تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796765105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلمنامه نویس همیشه محکوم است


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: گفت‌و گو با سجاد ابوالحسنی، نویسنده 4 سریال ماه رمضان
فیلمنامه نویس همیشه محکوم است

تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 مرداد 1393 ساعت 15:44 | شماره خبر : 1582998934738000981


سجاد ابوالحسنی نویسنده جوانی است، اما باوجود جوانی، تجربه زیادی در نگارش سریال بخصوص سریال‌هایی در ژانر ماه رمضان دارد. آخرین کاری که از این نویسنده روی آنتن رفت سریال «خداحافظ بچه» به کارگردانی منوچهر هادی بود که در ماه رمضان پخش شد.

«روز حسرت»، «پنجمین خورشید» و «پنج کیلومتر تا بهشت» هم سریال‌های دیگری است که با قلم این نویسنده جوان روی آنتن رمضانی سیما رفته‌ است. به بهانه ماه رمضان و پخش سریال‌های جدید از تلویزیون درباره سریال‌های ویژه این ماه و بایدها و نبایدهای فیلمنامه‌نویسی برای ماه رمضان با سجاد ابوالحسنی به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
چنــدسالی است که مخاطبان به دیدن سریال بعد از افطار عادت کرده‌اند، به نظر شما سریال‌های ماه رمضان باید چه حال و هوایی داشته باشند؟ داستان باید حتما در ماه رمضان بگذرد؟ به نظر من بهتر است فضای کار با فضای رمضان مرتبط باشد، اما به این‌که حتماً ماه مبارک در کار باشد و آدم‌ها روزه باشند و سفره افطار و سحر را در کار ببینیم چندان مقید نیستم. لازم نیست اجباراً این زاویه را وارد قصه کنیم، چون ممکن است قصه ما نتواند به این سمت‌ها بیاید و وقتی بخواهیم این مسائل را به قصه اضافه کنیم، وصله داستان می‌شود و به کار نمی‌آید. وقتی رمضان و افطار و سحر به قصه اضافه شده یعنی از درون خود داستان نیامده و طوری که به زور اضافه کرده باشیم خود را نشان می‌دهد. ولی من فکر می‌کنم بهتر است فیلمنامه‌هایی که در ماه رمضان کار می‌شود فضای معنوی، مذهبی و ماورایی داشته باشند. به هر حال این مناسبت، ‌مناسبت خاصی است. معمولاً این اتفاق خیلی کمتر می‌افتد اما به نظرم رمضان در ایده اولیه کار باید به وجود آید. این طـور نباشد که فیلمنامه نوشته شود بعد بگوییم چه کار کنیم که به رمضان مربوط شود و‌ اتفاقات داستان را وارد ماه رمضان کنیم. اگر فضای معنوی و مذهبی داستان‌ها در ماه رمضان این‌گونه به قصه اضافه شوند که از ابتدا از دل داستان بیرون آمده باشند خیلی بهتر است تا ما به زور به هر داستانی، روزه و سحر و افطار اضافه کنیم. به نظرم بهتر است قصه‌های مذهبی‌تر، داستان‌های خانوادگی‌تر و قرآنی‌تر باشد. همه اینها به ماه رمضان ارتباط دارد. هرچند ممکن است در ماه رمضان اتفاق نیفتند، اما همین که یک فضای مذهبی و داستان قرآنی باشد ناخودآگاه به رمضان مرتبط می‌شود. نظرتان درباره سریال‌های ماورایی چیست؟ مردم معمولاً ارتباط خوبی با این کارها برقرار می‌کنند. در سالی که سریال پنج کیلومتر تا بهشت پخش می‌شد، تلویزیون سه سریال ماورایی را به طور همزمان پخش کرد که برخی آن را پس زدند، چون هر شبکه‌ای که می‌زدند داستان‌هایی در این فضا می‌دیدند. قبل از آن تلویزیون هر سال یک سریال ماورایی داشت و شبکه‌های دیگر هم سریال‌های خانوادگی و طنز پخش می‌کردند. این سریال‌ها به فراخور حال بیننده، دیده می‌شد و رضایتمندی بالایی در مخاطب ایجاد می‌کرد. گر چه سال‌های بعد که سریال ماورایی نداشتیم مردم می‌گفتند چرا این سریال‌ها هیچ ربطی به ماه رمضان ندارد و چرا دیگر سریال ماورایی نمی‌سازند. به نظر من سریال ماورائی جواب می‌دهد. زمانی که «روز حسرت»، «اغما» یا «او یک فرشته بود» از تلویزیون پخش شد، مردم استقبال می‌کردند. اگر دقت کرده باشید طنزهای رضا عطاران و سریال‌های ماورایی است که مردم از رمضان یادشان هست. وقتی مردم یک سریال را بعد از سال‌ها به یاد بیاورند یعنی آن سریال در زمان خود تاثیرگذار بوده است، هر چند سریال رمضانی، حتی اگر بهترین هم باشد در موقع ساخت مورد هجوم قرار می‌گیرد؛ حتی کارهای عطاران که کارهای خوبی بود. این به این دلیل است که رمضان باکس پربیننده‌ای است و وقتی همه، می‌بینند، مطمئناً خیل عظیمی از بینندگان آماده‌اند تاآن را نقد کنند. طبیعتاً کاری که بیشتر دیده شود، معایبش هم بیشتر به چشم می‌آید. ولی سریال‌های طنز معمولاً پای ثابت برنامه‌های رمضان است؟ سریال طنز جواب داده و خوب است در این ایام باشد. این ماه، ماه شادی است و برای مسلمانان، شادترین ماه سال است. ما هر سال تعداد زیادی سریال پخش می‌کنیم که البته پخش تعدادی از آنها سریال معمو لی است، اما می‌شود از این تعداد سریالی که در ماه رمضان پخش می‌شود، یکی ماورایی، یکی خانوادگی و یکی طنز باشد. حتی شبکه‌اش را هم می‌توانیم تعیین کنیم. باید روی تنوع ژانر کار کنیم. یعنی حتماً یک سریال طنز، یک سریال ماورایی و یک سریال خانوادگی داشته باشیم. چه باید کرد تا این اتفاق بیفتد؟ بخشی از آن به نویسنده‌ها مربوط می‌شود چون نویسنده همیشه محکوم است. داستان خوب پیدا کردن سخت است و نویسنده‌ها همیشه محکومند. تجربه سال‌های قبل هم نشان داده ما تا وقتی زمان داشتیم، روی قصه کار می‌کردیم. حتی اگر به ما می‌گفتند رمضان سال بعد وقت دارید،‌ سعی می‌کردیم تغییراتی در قصه بدهیم و بهترش کنیم. این که این قضیه نظم ندارد به همه ما برمی‌گردد؛ نویسنده، تهیه‌کننده، کارگردان و مدیران. مثلا اگر امسال چهار فیلمنامه طنز خوب و دو فیلمنامه ماورایی ضعیف دارند،‌ کار ماورایی معمولی را پخش کنند بهتر از این است که سه کار طنز در ماه رمضان پخش کنند. اشاره کردید نویسنده‌ها همیشه محکوم هستند؛ چرا این اتفاق می‌افتد؟ در حالی که عوامل زیادی در تولید مشارکت دارند. ممکن است دوستان نویسنده ما خوششان نیاید، ولی خودِ من هر سریال یا فیلمی می‌بینم نقاط ضعفش مربوط به نویسنده است، چون نویسنده است که داستان را شکل می‌دهد. اما به نظرم همان‌طور که نویسنده مهم‌ترین فرد برای بد شدن کار است، مهم‌ترین شخص برای خوب شدن و دیده شدن کار هم هست. حتی از کارگردان و تهیه‌کننده هم مهم‌تر است. اگر کارهای مامعمولی می‌شود، قطعاً نویسنده‌های ما مقصرند و کارشان اشکال دارد. ممکن است نویسنده‌ها بگویند کارگردان متن ما را عوض کرد یا بازیگران دیالوگ دیگری گفتند درحالی که از بنیاد ایراد دارد. یا این‌که ایده، کارشدنی نبوده یا تکراری بوده است. این موارد ربطی به تهیه‌کننده و کارگردان و بازیگر ندارد. نویسنده نتوانسته‌ایده جذاب و نویی ایجاد کند که وقتی بیننده می‌بیند، بگوید تا به حال این را ندیده‌ام و آن را با دقت دنبال کند. از آن طرف ممکن است پای صحبت نویسنده‌ها بنشینیم و از مشکلات آنها خبر دار شویم مثلا بگویند دستمزدمان کم است و وقتی این دستمزد کم را می‌گیریم چرا باید وقت بیشتری بگذاریم و.. می‌توان این عوامل را بررسی کرد، ولی خود من به عنوان نویسنده می‌گویم مهم‌ترین علت بد شدن سریال‌های ما، متن‌های این سریال‌هاست. ویژگی‌های کارهای ماه رمضانی با توجه به این‌که در فصلی قرار دارد که تلویزیون پرمخاطب است چیست؟ سریال‌های رمضان ما معمولاً یک سر و گردن از سریال‌های در طول سال بالاتر است چون مدیران ما هم می‌دانند که این زمان، پربیننده‌تر است به همین دلیل هم نظارت بیشتری می‌کنند و سعی می‌کنند عوامل بهتری برای کار بگذارند. ولی طبیعتاً چون مردم بیشتر می‌بینند بدی و خوبی آن بیشتر به چشم می‌آید و متأسفانه چیزی که در ایران باب شده این است که الان روی بدی‌ها به شدت تاکید می‌شود و بدتر از آن این‌که یک پز روشنفکری به راه افتاده، آن هم دشمنی با تلویزیون است یا نوعی فخرفروشی نسبت به تلویزیون ندیدن باب شده است. ادعا می‌کنند تلویزیون نمی‌بینند ولی وقتی سریالی ایراد دارد، می‌بینیم بلافاصله خیل عظیمی از همین افراد در شبکه‌های اجتماعی یا در روزنامه‌هایشان ایراد می‌گیرند. اگر ندیده‌اند و ایراد می‌گیرند که کار بیهوده‌ای است و اگر می‌بینند، چرا می‌گویند نمی‌بینیم. در پرداخت‌های کلیشه‌ای داستان هم نویسنده را مقصر می‌دانید؟ چیزهایی مثل پایان خوش ناگهانی که ممکن است مخاطب را دلزده کند. این سوال به دو بخش تبدیل می‌شود. بخشی که مربوط به کلیشه است قطعاً به نویسنده برمی‌گردد. نویسنده‌های ما یا دارند از روی دست هم نگاه می‌کنند و کاری را که جواب داده دوباره می‌نویسند یا داستانی را که خودشان قبلاً نوشته‌اند و پربیننده شده دوباره می‌نویسند و ممکن است بازهم پربیننده شود، این مساله اشکالی ندارد اما خود من طرفدار نوگرایی هستم. یعنی همیشه سعی می‌کنم داستانی بنویسم که تماشاگر قبلاً آن را ندیده باشد، برایم مهم است که داستان، فضایی نو داشته باشد. ولی در مورد پایان‌های خوش و کلیشه‌ای باید به تلویزیون رجوع کنیم یعنی تلویزیون این مساله را می‌پسندد و از نویسنده‌هایش می‌خواهد. اتفاقاً فکر می‌کنم اگر به عهده نویسنده‌ها بگذاریم،‌ پایان‌های تلخی می‌نویسند. ولی این مساله درست است چون همان‌طور که گفتم، ماه رمضان ماه تلخی و پایان‌های آنچنانی نیست. تلویزیون می‌خواهد که پایان‌ها نسبتاً شیرین باشد و درست هم هست. نویسنده‌ها باید سراغ داستان‌هایی بروند که به چنین پایـــان‌هایی برسند. بر این اساس نویسندگی کار سختی است. الان مشغول چه کاری هستید؟ یک سریال به اسم مهمان برای شبکه سه می‌نویسم که موضوع آن بچه‌های فارغ‌التحصیل مهندسی است که تصمیم به خروج از کشور و ادامه تحصیل در خارج از کشور می‌گیرند. سعی کردم از زاویه دیگری به این مساله نگاه کنم. هنوز تهیه‌کننده و کارگردان این کار مشخص نشده ‌است و من با شبکه سوم سیما قرارداد بسته‌ام و حدود دو قسمت اول را هم نوشته‌ام. (رضوان اناری/ ضمیمه قاب کوچک)


تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 مرداد 1393 ساعت 15:44 | شماره خبر : 1582998934738000981





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن