تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799269522




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احكام وضعي توليد مثل انسان با لقاح مصنوعى


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: منبع : سایت ایت الله سید محمد صادق روحانی حكم تكليفي و احكام وضعي توليد مثل انسان با لقاح مصنوعى سؤال: چون توليد مثل انسان با لقاح مصنوعى به نحوى از انحا با افعال‏مكلفين ارتباط دارد و آثار علمى و اجتماعى بر آن مترتب است، هم از نظرحكم تكليفى (جواز و حرمت)قابل بررسى است و هم از نظر احكام وضعى(قرابت، نسب، توارث و...)و در حقوق ايران نيز تدوين قوانين و مقررات‏خاص ضرورى به نظر مى‏رسد. با توجه به اينكه اخيرا بين فقهاء شيعه موضوع مذكور مطرح گرديده وگروهى بر جواز آن فتوا داده‏اند و در تاريخ 29/4/82»قانون نحوه اهداءجنين به زوجين نابارور« به تصويب مجلس شوراى اسلامى و درتاريخ8 /5/82به تاييد شوراى نگهبان رسيده است، در حال حاضر لازم به نظرمى‏رسد مباحث علمى در زمينه احكام وضعى به ويژه نسب متمركز گرددتا علاوه بر رفع ابهامات موجود در قانون مصوب وضيعيت حقوقى‏كودكان به دنيا آمده روشن و پيشنهاداتى به مراجع قانونى جهت تدوين‏آيين نامه‏هاى اجرايى ارايه گردد. روش‏هاى متداول در مراكز درمانى نابارورى با توجه به اختلالات موجوددر سيستم توليد مثل زنان و مردان به شرح ذيل است: 1- زوج، فاقد اسپرم بارور است، ولى زوجه از نظر تخمك و رحم سالم‏است و براى درمان نابارورى، تلقيح با اسپرم مرد بيگانه، خواه در داخل‏لوله رحمى و خواه در محيط آزمايشگاهى ضرورى است. 2- تخمك زوجه نابارور است، ولى اسپرم زوج بارور بوده و زوجه‏توانايى حمل جنين و زايمان را داراست و براى درمان نابارورى بايد ازتخمك اهدايى بيگانه استفاده شود. 3- اسپرم زوج و تخمك زوجه نابارور است و رحم توانايى حمل جنين وزايمان را داراست و براى درمان نابارورى اهداى جنين بيگانه (زوجين)ضرورت دارد. 4- اسپرم زوج و تخمك زوجه بارور است، ولى رحم زوجه نمى‏تواند جنين‏را حمل كند و براى درمان نابارورى زن ديگرى خواه داراى شوهر و خواه‏بدون شوهر حمل را تا زمان زايمان در رحم خود نگهدارى وبه صاحبان‏جنين تحويل مى‏دهد. با توجه به ادله اجتهادى و فقاهتى و قواعد و اصول عقلى و حقوقى‏مستدعى است با ذكر ادله مورد استناد به پرسش ذيل پاسخ دهيد: سؤال: با توجه به اينكه نسب حقيقت شرعيه ندارد و عرف آن را ازواقعيات خارجى انتزاع مى‏كند و اينكه در توليد مثل انسان، زن دو نقش راايفا مى‏كند، )نقش تخمك و نقش رحم( و آشكار شدن اين تمايز يك امرجديد و نتيجه پيشرفت علوم است و درلسان روايات و مضمون آيات‏چنين تفكيكى به طور روشن به چشم نمى‏خورد لطفا نظر خودتان را درزمينه انتساب كودك به صاحب تخمك و صاحب رحم بيان كنيد. جواب: هو العالم؛ موضوعاتى كه در لسان شرع گرفته‏شده است، منزل بر متفاهم عرفى است. و در هرموردى نظر شارع مقدس برخلاف آن باشدتصريح به آن مى‏كند. در مورد سؤال احكامى كه مترتب است بر نسب‏شارع مقدس نه تنها اشاره به دخالت تخمك‏ننموده، بلكه در آيه كريمه انّ امهاتهم الا اللائى ولدنهم تصريح نموده است به اينكه تمام موضوع‏پرورش در رحم است و اما نبوى شريف الولدللفراش اى الزوج و الزوجه - چون قاعده‏اى است‏در مورد شك در اينكه بچه مستند به منى شوهراست يا اجنبى و در مورد سوال جنين نيست -بنابراين قطعاً به حسب ظاهر ادله كودك منتسب‏بصاحب رحم است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 470]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن