تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798514730




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آفات علم 3


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آفات علم 3
علم
كبر يكى از آفات علم است و بازتاب عينى وانعكاس خارجى غرور... كه گفتيم غرور هم از آفات علم است و كبر و غرور هر دو زائيده يك احساس غلط و پندار موهوم درونى است . قسمت اول و دوم را اینجا بخوانیدلینک های مرتبط با موضوع را اینجا ببینید[ غرور] اولين آفتى بود كه براى علم عنوان شد. و نيز معنايش نمودهايش و آثار سوءش واينكه[ غرورعلمى] هم[ داشته ها] را بى ارزش و هم از رسيدن به[ نداشته ها] باز مى داشت ... واينكه[ لاادرى] چه سپر نگهدارنده خوبى است و گفتنش نشانه شجاعت و تواضع !نمونه هائى هم از كلام و خصوصيات بزرگان از نظرتان گذشت .اينك دومين آفت علم مطرح است .يعنى[ كبر] ...1-كبرعيساى مسيح[ع] فرمود: [گياه در زمين هموار و نرم مى رويد نه در سنگلاخ ! حكمت هم در قلب متواضع آباد مى گردد نه در قلب متكبر. آيا نمى بينيد كه هر كس سربرافرازد تا سقف سرش مى شكند ولى ... آنكه گردن را پائين بگيرد در پناه و سايه سقف قرار مى گيرد؟]! 1سخن از آفات علم است . آنچه در مرحله درونى است [ كبر]است . به مرحله بيرون كه مى آيد [تكبر]است . پس تكبر ثمره آن كبر درونى است . از[ غرور] گذشتيم انشاءالله به سلامت .واينك[ ... كبر] پيش روى ماست به عنوان خطرى در كمين و دامى فرا روى و غده اى چركين در درون و بيمارى مهلكى در قلب .[علم] تيغ دو دم است . علم همچنانكه[ تواضع] مى آورد [ كبر] هم مى آورد. تا بر قلب كه وارد شود! تواضع [ ثمر] علم است و تكبر [ شرر] آن ؛آن مى سازد واين مى سوزد.آن بالا مى برد و اين بر زمين مى زند. آن رشدآوراست واين مانع رشد.در هر دو صورت علم بر قلب عالم نشسته است . دل ظرف دانش گشته ليكن همه دلها در برابر علم يكسان نيستند.اگر ظرف علم سالم و پاك باشد [ خوف] و[ خشيت] مى آورد.اگر نفس غير مهذب باشد [ تجبر] و[ تكبر] مى آورد. [خشيت] ميوه درختى است كه علم نام دارد اگر در[ نفوس مهذب] و جان هاى پاك كاشته شود.[تفرعن] حنظل تلخى است كه از بذر علم در قلوب آلوده مى رويد.خداوند در بيان خويش با مفهوم حصر بيان مى كند كه :[ انما يخشى الله من عباده العلماء] 2فقط دانشمندان از ميان بندگان خدا از پروردگار مى ترسند:واگر علم خشيت آور نبود يا علم علم نيست يا قلب از سنگ است و سختتراز سنگ . [كبر] چيست ؟كبر يعنى خود بزرگ بينى خود بزرگ پندارى بزرگى فروختن .كبر يكى از آفات علم است و بازتاب عينى وانعكاس خارجى غرور... كه گفتيم غرور هم از آفات علم است و كبر و غرور هر دو زائيده يك احساس غلط و پندار موهوم درونى است . حقارت نفس داشتن و خود را بزرگ نشان دادن شخصيت خيالى داشتن است . كار آنكس كه بدون كالا به بازار فروش مى رود و با دست خالى جنس و متاع نداشته مى فروشد طبل تهيى كوبيدن است واز دور آواز دهل بر آوردن . نقش بر آب زدن است و خط بر دريا نوشتن !اين احساس كاذب بزرگى و عظمت كه زائيده علم درانسانهاى كم ظرفيت است . يك حس و خصلت درونى است كه نمود ظاهرى آن به شكلهاى گوناگون ديده مى شود. آنچه در مرحله درونى است [ كبر]است . به مرحله بيرون كه مى آيد [تكبر]است . پس تكبر ثمره آن كبر درونى است .بخاطر دانائى و آشنائى به يك سرى اصطلاحات و مباحث علمى و مسائل فنى و تخصصى آنكس كه خود را بالاتراز ديگران مى بيند و ديگران را پائين تر و كمتراز خود او گرفتار كبراست .كبر نوعى تورم شخصيت است . آنكس كه خود را نمى شناسد يا خود را فراموش مى كند و نمى داند كه چيست و چه دارد و غافلست كه هر چه دارداز خداست چون رابطه اش با مبدا قطع مى شود. - حتى در مرحله توجه و آگاهى - سر مى كشد باد مى كند متورم مى شود خود بزرگ بين مى گردد كبر در دلش خانه مى سازد خانه دلش جاى كبر مى شود و دراين صفت و آثار سوء آن به ابليس اقتدا مى كند.كبرازالقائات شيطانى است شيطانى كه بخاطر همين كبر هلاك شد و اعمالش تباه گشت و خودش رانده درگاه حق و مغضوب خالق و منفور خلق گرديد. ديگران را هم در همين برهوت مى كشد وازارتفاع خطرناك[ كبر] به پرتگاه هلاكت بار[ تكبر] پرتاب مى كند. متكبران سرانجامى جز آنچه كه پيشوايشان ابليس گرفتارش شد ندارند. براى يك فرد احساس عظمتى كه دراو نيست كبراست . تصور مقام و موقعيتى كه برتراز شان اوست و توهم جايگاهى والا براى خويش بدون شايستگى آن تكبراست . و قرار گرفتن در محلى و موقعيتى كه لايقش نيست استكباراست . و ... چه دردناك است كه آنچه طبيعتا تواضع آفرين و خشيت آوراست مايه تكبر و تفرعن و تجبر گردد. البته ايرادى به[ علم] نيست ... گير كار واشكال مساله در قلب صاحب علم است .به قول سعدى : باران كه در لطافت طبعش خلاف نيست در باغ لاله رويد و در شـــــــوره زار خس و به قول فيض كاشانى[ ره] در تمثيلى كه نقل مى كند:[علم همچون بارانى است كه از آسمان فرود مى آيد. شيرين و صاف ! ريشه درختان از آب باران مى نوشند و براساس طعم درختان آب هم دگرگون مى شود ميوه تلخ تلختر مى شود و ميوه شيرين شرين تر. علمى را هم كه افراد فرا مى گيرند همينگونه است و به اندازه و به حسب همت ها و خواسته هايشان دگرگون مى شود. در متكبر كبر مى افزايد و در متواضع تواضع و فروتنى]...   * سخنرانی استاد علی صفائی حائری با عنوان «غفلت و غرور»سخنرانی آیت الله العظمی بهجت با موضوع توصیه به مبلغان دینی سخنرانی آیةالله جوادی آملی :عبادت بودن كسب علم جهت اصلاح خود و جامعه و غفلت بسیاری از طالبان علم از آن--------------------------------------------------------------------------------تنظیم برای تبیان حسن رضایی گروه حوزه علمیهپاورقى1. محجه البيضاء ج 6 ص 231. 2. فاطر.28.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن