تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799483995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معرفي مراكز و كانون هاي علمي فعال دانشجويي- 10 «گروه علم و دين»؛ گروهي كوچك با گام هايي بزرگ ...


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: معرفي مراكز و كانون هاي علمي فعال دانشجويي- 10 «گروه علم و دين»؛ گروهي كوچك با گام هايي بزرگ ...
گروه دانشجويي علم و دين كه در طي اين سال ها برنامه هايي بسيار متعددي را در فضاي دانشجويي برگزار كرده، حالا اعضايش جزو اركان اصلي فضاي فعال دانشجويي مي باشند كه در ...


گروه علمي «خبرگزاري دانشجو»؛ با وقوع انقلاب اسلامي كه از آن به عنوان رخدادي در مقابل تمدن موجود غالب در جهان جديد يعني مدرنيته نام برده مي‌شود، آنچه بيش از همه اهميت يافت ضرورت وجود نظام معرفتي و علمي جديدي بود كه مي‌بايست متناسب با اين رخداد عظيم تمدني به وقوع مي‌پيوست و از اين رو بود كه پرداختن به مسائل بنيادين علمي جايگاه ويژه‌اي در فضاي سياست‌گذاري كشورمان يافت.

برهمين اساس دكترين جديد طرح شده از سوي مقام معظم رهبري با عنوان جنبش نرم افزاري كه از آن با عنوان اساس تمدن سازي نام برده مي‌شود آني شد كه مي‌بايست جامعه پردازي اسلامي را محقق سازد، امري كه رسالت ويژه اي را بر دوش قشر دانشجو مي نهاد.

بر همين اساس در اين سال ها شاهد تلاش هاي گروه هاي دانشجويي در راستاي تحقق اين خواست رهبري بودم كه در اين بين شايد در ميان دانشجويان دانشگاه‌هاي تهران گروه‌ موسوم به «علم و دين» در اين سال‌ها نام آشناترين نامي باشد كه در ميان گروه‌هاي فعال دانشجويي كه در اين زمينه فعال بودند، به گوش رسيده است.

اين گروه كه ريشه آن به مهرماه سال 83 و دانشگاه امام صادق(ع) باز مي‌گردد از مجموعه تلاش هايي بود كه در ذيل موسسه اشراق صورت مي گرفت؛ كه هدف آن ارتقاء كمي و كيفي كادر مركزي اين موسسه بود.

اين گروه دانشجويي كه در طي اين سال ها برنامه هايي بسيار متعددي را در فضاي دانشجويي برگزار كرده، حالا اعضايش جزوء اركان اصلي فضاي فعال دانشجويي مي باشند كه در قالب گروه هاي مختلف به فعاليت خود ادامه مي دهند.

در دهمين قسمت از معرفي مراكز و كانون هاي فعال علمي دانشجويي، به معرفي اين مركز شامل مباني فكري و اقدامات آن از ابتداي آغاز به كار مي پردازيم.

*مباني فكري

ضرورت: توانايي تهيه خوراك براي دستگاه‌هاي اجرايي و قانون‌گذاري كشور امري اساسي

انقلاب اسلامي ايران پديده‌اي است بديع كه تصميم‌گيري صحيح براي نحوه اداره آن به گونه‌اي كه متناسب با بافت فرهنگي ايران باشد و امكان رسيدن به آرمان‌هاي بلندش را فراهم كند، همچنان بي‌پاسخ مانده است. اگر روند حركت آن از ابتدا تاكنون بازنگري شود، به روشني مشخص مي‌گردد كه انقلاب حركتي رو به جلو اما كند را تجربه مي‌كند و نيازمند بازسازي اساسي در همه ساختارهاي خود است.

اما متاسفانه جو موجود در دانشگاه‌ها و پژوهشكده‌ها و مراكز تحقيقاتي كشور تنها به پاسخگويي به شبهات نظري محدود گشته و توانايي تهيه خوراك براي دستگاه‌هاي اجرايي و قانون‌گذاري كشور را نداشته و حتي درك درستي از مسائل روز انقلاب ندارند.

مطالعه انقلاب اسلامي و آسيب‌شناسي آن و شناسايي تمدن رقيبش كه هم‌اكنون همه جهان را به شدت متاثر كرده است، همچنين بررسي مراكز مدعي پاسخگويي به مسائل انقلاب اسلامي، نارسايي فعاليت‌هاي آنان را براي حل همه جانبه ناكارآمدي‌‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي روشن مي سازد.

لذا گروهي تحت عنوان موسسه اشراق انديشه دور هم جمع گشته‌اند تا با عنايات حضرت حق تعالي، جهت ارائه الگويي عملي براي دستيابي به اهداف تمدني انقلاب اسلامي تلاش كرده و زمينه‌هاي چنين تحولي را آماده سازند.

بيان مسئله: وجود رويكردهاي معارض و فاقد هر گونه سنخيت و هماهنگي در اصول و مباني اسلامي در كشور

ارائه طرحي جامع و متناسب براي گذر از وضعيت نامطلوب سياسي، فرهنگي و اقتصادي كشور و وصول به جامعه آرماني ترسيم شده توسط امام خميني (ره) نيازمند آسيب شناسي و شناخت تمامي عوامل دخيل در ساخت و ساز اجتماعي و اولويت بندي و نسبت سازي بين آنهاست تا در پي آن قادر به كنترل، محدود سازي و رفع و محو آسيب‌ها و دستيابي به اهداف باشيم.

مشكل اساسي كشور ما جريان مهندسي توسعه اجتماعي غربي(سرمايه داري ليبرال)، در بستر نامتناسب (نظام فرهنگي اسلامي- ايراني) است، بدين گونه الگوها، دانش‌ها و معادلات نظام سرمايه داري ليبرال كه براساس فرهنگ مادي مي‌باشد و با فرهنگ اسلامي- ايراني در تعارضند در تمام عرصه‌هاي حيات بشري جريان فتنه كه علاوه بر اينكه در حل معضلات ناكارآمد بوده‌اند، موجب بروز ناهنجاري‌ها و آسيب‌هايي گرديده‌اند.

بدين سان نفوذ مفاهيم، ساختارها و محصولات نظام غربي در پيدايش چالش‌ها و آسيب‌ها سهم عمده‌اي را داشته‌اند، براي اشاره به اين نفوذ مي‌توان برنامه‌هاي توسعه كشور را مثال زد كه علاوه بر حاكميت روش‌ها و الگوهاي غربي بر آنها و در شيوه دسته بندي امور و فعاليت‌ها، تعيين اهداف، سياست‌هاي كلان، شاخص‌هاي توسعه، نحوه توزيع بودجه و ساير ابعاد و مراحل برنامه ريزي را نيز در بر مي‌گيرد.

اما ناهنجاري‌هاي موجود نمي‌توانند بر رويكرد كشور به سوي سرمايه‌داري ليبرال منحصر شوند، زيرا همزمان با ترويج نظام سرمايه داري در نظام مديريتي كشور، برخي روش‌ها و آثار و گرايش‌هاي سوسياليستي (كه طي دهه نخست انقلاب به منظور تحقق عدالت اجتماعي در جريان مديرتي كلان كشور بكارگرفته شد) در بستر جامعه اسلامي كه نه تنها فاقد هر گونه سنخيت و هماهنگي در اصول و مباني اسلامي، بلكه دقيقاً معارض با آنهاست و همچنين طرح و كاربست علايق و سلايق شخصي گاه معارض و متضاد در مهندسي تكامل اجتماعي ما رخنه كرده و در نهايت سامان و سازمان مطلوب را گسسته و التقاط و تشتت و به تبع آن، ناكارآمدي ديني را به تمام پيكره نظام سرايت داده است، البته مواردي چون رهبري نظام و عمل برخي مسئولين دلسوز انقلابي و همچنين فرهنگ اسلامي جامعه مانع تحقق كامل سرمايه داري ليبرال در ايران اسلامي گرديده است ولي در عين حال سهم تاثير اصلي در ايجاد ناهنجاري‌ها و آسيب‌ها اصالتاً بر خصوصيات و ذات بحران آفرين نظام سرمايه داري مربوط است. بنابراين عدم وجود مديريت يكپارچه اجتماعي بر پايه مباني و آموزه‌هاي اسلام ناب، علت اصلي آسيب‌ها و عقب ماندگي از آرمان‌هاست.

1-خلاء تئوريك

به اين ترتيب ناهماهنگي در مديريت اجتماعي موجب ناهماهنگي در حوزه‌هاي مديريت سياسي، فرهنگي و اقتصادي گرديده است كه در پايه و اساس ناشي از عدم دستيابي جامعه ما به نظام مفاهيم و منظومه علوم يكپارچه و هماهنگ ديني يا به بيان ديگر نظام فكري الهي كه جهت مديريت ديني تمام عرصه‌هاي اجتماعي ضروريست.

به ديگر سخن از هنگامي كه ورود اسلام به عرصه اجتماعي و حكومت بقا و توسعه ديني جامعه در گرو توليد فكر عهده دار عمل ديني مي‌باشد فكري كه عمل اجتماعي يكپارچه را تامين و تضمين كند بدين سان با توليد فكر و نظام مفاهيم ديني علوم و سپس مدل‌ها و الگوهاي توسعه كشور كه مقدمه تمدن سازيست سامان مي‌يابند.

در كنار خلاء مفاهيم لازم انقلاب اسلامي، مفاهيم روشي كه از بنيادي‌ترين و ضروري ترين اجزاي نظام مفاهيم ديني مي‌باشد كه امكان توليد و جهت دادن به مفهوم را مهيا مي‌كند. روش با ارائه روش تحقيق‌هاي علوم مختلف و همچنين ارائه اصول فقه حكومتي، دانشگاه و حوزه را در امر تئوري پردازي و مفهوم سازي و توليد علم توانا مي‌گرداند و پايگاه هماهنگ كننده كليه علوم حوزوي و دانشگاهي‌ مي‌باشد.

غرب نيز به وسيله روشي روش پوزيتيويستي، كه به سراسر جهان صادر نموده، قادر به ايجاد هماهنگي در تمام علوم در جهت اهداف خود، به صورت شبكه جهاني توليد علم گرديده و تمدن خويش را جهاني ساخته است.

در جهت استقلال تمدني خويش نه استقلال حاكميتي كه اكثر كشورها دارا هستند و جامعه پردازي ديني، ما نيز نيازمند توليد علوم هماهنگ (نظام مفاهيم) و پيش از آن روش توليد علم ديني مي‌باشيم پرواضح است در ميان تمام نقايص و كمبودهاي جامعه ما در حوزه فرهنگ و علم، مفاهيم روشي از اهميت و جايگاه بنيادي و راهبردي خاصي برخوردار مي‌باشد كه بايد در قالب نهضت توليد علم بدان دست يابيم.

2-چالش در مديريت تحقيقات

يكي از عوامل مهم و اساسي در فقدان نظام مفاهيم ديني بويژه مفاهيم روشي، چالش در مديريت فرهنگي كشور بخصوص در مديريت تحقيقات مي‌باشد چرا كه اساساً توليد علم فارق از وجود يك شبكه و نهضت اجتماعي هدايت و كنترل شده ممكن نيست و عهده دار مديريت، كنترل و هدايت اين شبكه، مديريت تحقيقات كشور مي‌باشد كه دچار نقايص و مشكلاتي است، پيش از بررسي تحقيقات كشور، نگاهي بازشناسانه به مديريت فرهنگي كشور ضروريست زيرا كه در صورت نقص و ضعف در آن به مديريت تحقيقات و توليد علم كشور به عنوان زيرمجموعه آن سرايت مي‌كند.

مديريت فرهنگي جامعه ما به علت فقدان استراتژي فرهنگي و كمبود خط مشي مستقل و عدم اعمال مديريت همه جانبه و فراگير، نتوانسته وضعيت فرهنگي و نيز علمي كشور را ساماندهي و سازماندهي كند. بدين ترتيب تهاجم فرهنگي دشمن به نتيجه رسيده و گرفتار فرسايش فرهنگي مي شويم.

معين نبودن استراتژي فرهنگي و عدم اعمال مديريت يكپارچه در اين حوزه ناهماهنگي و تشتت فعاليت‌هاي فرهنگي و سازمان‌هاي فرهنگي و ايجاد خلاء‌هاي كه فرصت نفوذ فرهنگ رقيب است را موجب گرديده است. آثار آن نيز در ناهماهنگي و عدم وحدت همگرايي فعاليت‌هاي نهادهاي فرهنگ ساز مانند صدا و سيما تا نهادهاي مولد انديشه مانند حوزه و دانشگاه نمايان است. اين ضعف به نوبه خود در مديريت تحقيقات اثرات سويي در برداشته و آن را با چالش‌هايي روبه رو ساخته است كه از جمله آن مي توان به فقدان استراتژي هماهنگ در جامه و مديريت يكپارچه در آن اشاره نمود و از آنجايي كه به عنوان موتور مولد انديشه در جامعه مطرح است از ناهمخواني سمت و سوي حركت آن با آرمان‌هاي انقلاب رنج مي‌برد.

از نقايض و مشكلات مديريت تحقيقات و توليد علم در ايران مي‌توان به عدم حساسيت آن نسبت به ضروريات انقلاب اسلامي و نياز مفهومي و ضرورت نظريه پردازي در قلمرو فكر ديني ياد كرد كه در اين زمينه گامي جدي برداشته نشده است.

حتي سر و سامان دادن به وضعيت تحقيقات كشور با جهت رايج جهاني و بومي سازي آن نيز دچار ضعف است مديريت تحقيقات در تحقق نظام تحقيقات جامع كشور و تنظيم روابط نهادهاي تحقيقاتي از جمله حوزه و دانشگاه حتي براي بومي سازي و سامان دادن به توليد علم كنوني و رشد در R&D و نه توليد انديشه و فكر ديني عمل مدار عاجز بوده است عدم اعمال مديريت تحقيقات ارائه نظام موضوعات تحقيقاتي ديني اجتماعي را جهت پاسخگويي به نيازمندي‌هاي جامعه تكاملي اسلامي را واگذاشته كه در اثر آن يا موضوعات تحقيق و پژوهش ديني نيستند يا برخاسته از نيازمندي‌هاي اجتماعي نيستند و يا گرفتار سطحي بودن و عدم برآيند تاثير اجتماعي شده‌اند و در نهايت تتبع گرايي به معارف و آموزه‌هاي مدرنيته و گسيختگي و تشتت در تحقيق و پژوهش فراگير گرديده است از سوي ديگر يكي از نقص‌هاي اساسي به آن عدم حمايت مالي، امكاني و يا سياسي گروه‌ها و نهادهاي جهادگر در توليد انديشه ديني به علت قوانين و روابط نادرست مي‌باشد.

چالش در مقوله مديريت توليد علم و تحقيقات مانع جدي و اساسي توليد انديشه و فكر ديني كاربردي به ويژه مفاهيم روشي گرديده است.

مديريت شبكه تحقيقات بواسطه مشاركت كليه سطوح و تعامل و پالايش افكار و گمانه‌ها و برهم افزايي آنها در تئوري پردازي و مفهوم سازي و توليد مفاهيم ديني كاربردي نقش اصلي را ايفا مي كند از سوي ديگر تسهيل ارتباطات و ايجاد امكانات و زمينه سازي رقابتي شدن فعاليت‌هاي علمي و مناسب سازي ساختارها و فضاسازي جهت مشاركت عمومي كه همه تاثير بسزايي در مفهوم سازي دارند، از طريق سازماندهي و مديريت يكپارچه آن تحقق پيدا مي‌كند.

3- ضعف و عدم حساسيت فرهنگ عمومي و تخصصي پيرامون علم ديني

نقش فرهنگ جامعه در سياستگذاري‌ها شايسته تامل است به درستي كه حسب نگاه فرهنگ اجتماعي، اعم از عمومي و تخصصي پيرامون مقولات اجتماعي، مديريت كلان جامعه خود را سازمان مي‌دهد سپس سياستگذاري‌ها، برنامه ريزي‌ها و تخصيص منابع را همسو مي‌گرداند. بدين سان اهميت توليد فكر و انديشه و جايگاه آن در توسعه كشور از منظر عموم و خواص، تاثير بسزايي در پي ريزي، ساخت يابي و سرانجام آن دارد.

فرهنگ اجتماعي بسترساز غالب تصميم سازي‌ها، تصويب قوانين و تصميم گيري‌هاست و به واسطه مكانيزم‌هاي خاص خود روي فرآيندهاي سياستگذاري، برنامه ريزي و اقدامات اجتماعي تاثير مي‌نهد. در حقيقت، خواست و طلب اجتماعي، كه خواستگاه آن فرهنگ اجتماعي مي‌باشد، هدف ساز و نظام دهنده روابط اجتماعي مي‌باشد اين از آنجا ناشي مي‌شود كه نياز موثر اجتماعي تحت هر مديريتي اجتماعي موتور محرك جامعه است. علاوه بر نقش هدف سازي و جهت دهي فرهنگ اجتماعي، دو نقش مهم ديگر براي آن احصاء مي‌شود، نخست پشتيباني و حمايت از سياست‌ها و برنامه‌هايي كه در پي رفع نيازهاي اجتماعي هستند كه در نازل ترين سطح آن، اختصاص منابع مالي و امكاني به صورت خيريه و وقف است و ديگري پرسشگري و سئوال از مراحل تحقق اقدامات مي‌باشد، بدين واسطه از انحراف برنامه‌ها جلوگيري مي‌شود و كنترل و هدايت مدام جريان پاسخگويي به خواست اجتماعي و تحقق عملي سياست‌ها به طور حتم صورت مي‌پذيرد.

اما پژوهش و تحقيق و توليد علوم اسلامي در فرهنگ جامعه ما به ويژه دانشگاهيان و حوزويان چندان منزلتي ندارد و نقش آن در حل بحران‌هاي اجتماعي مغفول است و تكرار بدون عمل ايجابي اين مسئله و تنها نقد علوم غربي، آن را در حد شعار نگه داشته و موجبات نااميدي نسبت به تحقق آن را فراهم كرده است. مهجور ماندن علوم اسلامي در فرهنگ ما سبب عدم اهتمام پرشور، رسمي و برنامه ريزي شده و در نتيجه ورود بدون مديريت و نظارت علم و تكنولوژي غرب گرديده است.

در اين ميان نيز بيماري مدرك گرايي، تتبع گرايي در تحقيقات و فقدان تحقيقات بومي جامعه علمي كشور را فراگرفته است و حركت اميدواركننده‌اي جهت ساماندهي اوضاع نبوده است. از اين رو فرهنگ سازي در تمام سطوح جامعه به ويژه در ميان دانشجويان و طلاب بعنوان يكي از ماموريت‌هاي ضروري نهضت توليد علم مي‌بايست پيگيري شود و حضور فعال وزارتخانه‌ها و نهادهايي را مانند صدا و سيما، آموزش و پرورش و وزارت علوم را طلب مي‌كند. از آثار و بركاتي كه فرهنگ سازي در اين مقوله به همراه خواهد داشت مي‌توان به اين موارد اشاره كرد، تصويب سياست‌ها، برنامه‌ها و تخصيص منابع و بسيج و هماهنگي نهادها و خصوصاً تحرك مديريت فرهنگي و تحقيقات كشور به سوي توليد علم و انجام تمهيدات لازم، رشد تعداد پژوهشگران و افزايش عمق و علاقه آنان، گسترش، عمق يافتن و انسجام پژوهش‌ها و تحقيقات و افزايش ارتباط و تعامل آنها با نيازهاي اصيل جامعه ديني ما و در نهايت آمادگي جهت توليد اجتماعي علوم.

استراتژي: تحقق شبكه تحقيقات جهت پاسخگويي به نيازهاي جامعه اسلامي

تحقق شبكه تحقيقات جهت پاسخگويي به نيازهاي جامعه اسلامي در مرحله عبور از تمدن فعلي و حركت به سمت تمدن اسلامي، خود نيازمند توليد علم مديريت تحقيقات و آماده سازي بسترهاي اجتماعي، فرهنگي و قانوني متناظر و همچنين كادر شبكه ساز با شاخصه‌هاي كمي و كيفي لازم است. لذا موسسه با هدف ارائه مدل كارآمد شبكه تحقيقات، سعي نموده است تا در درون خود، شبكه‌اي عمل نموده و با ايجاد الگوي ارتباطي بين انجمن‌هاي علمي خود، توانايي مديريت هماهنگ گروه‌هاي پژوهشي سراسر كشور را در همه رشته‌ها و زمينه‌ها و در سطوح بنيادي، راهبردي و كاربردي بدست آورد.

در راستاي دستيابي به اين مهم، ساختار آموزش و پرورش در موسسه، كادر مورد نياز را تربيت كرده و در اختيار انجمن‌هاي علمي قرار مي‌دهد، اين افراد در دوره‌هاي فرهنگي- ترويجي برگزار شده توسط موسسه، شناسايي و جذب شده‌اند. از آنجا كه فرهنگ جامعه در سياست گذاري‌ها نقش ويژه‌اي دارد و بر حسب نگاه فرهنگ اجتماعي، اعم از عمومي و تخصصي پيرامون مقولات اجتماعي، مديريت كلان جامعه خود را سازمان مي‌دهد و سپس سياست گذاري‌ها، برنامه ريزي‌ها و تخصيص منابع را همسو مي‌گرداند، موسسه با برگزاري دوره‌هاي فرهنگي- ترويجي، سعي در ايجاد تفاهم در مباني نهضت نرم افزاري و استراتژي حركت انقلاب اسلامي در بين جوانان بسيجي سراسر كشور به عنوان گام نخست فرهنگ سازي در جامعه دارد؛ تا از اين رهگذر بتواند با ايجاد همدلي و همفكري بين فعالان بسيجي دانشگاه‌ها و مراكز مذهبي، پيش زمينه‌اي ايجاد شبكه فرهنگي به عنوان جزء مهمي از شبكه تحقيقات را فراهم آورد.

*سوابق فعاليت‌ها

موسسه اشراق انديشه در ارديبهشت ماه سال 88 به عنوان يك سازمان مردم نهاد در سازمان ملي جوانان به ثبت رسيده است. اما قبل از آن دانشجويان اين مجموعه، تحت عنوان طرح علم و دين در معاونت علمي سازمان بسيج دانشجويي از مهرماه سال 83 مشغول به فعاليت‌هاي مختلف علمي و فرهنگي در بين دانشجويان بسيجي دانشگاه‌هاي كشور بوده‌اند.

برگزاري دوره هاي متعدد آموزشي در حوزه هاي تخصصي نشان از تاثير بسزاي اين گروه در بخش آموزش كشور دارد. برگزاري دوره‌هاي متعدد كشوري براي فرهنگسازي پيرامون ضرورت و چگونگي جنبش نرم‌افزاري تحت عنوان «وارثين»، دوره‌هاي متعدد استاني براي جذب كادر مورد نياز فعاليت‌هاي آتي تحت عنوان «صراط حميد»، دوره‌هاي متعدد تخصصي براي آموزش كادر موسسه تحت عنوان «مشكات»، اردوهاي فرهنگي هر ساله تحت عنوان بازديد از جبهه‌هاي جنوب براي تجديد پيمان با آرمان‌هاي بلند شهدا و دوره‌هاي متعدد متمركز و غيرمتمركز آموزشي براي آموزش‌هاي پايه لازم كادر بخشي از فعاليت‌هاي انجام شده در اين گروه است.

اين فعاليت‌ها منجر به توانمندي منحصر به فردي از نظر برنامه ريزي آموزشي در عرصه جنبش نرم افزاري، تربيت 20 نفر كادر فعال و قوي از اغلب دانشگاه‌هاي استان تهران، توليد نقشه محتوايي لازم براي انجام پژوهش در زمينه جنبش نرم افزاري، برقراري ارتباط مستمر با 20 گروه فعال دانشجويي در سراسر كشور و توليد محتواي آموزشي پيرامون جنبش نرم افزاري شده است.

فعاليت‌هاي سال اول (مهر 83 تا مهر 84)

تدوين مباني حركت طرح

هدف ترسيم شده در اين سال، فرهنگ سازي و ترسيم فضاي ضرورت توليد علم ديني و نهضت نرم افزاري بوده كه در مدت زمان مهر 83 تا مهر 84 در سطح دانشگاه امام صادق (ع) انجام شده است. نخستين فعاليت هر گروه، مشخص ساختن دقيق موضوعاتي است كه تشكيل گروه با هدف تامين آن‌ها صورت گرفته و اين به نوبه خود به مطالعه، بررسي و جمع‌آوري نظرات و ديدگاه‌هاي مختلف پيرامون آن نياز دارد؛ لذا قسمت اعظم فعاليت‌هاي گروه در سال اول، به تعريف و اجراي چند پروژه علمي، تامين منابع علمي مورد نياز براي فعاليت‌هاي درازمدت طرح و تهيه بانك اطلاعات معطوف شده و متناسب با آن از انديشمندان مختلفي دعوت شده است تا در اين زمينه به ايراد سخنراني و تبيين نظرات خود بپردازند.

در اين راستا يك سلسله جلسات هم انديشي در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شده و دانشجويان زيادي از آن‌ها بهره‌مند شده‌اند. حجت الاسلام والمسلمين ميرباقري، حجت الاسلام والمسلمين رضايي، حجت الاسلام والمسلمين پيروزمند، دكتر نادري ابيانه، دكتر سعيد زيباكلام و مهندس عليپور از سخنرانان حاضر در اين جلسات بوده‌اند. همچنين مناظره پيرامون توليد علم ديني با حضور دكتر سعيد زيباكلام، حجت الاسلام والمسلمين پيروزمند و حجت الاسلام والمسلمين پارسانيا انجام شده است.

دوره‌هاي آموزشي، نشانگر حضور موثر گروه علم و دين در بخش‌هاي آموزشي

دوره دو روزه ترويجي آموزشي ضرورت و چيستي نهضت نرم افزاري در خرداد 84 در اردوگاه سيدالشهداي آبعلي با هدف بررسي و تفاهم بر ماهيت نهضت نرم افزاري و شناخت ضرورت، نقش و جايگاه آن در انقلاب اسلامي برگزار شده است. طرح بحث نهضت نرم افزاري و امكان پذيري توليد علم ديني در بين دانشجويان، فرهنگ سازي و ايجاد دغدغه نسبت به نهضت نرم افزاري و بررسي ابعاد نهضت نرم افزاري از اهداف برگزاري اين دوره هاي آموزشي بوده است.

در اين دوره‌ها دكتر كوشكي در رابطه با دفاع مقدس و نهضت نرم افزاري، دكتر باوي در رابطه با نگاه رهبري در حل معضلات نظام حجت الاسلام و المسلمين پيروزمند در دوره آموزشي جامع نگري در نهضت نرم افزاري، عليپور در مورد علم ديني سخنراني كرده‌اند. همچنين دوره آموزشي سند چشم انداز (تير ماه 84) دوره آموزشي ديگري است كه به صورت دو روزه در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شده است. اين دوره آموزشي كه با سخنراني شش عضو دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام اجرا شده با هدف نهايي هماهنگي ستادي فعاليت‌هاي انجام شده در مجموعه پيرامون سند چشم انداز در تعامل با جامعه، طراحي و برگزار شد.

تبيين ضرورت و چيستي سند چشم انداز، انتقال تجربيات طراحي كنندگان سند و بيان روند توليد آن، شناخت بسترهاي لازم براي عملياتي شدن سند چشم انداز و بررسي مسائل پيش روي سند چشم انداز از نظر علمي، فرهنگي و اجتماعي از اهداف برگزاري اين دوره بوده‌اند.

دكتر ابوالحسني در رابطه با ضرورت، چيستي و فرآيند تدوين سند و بسترهاي عملياتي كردن سند، دكتر نجفي علمي، مسئول كميسيون علمي- راهبردي سند چشم انداز مجمع تشخيص مصلحت نظام در رابطه با برنامه ريزي بلندمدت؛ دكتر صانعي‌پور، مسئول كميته علم و فناوري سند چشم انداز مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد بررسي مسائل علم و فناوري سند؛ دكتر الويري، مسئول كميته فرهنگي كميسيون علمي- راهبردي سند چشم‌انداز مجمع تشخيص مصلحت نظام در رابطه با بررسي مسائل فرهنگ سند؛ دكتر مبيني، رئيس كميته بررسي زيرساخت‌هاي سند چشم انداز مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد مباني و چيستي سند چشم انداز و جناب آقاي دكتر واعظ مهدوي، مسئول كميته سياسي- اجتماعي كميسيون علمي- راهبردي سند چشم انداز مجمع تشخيص مصلحت نظام در رابطه با بررسي مسائل اجتماعي سند در اين دوره آموزشي سخنراني داشتند.

دوره فرهنگي آموزشي نهضت نرم افزاري (مردادماه 84) نيز دوره اي 15 روزه بوده كه در دانشگاه فردوسي مشهد با حضور 80 نفر مرد و 50 نفر زن برگزار شده است كه هدف اصلي برگزاري اين دوره به عنوان فاز نهايي برنامه‌هاي سال اول و مرحله‌اي مقدماتي ورود به سال دوم فعاليت‌ها، توسعه منابع انساني (كادرسازي در ابعاد معنوي، علمي و اجرايي) براي اجرايي مرحله‌اي اول از برنامه تحقق شبكه تحقيقات به عنوان ساختار كلان اجتماعي توليد علم ديني بوده است.

ايجاد تلقي يكسان و هماهنگ از چرايي نهضت نرم افزاري، شناخت مهندسي توليد نرم افزاري كارآمد ديني جامعه اسلامي، بررسي و شناخت نحوه سازماندهي اجتماعي مورد نياز براي نهضت نرم افزاري، بازشناخت، تطبيق و ترويج روحيه‌اي جهادي در پژوهش و همكاري علمي و كسب آمادگي‌هاي مديريتي براي اداره و سازماندهي و همكاري در ساختار اجتماعي توليد علم اهداف فرهنگي آموزشي اين دوره است.

سال دوم (مهر 84 تا مهر 85)

كميته‌هاي تخصصي سند چشم انداز كه متناظر با كميته‌هاي موجود در كميسيون علمي- راهبردي سند چشم انداز مجمع تشخيص مصلحت نظام به وجود آمدند با هدف طراحي مدل اجمالي مهندسي تحقق اجتماعي سند، تامين بانك تخصصي اطلاعات از تئوري پردازان، مديران و مجريان براساس مدل مستندسازي، شناسايي موضوعات مهندسي هر كميته سعي در تبيين شاخصه‌هاي تحقق سند در همه ابعاد آن اعم از تئوريك، قانوني، ساختاري، فرهنگي و محصولي در سال دوم فعاليت مي‌كردند.

مصاحبه‌هاي متعدد با مسئولان و كارشناسان كميته‌هاي مختلف واعضاي دبيرخانه مجمع، تهيه جزوات تبليغي با هدف فرهنگ سازي براي تحقق اجتماعي سند، تهيه بانك اطلاعات مرتبط با چشم‌انداز نويسي و برنامه ريزي استراتژيك، تهيه جزوات آموزشي مرتبط با هر كميته، گوشه‌اي از فعاليت‌هاي انجام شده در اين كميته‌ها است.

انجمن‌هاي علمي اين گروه نيز كه با هدف تخصصي ساختن نهضت نرم افزاري و مديريت پژوهش‌هاي موجود در سطح كشور براي توليد نرم افزارهاي ديني، بومي و غربي مورد نياز نظام اسلامي و ترويج فرهنگ توليد علم ديني در بين متخصصان و دانشگاهيان به وجود آمده‌اند در سال دوم به بررسي مديريت پژوهش در ايران و جهان شامل سياست گذاري، برنامه‌ريزي و اقدامات در سطوح دولتي و غيردولتي، جريان شناسي مكاتب موجود در مديريت پژوهش و تامين بانك تخصصي اطلاعات پيرامون مباحث مديريت پژوهش پرداختند.

دوره هاي فرهنگي آموزشي 3 روزه ترويجي صراط حميد 1 در ارديبهشت 85 در قم با حضور 40 مرد و 40 زن با هدف پيگيري اهداف سال اول از دوره هاي آموزشي سال دوم بوده تا علاوه بر تفاهم بر ماهيت نهضت نرم افزاري و شناخت ضرورت نقش و جايگاه آن در انقلاب اسلامي، فرهنگ سازي فضاي تخصصي نهضت توليد علم ديني هر چه بيشتر محقق شود و منابع انساني لازم براي تحقق شبكه تحقيقات فراهم آيد.

در اين دوره‌ها دكتر بنيانيان در مورد نقد نظام كارشناسي و اداره موجود، عليپور در رابطه با جهاني سازي و چالش‌هاي مرتبط با آن، رئوف موسوي در مورد آينده انقلاب و معرفي سند چشم انداز 1404، حجت الاسلام والمسلمين رهدار در رابطه با تقابل تمدني غرب و اسلام دكتر معلمي در مورد بررسي ريشه مشكلات انقلاب اسلامي با نگاه استراتژيك و حجت الاسلام والمسلمين رضايي در مورد معرفي نهضت نرم افزاري با تاكيد بر شبكه تحقيقات سخنراني كردند.

همچنين دوره فرهنگي آموزشي مشهد نيز با حضور 45 مرد و 50 زن در شهريور 85 در دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد.

با توجه به مهندسي كلان مجموعه و هدف گذاري برنامه‌هاي سال‌هاي دوم و سوم و بر اساس نياز به مديران كارآمد و هماهنگ براي مديريت هسته‌هاي علمي و سازماندهي آن و نياز به كادر برنامه ريز توانا در سازماندهي شبكه جهاد علمي، اين دوره تابستاني با هدف ايجاد تلقي هماهنگ و اجمالي از نقاط عزيمت و مبادي ضرورت نهضت توليد علم ديني و در اختيار قرار دادن تفكر استراتژيك و تخصصي در حوزه آينده پژوهشي طراحي شده است.

ضرورت شناخت دقيق و قاعده‌مند غرب و افشاگري عليه آن، شناسايي آسيب‌ها و مشكلات انقلاب اسلامي و مسائل آينده آن، ارتقاي سطح معرفت نسبت به انديشه امام خميني (ره) و بيانات رهبر معظم انقلاب، آشنايي با مباني آينده پژوهي، آينده نگاري و روش خلاق حل مسئله (TRIZ)، چشم انداز نويسي در ابعاد شغلي، ملي و شخصيف آشنايي با مهندسي اجتماعي و ترويج و نهادينه سازي روحيه جهادي در همكاري علمي و پژوهشي سخنرانان نيز از اهداف فرهنگي آموزشي اين دوره بودند.

در اين دوره حجت الاسلام والمسلمين رهدار در مورد عالم تجدد در عيار نقد، دكتر بنيانيان در رابطه با مهندسي اجتماعي، دكتر مقدم حيدري در مورد فلسفه علم، حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه در رابطه با ابعاد تاثير ارزش‌هاي ايدئولوژيك در علم، حجت الاسلام والمسلمين پيروزمند در مورد ابعاد تاثير ارزش‌هاي ايدئولوژيك در علم، حجت الاسلام والمسلمين علم الهدي در مورد چگونگي توليد علم ديني، دكتر سعيد زيبا كلام در رابطه با جامعه شناسي علم، حجت الاسلام والمسلمين حسينيان در مورد مبداء، غايت و ماهيت دين، حجت الاسلام و المسلمين پارسانيا در رابطه با مبداء، غايت و ماهيت دين، حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در مورد مبداء، غايت و ماهيت دين و ملكيان در مورد مبداء، غايت و ماهيت دين و حجت الاسلام و المسلمين رضايي در رابطه با توليد علم براساس مديريت شبكه‌اي تحقيقات سخنراني كردند.

سال سوم

گروه آينده پژوهي، سياست گذاري و مديريت علم و فناوري (آسم) كه فعاليت خود را به صورت جدي از آذر 85 آغاز كرده، در ابتداي فعاليت‌هاي خود با برگزاري جلسات متعدد درون گروهي، نسبت به تعيين محورهاي كاري اصلي خود اقدام كرده و پس از آن در سال سوم به پيشرفت‌هايي نظير تهيه بانك اطلاعات تخصصي منابع و اساتيدف تنظيم سير مطالعاتي اعضاي گروه، تهيه جزوات آموزشي با تدوين و خلاصه نمودن 12 عنوان كتاب تخصصيف توليد و مقاله در زمينه آينده پژوهي، ترجمه مقاله در زمينه آينده پژوهي و تغذيه فكري و محتوايي كادر مجموعه در زمينه آينده پژوهي و گزارش عملكرد انجمن‌هاي علمي رسيده است.

با توجه به حجم قابل ملاحظه فعاليت‌هاي انجام شده در كميته‌هاي تخصصي سند چشم انداز، اين كميته‌ها براي تقويت انجمن‌هاي علمي منحل شده و گروه مطالعات راهبردي سند، تشكيل شده و نشر دستاوردهاي بدست آمده در اين كميته‌ها را انجام مي‌دهد.

در سال سوم، انجمن‌هاي علمي در محورهاي طراحي نظام آموزشي تخصصي (سيرمطالعاتي، ارزيابي و غيره)، تدوين اهداف و نظام موضوعات كاري و پژوهشي، تدوين منابع آموزشي تخصصي (با تاكيد بر فهم فلسفه‌اي مضاف رشته، جريان شناسي مكاتب و بررسي مديريت پژوهش در رشته) و تبيين نقش هر انجمن در شبكه تحقيقات به فعاليت مشغول بوده‌اند.

دوره آموزشي تخصصي عام انجمن صنعت و فناوري نيز با حضور 20 مرد و 20 زن در مهر تا دي 85 در ساختمان ناحيه بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي استان تهران هدف از برگزاري اين دوره آموزشي، ايجاد تلقي يكسان از موضوعات مطرح در انجمن صنعت و فناوري بوده است تا توانايي لازم براي استخراج نظام موضوعات كاري انجمن و همچنين تحقيق پيرامون مديريت پژوهش و شبكه سازي بدست آمده و مسير پيش روي انجمن واضح‌تر شود.

شركت كنندگان در اين دوره، دانشجويان رشته‌هاي فني و مهندسي و علوم پايه حاضر در دوره آموزشي مشهد 85 بوده‌اند.

مقدم حيدري، تقوي و عليپور در اين دوره‌ها در مورد فلسفه علم، فلسفه تكنولوژي و سياست گذاري تكنولوژي و نظام فكري سخنراني كردند.

دوره آموزشي ترويجي صراط حميد 2 نيز آذر و دي 85 با حضور 80 زن و 80 مرد در دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد.

اين دوره‌ها در راستاي اهداف سال سوم مبني بر بسترسازي فرهنگ اجتماعي براي توليد علم ديني و تحقق ناقص شبكه تحقيقات و تكميل هسته مركزي شبكه ساز و با توجه به عدم برگزاري دوره آموزشي- ترويجي در تابستان 85، اين دوره به صورت غيرمتمركز طراحي شده و در روزهاي پنجشنبه و جمعه هفته‌هاي متوالي از نيمه آذر 85 به اجرا درآمده و مخاطبان آن دانشجويان دانشگاه‌هاي استان تهران بوده‌اند.

در اين دوره‌ها محورهاي تحليل نظام‌مند فرهنگ و تمدن غرب، تحليل ماهيت علم مدرن، تحليل ماهيت انقلاب اسلامي، استراتژي حركت انقلاب اسلامي، گذار در انقلاب اسلامي، دين شناسي و شبكه تحقيقات بررسي شد.

در اين دوره‌ها دكتر رجبي در مورد ضرورت زمان آگاهي، امامي در مورد سير تاريخ تمدن غرب، زرشناس در رابطه با مولفه‌هاي غرب مدرن، تلوري در مورد تعالي انقلاب اسلامي، دكتر كوشكي در مورد غرب زدگي، حجت الاسلام والمسلمين رهدار در رابطه با انقلاب اسلامي و مدرنيته، زرشناس در مورد بحران مدرنيته، حجت الاسلام والمسلمين ميرباقري در رابطه با ولايت الهيه راهبرد توسعه انقلاب، دكتر بنيانيان در رابطه با يكپارچگي جامعه، حجت الاسلام و المسلمين رجحان در مورد دين متكفل اداره، دكتر رجبي در مورد تفكر، فرهنگ، تمدن، حجت الاسلام والمسلمين رضايي در رابطه با مديريت تحقيقات، پاكزاد در مورد نظام ملي نوآوري و مظفري نيا در مورد گذار در انقلاب اسلامي سخنراني كردند.

اصولاً در برنامه ريزي فعاليت جمعي در حوزه توليد علم اجتماعي علم ديني كه موضوعي بكر و تازه است، بايد در زمينه‌هاي ضرورت و ثمره پرداختن به آن و اجمال هدف آن در ابعاد مختلف، رويكردهاي مختلف بيان شود و بعد از آن با بررسي و تطبيق آراء و انديشه‌هاي گوناگون، بر سر راهبرد و راهكارهاي كارآمد ديني تفاهم به عمل آمده و به تدريج به سمت تخصصي شدن و توليد علم پيش رفت.

براي حركت در اين راستا، ساختار آموزش مجموعه، جزوه «چهارباغ» را كه مشتمل بر فصول در شناخت غرب، مباني و پيش فرض‌هاي حكومت ديني، مباني نهضت نرم افزاري و درآمدي بر نظام فكري است، طراحي كرده و از بهمن ماه 85 به عنوان اولين سطح آموزشي، آن را به اجرا گذاشته است.

دوره آموزشي 2 روزه قم در فروردين 86 با حضور 40 زن و 40 مرد برگزار شد كه در اين دوره حجت الاسلام والمسلمين حسيني نژاد در رابطه با سه فصل ابتدايي جزوه چهارباغ، حجت الاسلام والمسلمين جمالي در رابطه با فصل نظام فكري، حجت الاسلام والمسلمين كتابي در مورد نسلي كه بود، نسلي كه هست و مظفري نيا در رابطه با شبكه سازي سخنراني كردند.

پس از ارزيابي‌هاي به عمل آمده از سطح اول آموزش، دانشجوياني كه موفق به كسب حد نصاب نمره شده بودند، به سطح دوم آموزش راه يافتند. اين سطح آموزشي به صورت غيرمتمركز طي روزهاي پنج شنبه و جمعه از نيمه ارديبهشت تا نيمه خرداد 86 در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد و 30 نفر مرد و 30 نفر زن در اين دوره شركت كردند. در اين دوره محورهاي آموزشي جهت داري علوم، تاريخ تحليلي تمدن غرب، تحليل ابعاد تمدني انقلاب اسلامي، فلسفه علم، مديريت تحقيقات، شبكه تحقيقات، نظام برنامه ريزي توسعه در ايران، توسعه توانايي‌هاي دانشجويان در زبان انگليسي، افزايش مهارت تندخواني، فيش برداري، خلاصه نويسي و رسم نمودار محتوايي بررسي شد.

دوره فرهنگي آموزشي 15 روزه مشكات 1 نيز در مرداد 86 در دانشگاه شهيد بهشتي با حضور 40 زن و 40 مرد برگزار شد. محورهاي ايجاد ضرورت مبناي فلسفي هماهنگ كننده در علوم انساني و اجتماعي، درك كليات (هويتي و كاركردي) علوم انساني و اجتماعي، درك جايگاه مطالعات و تحقيقات توسعه در علوم انساني و اجتماعي، درك و شناخت نگاه غربي در فلسفه و موضوع علوم انساني اجتماعي، شناخت رسالت، موضوع و جايگاه علوم انساني و اجتماعي در مطالعات و تحقيقات مديريت توسعه، شناخت نسبت خرده نظام‌هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي در نظام‌هاي اجتماعي سوسياليستي، ليبراليستي و اسلامي، شناخت معنا و ابعاد توسعه در مكاتب مختلف و شناخت معنا و مسائل توسعه و مديريت توسعه در نظام جمهوري اسلامي ايران توسط مظفري نيا و دكتر بنيانيان بررسي شد.

در روز جامعه شناسي نيز دكتر موسي نجفي در رابطه با طرحي پايه‌اي و بنيادي براي توسعه، دكتر حسين كچويان در مورد علوم اجتماعي و توسعه، دكتر سعيد معيدفر در رابطه با چالش‌هاي فرهنگي اجتماعي توسعه، دكتر ابراهيم فياض در مورد علوم اجتماعي ايران سخنراني كردند. در روز علوم اقتصادي دكتر مسعود درخشان خاستگاه، فلسفه، كاركردها و رسالت اقتصاد، دكتر محمد هادي زاهدي وفا سير تاريخ تحولات اقتصادي و تاثير آن بر ديگر مولفه‌هاي اجتماعي و سيد مهدي زريباف نسبت اقتصاد، فرهنگ و سياست را بررسي كردند. در روز صنعت و فناوري دكتر مسعود نيلي صنعت و توسعه، مهندس اسماعيل فرنود صنعت و فرهنگ، حجت الاسلام والمسلمين عليرضا پيروزمند توسعه و مولفه‌هاي اجتماعي را بررسي كردند و در روز مديريت دولتي مديريت توسعه توسط دكتر ابوالحسن فقيهي، چيستي مديريت دولتي از سوي دكتر سيدحامد وارث و موضوع شناسي در مديريت دولتي توسط دكتر علي‌اصغر پورعزت بررسي شد. در روز مديريت تحقيقات نيز دكتر بهزاد سلطاني جايگاه نظام ملي نوآوري، مصطفي تقوي جايگاه سياست علم و فناوري در توسعه، دكتر محمدامين قانعي راد جامعه شناسي علم طرقي و روش تحقيق و دكتر سعيد خزايي چشم انداز نويسي را بررسي كردند.

دوره فرهنگي 15 روزه ترويجي والعصر 8 نيز شهريور 86 در دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد. دوره آموزشي فرهنگي و العصر 8 براي نخستين بار با همكاري بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق (ع)، (دفتر طرح غرب شناسي) و با هدف بسترسازي براي شكل گيري شبكه‌اي علمي فرهنگي در سراسر كشور، برپا شد.

در اين دوره محورهاي آموزشي آشنايي مخاطبان جوان با ماهيت انقلاب اسلامي، گذر از نگاه غرب زده، ايجاد بصيرت نسبت به ريشه‌هاي تضادهاي موجود در جامعه، تبيين نسبت اسلام و غرب جهت خروج از سردرگمي در تصميم گيري‌ها، ايجاد بيداري نسبت به لايه‌هاي پنهان فرهنگ الحادي، ايجاد حساسيت نسبت به موضوعات مرتبط با جهان اسلام و توانمندسازي مخاطب در تحليل سياسي و بصيرت سياسي بررسي شدند.

اردوي فرهنگي جبهه‌هاي جنوب اسفند 85 نيز از طرح‌هاي ديگر بود.

سال چهارم

ساختار تبليغ و مديريت ارتباطات

با توجه به رسالت اصلي‌اش كه ايجاد ارتباط با مخاطب بيروني است، به اموري مانند شبكه فرهنگي، نشر و بانك اطلاعاتي مي‌پردازد.

ارتباط گيري با 20 گروه علمي و فرهنگي در سراسر كشور و تعامل آموزشي با آنان، ايجاد الگوي ناقص رفتار شبكه‌اي، برگزاري گردهمايي تداوم والعصر با حضور 20 نفر از سرگروه‌هاي سراسر كشور در دانشگاه امام صادق (ع) در ارديبهشت ماه، برگزاري دوره آموزشي فرهنگي وارثين در شهريور ماه از جمله فعاليت‌هاي واحد شبكه فرهنگي در سال چهارم است.

تدوين روندها و استانداردهاي تدوين خروجي، ارائه قالب‌هاي مناسب خروجي و تهيه ليست كاملي از محتواهاي قابل تبديل به خروجي نيز از فعاليت‌هاي ديگر است.

تكميل كتابخانه عمومي و تخصصي طرح و ارائه ليست‌هاي مختلف از آن، تدوين فرم‌هاي مخصوص مستند كردن جلسات و برنامه‌ها، ايجاد بانك اطلاعات جامع صوت، فيلم و جزوه با طراحي نرم افزاري مخصوص اين كار نيز فعاليت‌هاي واحد بانك اطلاعات است.

آموزش و پرورش كه وظيفه تربيت سرمايه انساني مورد نياز تحقق نهضت نرم افزاري را برعهده دارد، با توجه به تجربيات به دست آمده از فعاليت‌هاي قبلي‌اش، در اين برنامه با ايجاد واحدهاي تخصصي سعي در پيشبرد اهدافش در سطح بسيار وسيع‌تري كرده است.

واحد سرمايه انساني با طراحي نرم افزار بانك جامع اطلاعاتي سرمايه انساني، مديريت سرمايه انساني را در حد بسيار وسيع‌تري و با رويكرد جديدي در حال اجرا دارد و همچنين با طراحي شاخصه‌هاي سرمايه انساني، راه را براي طراحي سطوح آموزشي هموار كرده است.

واحد روش و مديريت آموزش با گرفتن جلسات متعدد، موفق به طراحي منطق آموزش و پرورش شده و مطابق با آن به طراحي سطوح مختلف آموزشي همت گماشته است كه در افق سال چهارم، چهار سطح آموزشي تاكنون طراحي شده است. همچنين اين واحد در موضوع محيط پرورشي كه استراتژي اصلي تربيت سرمايه انساني مطرح است، شروع به نظريه پردازي كرده است.

واحد مطالعات پايه و تخصصي عام با هدف ايجاد منظومه معرفتي كامل مورد نياز براي توليد علم ديني در هشت گروه انقلاب اسلامي، غرب شناسي، دين شناسي، علم شناسي، فلسفه تاريخ، منطق و روش، مديريت توسعه و مديريت تحقيقات ايجاد شده است و هم اكنون مشغول شناسايي ابعاد مختلف موضوع و تهيه بانك اطلاعاتي مورد نياز مي‌باشد تا بتواند در آينده نزديك پشتيبان محتوايي ساختار آموزش و جريان ساز در عرصه توليد علم ديني در كشور باشد.

واحد اجرائيات آموزش نيز مجري دوره‌هاي آموزشي متعدد طراحي شده در سال چهارم و همچنين برنامه‌هاي آموزشي غيرمتمركز انجام شده در طول سال بوده است.

انجمن‌هاي علمي نيز در طول سال چهارم با تمركز بر روي سه موضوع باز تعريف رشته، غرب شناسي تخصصي در رشته و نظام مسائل ايران و با تشكيل جلسات متعدد مباحثه، مطالعه و سخنراني، به دستاوردهاي قابل توجهي در اين سه زمينه رسيده‌اند كه يكي از اين دستاوردها، الگوي پژوهشي است كه توسط اعضاي مجموعه توليد و به كار گرفته شده است.

دوره فرهنگي آموزشي قم در اسفند 86، دوره فرهنگي ترويجي صراط حميد 3 در فروردين 87 با بررسي محورهاي آموزشي ترسيم جايگاه انقلاب اسلامي در مسير رسيدن به تمدن اسلامي، پي بردن به ضرورت و چيستي جنبش نرم افزاري، شناخت ماهيت تمدني غرب و آشنايي با استراتژي دوران گذار انقلاب اسلامي نيز دوره آموزشي ديگر اين گروه است.

دوره فرهنگي ترويجي وارثين در مرداد و شهريور 87 در دانشگاه شهيد بهشتي و مشهد به منظور فرهنگ سازي موضوعات و مسائل انقلاب اسلامي برگزار شد.

محورهاي آموزشي مباحث انگيزشي، غرب شناسي، انقلاب اسلامي، علم شناسي، دين شناسي، جامعه شناسي توليد علم ديني، نقد وضعيت موجود، راهبرد توليد علم ديني در اين دوره بررسي شد.

دوره فرهنگي آموزشي مشكات 2 در شهريور 87 در دانشگاه امام صادق (ع) با آشنايي اعضاي اصلي انجمن‌هاي علمي، با ابعاد مختلف نظريه‌پردازي اجتماعي، برنامه‌ريزي و اجرا شد و محورهاي فرهنگ و علوم انساني، ارتباط فرهنگ و علوم انساني و تاثيرات آن بر يكديگر، بررسي تاريخي ارتباط دين، عقلانيت و علوم انساني و اجتماعي، بررسي جامعه‌شناختي ارتباط دين، عقلانيت و علوم انساني و اجتماعي، نظام فلسفي علوم انساني و اجتماعي (رابطه دين، عقلانيت و علوم انساني و اجتماعي)، ريشه‌هاي فلسفي علوم انساني (صدرايي، دكارت، كانت، لايبنيتس، هگل و ...)، پارادايم‌هاي علوم انساني و اجتماعي (شامل عقلانيت مدرن، تفسيري، انتقادي، پست مدرن)، فلسفه‌اي مضاف علوم انساني و اجتماعي (شامل منطق و روش، اقتصاد، سياست، مديريت، حقوق و ...)، خاستگاه، مكاتب و تاريخ تحولات نظريات علوم انساني و اجتماعي، نظريات اجتماعي و سيستم‌ها، تعامل نظريات اجتماعي و سيستم‌هاي سياسي اجتماعي در جهان و مسائل جمهوري اسلامي ايران و علوم انساني و اجتماعي نيز در اين دوره بررسي شد.

دوره پژوهشي گروه‌هاي مطالعات پايه نيز در فروردين 87، اردوي فرهنگي جبهه‌هاي غرب نيز دي 86 و اردوي فرهنگي جبهه‌هاي جنوب (اسفند 86) از ديگر فعاليت‌هاي اين گروه در سال چهارم بوده است.

سال پنجم

ويژه‌نامه علوم انساني ايراني – اسلامي 7 و ويژه‌نامه سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي از انتشارات اين گروه در سال پنجم است، همچنين همايش عملي جستاري در مفهوم و ماهيت كاپيتاليسم و اردوي فرهنگي جبهه‌هاي جنوب در اسفند 87 نيز از فعاليت‌هاي ديگر گروه در اين سال است.

انتشار نشرياتي چون ويژه‌نامه علوم انساني ايراني – اسلامي، برداشت اول، مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست جمهوري شماره 6 و 7، ويژه‌نامه سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي از اقداماتي بود كه در اين سال انجام شد.

همچنين برگزاري همايش علمي جستاري در مفهوم و ماهيت كاپيتاليسم در چهارم دي ماه 87 در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران با سخنراني دكتر ابراهيم فياض با موضوع «بحران معنايي سرمايه‌داري و فرصت تاريخي ما»، دكتر ناصر فكوهي با موضوع« بحران اقتصاد يا اجتماعي»، دكتر سيد حامد وارث با موضوع «سرمايه‌داري، روح مدرنيته»، دكتر شهرام پرستش با موضوع «سرمايه‌داري و ارزش‌هاي متعالي» و تشكيل ميزگرد پيرامون نظام بازار آزاد و بحران سرمايه‌داري با حضور دكتر مسعود درخشان، دكتر موسي غني‌نژاد، دكتر محمد مال جو، سيد مهدي زريباف (مجري) و برگزاري اردوي فرهنگي جبهه‌هاي جنوب در اسفند سال 87 و با حضور 40 نفر از برادران از ديگر اقدامات ديگر اين گروه در سال پنچم فعاليت خودبود.

سال ششم

مجموعه دانشجويي حاضر پس از طي مسير طولاني پنج ساله، هم‌اكنون داراي تجربيات مهمي بوده و رفته رفته در حال خارج شدن از حالت دانشجويي و كارآموزي و تبديل شدن به موسسه‌اي توانا و معتبر در عرصه جنبش نرم‌افزاري است.

اعضاي ثابت اين مجموعه سال‌هاي متمادي است كه در كنار يكديگر، مشغول به انجام فعاليت‌هاي متعدد علمي و فرهنگي هستند و اكنون پس از گذراندن دوره‌هاي آموزشي لازم و با ورود اكثر اعضا به مقطع كارشناسي ارشد، سعي در حركت به سمت توليد محتواي معرفتي بصيرتي مورد نياز براي قشر دانش‌آموز و دانشجوي كشور و تشكيل شبكه‌اي بزرگ از فعالان اين حوزه و توزيع محتواي لازم در آن شبكه دارند.

ناگفته نماند توليد محتوا، فعاليتي پژوهشي بوده و نيازمند صرف وقت، مطالعه بسيار، مباحثه گروهي و داشتن تمركز توسط اعضا است؛





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن