تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 10 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798842337




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در سایه سار معارف قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: در سايه سار معارف قرآن(1) يا اءيُّهَا النّاسُ اعبُدُوا رَبكُمُ الذي خَلَقَكُم وَ الذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلكُم تَتقُونَ.اَلذي جَعَلَ لَكُمُ الاءَرضَ فِراشًا وَ السماءَ بِناءً وَ اءَنزَلَ مِنَ السماءِ ماءً فَاءَخرَجَ بِهمِنَ الثمَراتِ رِزقًا لَكُم فَلا تَجعَلُوا لِلّهِ اءَندادًا وَ اءَنتُم تَعلَمُونَ.اي مردم پروردگارتان را پرستش كنيد كه شما و پيشينيان شما را آفريد شايد كه پروا داشته باشيد. آن كسي كه براي شما زمين را بستر و آسمان را سقف قرار داد و از آسمان آبي را فرستاد و به وسيلهِ آن ميوههايي بيرون آورد تا روزيِ شما باشد. پس براي خدا شريكاني قرار ندهيد در حالي كه خود مي دانيد. (سورهِ بقره، آيات 21-22)
قرآن
ثمره يادکرد نعمتهاي الهيخطاب آيات 21 و 22 سوره بقره به عموم مردم است و اين نوع خطاب 20 بار در قرآن آمده و از ابن عباس نقل شده كه تمام خطابهايي كه به صورت ‹‹يا ايها الذين آمنوا›› است در مدينه نازل شده و تمام خطابهايي كه به صورت ‹‹يا ايها الناس›› است در مكه نازل شده البته اگر اين مطلب از نظر تاريخي صحيح باشد حرفي در آن نيست ولي اگر از اين جهت باشد كه در مكه اهل ايمان كم بودند و در مدينه زياد بودند، نميتوان اين استحسان را قبول كرد.به هر حال در اين آيه خداوند خطاب به عموم مردم مي كند و از آنها مي خواهد كه پروردگارشان را عبادت كنند و براي اثبات لزوم عبادت ، چهار نوع از نعمتهاي مهم خود را كه به بشر ارزاني داشته متذكر مي شود. يادآوري اين نعمتها دو چيز را ثابت ميكند يكي وجود خدا واينكه شريك و انبازي ندارد و ديگري لزوم عبادت و پرستش او كه اينهمه نعمت در اختيار بشر قرار داده است. به عبارت ديگر وجود اين نعمتهاي گوناگون، از نظر عقلي ايجاب مي كند كه دربارهِ آنها و پديدآورندهِ آنها بينديشيم و از همين جا لزوم شناخت جهان و آفريدگار آن معلوم مي شود.با تفكر در نعمتهاي موجود، در مرحلهِ اول به پديدآورندهِ آنها پي مي بريم و در مرحلهِ دوم از باب لزوم تشكر از صاحب نعمت، به وجوب عبادت و پرستش خداوند رهنمون مي شويم. قرآن كريم در اين آيه در صدد بيان هر دو مطلب است و با يادآوري بعضي از نعمتهاي الهي مي خواهد در مردم انگيزه اي هم براي شناخت و هم براي پرستش خداوند به وجود آورد. بت پرستي تاريخ ديرينه اي در ميان بشر دارد و حتي حضرت نوح كه يكي از قديميترين پيامبران الهي است با بت پرستي مبارزه كرده است.در اين جا چهار نوع نعمت يادآوري شده است:1- خلقت بشر: نخستين نعمتي كه در اينجا ذكر شده ، اصل خلقت و آفرينش انسان است كه مهمترين و اساسي ترين نعمت است و وجود انسان محور اصلي تمام نعمتهاست و اگر وجود انسان نباشد هيچ نعمتي مفهومي نخواهد داشت و اين خداست كه بشر را آفريد و لباس وجود بر او پوشاند تا از نعمتهاي ديگر استفاده كند.خلقت انسان با آن پيچيدگيها وظرافتهاي خاصي كه دارد، بهترين دليل بر وجود خداوند و علم و قدرت و حكمت اوست واين نظم بديع و شگفتآوري كه در بدن انسان مشاهده مي شود ، برهان مهمي بر اثبات وجود خداست و در عين حال عقل بشر در مقابل اينهمه نعمتي كه به او داده شده ، لزوم پرستش و عبادت و شكر آفريننده را فرياد مي زند.و لذا قرآن كريم در اين آيه خاطرنشان مي سازد كه پروردگارتان را پرستش كنيد زيرا اوست كه شما و كساني را كه پيش از شما بودند آفريد وپس از بيان اين مطلب اضافه مي كند كه پرستش خداوند در شما تقوا به وجود مي آورد. البته اين احتمال هم وجود دارد كه جملهِ لعلكم تتقون مربوط به عبادت نباشد بلكه مربوط به خلقت باشد و در چنين فرضي، معناي آيه چنين مي شود كه كه هدف از خلقت شما تقوا بوده است شبيه اين آيه كه مي فرمايد: و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون (ذاريات / 56)جن و انس را نيافريدم مگر براي اينكه مرا عبادت كنند. اما احتمال اول با سياق آيه مناسبتر است.مطلب ديگري كه ذكر آن در اينجا لازم است اينكه كلمه ‹‹لعل››به معناي ترجي و اميدواري است كه احتمال دارد واقع بشود يا نشود ولي در اين آيه و هر كجاي ديگر كه از طرف خداوند اظهار مي شود، وقوع مطلب حتمي و قطعي است و ‹‹شايد›› خداوند همان ‹‹بايد›› اوست.2- بستر بودن زمين: نعمت دوم اينكه خداوند زمين را به نحوي آفريد كه انسان به راحتي در روي آن زندگي كند و در واقع زمين بستر مناسبي براي انسان است كه در آن به زندگي خود ادامه بدهد. همانگونه كه در كف اطاق فرش مي گسترانند تا نشست و برخاست و آمد و شد در روي آن آسان باشد، خداوند نيز سطح زمين و طبقه رويين آن را طوري آفريد و گسترد كه مطابق با نيازهاي گوناگون انسان باشد و انسان بتواند به راحتي زندگي كند.اگر سطح زمين نيز مانند درون آن مذاب بود و يا حركتهاي تندي داشت و يا عناصر سازندهِ آن غير از عناصر فعلي بود بشر نميتوانست روي آن زندگي كند و اينكه گاهي آتشفشاني رخ مي دهد يا زلزلهاي به وقوع مي پيوندد در واقع براي گوشزد كردن اين معناست كه قدر نعمتها را بدانيد.(2)3- سقف بودن آسمان: ‹‹سماء›› در قرآن معاني مختلفي دارد و در اين آيه به معناي جوّ زمين است كه بالاي سر اهل زمين قرار گرفته و در آيه هاي ديگر مي فرمايد:و جعلنا السماء سقفا محفوظا (انبياء / 32)و آسمان را سقفي محفوظ قرار داديم.جوّ زمين نعمت بزرگي براي زمينيان است. اگر اين جو در اطراف زمين نبود، زمين در معرض سنگهاي آسماني قرار داشت و خطر بزرگي ساكنان زمين را تهديد مي كرد اما جو زمين اين خطرها را دفع مي كند و هر سنگي را كه از فضا بر زمين فرود ميآيد ، مي سوزاند و از بين مي برد. علاوه بر آنچه گفته شد، جو زمين فوائد و منافع ديگري هم دارد كه بعضي از آنها را بشر كشف كرده و شايد بعضي ديگر را در آينده كشف كند.4- نزول باران: يكي ديگر از نعمتهايي كه در اين آيه آمده ، نزول باران از آسمان است كه مي توان گفت حيات انسان به آن بستگي دارد و تمام منابع آب حتي آبهاي زيرزميني از نزولات آسماني تأمين ميشود.در اين آيه يكي از منافع مهم باران بيان شده و آن اينكه به وسيلهِ باران ميوههاي گوناگون از زمين ميرويد كه جزء مواد غذايي و روزي انسان مي شود.پس از ذكر اين چهار نعمت كه هر يك به تنهايي دليل بر وجود خدا و هم انگيزهاي قوي براي پرستش خداست ، چنين ادامه مي دهد كه بنابراين، براي خدا شريك قرار ندهيد در حالي كه شما مي دانيد يعني همين عقل و علم و آگاهي كه در وجود بشر است كافي است كه او را به خدا رهنمون شود مشروط بر اينكه عقل خود را به كار اندازد.در طول تاريخ ، بشر خيلي از اشياء و پديدهها را به عنوان شريك خدا پرستيده است از آفتاب پرستي و ستاره پرستي تا سنگ پرستي و بت پرستي همه را بشر تجربه كرده است. آنچه مسلم است اين است كه اين معبودهاي دروغين را مستقلاً خداي آفريننده نمي دانسته بلكه آنها را شريك خدا و واسطه ميان خلق و خدا مي پنداشته است. منتهي گاهي چنان در بتپرستي غوطه ور مي شده كه گويا به آن استقلال داده است.با تفكر در نعمتهاي موجود، در مرحلهِ اول به پديدآورندهِ آنها پي مي بريم و در مرحلهِ دوم از باب لزوم تشكر از صاحب نعمت، به وجوب عبادت و پرستش خداوند رهنمون مي شويم. بت پرستي تاريخ ديرينه اي در ميان بشر دارد و حتي حضرت نوح كه يكي از قديميترين پيامبران الهي است با بت پرستي مبارزه كرده و نام بعضي از بتهاي موجود در زمان نوح در قرآن كريم آمده و قرآن ا زبتپرستان عصر نوح چنين نقل ميكند:و قالوا لاتذرن الهتكم و لاتذرنّ ودّا و لا سواعا و لايغوث و يعوق و نسراً(نوح/23)و گفتند: خدايانتان را رها نكنيد و نيز رها نكنيد ‹‹ودّ›› و ‹‹سواع›› و ‹‹يغوث››و ‹‹يعوق›› و ‹‹نسر›› را.در هر حال خداوند در اين دو آيه با بر شماري بعضي از نعمتهاي خود، بشر را از افتادن در دام شرك و بت پرستي بر حذر مي دارد و به سوي پرستش خود مي خواند.در پايان توجه خوانندگان عزيز را به چند روايت كه در بارهِ مضمون آيات مورد بحث وارد شده، جلب مي كنيم:1- عن الرضا (ع) قال : اول عباده` الله معرفته و اصل معرفه` الله توحيده و نظام توحيد الله نفي الصفات عنه ...(1)امام رضا فرمود: نخستين مرحله در عبادت خداوند شناخت اوست و اصل شناخت خدا اقرار به يگانگي و توحيد اوست و نظام توحيد خداوند نفي صفات از اوست.2- عن علي بن الحسين (ع) قال : من عمل بما افترض الله عليه فهو من اعبد الناس(2)امام زين العابدين عليه السلام فرمود: كسي كه به واجبات الهي عمل كند، از عابدترين مردم است.3- امام زين العابدين عليه السلام در تفسير همين آيهِ شريفه فرمود: خداوند زمين را مناسب با طبع شما و بدنهاي شما آفريد و آن را بسيار گرم قرار نداد كه شما را بسوزاند و بسيار سرد قرار نداد كه شما را منجمد كند و آن را بسيار خوشبو قرار نداد تا مغز شما آسيب نبيند و آن را بسيار بدبو نساخت تا شما هلاك نشويد و آن را بسيار نرم مانند آب قرار نداد تا شما غرق نشويد و آن را بسيار سخت قرار نداد تا شما در ساختن خانه ها و بناها و كندن قبور عاجز نشويد...(3)نويسنده: يعقوب جعفريپاورقيها:1- نور الثقلين ج 1 ص 39. 2- همان ج 1 ص 40. 3- تفسير البرهان ج 1 ص 67 و نورالثقلين ج 1 ص 41.تنظيم براي تبيان: گروه دين و انديشه_شکوري





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 383]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن