تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799609961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ردپاي تغذيه در جنسيت جنين


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: ردپاي تغذيه در جنسيت جنين
جام جم آنلاين: هميشه اولين سوالي كه اطرافيان از مادران باردار مي‌پرسند اين است كه بچه‌ات دختر است يا پسر؟ سوالي كليشه‌اي كه شايد در سال‌هاي دور، مادر تا زمان به دنيا آمدن فرزند پاسخي براي آن نداشت ولي مدت‌هاست با روي كار آمدن روش‌هاي تصوير برداري از جنين براحتي مي‌توان جنسيت جنين را تشخيص داد.


حتما شما هم مثل همه پدر و مادرهاي دنيا دوست داريد فرزندتان همان چيزي باشد كه شما دلتان مي‌خواهد و به نوعي دوست داريد جنسيتش را خودتان مشخص كنيد.

دختر و پسر، هر دو نعمت خدا هستند و هر پدر و مادري با داشتن آنها بايد شاكر باشد، ولي خدا نكند در بعضي از خانواده‌ها روي يك جنس تعصب و اصرار وجود داشته باشد كه بچه بايد حتماً پسر يا دختر باشد، آن وقت است كه تازه مشكلات آغاز شده و درگيري‌ها و تنش‌ها، زندگي را سرد مي‌كند.

از زمان‌هاي قديم معمولاً خانواده‌ها طرفدار داشتن فرزند پسر بودند و گاهي آنقدر به بچه‌دار شدن ادامه مي‌دادند تا اين كه پسري به دنيا بياورند.

دليل آن هم كشاورزي يا كارگري بودن بيشتر زندگي‌هاي قديم و احتياج به فرزند پسري بوده است كه بتواند همپاي پدر كار كرده و كمك خرج خانواده باشد.

مردان دو نوع گامت (x) و (y) توليد مي‌كنند. تفاوت اين دو گامت در كروموزوم شماره 23 آنهاست، اما زن‌ها تنها يك نوع گامت توليد مي‌كنند و آن هم فقط كروموزوم شماره 23 x است. تا اينجا به نظر مي‌رسد اين مرد است كه جنسيت جنين را مشخص مي‌كند.

اما در زندگي طبيعي اين نقش كمتر اتفاق مي‌افتد و عوامل محيطي بسياري بر شانس لقاح هريك از اسپرم‌هايX دار يا Yدار تاثير خواهند گذاشت.

عوامل محيطي همچون تغذيه مادر، ميزان سلامت روحي و رواني او، زمان مقاربت، ميزان PH بدن مادر، عوامل اجتماعي و... همه و همه مي‌توانند در پسر يا دختردارشدن زن تاثير بگذارند.

طبق مطالعه‌اي كه نتايج آن در نشريه آكادمي ملي علوم آمريكا چاپ شده است، زنان باردار در دوره‌هايي كه با اضطراب شديد مواجه هستند ممكن است به طور ناخواسته به نوعي درگير انتخاب جنس فرزند شوند.

معمولا به ازاي تولد هر يكصد دختر، حدود 104 پسر متولد مي‌شوند، اما در دوره‌هاي بحراني مانند زمان قحطي، اين نسبت كاهش پيدا مي‌كند و به نظر مي‌رسد جنس مذكر بيشتر ضرر مي‌بيند.

به گزارش بي‌بي‌سي، نظريه‌هاي علمي مي‌گويد به لحاظ تكاملي مزيت داشتن دختر اين است كه در دوران‌هاي سخت، دخترها ژن پدر و مادر را بهتر منتقل مي‌كنند.

از طرف ديگر، گفته مي‌شود بدن انسان از تغييرات فيزيولوژيكي و مزاجي بيرون بسيار تاثير مي‌گيرد و به همين دليل تولد پسران در دوره‌هاي پس از جنگ و هنگام صلح، افزايش مي‌يابد.

دانشمندان معتقدند دختران به دليل اين كه نيروي توليد مثل جامعه هستند، در مواقع بحراني تعدادشان افزايش مي‌يابد زيرا در اين مواقع ممكن است پنج دختر متولد شده پنج فرد ديگر را به دنيا بياورند و 25 فرد جديد توليد كنند، در صورتي كه شايد اگر پنج پسر جاي آنها متولد مي‌شد، امكان افزايش تعداد فرزندان در نسل‌هاي آينده بسيار پايين‌تر بود.

به طور كلي در ازاي هر 100 فرزند دختري كه متولد مي‌شود، 104 فرزند پسر چشم به اين دنيا مي‌گشايد. اما اين آمار كاملا نسبي است و در شرايط اجتماعي مختلف ممكن است اين تعادل به هم ريخته و نسبت‌هاي ديگر حكمفرما شود.

اين مساله دليل كاملاً علمي دارد و به اين دليل است كه بدن انسان تحت تأثير عوامل بيروني قرار دارد و تغييرات ايجاد شده در محيط، روي مكانيسم‌هاي بدني او تأثير مي‌گذارد.

به عنوان مثال تحقيقات اثبات كرده است كه هميشه در شرايط جنگ، قحطي و شرايط بحراني آمار متولدين دختر نسبت به پسرها بيشتر بوده است و در زمان صلح و آرامش و پس از پايان جنگ‌ها، برعكس اتفاق افتاده و شمار متولدين پسر بالاتر رفته است.

دليل آن هم مي‌تواند اين باشد كه در شرايط دشوارتر، دخترها بهتر ژن‌هاي پدر و مادر خود را انتقال داده و زاد و ولد بيشتري مي‌توانند داشته باشند.

از طرف ديگر عواملي همچون بارداري پس از 30 سالگي، زندگي در آب و هواي گرم، نژاد سياه، زياد بودن تفاوت سني بين زن و مرد، افسردگي و استرس در خانم‌ها، بالا بودن ميزان آلودگي هوا و نيز استعمال سيگار، احتمال تولد فرزند دختر را به مراتب بيشتر مي‌كند.

شايد شما هم با اين مساله روبه‌رو شده‌ايد يا حداقل شنيده‌ايد كه بخصوص در قديم زن‌ها را به خاطر دختر يا پسر به دنيا آوردن ملامت مي‌كردند و هنوز هم ممكن است اين اتفاق بيفتد، اما بايد بدانيد در انسان كسي كه مسووليت تعيين جنسيت را به عهده دارد، مرد است و علاوه بر اين، عواملي چون سلامت روحي و رواني مادر، تغذيه مادر، زمان انجام مقاربت، ميزان PH دهانه رحم در زمان مقاربت و عوامل اجتماعي در تعيين جنسيت جنين مي‌توانند مؤثر باشند.

نقش تغذيه را جدي بگيريد

به طور كلي ميزان PH يعني همان اسيدي يا قليايي بودن محيط رحم، تأثير بسزايي در پسر يا دختر شدن جنين دارد.

روش تغذيه‌اي و اهميت آن را در تعيين جنسيت جنين نمي‌توان ناديده گرفت ولي به خاطر داشته باشيد استفاده از اين راهكار فقط بايد تحت نظر پزشك اعمال شود چرا كه اين نوع رژيم‌هاي خاص بدون نظر پزشك مي‌تواند مخاطره‌آميز باشد.

در واقع تأثيري كه مواد غذايي مختلف روي ميزان PH رحم مي‌گذارند، مي‌تواند شرايط را طوري فراهم آورد كه جنين دختر يا پسر شود. تحقيقات صورت گرفته حاكي از آن است در موقعيتي كه مقدار PH داخل رحم كاهش يابد جنين پسر و هر گاه اين ميزان افزايش يابد، جنين دختر مي‌شود.

از همين رو محققان اين تأثير را در مواد غذايي و ميوه‌هاي مختلف بررسي كرده و به اين نتيجه رسيده‌اند كه مصرف ميوه‌ها و مواد غذايي كه حاوي پتاسيم، فسفر، سديم و آهن هستند و در نتيجه PH رحم را كاهش مي‌دهند مي‌تواند شانس به دنيا آمدن فرزند پسر را افزايش دهد. از طرف ديگر مصرف مواد غذايي حاوي كلسيم و منيزيم احتمال دختر شدن را در جنين بالا مي‌برد.

محققان معتقدند روش‌هاي تغذيه‌اي و رژيم‌هاي غذايي مي‌توانند 70 تا 80 درصد مؤثر واقع شوند و فرزندتان همان چيزي باشد كه خودتان مي‌خواهيد. اما تنها به شرطي كه در كنار رژيم‌هاي غذايي، از روش ديگري استفاده نشود.

اين روش بايد تنها زير نظر پزشك و حداقل دو ماه قبل از تصميم براي بارداري شروع شود. البته به دليل تغييراتي كه در طول رژيم غذايي در اين مدت اعمال مي‌شود، شما بيشتر از شش ماه مجاز به رعايت آن نيستيد، چراكه ممكن است مصرف زياد برخي از عناصر و ويتامين‌ها و از طرفي حذف برخي مواد غذايي از رژيم روزانه، بدن شما با كمبودهاي مواد غذايي مواجه شده و براي شما و فرزندتان مشكل ساز گردد.

پس حتماً بايد با نظر پزشك و به مدت خاص صورت گيرد. در واقع اين رژيم‌ها با كم و زياد كردن مقدار كلسيم، منيزيم، پتاسيم و سديم نسبت به يكديگر جنسيت فرزند شما را تعيين مي‌‌كند.

بايد به خاطر داشته باشيد كه خودسرانه اقدام به رژيم‌هاي غذايي نكنيد و هميشه قبل از تصميم‌گيري به پزشك مراجعه نماييد كه با توجه به شرايطتان، رژيم خاص شما را برايتان در نظر بگيرد.

اين مساله از اين رو حائز اهميت است كه رژيم‌هاي غذايي كه براي پسردار شدن به خانم‌ها داده مي‌شود ممكن است براي شمايي كه از ناراحتي‌هاي قلبي، نارسايي كليه و فشار خون بالا رنج مي‌بريد، مضر بوده و سلامت شما را به خطر بيندازد.

از طرف ديگر، رژيم‌هاي خاص خانم‌هايي كه فرزند دختر مي‌خواهند ممكن است براي شمايي كه نارسايي كليه، اختلالات عصبي و كلسيم بالاي خون داريد، مخاطره‌آميز شود.

لازم به ذكر است رعايت رژيم غذايي پيش از اقدام به بارداري فقط بايد از طرف خانم انجام گيرد و رعايت آن از سوي آقايان تأثيري در تعيين جنسيت نخواهد داشت.

از دو ماه قبل از بارداري رژيم غذايي را بايد آغاز كنيد و بدون نظر پزشك داروهايي را مصرف نكنيد كه وضعيت يون‌هاي داخل رحم را بر هم بزند.

دختر يا پسر؟ مساله اين است

اگر دنبال اين هستيد كه فرزندتان پسر باشد، از مواد غذايي سرشار از پتاسيم، فسفر، آهن و سديم استفاده كنيد. در اين ميان بالا بودن ميزان سديم و پتاسيم از اهميت بيشتري برخوردار است.

از اين دسته مواد غذايي مي‌توان به ماهي، سيب، پرتقال، برنج، هويج، زردآلو، پسته، خرما، تمشك، گوجه‌فرنگي، اسفناج، كاهو، انجير، گوجه‌سبز، خربزه، زيتون، پياز، موز، سيب‌زميني، گيلاس، توت‌فرنگي، غذاهاي دريايي، گوشت، شير، جگر گوساله، غذاهاي شور، جگر و كليه گوسفند، غلات و نيز انواع ميوه‌ها و سبزيجات اشاره كرد.

گفتني است مقدار مصرف روزانه سديم 5/0 گرم و در رژيم‌هاي غذايي كه براي تعيين جنسيت توسط پزشك تعيين مي‌شود اين مقدار چهار برابر مي‌شود. پتاسيم مصرفي روزانه هم يك ميلي‌گرم است كه در اين مورد خاص تا حدود 15 برابر افزايش مي‌يابد.

نقش تغذيه‌ و اهميت آن در تعيين جنسيت جنين را نمي‌توان ناديده گرفت
ولي به خاطر داشته باشيد استفاده از اين راهكار فقط بايد تحت نظر پزشك انجام شود

مادري كه تمايل دارد فرزند پسر به دنيا بياورد، بايد انواع لبنيات را از رژيم غذايي خود حذف كند و در مقابل تا مي‌تواند از انواع سبزي و ميوه در رژيم خود بهره ببرد.

علاوه بر اين، مصرف غذاهايي با قند بالا مانند عسل، كشمش، بيسكويت، هويج، آب نبات و سيب‌زميني پخته بخصوص در روزهاي تخمك‌گذاري شانس پسر شدن جنين را افزايش مي‌دهد. همچنين رژيم غذايي اين افراد بايد پركالري و پرانرژي باشد.

اما اگر دوست داريد فرزندتان دختر شود بايد رژيم غذايي سرشار از كلسيم و منيزيم داشته باشيد. از اين گروه مواد مي‌توان به انواع لبنيات مانند شير، پنير، ماست، بستني، شلغم، نخود و لوبيا سبز، بادام، گردو، قهوه، كاكائو، شكلات، سويا، چغندر، قارچ، كلم، تخم مرغ، ماكاروني، كاهو، جو، انواع گوشت قرمز مانند گوشت گاو، گوسفند و حتي گوشت سفيد، كدو، جوانه گندم و فلفل سبز اشاره كرد.

در ضمن بايد از مصرف مواد غذايي شيرين تا حد امكان خودداري كرد و غذاهاي شور را به كلي از رژيم خود حذف نماييد البته رژيم‌هاي غذايي كه داراي انرژي حداقل هستند، احتمال تولد نوزاد دختر را افزايش مي‌دهند.

اين مساله مي‌تواند توجيه اين موضوع باشد در جوامعي كه خانم‌ها براي رهايي از چاقي رژيم‌هاي كم‌كالري را در برنامه روزانه خود قرار داده‌اند، شمار تولد نوزادان دختر به نسبت پسر بسيار بيشتر است.

روش‌هاي ديگر را هم امتحان كنيد

اگر تمايلي به رعايت رژيم‌هاي تغذيه‌اي نداريد، روش‌هاي ديگري هم هست كه مي‌تواند در تعيين جنسيت جنين پيش از بارداري به شما كمك كند.

روش PH رحمي: همان طور كه گفتيم اسيدي و قليايي بودن رحم نقش مهمي در پسر يا دختر شدن جنين دارد. محيط داخل رحم در زمان‌هاي مختلف حالات متفاوتي دارد.

به گونه‌اي كه اگر يك سيكل ماهانه 28 روزه را در نظر بگيريد، رحم حدود 14 روز پس از آغاز سيكل ماهيانه كه همان روزهاي اوج تخمك‌گذاري محسوب مي‌شود، در بالاترين ميزان PH خود قرار داشته و محيطش قليايي است و از آنجا كه اسپرم در محيط قليايي ماندگاري بيشتري دارد، احتمال پسر شدن جنين بالا مي‌رود ولي در باقي روزها PH رحم پايين بوده و حالت اسيدي دارد و اسپرم‌ها به سرعت از بين رفته و امكان تركيب با تخمك را پيدا نمي‌كنند و احتمال دختر شدن جنين بيشتر خواهد بود.

در روز 14 تخمك‌گذاري تا 48 ساعت بعد از آن محيط واژن قليايي است. پس براي پسر دار شدن در اين زمان بايد اقدام كنيد ولي اگر دختر مي‌خواهيد، 48 ساعت قبل يا بعد از زمان تخمك‌گذاري مقاربت داشته باشيد.

تغيير محيط قليايي بدن: يكي از روش‌هايي كه مي‌توانيد PH رحم را تغيير داده و به نفع خواسته خود از آن استفاده كنيد، اين است كه به طور مصنوعي محيط قليايي و اسيدي رحم را تغيير دهيد.

به اين طريق كه اگر مي‌خواهيد فرزندتان پسر باشد، قبل از مراقبت از محلول جوش شيرين رقيق شده استفاده كنيد تا احتمال پسر بودن جنين شما افزايش يابد. اين روش را مي‌توانيد همزمان با رعايت روش زمان تخمك‌گذاري انجام دهيد. با اين روش احتمال پسر شدن جنين تا 80 درصد افزايش مي‌يابد.

از طرف ديگر اگر مايليد فرزند دختر داشته باشيد، قبل از زمان نزديكي، از اسيدي مانند سركه سفيد كمك بگيريد. اين روش به اسيدي‌تر شدن محيط رحم كمك كرده و احتمال دختر شدن جنين را بالا مي‌برد. اين توصيه‌هاي آموزشي را مي‌توانيد از پزشكتان دريافت كنيد.

زمان‌بندي ماهانه: در اين روش پزشك، سن مادر را با حاملگي نسبت به جدولي مورد بررسي قرار مي‌دهد و طبق آن، تعيين جنسيت تحت تأثير شرايطي چون شرايط فيزيولوژيك مادر و عوامل محيطي مثل آب و هوا قرار داشته و نسبت به سن مادر و ماه‌هاي سال ارزيابي مي‌شود.

تعيين مقدار اسپرم: اين روش بيشتر به درد زوج‌هايي مي‌خورد كه براي داشتن فرزند دختر يا پسر، بارها باردار شده‌اند و اين بار مي‌خواهند به قطعيت برسند. در اين روش پزشك ميزان اسپرم‌هاي مرد را بررسي مي‌كند.

چنانچه اين مقدار اسپرم در يك سي‌سي كمتر از 20 ميليون باشد، 80 درصد بچه پسر و اگر زير پنج ميليون باشد به طور قطع و 100 درصد بچه دختر خواهد بود. در واقع هر چه مقدار اسپرم‌هاي مرد بيشتر باشد احتمال پسر بودن و هر چه مقدار اسپرم‌ها كمتر باشد، احتمال دختر بودن جنين افزايش مي‌يابد.

روش IVF: اين روش كه به روش تشخيص جنسيت قبل از لانه‌گزيني جنين مشهور است و ازجمله مطمئن‌ترين روش‌هاي تعيين جنسيت جنين به شمار مي‌رود، روش نويني بوده و حدود 10 سال از عمرش مي‌گذرد.

اگر علاقه داريد فرزندتان همان جنسي باشد كه شما دلتان مي‌خواهد يا مايليد از لحاظ بيماري خاص ژنتيكي قابل انتقال از طريق ژنتيك مانند هموفيلي جنينتان را مورد بررسي قرار دهيد، اين بهترين روش است.

از طرفي، اين شيوه بسيار سخت و پرهزينه بوده و از عهده همه بر نمي‌آيد. همچنين به خاطر حذف نيمي از اسپرم‌ها و تخمك‌هاي توليد شده حاوي جنسيتي كه مورد خواست زوجين نيستند، احتمال باروري بخصوص در افرادي كه مشكلات ناباروري دارند كاهش مي‌يابد، بنابراين روش مناسبي براي اين قبيل افراد نيست.

با رعايت روش‌هايي كه اشاره كرديم شايد خيلي از مشكلاتي كه در برخي از خانواده‌ها بر سر جنسيت فرزند مورد علاقه‌شان وجود دارد، حل شود ولي با تمام اينها، هيچ يك از اين روش‌ها نمي‌تواند با قطعيت تمام جنسيت جنيني را به اثبات برساند و مشخص كند و همه چيز در دستان پروردگار عالم است و هر آنچه او بخواهد، رخ مي‌دهد.

منابع: baharnareng.blogsky
iran_eng

ندا اظهري

جمعه|ا|28|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3557]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن