محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797755848
صدای پای زلزله!
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۰
ناصر فکوهی نوشت: رخداد چندین زلزله در گوشه و کنار کشور، در هفتههای گذشته که متاسفانه امری عادی در کشور زلزلهخیز ایران بهشمار میآید، افزون بر همه پیامدهای انسانی و اقتصادی و مشکلات که برای گروهی از هممیهنان ما به وجود آورد، بار دیگر به شایعاتی خرافاتی هم دامن زد، از جمله اینکه «صدای پای زلزله» به گوش میرسد و بهزودی به تهران میرسد و باید آماده «مصیبت بزرگ» بود. این شایعات را باید با موارد دیگری همچون طوفان بزرگ تهران، زلزلههای جنوب کشور، طوفان شن در غرب و... مقایسه کرد که هربار به شایعاتی دامن زده و ترسهایی مبهم را در مردم برانگیختهاند. به گزارش ایسنا، فکوهی در ادامه یادداشت خود در شرق افزود: در این یادداشت قصد ما ارایه تحلیلی کوتاه از لحاظ اجتماعی بر این پدیده است. نخستین پرسش آن است که آیا چنین فرآیندهایی خاص کشور ما است یا پدیدهای جهانشمول به حساب میآیند؟ پاسخ به این پرسش ساده نیست؛ مطالعاتی که روانشناسان و جامعهشناسان و انسانشناسان در سالهای اخیر به انجام رساندهاند و فیلسوفان بسیاری نیز به صورت بنیادی آنها را دستمایه تحلیلهای خود قرار دادهاند، نشان میدهند که با ورود جهان به موقعیتی از بحران عمومی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اقلیمی... از ابتدای هزاره سوم و ناتوانی گفتمان فناورانه و مدیریتی موجود در ارایه پاسخی قانعکننده به دغدغههای ناشی از این بحران و در عین حال اذعان به ورود ما به شکلی گسترده در شبکهای از عدم قطعیتهای بیشازپیش تحلیلناپذیر، سبب اتفاقاتی شده است. این امر سبب شده در سراسر جهان، البته هر کجا با توجه به موقعیتهای فرهنگی متفاوت، مردم به صورت خودآگاهانه و ناخودآگاهانه به سمت ارزشها و باورهای سنتی و باستانی و بنیادین بازگشتی وسیع داشته باشند و به این ترتیب ما شاهد ظهور پدیدههایی چون بنیادگراییهای تعصبآمیز، معنویتگراییهای بیپایه، شیطانپرستیها... و در یککلام شاهد پدیده عقلهراسی (logophobia) باشیم که پاسخ به پرسشهایی هر چه بیشتر گستردهتر و عمیقتر، را نه در دانش هنجارمند و آکادمیک یا حتی دانش مردمی و تجربی و عقل سلیم، بلکه در اسطورهها و باورها و عقایدی هر چه بیشتر مبهم و اغلب آسیبزا میجوید. از این لحاظ آنچه ما شاهدش هستیم، نه صرفا یکپدیده ایرانی بلکه پدیدهای جهانی است. اما، این پدیده ویژگیهایی هم دارد که به نظر ما میتواند بیشتر به فرهنگ معاصر ما مربوط باشد و از این جهت باید آن را از این دریچه نیز بررسی کرد. در اینجا البته ما فرصت بررسی پدیده را در ابعاد تاریخی و ذهنیتهای تبارشناختیاش که در ادبیات، هنر و روایتهای گذشتگان یا دیدگاههایمان نسبت به حال و آیندهمان مشاهده میشود و بهطور عام میتوان به آن نام تفکر اسطورهای داد، نداریم، بلکه بحث خود را به تحلیلی نزدیکتر محدود میکنیم. این تحلیل، عقلهراسی و عقلگریزی معاصر را میتواند در مجموعهای بسیار گستردهتر از رویدادهای ناگوار و حتی خوشگوار بیابد که لزوما نه شکل آسیب دارند و نه کسی در آنها اصولا امری منفی میبیند، اما دقت بیشتر نشان میدهد که ما با پدیدهای یکسان روبهرو هستیم. چند مثال میتواند بحث ما را روشن کند: برای ما، شناخت جهان و روابط واقعی آن و بهویژه درک پدیدههای فناورانه جدید و چشماندازهایی که از عدم قطعیت ارایه میدهند، باورکردن به شکلگیری جهانهای موازی و درهمتنیده همچون در زمینه ارتباطات و اینترنت و چرخش تصاویر و ایدهها و افکار و اطلاعات، یا پذیرش وجود و تداوم سرسختانه اشکال و تنوع بیپایان سبکهای زندگی، سلایق، نگاهها، علاقهمندیها و شیوههای بروز و بیان آنها، تغییرات اساسی که در سازمانیافتگی و سازماندهی امر سیاسی در جهان اتفاق افتاده است و گذار عظیمی که از حوزههای اقلیتی - خصوصی - غیرمستقیم به سوی حوزههای اکثریتی - عمومی - مستقیم درحال اتفاقافتادن است، فرآیندی که از دهها سال پیش اندیشمندانی چون ادگار مورن نسبت به فرارسیدنشان هشدار میدادند و امروز اندیشمندانی چون نوام چامسکی از آن با عنوان «دگردیسی جهان» یاد میکنند، قابلدرک نیست و به شیوهای عجیب با محرومکردن خود از ابزارهای فناورانه لازم برای درک این وقایع (اینترنت، فناوریهای دیداری و شنیداری و چرخش سریع دادهها) عدمشفافیت را در اطراف خود بیشتر میکنیم. عدمشفافیتی که چون ابری در پیش چشمان ما قرار میگیرد اما چون نسبت به آن آگاهی نداریم، در راهی که هرروز برفراز و فرودها و چالهها و دامهای خطرناکش افزوده میشود، بیمحابا قدم برمیداریم و البته پیامدهای این کار را نیز خواسته و ناخواسته تجربه میکنیم. خروج از این رویکرد عقلهراس، که بیش از هرکسی برای خود ما خطرناک است، ضرورتی تام دارد: هراندازه ما اصرار داشته باشیم که روابط جهان را نفهمیم، بیشتر زیان میبینیم، چه زمانی که با حوادثی روبهرو میشویم که آنها را مصیبت میدانیم و چه زمانی که با رویدادهایی رودررو قرار میگیریم که آنها را افتخار مینامیم، دو مثال: وقتی ما گروهی از حوادث را «مصیبتهای طبیعی» مینامیم (نظیر زلزله) که به ما ضربه میزنند و به ترس و هراسهای نامفهوم میافتیم، واکنش عاقلانه آن است که بفهمیم این حوادث کاملا قابل پیشبینی بودهاند و میتوان و باید برای مقابله با زیانهایشان برنامهریزی کرد؛ برعکس وقتی با حوادثی روبهرو میشویم که آنها جزو افتخارات خود میشماریم و به وجدی خلسهوار فرومیرویم، که مثلا این یا آن فرد مهاجر توانسته این یا آن جایزه بینالمللی را به دست بیاورد و ما باید افتخار کنیم، واکنش عاقلانه آن است که درک کنیم در حوزههای علمی و هنری، موفقیتها (بی آنکه وارد تحلیل خود این مفهوم بشویم) اگر هم وجود داشته باشند، عمدتا حاصل زمینه مناسب، کار جمعی، تعقل و همیاری نهادها و سازمانیافتگیهای منطقی هستند که امکان ظهور و بروز استعدادها را به افراد میدهند و نه خون و تبار افراد. در یک کلام، تلخکامیها و خوشکامیهای ما هردو نشان میدهند که ترجیحمان آن است که بهجای درک جهان، خواب خوش تحمیل خودمان را به جهان ببینیم؛ و هراسمان نه از آن باشد که این درخوابماندن به ما زیان بزنند که میزنند، بلکه از آن باشد که مگر صدایی بلند شود از خواب بیدارمان کند: صدای پای زلزله، همانگونه که این روزها دایما از آن صحبت میشود. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
صدای پای زلزله...
صدای پای زلزله به گزارش آخرین نیوز ناصر فکوهی استاد دانشگاه تهران در روزنامه شرق نوشت رخداد چندین زلزله در گوشه و کنار کشور در هفتههای گذشته که متاسفانه امری عادی در کشور زلزلهخیز ایران بهشمار میآید افزون بر همه پیامدهای انسانی و اقتصادی و مشکلات که برای گروهی از همپیشنهاد یک تیم ایرانی به ایوانکوویچ/ صدای پای برانکو میآید!
ورزشی فوتبال - فوتسال سرمربی پیشین تیم ملی در آستانه بازگشت پیشنهاد یک تیم ایرانی به ایوانکوویچ صدای پای برانکو میآید سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران اعلام کرد از یک تیم باشگاهی در ایران پیشنهاد دارد به گزارش خبرنگار مهر در حالی که فقط پنج هفته از لیگ برتر فوتبال ایرانصدای پای حسین فرکی میآید/کروش امشب از ایران میرود؟
صدای پای حسین فرکی میآید کروش امشب از ایران میرود ورزش > فوتبال ملی - وقتی وزیر میگوید کروش بهترین مربی خارجی نیست یعنی اینکه خیلی موافق حضور این مربی در رأس کادرفنی تیمملی نیست علی بنی شیخ الاسلامی هم علي كفاشيان اين را خوب فهميده كه بندهاي جديدي به قرارداد كصدای پای سرمربی مشهورمی آید/ جایگزین علی دایی مشخص شد؟
صدای پای سرمربی مشهورمی آید جایگزین علی دایی مشخص شد سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران اعلام کرد از ایران با او تماس گرفته شده است تماسی که ممکن است به بازگشت او به خانه دوم منجر شود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز در حالی که فقط پنج هفته از لیگ برترصدای پای سرمربی مشهور می آید
صدای پای سرمربی مشهور می آید سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران اعلام کرد از ایران با او تماس گرفته شده است تماسی که ممکن است به بازگشت او به خانه دوم منجر شود در حالی که فقط پنج هفته از لیگ برتر فوتبال ایران سپری شده است به نظر میرسد صبر مدیران یک باشگاه برای تغییر سرمربی خجنایت، پایان شوخی ساده
گفتوگو با جوانی که دوستش را کشت جنایت پایان شوخی ساده پدرام متهم به قتل دوستش شده و با درخواست اشد مجازات از سوی اولیایدم روبهروست متهم جوان پس از دستگیری علاوه بر پرونده قتل راز درگیری دیگری را که یک سال قبل داشت فاش کرد و حالا باید در انتظار مجازاتی سنگین باشد این جوانکابوس شبانه مادران اسپایکر/ ویدئویی که داغ عراقیها را تازهتر کرد
کابوس شبانه مادران اسپایکر ویدئویی که داغ عراقیها را تازهتر کرد فیلم و تصاویر ویدئویی منتشرشده در عید فطر بر روی شبکه های اجتماعی داغ مادران قربانیان پایگاه هوایی اسپایکر در استان صلاح الدین عراق را تازه کرده و حالا به کابوس شبانه آنان تبدیل شده است آفتاب به گزارش ایرنا یکمدیرکل کمیته امداد استان سمنان خبر داد فعالسازی شبکه نیکوکاری در 44 مسجد سمنان تا پایان سال
مدیرکل کمیته امداد استان سمنان خبر دادفعالسازی شبکه نیکوکاری در 44 مسجد سمنان تا پایان سالمدیرکل کمیته امداد امام خمینی ره استان سمنان از فعالسازی شبکه نیکوکاری در 44 مسجد استان سمنان تا آخر سال خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان نجفعلی انتظاری صبح امروز در چهارمین روجلسه پر سروصدای رحمتی و موسوی در کمیته اخلاق علیه قلعه نویی
جلسه پر سروصدای رحمتی و موسوی در کمیته اخلاق علیه قلعه نویی در نشست اولی قاضی انصاری با موسوی و رحمتی پس از ثبت و ضبط اظهارات علیه قلعه نویی از آنها خواسته شده به فکر ارائه مدرک و شهود معتبر برای اظهارات اخیرشان باشند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز در پیفارس در روز جهانی مسجد گزارش میدهد نگاهی به نقاط ضعف و قوت مساجد در پایتخت جهان تشیع
فارس در روز جهانی مسجد گزارش میدهدنگاهی به نقاط ضعف و قوت مساجد در پایتخت جهان تشیعوضعیت جاری مساجد قم مانند شهرهای دیگر بوده اما از لحاظ ظرفیتهای بالقوه بسیار بالاتر از آنهاست که همین امر نشان میدهد از فرصتهای موجود در پایتخت جهان تشیع برای تقویت هرچه بیشتر مساجد استفاده نشداز سوی راهور ناجا محدودیتها و ممنوعیتهای ترافیکی پایان هفته اعلام شد
از سوی راهور ناجامحدودیتها و ممنوعیتهای ترافیکی پایان هفته اعلام شدراهور ناجا به منظور افزایش ایمنی و تسهیل در امر عبور و مرور وسایل نقلیه در روزهای پایان هفته محدودیت و ممنوعیتهای عبور و مرور را اعلام کرد سرهنگ محمدحسین حمیدی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا دررئیس سازمان بسیج کارگری الغدیر شاهرود: بسیج کارگری شاهرود به دنبال ایجاد پایگاه بسیج در واحدهای تولیدی است
رئیس سازمان بسیج کارگری الغدیر شاهرود بسیج کارگری شاهرود به دنبال ایجاد پایگاه بسیج در واحدهای تولیدی استرئیس سازمان بسیج کارگری الغدیر شاهرود گفت بسیج کارگری الغدیر شاهرود در تلاش است تا در واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان پایگاه بسیج ایجاد کند رئیس سازمان بسیج کارگری الغدیرقطر از امضای گزارش پایان بحران با کشورهای خلیج فارس امتناع کرد |اخبار ایران و جهان|TABNAK
قطر از امضای گزارش پایان بحران با کشورهای خلیج فارس امتناع کرد کد خبر ۴۲۷۶۳۳ تاریخ انتشار ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۳ ۳۸ - 21 August 2014 مخالفت قطر با امضای گزارش پایانی کمیته رسیدگی به توافق ریاض مربوط به پایان اختلاف آن با کشورهای عربی خلیج فارس موجب شد اختلافات قطر با شورارئیس پایگاه انتقال خون سبزوار: کمبود پزشک از مشکلات پایگاه انتقال خون سبزوار است
رئیس پایگاه انتقال خون سبزوار کمبود پزشک از مشکلات پایگاه انتقال خون سبزوار استرئیس پایگاه انتقال خون سبزوار گفت متأسفانه پایگاه با وجود چهار پزشک در چارت سازمانی از داشتن پزشک محروم است و امسال با مساعدت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار دو پزشک فقط برای سه روز در هفته برای همکاری به پفعال ضدجنگ آمریکایی در گفتوگو با : نیروهای گارد ملی، شبهنظامیان دولت فدرال هستند/تنها راه پایان وضعیت کنونی
فعال ضدجنگ آمریکایی در گفتوگو با خبرگزاری فارس نیروهای گارد ملی شبهنظامیان دولت فدرال هستند تنها راه پایان وضعیت کنونی تغییرات ساختاری استدان دبار فعال ضدجنگ و تحلیلگر سیاسی آمریکایی با اشاره به خشونتهای پلیس این کشور در سرکوب اعتراضات در شهر فرگوسن میگوید تنها راه پایان وضمعاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد بهرهبرداری از ۱۲۸۴ کیلومتر از راههای کشور تا پایان امسال
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر دادبهرهبرداری از ۱۲۸۴ کیلومتر از راههای کشور تا پایان امسالمعاون وزیر راه و شهرسازی گفت امیدواریم با همت بیشتر حدود 154 کیلومتر از آزادراهها ۵۰0 کیلومتر از بزرگراهها 400 کیلومتر از راههای اصلی و 230 کیلومتر راهآهن را تا پایان امسال به بهرهبمعاون دبیرکل خانه کارگر: توسعه پایدار راه برونرفت از مشکلات اقتصادی است
معاون دبیرکل خانه کارگر توسعه پایدار راه برونرفت از مشکلات اقتصادی استمعاون دبیرکل خانه کارگر گفت تنها راه برونرفت از مشکلات اقتصادی توسعه اقتصادی توأم با سرمایهگذاری بلندمدت در کشور است به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد حسین صادقی امشب در بین اعضای هیئت رئیسه خانه کارگر شهر-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها