تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798646917




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس:تنها راه حل بيكاري تحقق طرح 800 هزار هكتاري رهبريخبرگزاري فارس: سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس و عضو شوراي مركزي اصول‌گرايان مجلس گفت: تنها راه حل مشكل بيكاري جوانان خوزستاني تحقق طرح 800 هزار هكتاري مقام معظم رهبري است.


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس:تنها راه حل بيكاري تحقق طرح 800 هزار هكتاري رهبريخبرگزاري فارس: سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس و عضو شوراي مركزي اصول‌گرايان مجلس گفت: تنها راه حل مشكل بيكاري جوانان خوزستاني تحقق طرح 800 هزار هكتاري مقام معظم رهبري است.
خبرگزاري فارس: سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس و عضو شوراي مركزي اصول‌گرايان مجلس گفت: تنها راه حل مشكل بيكاري جوانان خوزستاني تحقق طرح 800 هزار هكتاري مقام معظم رهبري است.


به گزارش خبرگزاري فارس از آبادان، دفتر خبرگزاري فارس جنوب خوزستان براي افزايش درك و آگاهي‌‌هاي عمومي مردم اين خطه نشست‌هاي اختصاصي و جامعي را در كم و كيف برنامه‌هاي در دستور كار نامزدهاي انتخاباتي حوزه در حال فعاليت خود در شهرهاي جنوب خوزستان تشكيل داده ‌است.

با شدت گفتني است در اين نوبت به گفت‌و‌گويي با سيدعلي موسوي‌جرف، نماينده فعلي مردم آبادان در مجلس، عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس و سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس هشتم پرداخته كه پس از خواندن بخش كوچكي از زندگينامه او به اجمال در خصوص مسائل مطرح شده مطالبي را خواهيم خواند.

فارس:‌لطفا خود تان را معرفي كنيد:‌

سيدعلي موسوي جرف فرزند مرحوم حاج سيدحسين از سادات فيه(سيد شبر) در سال 1348 در منطقه فيه آبادان به دنيا آمدم.

پس از گذراندن تحصيلات ابتدايي و راهنمايي، موفق به كسب ديپلم در رشته‌ رياضي فيزيك شدم، تحصيلات خود را در رشته‌ گياه‌پزشكي دانشكده‌ كشاورزي شهيد چمران اهواز با رتبه‌ اول به اتمام رساندم و سپس موفق به اخذ مدرك كارشناسي ارشد در رشته بيماري‌شناسي گياهي دانشگاه تربيت مدرس تهران با رتبه‌ اول شدند و در طول خدمت خود، سمت‌هاي مختلفي را در دانشگاه از جمله مدير گروه گياه‌پزشكي، مديركل تحصيلات تكميلي دانشگاه و ... به عهده داشته است.

*مرزنشين جنوبي، همان‌طور كه همه مي‌دانند، ممر درآمدي آنها جز جابجا كردن كالا و ماهيگيري نيست و اخيرا با توجه به اعمال محدويت‌ها در واردات كالاهاي ته‌لنجي مشكلات‌شان بيشتر شده است نظرتان در اين خصوص چيست؟

لنج‌داري كه شغل عده‌ زيادي از مردم است، از روي ناچاري و به علت فراهم نبودن امكانات لازم سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي صنعتي است وگرنه درآمد اين شغل، براي پوشش هزينه‌هاي يك خانواده كافي نيست. اينكه ملواني با لنج خود، دو كيسه برنج ،يك كيلو چاي براي مصرف خانواده‌ يا فروش آن به داخل كشور بياورد، آسيبي به واردات پرحجم كشور نمي‌زند.

*فارس: مشكل كجاست؟

بسياري از نهادهاي نظارتي مانند مرزباني، سازمان بهداشت، گمرك و... محدوديت‌هاي شديدي را بر ملوانان جنوبي اعمال مي‌كنند و اين موضوع، موجب نگراني قشر وسيعي از مردم جنوب كشور شده است. ادامه محدوديت‌ها باعث دامنگير شدن فقر در ميان قشر ملوان منطقه خواهد شد.

*فارس: توصيه شما چيست؟

مسئولان به لنج‌داران اجازه بدهند همچون گذشته، به اندازه مصرف شخصي، كالاهاي خارجي را بدون عوارض به كشور وارد كنند.ژ

*فارس: مسئله اول در استان خوزستان از ديد شما چيست؟

هنوز معضل اصلي اقشار استان بيكاري و فقر شديد اقتصادي است.

* فارس: چه راهكاري براي‌ بيكاري در استان پيشنهاد مي‌كنيد؟

اگر وزارت نيرو و جهاد كشاورزي در طول 14 سال گذشته طرح 800 هزار هكتاري مقام معظم رهبري را اجرا مي‌كرد، معضل بيكاري در استان حل مي‌شود، اما توطئه‌هايي در كار است كه مانع اجرايي شدن آن مي‌شود و مديريت اين وزارت‌خانه‌ها در گودال اين توطئه‌ها فرو رفته است.

*طرح رهبري در چه زمينه‌اي بود؟

در سفر سال 1375 مقام معظم رهبري طرح توسعه‌ي كشاورزي در استان خوزستان را مطرح كردند كه با عنوان «طرح 800 هزار هكتاري مقام معظم رهبري» معروف شد. اما متاسفانه در حال حاضر با گذشت 14 سال هنوز اين طرح اجرايي نشده است. مشكل عمده و اجرايي نشدن اين طرح، كمبود آب است.

*فارس: تامين آب بر عهده چه دستگاهي است؟

تامين آب در حال حاضر دست وزارت نيرو و اجراي اين طرح، دست وزارت جهادكشاورزي است. در حالي كه وزارت جهادكشاورزي آب را با نگاه «كشاورزي» و وزارت نيرو، آب را به عنوان «تامين‌كننده برق» نگاه مي‌كنند و اين دو ديدگاه مختلف باعث شده كه بعد از گذشت 14 سال از پيشنهاد اين طرح توسط مقام معظم رهبري، هنوز اجرايي نشود و اين اختلاف‌نظرها نگذاشته كه اين طرح به اجرا درآيد. خوزستان مي‌تواند در سال، سه فصل كاشت داشته باشد و با اجرا كردن اين طرح، نه تنها همه بيكاران استان خوزستان مشغول به كار مي‌شوند، بلكه فرصت‌هاي شغلي براي بيكاران استان‌هاي همجوار هم فراهم خواهد شد.

*فارس: پروژه‌هاي زيادي هم بر زمين مانده است.

پروژه‌ي فاضلاب آبادان، پالايشگاه شماره 2 آبادان، بيمارستان 15 تختخوابي 17 شهريور آبادان، تخريب و نوسازي استاديوم 5 مهر آبادان، لايروبي و پاكسازي اروند رود از مصوباتي است كه بلاتكليف مانده.

*فارس: و با اين وجود شما به خصوص در بخش‌هاي درمان و بهداشت، پيگيري‌هاي زيادي داشته‌ايد و از آنها نام ببريد.

پيگيري تاسيس دانشكده علوم پزشكي آبادان، تاسيس بخش‌هاي ضروري مختلف در بيمارستان‌هاي آبادان از قبيل بخش دياليز كليه، سي‌سي‌يو، آي‌سي‌يو، بخش عفوني و غيره، پيگيري تكميل بيمارستان 32 تخت‌خوابي اروندكنار و تامين اعتبار آن و كلنگ‌زني بيمارستان تامين اجتماعي جديد.

*فارس: شما در اظهارنظرهاي قبلي‌تان گفته بوديد؛ برخي سازمان‌هاي دولتي علي‌رغم دستور دولت در كوچك‌سازي خود با اعمال سلايق شخصي در حيف و ميل بيت‌المال مي‌كوشند.

بيمه مركزي ايران علي‌رغم پرسنل محدود خود با هزينه‌ي بيش از هزار ميليارد ريال برج نيمه‌تمامي را بدون هيچ توجيهي و بدون مجوز سازمان‌هاي مديريت، خريداري نموده و تباني واضحي در اين معامله وجود دارد چرا بيمه مركزي ايران با ارائه گزارش غيرشفاف و به بهانه حمايت از بيمه خوداتكايي، تسهيلات كم بهره 300 ميليون دلاري از دولت مي‌گيرد، بهتر نبود قسمتي از اين اعتبارات براي جبران خسارت‌هاي جنگ تحميلي در آبادان و خرمشهر هزينه شود؟ خوزستان و آبادان چند دهه ديگر بايد منتظر جبران خسارت‌هاي جنگ تحميلي باشند؟

*فارس: شتغال بومي. فكر كنم شما به اين موضوع؛ نظر داشتيد كه واگذاري مرزباني را به مرزنشينان مطرح كرديد؟

اين تنها نظر من نيست؛ به عقيده‌ بسياري از كارشناسان، مرزنشينان بايستي به عنوان مرزبانان تلقي شوند. مرزنشينان مي‌توانند امنيت مرزها را با اتخاذ تدابيري تامين كنند. لذا اگر به مرزنشينان به عنوان تامين‌كننده امنيت مرزها اعتماد نكنيم، باعث هزينه‌كرد بسياري از امكانات كشوري و لشگري خواهد شد. اگر مرزنشينان از امكانات معيشتي كه از قبل از جنگ در اختيار آنها بود، محروم شوند، و معيشت آنها با اشكالاتي مواجه شود، مجبور به مهاجرت مي‌شوند و اين مسئله اصلا خوب نيست. تامين امنيت مرزها بايستي با برنامه‌ريزي كه از سوي مسئولان صورت مي‌گيرد، در درجه اول به خود مرزنشينان واگذار شود و بايد به آنها اعتماد كرد.

* فارس: درباره بروز حادثه در افتتاح فاز سوم پالايشگاه آبادان هم، گويا شما هشدار داده بوديد.

دو هفته قبل از افتتاح، در هنگام تست اوليه واحد بنزين سازي پالايشگاه آبادان يك آتش‌سوزي رخ داد كه كارشناسان امر اعتقاد داشتند اين آتش‌سوزي در مراسم افتتاحيه نيز اتفاق خواهد افتاد و بايد براي جلوگيري از آن راهكاري انديشيد. به همين دليل و به علت نگراني از سلامت افراد شركت‌كننده در مراسم افتتاحيه به مديرعامل شركت ملي پخش و پالايش اعلام كرديم اين مراسم به زمان ديگري موكول شود تا در آن زمان هيچ‌گونه خطري مبني بر آتش‌سوزي وجود نداشته باشد. پروژه فاز سوم پالايشگاه آبادان يكي از بهترين پروژه‌هاي دولت در سال‌هاي اخير در صنعت نفت بوده است ولي متاسفانه اين انفجار كه به نظر من ناشي از اهمال كاري مديران مربوطه است ارزش و اعتبار آن را زير سئوال برده است كه اين كار غيرقابل بخشش است.

* فارس: شما هنوز خواستار پيگيري دولت در اين باره هستيد؟

بله. اين حادثه باعث صدمه ديدن برخي كاركنان پالايشگاه آبادان شده است كه اين مسئله به هيچ وجه جبران‌پذير نيست به همين دليل انتظار مي‌رود دولت با تشكيل يك كميته اين موضوع را به صورت موشكافانه بررسي و با كساني كه در اين خصوص غفلت كرده‌اند به شدت برخورد كند. بايد با مديران پالايشگاه آبادان و افرادي كه در ايجاد چنين حادثه‌اي آن هم در حضور شخص اول اجرايي كشور مشاركت داشتند به شديدترين وجه برخورد شود تا ديگر شاهد تكرار اين سهل‌انگاري‌ها آن هم در صنايع حساسي مثل صنعت نفت نباشيم.

*فارس: شما سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس هستيد و در گذشته به نرخ سود تسهيلات بانك‌ها انتقاد شديد داشتيد. در اين خصوص، توضيح بفرماييد.

بانك‌ها با دريافت سود بالا از توليدكنندگان، ضربه مهلكي به توليد كشور وارد مي‌كنند. با نرخ بالاي سود تسهيلات بانك‌ها، هيچ حمايتي از توليدكنندگان داخلي نمي‌شود و متاسفانه اين امر جلوي بروز خلاقيت‌هاي توليدكنندگان داخلي را به واسطه نبود دسترسي به تسهيلات مناسب و در نهايت شكوفا نشدن صنايع داخلي مي‌شود.

*فارس: تغييرات اخير در نرخ‌ سود سپرده‌گذاري صورت گرفته و با توجه به تغيير ندادن نرخ سود تسهيلات، مي‌توان گفت سود تسهيلات، عملا كاهش يافته است. نظر شما چيست؟

به هرحال بايد به شكلي از توليدكنندگان حمايت كنيم كه آنها توان رقابت با رقباي خارجي خود را در بازارهاي جهاني به دست آورند. بانك‌ها با كاهش نرخ سود تسهيلات خود كمك بزرگي به توليدكنندگان براي رقابت در بازارهاي جهاني مي‌كنند. اگر بانك‌ها نرخ سود خود را كاهش ندهند به زودي بايد فاتحه توليد داخلي را بخوانيم.

*فارس: علت اينكه به عنوان موافق استيضاح نامجو وزير نيرو در مجلس صحبت كرديد چه بود؟

يكي از مهم‌ترين علل استيضاح وزير نيرو عدم اجراي مصوبات هيأت دولت در زمينه آب و فاضلاب در استان‌ها بود. متاسفانه پس از ده‌ها نشست، تذكر و سئوال كه نمايندگان از ايشان داشتند نتوانستند جواب قانع‌كننده‌اي به مجلس و مردم بدهند. چرا مصوبات سفرهاي استاني رييس‌جمهور در حوزه وزارت نيرو در استان‌ها اجرايي نشده است؟ و چرا وزير نيرو اقدام به بهره‌برداري از پروژه‌هاي تكميل‌نشده و ناقص در استان‌ها كرده است؟ اين نارضايتي عمومي را در استان‌ها افزايش داده است. به عنوان مثال انتقال آب شرب به آبادان از جمله اين پروژه‌هاي تكميل نشده و ناقص است كه با بهره‌برداري از آن موجب شده مردم آبادان حتي يك قطره از اين آب شرب را به دليل عدم كيفيت آن استفاده نكنند.

*فارس: دختر بچه چهارساله‌اي كه بر اثر افتادن در منهول فاضلاب در فروردين ماه امسال، مرگ دلخراشي داشت باعث اعتراض مستمر شما شد. نتيجه‌ اين پيگيري‌ها و اعتراض‌ها چه بود؟

وزارت‌هاي نيرو و نفت توافق كردند كه ارائه خدمات به مناطق واقع در محدوده شركت نفت آبادان و نيز منازل واگذار شده در كوي كارگر و قدس به آبفا خوزستان محول شود. پالايشگاه آبادان نيز به نمايندگي از وزارت نفت همچنين متعهد شده كه مبالغي جهت بازسازي و همگون‌سازي سيستم فاضلاب منازل شركتي به آبفا خوزستان پرداخت كند.

*فارس: همان موقع از پروژه‌هاي بر زمين مانده هم نام برديد.

مقام معظم رهبري در سال 68 كلنگ پروژه آبياري و زهكشي خوزستان را زدند اما اين پروژه هنوز افتتاح نشده است آيا اين به معني تلف كردن بيت‌المال نيست؟

*فارس: موانعي كه از مرزي بودن منطقه اروندان و به خصوص كناره‌ اروند رود ناشي مي‌شد، با پيگيري‌هاي شما، برطرف شد و ما به زودي شاهد رنگ زندگي طبيعي در آن خواهيم بود. در اين خصوص بفرماييد.

تعريف امنيت در منطقه حساسيت‌هاي موجود را بالا برده است. به دليل مرزي و نظامي بودن اين منطقه در زمان دفاع مقدس شاهد بوديم كه با گذشت مدت زمان زيادي از جنگ هنوز خاكريزي كه در كنار اروندرود وجود داشت برداشته نشده و مردم از استفاده كشاورزي از آب اروند رود و يا صيادي و لنج‌سازي بر سطح اين رود محروم بودند. بعد از پيگيري اين موضوع در دو سال اخير در سال 1389 اين ابلاغيه از طرف وزارت‌كشور صادر شد كه خرمشهر و مناطق مرزي آبادان به لحاظ امنيتي از منطقه "نظامي" به منطقه "انتظامي" تغيير كرده‌اند.

*فارس: اين دستاورد بسيار خوبي است.

بله. خاكريز اروند رود نيز به زودي برداشته خواهد شد به همين دليل مردم به راحتي خواهند توانست از آب اين رود استفاده كرده و براي ايجاد فرصت‌هاي شغلي از آن بهره بگيرند. همين جا بايد به يكي از مشكلات مهم آبادان كه مشكلات فرودگاه بود، اشاره كنم. اين فرودگاه به عنوان دروازه‌اي براي ورود سرمايه‌گذاران و تشويق آنها، بعد از جنگ به دليل عدم امضاي تفاهمنامه‌اي با كشور عراق دچار مشكلات متعددي بود. مشكل آن بود كه به دليل منعقد نشدن قرارداد‌هاي لازم در مسير فرود، هواپيماها بايد از سمت مخالف وارد فضاي فرودگاه مي شدند كه اين موضوع باعث مي‌شد در بسياري از موارد و با كمترين تغييرات جوي پروازهاي فرودگاه لغو شود.

*نتيجه پيگيري چه بود؟

اين مشكلات با پيگيري‌هاي صورت گرفته و ارجاع موضوع به وزارت راه و وزارت خارجه و انعقاد تفاهمنامه‌اي در اين خصوص با كشور عراق حل شد. اين تفاهمنامه امضا شده و منتظر ابلاغ آن به سازمان هواپيمايي كشور هستيم.

*حالا كه بحث فرودگاه شد، درباره هواپيماهاي توپولف و تصميم سازمان هواپيمايي هم توضيح بدهيد.

سازمان هواپيمايي تصميم به حذف هواپيماهاي توپولف كرده است. ما هم از خروج هواپيماي توپولف از سبد پروازي كشور استقبال مي‌كنيم، ولي حذف توپولف كه هواپيماي اصلي حمل مسافران در فرودگاه آبادان محسوب مي‌شود نبايد باعث كم شدن تعداد صندلي‌هاي هوايي آبادان شود. اگر با خروج اين هواپيماها جايگزيني براي آنها صورت نگيرد مسافرت مردم آبادان دچار مشكل خواهد شد.

*آبادان معروف است به فوتبال. درباره تيم صنعت نفت نظرتان را بفرماييد.

فوتبال تنها تفريح مردم خوب آبادان است و آنها هميشه دوست داشتند تيم‌شان در سطح اول فوتبال كشور حضور داشته باشد. جاي تيم صنعت نفت در ليگ برتر به واقع خالي بوده و اين حق آبادان است كه يك تيم در ليگ برتر داشته باشد. هواداران آباداني بهترين و بي‌نظيرترين تماشاگرهاي فوتبال در كشورند كه با تمام وجود تيم خود را مورد حمايت قرار مي‌دهند.

*فارس: درست است كه اين تيم چند بازي را واگذار كرده اما امتيازهاي خوبي را هم در كارنامه‌اش دارد.

ما پيروزي‌هاي تيم صنعت نفت را به فال نيك مي‌گيريم و اميدواريم اين تيم در ليگ برتر كشور هم با همين قدرت حضور يابند تا مردم آبادان هميشه خوشحال باشند.

*فارس: شما خواستار الحاق دانشگاه نفت به وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري بوديد. چرا؟

در حالي كه توسعه دانشگاه نفت آبادان يك امر ضروري است اما برنامه‌ريزي ميان‌مدت و بلندمدت براي اين توسعه، صورت نگرفته است. سند توسعه ارائه شده از سوي دانشگاه نفت چيزي جز بررسي منابع مالي نبوده و مقايسه آماري سند توسعه با وضعيت موجود در دانشگاه نفت در آبادان همخواني ندارد.

*فارس: اعطاي مجوز ورود كالاي همراه مسافر و افزايش محدوده‌ي تردد خودروهاي وارداتي از طريق منطقه‌ي آزاد اروند نيز از تاكيدات و خواسته‌هاي شما بود.

اين، وعده‌ي رييس جمهور در سفر اول در خصوص تسري منطقه‌ي آزاد اروند به كل شهرهاي آبادان و خرمشهر بود كه متاسفانه محقق نشد. و همچنين طرحي كه بر اساس آن همه مناطق آزاد تجاري و صنعتي يك شكل مديريت شوند. به طور مثال هم اكنون ورود كالاي چمداني در منطقه آزاد اروند ممنوع است ولي در جزيره كيش و قشم ممنوع نيست كه با تصويب اين طرح دولت تمام مناطق را با يك رويه اداره خواهد شد.

==============

گفت‌وگو:‌بابك گشتي‌زاده

==============

انتهاي پيام/س10

سه|ا|شنبه|ا|9|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن