اين معنا كه انسان خود بر خود مسلط باشد و اين نشان مي‌دهد كه انسان دو «خود» دارد، يك خودش خود حقيقي است و خود ديگرش ناخود است، و در واقع تقوا تسلط خود است بر ناخودي كه انسان آن ناخود را خود مي‌داند. تقوا در نهج‌البلاغه در نهج‌البلاغه تعبيراتي درباره تقوا هست كه از جنبه رواني بسيار لطيف و عالي است. در خطبه 189 مي‌فرمايد: «فَصونوها وَ تَصَوَّنوا بِها» يعني تقوا را نگه داريد و خود را به وسيله تقوا حفظ كنيد. خيلي عجيب است! شما تقوا را نگه داريد و تقوا شما را نگه دارد. آيا اين دوْر است؟ نه. مثل اين است كه انسان لباس را نگه مي‌دارد و لباس انسان را. انسان لباس را نگه مي‌دارد از اينكه گم شود يا دزد ببرد و لباس انسان را نگه مي‌دارد از اينكه سرما يا گرما بخورد. اين دو با هم منافات ندارند. مي‌فرمايد شما تقوا را نگه داريد و تقوا شما را نگه دارد. در خطبه 289 حضرت مي‌فرمايند: «شما را سفارش مي‌كنم به اينكه از خدا براي رسيدن به تقوا كمك بخواهيد و از تقوا براي رسيدن به خدا كمك بگيريد.» معناي حقيقي تقوا شايد اين حديث را مكرر خوانده باشيم كه پيغمبر اكرم (ص) از جايي عبور مي‌فرمودند، ديدند عده‌اي از جوانان مسلمين از اين راه كه سنگ بزرگي را بلند مي‌كردند، مشغول زورآزمايي هستند، فرمودند: از همه شما قوي‌تر آن فردي است كه وقتي شهوت و طمعش به هيجان در‌مي‌آيد بتواند بر آن مسلط باشد، و آن كسي است كه وقتي بر چيزي خشم مي‌گيرد بتواند بر خشم خودش مسلط باشد. اميرالمؤمنين(ع) مي‌فرمايد: «اَشْجَعُ النّاسِ مَنْ غَلَبَ هَواهُ» از همه مردم شجاع‌تر كسي است كه بر هواي نفسش غالب باشد. پس روح تقوا همان خود‌نگهداري است. اگر انسان بتواند بر نفس خودش در آن حد مسلط باشد كه بر جبن خودش مسلط باشد، بر بخل و حسد و خشم و طمع و آز و حرص خودش مسلط باشد، اين اسمش تقوا است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن