تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشبخت كسى است كه سراى باقى را كه نعمتش پايدار است بر سراى فانى كه عذابش بى‏پاي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797971602




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حرف های او را بفهم !


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حرف های او را بفهم!
قرآن
بر اساس آنچه در مقالات قبل گفتیم فهم بشر از وحی الهی مصون از خطا و اشتباه نیست بلکه حقیقت وحی که بر پیامبر نازل شده از هر گونه خطا و اشتباهی مصون بوده است. چون پیامبر معصوم است و آنچه را که خداوند به او نازل کرده است بدون خطا و اشتباه دریافت می کند. از این رو برای فهم قرآن بهترین راه تفسیر آیات قرآنی با کمک یکدیگر است.  آیات قرآنی یكدیگر را تفسیر می كنند. این كه آیات قرآنی همدیگر را تفسیر می كنند، دارای دلایل زیر است:  دلیل یكم- آیات قرآن مجید از مقام شامخ ربوبی نازل شده است و هر یك از این آیات، درباره هر موضوعی هم كه باشد، نه تنها با هیچ یك از آیات دیگر اختلاف ندارد، - همان گونه كه خداوند سبحان تذكر داده است: و لو كان من عند غیر آلله لوجدوا فیه اختلافا كثیرا "و اگر این قرآن از خداوند نازل نشده بود، اختلاف فراوانی در آن می یافتند." (1) بلكه بدان جهت كه هر یك از آن ها بیان كننده جزئی از اجزاء مجموعه واقعیت مربوط به خدا و جهان هستی در ارتباط با "انسان آن چنان كه هست" و "انسان آن چنان كه باید و شاید" می باشد، بنابر این هر یك از آن ها مكمل بقیه آیات قرآنی است كه نازل شده است. هم چنین، اگر در آیات قرآنی كم ترین اختلاف و تناقضی وجود داشته باشد، وحدت معانی و هدف مختل شده و شایستگی اعجاز را از دست می دهد. فهم بشر از وحی الهی مصون از خطا و اشتباه نیست بلکه حقیقت وحی که بر پیامبر نازل شده از هر گونه خطا و اشتباهی مصون بوده است. چون پیامبر معصوم است و آنچه را که خداوند به او نازل کرده است بدون خطا و اشتباه دریافت می کند. دلیل دوم - قرآن از هنگامی كه نازل شده، مورد مطالعه و بررسی و تحقیق مخالفانی از ناقدان سخن و متخصصان ماهر در فنون محاورات و حقایق مربوط به خدا، جهان هستی و انسان بوده است. آن ها اگر اندك اختلاف یا تناقضی در آیات قرآنی می دیدند، محال بود آن را اشاعه ندهند؛ مخصوصآ در موقع ظهور اسلام كه كفار و مشركین با تمام قوا برای از بین بردن اسلام صف آرایی كرده و در این عرصه مبارزه، عقاید، مال و منال، اعتبار، تاریخ، نژاد و فرهنگ خود را از دست می دادند. با این حال، طبق گزارش تاریخ آن ها نتوانستند از عهده اثبات اختلاف یا تناقض در آیات قرآن مجید برآیند؛ در حالی كه چنین كاری (اثبات اختلاف و تناقض) آنان را در همه عرصه های رویارویی پیروز می كرد و دیگر نیازی به جنگ و كشتار و از دست دادن همه شؤون حیاتی نبود.قرآن از هنگامی كه نازل شده، مورد مطالعه و بررسی و تحقیق مخالفانی از ناقدان سخن و متخصصان ماهر در فنون محاورات و حقایق مربوط به خدا، جهان هستی و انسان بوده است. آن ها اگر اندك اختلاف یا تناقضی در آیات قرآنی می دیدند، محال بود آن را اشاعه ندهند؛ دلیل سوم - وحدت و انسجام قرآن در ارائه واقعیات بسیار فراوان پیرامون الهیات، طبیعیات، موقعیت انسان در جهان هستی، احكام و دستورات، اخلاقیات و قصص، ایجاب می كند كه هر یك از مجموعه آیات، مفسر و شاهد آیات دیگر باشد.(2) پی نوشت ها:1- سوره نساء/822- قرآن در نگاهی گذرا، علامه جعفری :استعداد خدایابی مردم!حرف های عاقلانه یک مسلمان!یک سؤال مهم!اگر کلاف زندگی ات سردرگم شده ... غفلت کنی کلاهت پس معرکه اس!حاکمیت خدا بر روی زمین!رادفر ـ کارشناس فلسفه اسلامی  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن