تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798887402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راسخان در علم چه کسانی هستند؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: راسخون در علم چه کسانی هستند؟
راسخون در علم
در سوره ى آل عمران آیه 7 مى فرماید: (...وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاّ اللّه وَالرّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ...) مقصود از "الراسخون فى العلم" چیست و چه كسانى را در بر مى گیرد؟ رسوخ در لغت عرب به معنى «ثبوت» و «نفوذ» است و مقصود از آن این است كه علم و آگاهى انسان ریشه و اصالت داشته باشد و به همین مناسبت قرآن برخى از دانشمندان یهود را كه اطلاعات وسیعى پیرامون آئین خود دارند «راسخ فى  العلم» توصیف كرده و درباره آنها چنین مى فرماید: "لكِنِ الرَّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ یُؤْمِنُونَ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ وَما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَالْمُقِیمینَ الصَّلَوةَ وَالْمُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَ الْمُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالیَوْمِ الآخِرِ أُولئِكَ سَنُؤْتیهِمْ أَجْراً عَظِیماً."1آن گروه از یهود كه استوار در عملند و افراد با ایمان به تمام آنچه كه بر تو نازل شده و آنچه كه پیش از تو نازل گردیده ایمان مى آورند و آنها كه نماز را بر پا مى دارند و زكات مى پردازند و آنها كه به روز رستاخیز ایمان آورده اند ، به همگان پاداش بزرگ خواهیم داد.در این آیه، آن گروهى كه علم وسیع و گسترده اى درباره تورات دارند و نشانه پیامبر خاتم را در آن مى بینند، «راسخ در علم» خوانده شده اند.استعمال این جمله درباره دانشمندان یهود حاكى از این است كه این جمله از یك مفهوم وسیعى برخوردار است كه همه متفكـران و دانشمنـدان را كه در رشته اى از علوم قدم راسخ و آگاهى اصیل و عمیق دارند، در بر مى گیرد.و اگر پیشوایان معصوم در برخى از روایات خود را راسخ در علم خوانده اند، از باب تطبیق كلى بر افراد ممتازى كه از درخشندگى خاصى بر خوردارند، مى باشد.امام صادق(علیه السلام)  فرمود: «نحن الراسخون فى العلم و نحن نعلم تأویله»: «ما راسخان در علم مى باشیم و ما از تأویل «متشابه» یا قرآن آگاهیم»و ما در این جا به عنوان نمونه روایتى را متذكر مى شویم و علاقمندان مى توانند، مجموع روایات را از كتابهاى یاد شده در زیر2 به دست آوردند.امام صادق(علیه السلام)  فرمود: «نحن الراسخون فى العلم و نحن نعلم تأویله»:3 «ما راسخان در علم مى باشیم و ما از تأویل «متشابه» یا قرآن آگاهیم».كسانى كه با روش پیشوایان در تفسیر آیات قرآنى آشنا هستند، به خوبى مى دانند كه روش آنان تطبیق مفاهیم كلى به مصادیق ممتاز و یا فراموش و نادیده گرفته شده است، البته آن هم نه از باب انحصار بلكه از باب تطبیق كلى بر مصادیق ممتاز و درخشنده خود.و آگاهى از این روش بسیارى از مشكلات احادیث را بر طرف مى كند.نا آشنایى برخى با روش اهل بیت در تفسیر آیات سبب شده است كه به طرح روایاتى كه «راسخان در علم» را بر پیشوایان معصوم تطبیق مى كند، دست زنند در صورتى كه یك چنین روایات، جنبه تطبیقى داشته و در مقام بیان فرد كامل از مفهوم وسیع و كلى مى باشند.حتى اگر در برخى از روایات راسخان در علم تنها به اهل بیت تفسیر شده است این حصر به خاطر كم فروع بودن دیگر مصادیق آن در برابر علوم آنها است و یك چنین حصر در قرآن نیز موجود است از باب نمونه:انبیاء و پیامبران با عظمت آنگاه كه علم خود را با علم الهى مى سنجند، علم خود را در برابر علم بى نهایت خدا ناچیز دیده و چنین مى گویند: «لاعلم لنا انك علام الغیوب»4 « ما آگاهى نداریم تو داناى پشت  پرده هستى». منبع:  منشور جاوید، ج2، ص 361ـ 363مهدی سیف جمالی، گروه دین و اندیشه تبیان[1] . نساء/162.[2] . كافى، ج1، ص 213; تفسیر برهان، ج1، ص 270ـ 271; تفسیر نور الثقلین، ج1، ص 260ـ 265.[3] . كافى، ج1، ص 213.[4] . مائده/109. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 430]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن