تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798778194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تسلط بر «X» و «Y» براي كشف پهپاد و كروزهمههمه چيز درباره رادارهاي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تسلط بر «X» و «Y» براي كشف پهپاد و كروزهمههمه چيز درباره رادارهاي ايران
خبرگزاري فارس: از جمله رادارهاي مهم ايراني، رادار كاشف است. راداري تمام متحرك، ميانبرد، در باندS با برد بيشينه 150 كيلومتر و سقف 14هزار متر بوده و عملكرد آن دو بعدي است.


به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري فارس به نقل از مشرق، رادارهاي برد بلند و متوسط كه به صورت فعال عمل مي‌كنند اولين حساسه مجموعه پدافند هوايي هستند اما آنچه امروزه براي كشورمان اولويت اصلي محسوب مي شود، شناسايي هواپيماهاي با سطح مقطع راداري پايين، موشك‌هاي كروز و هواپيما‌هاي برد بلند استراتژيك دشمن است.

برنامه ساخت انواع اصلي رادارهاي بومي با توجه به نيازهاي نيروهاي مسلح، ظرفيت علمي و امكان تكميل فناوري هاي لازم، تدوين شده و متخصصان صنعت و دانشگاه در نقاط مختلف كشور در اين برنامه ها همكاري كرده اند.

اكثر سامانه‌هايي كه پيش از انقلاب در اختيار ايران قرار گرفته بود سامانه‌هاي لامپي بودند كه اشعه بالايي را نيز در فضاي اطراف خود منتشر مي كردند و يكي از بخش هاي رادارها كه بيشتر دفعات بروز ايراد را داشت همين لامپ ها بودند. با توجه به پيشرفت فناوري در دنيا، استفاده از اين لامپ ها در سامانه ها منسوخ شده و به جاي آن از فناوري ترانزيستور، مدارهاي مجتمع و فناوري هاي حالت جامد استفاده مي شود كه هم اكنون اكثر سامانه هاي داخلي از فناوري لامپي تهي و به جاي آنها از فناوري هاي جديدتر گفته شده استفاده شده است. در آينده نزديك نيز تمامي سامانه هاي داخلي با زيربخش هاي ساخته شده از فناوري هاي نوين جايگزين مي شوند.

همچنين با توجه به شرايط اقليمي و جغرافيايي مختلف اعم از كوهستان‌هاي بلند و مرزهاي آبي وسيع در ايران و اينكه پردازش سامانه‌هاي راداري در كوهستان و دريا متفاوت است تغييرات لازم بر روي سامانه‌هاي موجود به انجام رسيده تا حذف نويزهاي دريايي و بازتاب هاي ناخواسته محيط هاي كوهستاني ممكن شده و اهداف مورد نظر تا برد مؤثري بسيار بيشتر از قبل مورد شناسايي و ردگيري قرار گيرند كه اين امر در راستاي افزايش سامانه هاي موجود در راستاي استفاده بهينه از آنها است.

طبيعتاً براي رفع تمامي نيازها راهي جز خريد سامانه هاي جديد ويا ساخت آنچه مورد نياز است وجود نداشته و نيروهاي مسلح كشورمان با تركيبي از هر دو راه به سوي آينده حركت نمودند. از جمله رادارهايي كه ساخت آنها مد نظر بوده رادارهايي با عملكرد در باند وي-اچ-اف از نوع باياستاتيك با برد متوسط در حدود 120 كيلومتر، رادار دوربرد و مولتي استاتيك با قابليت ردگيري در حين جستجو و برد 500 كيلومتر، رادار جستجو و نظارت هوايي مونواستاتيك با برد نسبتاً بالا و دو بعدي و همچنين با برد در حدود 300 كيلومتر و سه بعدي و نمونه اي با قابليت مقابله با جنگ الكترونيك تا 360 كيلومتر و انواعي از رادارهاي پسيو است. فركانس هايي كه در دسته وي-اچ-اف قرار مي گيرند از قابليت بالايي در كشف اهداف پنهان كار برخوردارند كه در ادامه به آن اشاره مي شود.

گفتني است رادارهايي كه در آن فرستنده و گيرنده يكي هستند مونواستاتيك، آنهايي كه فرستنده و گيرنده در دو نقطه متفاوت و فاصله دار هستند باياستاتيك و مجموعه هايي با چند گيرنده و چند فرستنده جدا از هم مولتي استاتيك گفته مي شود.

گفتني است يكي از روش هاي پنهان كاري رادار استفاده از سطوح زاويه دار يا منحني در بدنه هواگرد به طوري است كه بازتابش امواج به محل فرستنده برنگردد. با استفاده از رادارهايي با فرستنده و گيرنده فاصله دار كه در محل هاي متفاوتي نصب شده اند، بازتاب هاي حاصله از هواگرد رادار گريز توسط گيرنده اي ديگر دريافت شده و در نتيجه هدف كشف مي شود.

در زمينه خريد رادارهاي پيشرفته خارجي نيز دو مورد مطرح، رادارهاي «نبو» و «كاستا» هستند. كاستا يك رادار تاكتيكي هشدار هوايي با توانايي ويژه اي براي كشف اهداف در پس زمينه و محيط هاي آلوده به اخلال الكترونيكي است كه در باند UHF كار مي كند. بيشينه برد كشف اين رادار كه اهداف را به صورت سه بعدي رديابي مي كند 150 كيلومتر، پوشش 360 درجه در افق و 25 ئرجه در بلندا و تا سقف 6 كيلومتر را داشته و داراي توانايي ردگيري همزمان 30 يا 50 هدف است.

كاستا از توانمندي بالايي در آشكارسازي و رديابي اهداف با سطح مقطع راداري بسيار كم برخوردار است. اين رادار از نوع تمام متحرك بوده و به همين دليل از قابليت جابجايي بالا و توانايي حضور سريع در مكان هاي مورد نظر براي ايجاد پوشش راداري برخوردار است. رادار آن سه تكه بوده كه در حال حركت به صورت جمع شده قرار دارند به طوريكه بخش مياني در زير و دو بخش ديگر در طرفين و بالا استقرار يافته و براي شروع به كار اين سه قسمت به طور خودكار به هم متصل شده و پايه اي كه آنتن روي آن مستقر است.

در مجموع به ارتفاع حدود 14 متر مي رسد. بنابرا اعلام منابع خارجي اين رادار در زمان 20 دقيقه آماده به كار شده يا از حالت استقرار به حالت حركت در جاد تغيير وضعيت مي دهد.

نبو نيز يك رادار كششي برد بلند و مخصوص هشدار زودهنگام هوايي است كه در قسمت بعدي گزارش به آن خواهيم پرداخت. متخصصان توانمند داخلي براي بهسازي اين رادارها با استفاده از علم بومي خود فعاليت هايي را آغاز نموده اند.

رادار ملي

اولين نمونه راداري كه به صورت بومي طراحي و ساخته شد رادار ملي است. اين رادار در كنار گيرنده‌هاي ديجيتالي «ناظر 1 و 2» كه به سامانه هاي راداري موجود در آن زمان افزوده شدند ساخته شد.

در سال 1377 مقدمات طراحي و توليد رادار ملي به وجود آمد. بر همين اساس از اين سال تلاش‌هاي فراواني انجام گرفت كه در نهايت به طراحي و ساخت رادار ملي منجر شد.

نتيجه تحقيقات كاركنان مجرب رادار پيرامون فناوري هاي روز دنيا باعث شد تا رادار ملي با شرايط برد بسيار بالا و تفكيك‌پذيري فاصله‌اي و زاويه‌اي بسيار خوب و از همه مهم‌تر براي قطع وابستگي از دنيا ساخته شود. در واقع با توجه به ساخت داخل بودن اين رادار برد بلند امكان پوشش سطح گسترده اي از كشور كه قبلاً مقدور نبود با ساخت تعداد كافي از آن ممكن شد.

مهم‌ترين مزيت رادار ملي، راحتي كار براي تيم فني و فرآيند تعميراتي است زيرا اين رادار به دليل استفاده از فناوري هاي نوين به سرعت عيب‌يابي و رفع عيب مي‌شود. مزيت ديگر آن آسايش تيم عملياتي است زيرا اين رادار علائم(اسكوپ‌) بسيار روشن و واضحي دارد و كاربر آن، اهداف مورد نظر را از بين اهداف ثابت به راحتي پيدا مي‌كند. مزيت ديگر رادار ملي خودكار شدن بسياري از عملكردهاي آن است بطوريكه به راحتي به شبكه مكانيزه و يكپارچه پدافند‌ هوايي كشور متصل مي‌شود.

محدوديت رادار ملي بويژه در مورد محدوديت‌هاي راه‌اندازي، نسبت به رادارهاي موجود كمتر است. درحال حاضر رادار ملي حداقل در شرق، شمال و غرب كشور وارد خدمت شده و به عنوان بخشي از زنجيره نظارت هوايي در فواصل طولاني و هشدار زودهنگام به كار مي رود.

رادار ملي نشان داده است كه شرايط جوي در كاركرد آن تأثير بسيار اندكي دارد و در تمام فصول سال و انواع محيط هاي مرطوب، كوهستاني و حتي كويري ازمايش شده و كمترين ايراد و محدوديت را نسبت به رادارهاي موجود نشان داده است. اين رادار هم براي اخطار اوليه و هم براي رهگيري هوايي كاربرد دارد و داده هاي توليدي توسط آن به مراكز فرماندهي و آتشبارهاي عملياتي ارسال مي شود تا سريع ترين واكنش نسبت به شرايط نشان داده شود.

80 درصد طراحي رادار ملي توسط متخصصان پدافند هوايي و مابقي آن با كمك ساير مجموعه هاي علمي و صنعتي كشور به انجام رسيده است.

برد رادار ملي در حدود 450 كيلومتر است كه آن را در رده رادارهاي برد بلند هشدار زودهنگام قرار مي دهد. آنتن رادار آن ساختاري سه تكه و ميله اي-شبكه اي دارد. در نتيجه از جرم آنتن كم شده و مقاوت آن در مقابل باد نيز مناسب است. اين رادار از نوع ثابت است كه در مواضع مشخص راداري نصب شده و به نظر مي رسد كه نوع نيمه متحرك يدك شونده نيز داشته باشد.

كاشف-1

كاشف-1 راداري تمام متحرك، ميانبرد، در باندS با برد بيشينه 150 كيلومتر و سقف 14هزار متر بوده و عملكرد آن دو بعدي است به اين معني كه دو مختصه مكاني هدف را نسبت به خود مي سنجد كه شامل فاصله مستقيم و زاويه بوده و پس از پردازش، مختصات x و y آن را نمايش مي دهد كه احتمالاً مربوط به فاصله افقي و ارتفاع است.

كاشف-1

اين رادار كه با نام TM-ASR-1 نيز معرفي شده است توان خروجي 800 كيلووات داشته و با توجه به برد خود به عنوان رادار هشدار ثانويه بكار مي رود. با توجه به فركانس مورد استفاده، كاشف توانايي كشف اهداف با سطح مقطع راداري پائين مانند پهپادهاي كوچك و موشك هاي كروز را هم دارد. براي تضمين عملكرد بالاي كاشف در فضاي نبرد قابليت مقابله با جنگ الكترونيك(ECCM) نيز براي آن ايجاد شده است.

پس از كشف هدف و رديابي آن، رادار اطلاعات را به مركز فرماندهي و كنترل ويا آتشبارهاي پدافند هوايي ارسال مي كند. آنتن اين رادار كه از نوع سهموي(Parabolic) است قابليت گردش 360 درجه و با سرعت هاي دوراني 3، 6 يا 12 دور بر دقيقه را به تناسب موقعيت راهكنشي(تاكتيكي) و حضور تهديدات در منطقه مدنظر دارد. كاشف همچنين نقشه اي از كلاتر(بازتاب هاي عوارض سطحي) داده و مي تواند مناطق حساس را به صورت تقويت شده در نمايشگرهاي چندمنظوره خود نمايش دهد. كاشف توانايي كشف اوليه بيش از 100 هدف و رديابي در حين جستجوي 20 هدف را دارد.

تمامي زيرسامانه هاي اين رادار شامل مولد برق، اتاق خدمه و سامانه هاي پردازش و كنترل و ارتباطات و اجزاي مكانيكي بازكردن و حركت دادن رادار در يك كاميون مستقر شده اند كه يكي از عوامل تحرك بالاي اين مجموعه است. قابليت اين رادار در آماده شدن به كار و يا خروج از وضعيت كاري براي حركت به منطقه اي ديگر بسيار بالا بوده و در زمان كمتر از 30 دقيقه آماده به كار مي شود. متوسط زمان بين دو ايراد در كاشف-1 بيش از 1000 ساعت و متوسط زمان لازم براي تعمير ايراد در آن كمتر از 30 دقيقه است. در نتيجه علاوه بر افزايش اطمينان پذيري آن، كاركردن و تعميرات لازم نيز در زمان كوتاهي انجام شده و رادار به چرخه عملياتي باز مي گردد. اين رادار در محيطي با سرعت باد 25 متر بر ثانيه(90 كيلومتر بر ساعت) و رطوبت 95% توانايي كاركرد دارد.

كاشف-2

نسل دوم از اين خانواده از رادارهاي ايراني، كاشف-2 است كه با بهسازي هاي مختلف بر روي كاشف-1 بوجود آمده است. برد نهايي اين رادار تا 200 كيلومتر بوده كه حدود 33% افزايش نسبت به نسل قبلي را نشان مي دهد. كاشف-2 توانايي ردگيري و ثبت اطلاعات تا 1000 هدف را دارد كه افزايش 900 درصدي آن نسبت به نمونه پيش از خود بسيار قابل توجه است. همچنين برق مصرفي آن 30 كيلووات است.

فرستنده و گيرنده در اين رادار كاملاً از زيرسامانه هايي با فناوري حالت جامد بهره مند شده اند كه باعث افزايش قابليت هاي عملياتي و همچنين افزايش اطمينان پذيري زيرسامانه هاي مربوطه مي شود. از اينرو قطعاً فاصله بين دو بروز ايراد در كاشف-2 بيشتر از نسل قبلي شده است.

يك تفاوت مشهود ظاهري در دو نسل كاشف، آنتن رادار آنها است كه در نسل دوم به جاي آنتني با سطح يكپارچه از سطح مشبك استفاده نموده اند. هر دو نوع آنتن ها از سه تكه متصل به هم تشكيل شده اند كه در حال حركت از هم باز شده و در طرفين و بالاي خودروي حامل قرار مي گيرند.

آنتن كاشف-2 به دليل مشبك بودن، جرم كمتري داشته و در نتيجه به توان الكتريكي كمتري براي چرخش نياز دارد و دوام اجزاي متحرك آن نيز بيشتر گرديده و مقاومت آن در برابر باد نيز تا حدودي بهبود مي يابد.

در مجموع راداركاشف-2 به عنوان نمونه اي ميانبرد، پرتحرك، سرعت آماده شدن بالا، ظرفيت عملياتي بالا و قيمت مناسب كه ساخت تعداد كافي از آن را ممكن مي سازد در حلقه هاي مياني پدافندي قابليت استقرار در نواحي مختلف را داشته و با توجه به اتصال از طريق خطوط امن انتقال داده به شبكه يكپارچه كنترل و فرماندهي هوشمند مرتبط بوده و پوشش كارآمدي را به وجود مي آورد.

خانواده رادارهاي كاشف علاوه بر كاربرد به فرم مونواستاتيك در رژه نيروهاي مسلح به صورت گيرنده و فرستنده جدا از هم نيز مشاهده شده اند كه نشان دهنده استفاده از اين رادارها در شبكه پدافند هوايي كشور به حالت باياستاتيك ويا مولتي استاتيك است. البته در قسمت هاي بعد گزارش نيز يك نوع رادار كه عملكرد باياستاتيك دارد را با جزئيات معرفي خواهيم نمود. در مجموع بايد گفت كاشف هاي ايراني از اجزاي مهم شبكه دفاع هوايي كشور براي ردگيري اهداف پنهانكار بوده و با تحرك بالاي خود در نواحي لازم مستقر مي شوند.

ادامه دارد...

انتهاي پيام/

چهارشنبه|ا|7|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن