تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798100675




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انکار مرگ؛تناقض‌های موجود در یک بستر فرهنگی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


انکار مرگ؛تناقض‌های موجود در یک بستر فرهنگی وبلاگ > معتمدی، غلامحسین - در گفتهُ لاروشفوکو که می‌گوید :" نمی‌توان مستقیماً به خورشید و مرگ نگریست" حقیقتی نهفته است که می‌تواند مبین رویکردی حاشیه‌ای و یا حتّی انکار مرگ باشد ولی تمام ماجرا را منعکس نمی‌کند.

 چون هیچ کس از خورشید نمی‌ترسد ولی همه از مرگ می‌ترسند. به قول چرچیل "هرکه بگوید از مرگ نمی‌ترسم دروغگوست."
طنز ماجرا در آن است که عمیق‌ترین نیاز انسان رهایی از اضطراب عمومی مرگ و نابودی است ولی آن چه این ترس را بیدار می‌کند خود زندگی است. می‌دانیم که ترس از مرگ به بقای انسان کمک می‌کند. لذا اگراضطراب عمومی مرگ پیآمد ترسی است که مبنای تکاملی دارد و دوشادوش درک و فهم میرایی بشر پیش می‌رود، پس آن دسته از استراتژی‌های شناختی که منجر به نادیده گرفتن خطرات غیرقابل پیش‌گیری و از همه مهمتر انکار مرگ می‌شود می‌تواند نقش مهمّی در زندگی ایفا کند. ازاین جاست که انکار مرگ زاده می‌شود و به این پیش فرض بنیادین می‌انجامد که تمدّن بشری در نهایت یک مکانیسم دفاعی پیچیده نمادین برعلیه شناخت میرایی و فناپذیری
ماست.
ارنست بکر معتقد است ما می‌کوشیم تا مسئله غامض میرایی را از طریق قهرمانی‌گری(heroism) تعالی بخشیم.مفهومی که در برگیرنده نیمه‌های نمادین معنایی انسان است که در برابر نیمهً جسمانی نابودشوندهُ اوقرار می‌گیرد. بکر از پروژهُ نامیرایی سخن می‌گوید که در طی آن فرد با خلق چیزی ماندگار ویا وصل با آن هم فناناپذیر می‌شود و هم احساس می‌کند که زندگی دارای معنا، هدف و اهمیّت است. بر این مبنا سودای جاودانگی در قالب صورت‌های مختلف مانند بقای نفس، بقای نسل، به جای گذاردن میراث،
مقابلهُ فیزیکی با مرگ مثل مومیایی کردن، کسب شهرت و غیره اشکالی از انکار مرگ یا دستیابی به نامیرایی نمادین به شمار می‌رود. این فهرست را می توان ادامه داد ولی تا همین جا هم در می‌یابیم که در واقع این اشکال عناصر سازندهُ تمدّن بشری هستند. پس انکار فرهنگی و تاریخی مرگ از همان ابتدا تا امروز به صورت آشکار و پنهان بشر را همراهی کرده است و گویا ازآن گریزی نیست. بنابراین برخلاف برخی از پژوهش‌ها که نشان می‌دهد بر اساس ملاک‌های عمده ُ انکار مرگ در ادبیات مربوطه جوامع غربی کنونی انکارکنندهُ مرگ نیستند، نگرش‌های انکارکنندهُ مرگ هنوز هم در جوامع گوناگون غلبه دارد و پیشرفت‌ها و دستاوردهای علم وتکنولوژی هم به نوبهُ خود در آن سهیم هستند.امّا می‌دانیم انکار مرگ در سطح فردی هم در کار است و حتّی در مقابلهُ مستقیم با مرگ و در مراحل مردن نیز به چشم می‌خورد و روانکاوان منشاء آن را در ناخودآگاه انسان می‌دانند. فرهنگ و تمدن امری جمعی است و در برابر آن مقابلهُ فردی با مرگ قرار دارد. انکار مرگ در این ساحت نه تنها فرد را از رویارویی مناسب با مرگ و پذیرش آن باز می‌دارد ، بلکه در برخی از اشکال خود می‌تواند ناشی از آسیب‌شناسی روانی باشد. می‌دانیم آموزهُ اصلی مرگ‌شناسی گذر از انکار مرگ و نیل به پذیرش آن است که راهبردهای درمانی نیز در این راستاست. پس تناقض موجود درآن است که در یک بستر فرهنگی انکارکنندهُ مرگ چگونه می‌توان انسان را به پذیرش فردی آن هدایت کرد. بی‌تردید نخستین گام در این زمینه تبدیل نگرش انکارکنندهُ مرگ به نگرش پذیرندهُ آن و تحقّق پذیرش مرگ در جامعه است.



پنجشنبه 27 شهریور 1393 - 19:54:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن