تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797984565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

‌فقط در ایران از کاشی‌کاری در معماری استفاده شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲




1417235825128_1.jpg

‌یک مدرس مرمت و معماری اسلامی گفت: هیچ کشور اسلامی نتوانسته تنوع رنگی کاشی‌های معماری را مانند ایران داشته باشد. سیدمهدی میردانش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه لرستان، با اشاره به این‌که پس از ورود اسلام، سال‌ها طول کشید که ما به طرف اسلام برویم، بیان کرد: اولین مساجد ما از روی مسجد مدینه شناخته شدند. وی با اشاره به اینکه اوایل که اسلام را پذیرفتیم مساجد دارای رواق و بدون گنبد بودند، اضافه کرد: مقدمات ساخت مساجد از قرن اول هجری و آرام آرام شروع شد. میردانش با بیان این‌که ایرانیان درون‌گرا هستند، اضافه کرد: این درحالی‌است که مردم دنیای غرب برون‌گرا هستند و دلیل آن‌را می‌توان طرز ساخت ساختمان‌ها دانست که ساختمان‌های ما دارای چاردیواری و حصار است که این سنت از زمان هخامنشی در ایران رواج داشته است. این مدرس معماری اسلامی با اشاره به این‌که برای درست کردن آجر به سوخت زیادی نیاز بوده است، ادامه داد: با توجه به این‌که در ایران خشت و گل زیاد بوده است، در اکثر بناهای بر جای مانده می‌بینیم که از خشت استفاده شده است، همچنین در ایران آفتاب و هوای گرم را داریم که در آن زمان خانه‌ها را طوری می‌ساختند که جلوی آفتاب را بگیرد، همچنین با استفاده از پنجره، ایوان و رواق از ورود گرما جلوگیری کردیم و نیز دیوارها را ضخیم می‌ساختند که آفتاب و حرارت از آن‌ها عبور نکند و البته به‌دلیل گرما و نفوذ آن به خانه، پنجره‎ها را کوچک می‌ساختند. وی با بیان این‌که همه بناهای قدیمی میان‌سرا دارند، اضافه کرد: در معماری ایرانی اسلامی یک‌راست وارد ساختمان نمی‌شویم بلکه اول یک فضای خالی بین در ورودی و بنا داریم و بعد از آن بخش‌ها توزیع می‌شوند، به‌طور مثال در مساجد بلافاصله وارد بنا نمی‌شویم، بلکه ابتدا پیش‌ایوان را داریم، و این درحالی‌است که زمان ورود به کلیسا، بلافاصله وارد صحن کلیسا می‌شویم. میردانش با بیان این‌که فقط در ایران از کاشی‌کاری در معماری استفاده شده است، افزود: ما صنعت هنری به نام کاشی‌کاری را داریم که به مسجد جلوه داده، همچنین گنبد و گل‌دسته و شبستان را داریم که هرکدام کارآیی خود را دارد، همچنین در معماری خانه‌هایمان، خانه زمستان‌نشین و تابستان‌نشین داریم که هرکدام معماری مخصوص به خود را دارد. این مدرس معماری اسلامی با اشاره به این‌که هیچ کشور اسلامی نتوانسته تنوع رنگی کاشی‌های معماری را مانند ایران داشته باشد، ادامه داد: ما به‌دلیل این‌که کشوری کویری هستیم، بیشتر از رنگ‌های آبی فیروزه‌ای، کرم، سیر روشن تا سفید استفاده می‌کنیم که این تنوع رنگ و انتخاب صحنه بسیار جالب است و در حال حاضر هیچ کشوری نمی‌تواند رنگ‌ها را طوری کنار هم قرار دهد که با هم هارمونی داشته باشد. وی با بیان این‌که معماران ما سعی کرده‌اند، بنایی بسازند که خشن نباشد و در عین‌حال آرامش‌بخش باشد، افزود: با کنار هم قرار دادن بناها و طرح‌های دوره‌های گذشته، می‌یابیم که طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای بوده است که آرامش‌بخش است، به‌طور مثال، اگر وارد یک کاروانسرا که متعلق به دوره‌هایی باشد که معماری اسلامی در ایران رواج داشت شویم به وضوح آرامش را احساس می‌کنیم. میردانش با اشاره به این‌که معماران اسلامی همه ابعاد یک بنا را در نظر می‌گرفتند، گفت: به‌طور مثال میدان نقش جهان اصفهان را در نظر بگیرید، ابن بنا زیربنای 500 در 155 دارد و به‌صورت دوطبقه است که طبقه دوم آن کارآیی ندارد، اما از لحاظ معماری زیباتر است و این سؤال پیش می‌آید چرا دو طبقه ساخته شده است؟ جواب این است که اگر یک طبقه‌ یا سه طبقه ساخته می‌شد، این زیبایی و آرامش را نداشت. این مدرس معماری با بیان این‌که ایوان‌های مساجد به‌صورت صددرصد آزاد نیستند، ادامه داد: دوسوم ایوان مساجد ساخته شده و یک‌سوم آن آزاد است و با این معماری است که به بنا آرامش و نشاط می‌دهد، همچنین یکی دیگر از جاذبه‌های بناهایی که معماری ایرانی اسلامی دارند، این است که از رنگ و ترکیب رنگی مناسب استفاده می‌کنند و همه بناها را کنار یکدیگر طراحی و می‌ساختند، همان‌طور که در شهر اصفهان می‌بینیم، بناها در کنار یکدیگر ساخته شده‌اند که در این صورت مردم از مسجد رفتن لذت می‌برند. ‌ انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن