تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799441300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادبيات، كودكانه يا زنانه است


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: محسن هجري، نويسنده و منتقد مي‌گويد: ادبيات دو پايه دارد؛ آنجا كه به خيال مي‌زند كودك و آنجا كه به احساس مي‌زند زنانه مي‌شود. به گزارش خبرنگار فارس، نشست نقد و بررسي مجموعه شعر «دختر دورن آينه» سروده مهروش طهوري در انجمن نويسندگان كودك و نوجوان برگزار شد. در ابتداي اين نشست كه جمعي از منتقدان و علاقه‌مندان ادبيات كودك و نوجوان حضور داشتند مهروش طهوري شعرهاي اين مجموعه را براي حاضرين خواند. وي گفت: مخاطبين اين مجموعه افرادي هستند كه در سال‌هاي پاياني نوجواني بسر مي‌برند. مهروش طهوري نويسنده و شاعر اين مجموعه درباره عنوان نداشتن اين اشعار تصريح كرد: شعر براي من همانند پاره‌اي بي‌عنوان از زندگي است. * نوروزي:كتاب داراي زبان ساده و سالم است در ادامه حسين نوروزي يكي از منتقدان اين مجموعه با اشاره به شعر ششم اين كتاب گفت: به نظر مي‌رسد اگر اين شعر در كنار بقيه شعرهاي اين مجموعه قرار نمي‌گرفت بهتر بود چرا كه به نظر مي‌رسد اين شعر مربوط به گروه سني بزرگسال است. وي گفت: كل مجموعه، كاري بسيار خوب است و در كليت مجموعه صدايي شنيده مي‌شود كه در آثار كودك و نوجوان كمتر به گوش مي‌رسد. نوروزي گفت: كتاب داراي زبان ساده و سالم است و اين مسئله باعث دوري ناسالمي‌هاي زبان به آن مي‌شود ولي در عين حال كاري سالم است. * هجري: در اثر طهوري يك روح زنانه موج مي‌زند محسن هجري يكي از منتقدان اين كتاب در مورد اثر طهوري گفت: در اين مجموعه يك روح زنانه موج مي‌زند چرا كه ادبيات دو پايه دارد. وي در اين ارتباط اضافه كرد: ادبيات در نقطه‌اي كه به خيال مي‌زند كودك و آنجا كه به احساس مي‌زند زنانه مي‌شود. هجري با اشاره به كتاب بيان كرد: اين خيال و احساس و كودك و زن در اين مجموعه فراوان به چشم مي‌خورد. وي با اشاره به اين نكته كه اي كاش اشعار اين مجموعه هر يك داراي عنواني جدا و خاص مي‌بود، گفت: كاش هر يك از اشعار داراي نام و مشخصه‌اي خاص مي‌بود چرا كه مخاطب با مطالعه اشعار بدون عنوان به اين نتيجه مي‌رسد كه مجموعه شعري به هم پيوسته را مطالعه مي‌كند. اين نويسنده افزود: ما اغلب شعر را با عنوان آن به خاطر مي‌سپاريم و در ذكر ياد شعر نام شعر اولين چيزي كه به ذهن متبادر مي‌شود. هجري تصريح كرد: در اين مجموعه تقليد به چشم نمي‌خورد هر چند افلاطون مي‌گويد تمامي شعرها تقليد است يعني در شعر خلقي صورت نپذيرفته است. وي گفت: اما منظور از تقليد در اينجا بر سبك و نحو و شيوه، متن و موضوع است كه به وضوح ديده مي‌شود كه تقليدي در كار نبوده است. هجري به شعر دوم اين مجموعه اشاره كرد و افزود: شعر دوم اين مجموعه بسيار دخترانه است. همانند اين بيت: من درست مثل دختراني كه دزدكي/ رو به روي چشم باز آينه در لباس‌هاي توري و سفيد مادران‌شان عروس مي‌شوند/ دقيقا تداعي افكار يك دختر نوجوان است. * رجب‌زاده: ارتباط زبان و شعر را خود شعر بيان مي‌كند همچنين شهرام رجب‌زاده، يكي از حاضرين در اين نشست گفت: ارتباط زبان و شعر را خود شعر بيان مي‌كند كه نسبت اين دو با هم به چه گونه است. وي به سخن نوروزي «كه شعر آنجا كه از اين سلامت زباني فاصله مي‌گيرد گاهي بيشتر بروز مي‌كند»، گفت: اين سخن درست است ولي اين يك شكل ديدن است و خيلي جاها ديده شده كه در غياب آن لكنت در نهايت فصاحت شعر در عالي‌ترين شيوه‌ها تجسم دارد. وي ادامه داد: از حافظ گرفته تا امروز وقتي به شعر شاملو و سپهري مي‌رسيم پاره‌هايي ديده مي‌شود كه حاكي از زبان سلامت دارد. رجب‌زاده گفت: اگر اين زبان، زباني است كه گاهي به حالت گل و بلبلي نزديك مي‌شود من اين را زباني مي‌بينم كه داراي بار عاطفي ويژه‌اي است كه مربوط به موقعيت عاشقانه دخترانه نوجوانانه است. ديگر منتقد اين كتاب گفت: كتاب شعر نوجوان منتشر كردن بسيار كار دشواري است به خصوص اين سختي هنگامي احساس مي‌شود كه نويسنده در پي تجربه فضاي متفاوت باشد كه به نظر من اين كتاب اين كار را كرده است. وي گفت: بخش‌ها و قسمت‌هايي از كتاب كه راوي خود را در آئينه يا آراسته كرده و از زيبايي خود سخن مي‌‌گويد ذهن مخاطب را به سوي فروغ فرخزاد مي‌برد. وي گفت: به نظر من صميميت و حس‌هاي عيان در اين كتاب سبب جلب‌نظر و احساس صميميت بيشتر اثر گرديده است. وي ادامه داد: بهتر مي‌بود كه اين شعرها هر يك جداگانه داراي نام مي‌بود. چرا كه اسم مي‌تواند به كار جهت و شخصيت داده و بخشي از شناسنامه كار محسوب شود. وي گفت: اول اينكه وزن تمامي اشعار كتاب يكسان بود و شايد مشكلي كه مخاطب با‌ آن رو به رو مي‌شود اينكه پشت سر هم و متوالي اشعار را بخواند و متوجه جدا بودن هر يك از شعرها نشود. وي تصريح كرد: وزن در همه اشعار يكسان بود كه دو حالت خوب و بد دارد. خوب از اين جهت كه وزن، وزني صميمي است كه شاعر مي‌تواند به راحتي احساس خود را بيان كند كه به درستي در برخي اشعار اين اتفاق رخ داده است و مي‌تواند يك حسي از كل به مخاطب بدهد. وي به نكته ديگر اشاره كرد و گفت: حالت بد اين ماجرا آن است كه يكنواختي را به مخاطب مي‌دهد چرا كه مخاطب با 10 شعر متوالي با يك وزن مواجه است طبيعتا به دليل اينكه تمامي حرف‌هاي شاعر در يك فضا و يك مضمون نبوده است. وي همچنين گفت: يكي از اسكلت‌هاي اصلي شعرهاي طهوري در اين كتاب بر قافيه بنا شده است. وي افزود: اين قافيه‌ها گاه كناري و گاه دروني ديده مي‌شود كه در برخي قسمت‌ها خوب و به نظر با موسيقي هماهنگ آمده است و نقاطي مي‌تواند بد باشد و آنجا درست همان نقطه‌‌اي است كه شاعر دنباله‌رو قافيه شده و زبان هم تحت تأثير قرار گرفته است. وي ادامه داد: طبيعت‌گرايي در اين مجموعه از جنس كليشه و فرهنگ سنتي شعري مانيست چرا كه تعابير ناب، تازه و شاعرانه هستند. همانند: اعتماد مي‌كنم به تو مثل بلبلي به عطرهاي وحشي بهار/ تو شبيه شب از ستاره‌ها و پاره‌ها خواب‌هاي دلنشين پري وي گفت: به نظر من مخاطب كتاب همه گروه سني مي‌تواند باشد اما با تكيه بر حسي كه بر شعرها جاري است بايد گفت تأكيد شاعر بر گروه سني نوجوان بوده است. وي گفت: اين كتاب حركت و چهره تازه در گروه و حوزه مجموعه شعر نوجوان است. انتهاي پيام/م




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 386]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن