واضح آرشیو وب فارسی:فارس: منتقد تئاتر:
ضعف تحلیل بازیگر از نمایشنامه متن را قربانی میکند
یک منتقد پیشکسوت تئاتر گفت: ضعف تحلیل بازیگر یا کارگردان از نمایشنامه، قربانیشدن متن آن را به دنبال دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسین وحدتی امشب در سلسله نشستهای تخصصی نمایشنامهخوانی «شنبههای خوانش» در نقد و بررسی نمایشنامه «شهادت یا یکم آسایشی که داریم» در سالن عروسکی مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) مشهد اظهار داشت: این نمایشنامه توسط تادئوش روژه ویچ نویسنده لهستانی نوشته شده است که میتوان وی را به عنوان فیلسوف و شاعری نام برد که دارای جهانبینی خاصی است که به واسطه خوانش یا اجرای نمایشنامههایش، میتواند بیشتر به مردم معرفی شود. وی با ابراز خرسندی از انتخاب هوشمندانه کارگردان برای خوانش این نمایشنامه تصریح کرد: این نمایشنامه از جمله آثاری محسوب میشود که میتواند در عرصه اجرا نیز با استقبال مخاطب روبهرو شود زیرا متن آنقدر قوی است که فلسفی نوشته شده اما شاعرانه نیست. وحدتی با اشاره به اینکه مدت تمرین گروه این نمایشنامهخوانی کم بوده است افزود: به علت برخورداری از احساسات مختلف از سوی نقشهای نمایشنامه، بازیگران باید برای انتقال درست و بامفهوم آن به مخاطب، شناخت کاملی از نقش خود پیدا کرده و با استفاده از توانایی بازیگری خود بتوانند آن را به مخاطب به خوبی منتقل کنند اما ما در این جلسه نمایشنامهخوانی با این امر روبهرو نمیشویم. نمایشنامهنویس و کارگردان پیشکسوت تئاتر در مشهد تاکید کرد: ضعف تحلیل بازیگر یا کارگردان از نمایشنامه، قربانیشدن متن را به دنبال دارد بنابراین هنرمندان باید تحلیل درست و استانداردی از نمایشنامه و پیامهای آن داشته باشند. * این نمایشنامه در لفافه حرف خود را بیان کرده است در ادامه کارگردان نمایشنامهخوانی با بیان اینکه در راستای رساندن پیام و مقصد بامعنا به دنبال این نمایشنامه رفته است، گفت: این نمایشنامه ذهن را درگیر میکند زیرا در لفافه حرف و مقصد خود را بیان کرده است به طوری که مخاطب غیرمستقیم درباره ایدئولوژی حکومت و درگیریهای شهروندان لهستانی را در دیالوگهایش متوجه میشود. رضا درودی با بیان اینکه به نظرش به تادئوش روژه ویچ میتوان لقب شاملوی لهستانی را داد، اضافه کرد: آثار این نویسنده توسط بهترین هنرمندان سینما و تئاتر خارجی استفاده میشود اما شهرتش به اندازهای نیست که اغلب شهروندان وی را بشناسند. وی با اشاره به اینکه دو تیم در خوانش این نمایشنامه حضور داشتند، افزود: تیم اول حدود 20 هفته و تیم دوم نزدیک به دو هفته تمرینات این نمایشخوانی را انجام دادند. درودی ادامه داد: قبل از انجام تمرینات، از بازیگران خواستم که به دقت به جملهها و معنای این نمایشنامه دقت کنند و هر کدام تحلیل درستی از آن داشته باشند تا در نهایت با متن ارتباط پیدا کنند. وی با بیان اینکه نمایشنامه «شهادت یا یکم آسایشی که داریم» درباره باور نداشتن دو شخصیت اصلی داستان به قتل سیاسی انسانی است که در مقابل چشمانشان کشته میشود، تصریح کرد: این کاراکترها بدون سن و سال مشخصی کاملا از بدنه لهستان بیرون کشیده شدند که این امر نشاندهنده قدرت تحلیل مناسب نویسنده از فضای جامعه خویش است. انتهای پیام/70005/ی30
93/06/01 - 23:02
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]