تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796896748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ناموستان را از انحراف مصون دارید!


واضح آرشیو وب فارسی:آلامتو:


سوره مبارکه نور شانزدهمین سوره ای است که بعد از سوره حشر در مدینه نازل گردید و در ترتیب فعلى قرآن مجید سوره بیست و چهارم است‏ این سوره شصت و چهار آیه دارد و در مدینه نازل شده است. عدد کلمات این سوره را هزار و سیصد و شانزده و عدد حروف آن را پنج هزار و ششصد و هشتاد گفته‏اند. علّت نام‏گذارى این سوره به «نور»، آیه‏ى سى و پنج است که در آن خداوند به عنوانِ نور آسمان‏ها و زمین معرّفى شده است از آنجا که در این سوره سفارش‏هاى بسیار در مورد رعایت عفّت و پاکدامنى توسط عموم مؤمنان و خصوصاً زنان صورت گرفته، در روایات نسبت به آموزش و قرائت این سوره توسط زنان تأکیدات بسیار آمده است. فضیلت سوره “نور” در حدیثى از پیامبر(صلی الله علیه و آله) مى‏خوانیم: من قرء سورة نور اعطى من الاجر عشر حسنات بعدد کل مؤمنة و مؤمن فیما مضى و فیما بقى: “کسى که سوره نور را بخواند (و محتواى آن را در زندگى خود پیاده کند) خداوند به عدد هر زن و مرد با ایمانى در گذشته و آینده ده حسنه به عنوان پاداش به او خواهد داد”. در حدیث دیگرى از امام صادق (علیه السلام) مى‏خوانیم: حصنوا اموالکم و فروجکم بتلاوة سورة نور و حصنوا بها نسائکم، فان من ادمن قراءتها فى کل یوم او فى کل لیلة لم یزن احد من أهل بیته ابدا حتى یموت: ” اموال خود را از تلف و دامان خود را از ننگ بى‏عفتى حفظ کنید، به وسیله تلاوت سوره نور و در پرتو دستوراتش، زنانتان را از انحرافات مصون دارید که هر کس قرائت این سوره را در هر شبانه روز ادامه دهد احدى از خانواده او هرگز تا پایان عمر گرفتار عمل منافى عفت نخواهد شد.” (تفسیر مجمع البیان) توجه به محتواى سوره که از طرق گوناگون و مؤثر به مبارزه با عوامل انحراف از جاده عفت برخاسته نکته اصلى حدیث فوق و همچنین مفهوم عملى آن را روشن مى‏سازد. در روایتى از حضرت ابى عبد اللَّه صادق- علیه السّلام- آمده است:  «اموال و شرمگاههاى خود را با تلاوت سوره نور حفظ کنید، و زنان خود را در دژى امن در آورید، زیرا کسى که هر روز و هر شب به قرائت این سوره عادت کند، هرگز هیچ یک از اهل خانه او زنا نمى‏کند، تا وى بمیرد و وقتی بمیرد هفتاد هزار فرشته او را تا گورش او را بدرقه مى‏کنند و همه براى او دعا مى‏کنند و آمرزش مى‏طلبند تا داخل گور خود شود.» (نور الثقلین، ج ۳، ص ۵۷۰) براى اینکه تصور نشود اسلام تنها به برنامه مجازات گنهکار قناعت مى‏کند به یکى از مهمترین راههاى پیشگیرى از آلودگیهاى جنسى پرداخته، مساله نهى از چشم‏چرانى مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش کشیده و مشروحا در این زمینه بحث مى‏کند، چرا که یکى از عوامل مهم انحرافات جنسى این دو مساله چشم‏چرانى و بى حجابى است، و تا آنها ریشه کن نشوند آلودگیها بر طرف نخواهد شد محتواى سوره نور شرایع و قوانین پروردگار در اجتماع همچون بازویى، خانواده و شرف و ارزشهاى انسان را مصون و محفوظ مى‏دارد. خانواده همچون چراغى است که پرتو فطرت و نور وحى را از تندبادهاى شهوت و پلیدیهاى هوى حفظ مى‏کند. و نور خدا که از آسمان فرود مى‏آید در خانه‏هایى قرار مى‏گیرد که پروردگار آنها را با ذکر خود سربلند ساخته است. موضوعات سوره مبارک نور پیرامون این محور دور مى‏زند. این سوره را در حقیقت مى‏توان سوره پاکدامنى و عفت و مبارزه با آلودگیهاى جنسى دانست چرا که قسمت عمده دستوراتش بر محور پاکسازى اجتماع از طرق‏ مختلف از آلودگیهاى جنسى دور مى‏زند و این هدف در چند مرحله پیاده شده است:                    

مرحله اول بیان مجازات شدید زن و مرد زناکار است که در دومین آیه این سوره با قاطعیت تمام مطرح گردیده است. مرحله دوم به این امر مى‏پردازد که اجراى این حد شدید مساله ساده‏اى نیست، و از نظر موازین قضایى اسلام شرط سنگینى دارد، نسبت به غیر مرد و همسرش “چهار شاهد” و در مورد مرد و همسرش برنامه “لعان”  باید اجرا گردد، و حتى اگر کسى که دیگرى را متهم مى‏سازد نتواند ادعاى خود را در محکمه قضاوت اسلامى به ثبوت برساند خود مجازات شدید (چهار پنجم حد زنا) خواهد داشت، تا کسى تصور نکند مى‏تواند با متهم ساختن دیگران به سادگى آنها را به مجازات اسلامى بکشاند، بلکه خودش گرفتار مجازات خواهد شد. سپس به همین مناسبت “حدیث معروف افک” و تهمتى را که به یکى از همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله) زدند را مطرح کرده، و قرآن شدیدا این مساله را تعقیب مى‏کند، تا کاملا روشن شود شایعه‏سازى درباره افراد پاک چه گناه سنگینى دارد. در روایتى از حضرت ابى عبد اللَّه صادق- علیه السّلام- آمده است:   «اموال و شرمگاههاى خود را با تلاوت سوره نور حفظ کنید، و زنان خود را در دژى امن در آورید، زیرا کسى که هر روز و هر شب به قرائت این سوره عادت کند، هرگز هیچ یک از اهل خانه او زنا نمى‏کند، تا وى بمیرد و وقتی بمیرد هفتاد هزار فرشته او را تا گورش او را بدرقه مى‏کنند و همه براى او دعا مى‏کنند و آمرزش مى‏طلبند تا داخل گور خود شود.»                                                                                                                       

در مرحله سوم براى اینکه تصور نشود اسلام تنها به برنامه مجازات گنهکار قناعت مى‏کند به یکى از مهمترین راههاى پیشگیرى از آلودگیهاى جنسى پرداخته، مساله نهى از چشم‏چرانى مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش کشیده و مشروحا در این زمینه بحث مى‏کند، چرا که یکى از عوامل مهم انحرافات جنسى این دو مساله چشم‏چرانى و بى حجابى است، و تا آنها ریشه کن نشوند آلودگیها بر طرف نخواهد شد. در مرحله چهارم باز به عنوان یک پیشگیرى مهم از آلوده شدن به اعمال منافى عفت دستور ازدواج سهل و آسان را صادر مى‏کند تا از طریق ارضاى مشروع غریزه جنسى با ارضاى نامشروع مبارزه کند. در مرحله پنجم بخشى از آداب معاشرت و اصول تربیت فرزندان نسبت به پدران و مادران را در همین رابطه بیان مى‏کند که در اوقات خاصى که احتمال دارد زن و شوهر با هم خلوت کرده باشند، فرزندان بدون اجازه وارد اطاق آنها نشوند و موجباتى از این راه براى انحراف فکر آنها فراهم نگردد. و به همین مناسبت بعضى دیگر از آداب زندگى خانوادگى را، هر چند ارتباط با مسائل جنسى ندارد، ذکر مى‏کند. در مرحله ششم که در لابلاى این بحثها طرح شده بخشى از مسائل مربوط به توحید و مبدا و معاد و تسلیم بودن در برابر فرمان پیامبر را ذکر مى‏کند چرا که پشتوانه همه برنامه‏هاى عملى و اخلاقى همان مسائل اعتقادى و ایمان به مبدا و معاد و حقانیت نبوت است، و تا این ریشه نباشد آن شاخ و برگها و گل و میوه‏ها شکوفا نمى‏گردد. ضمنا به مناسبت بحثهاى مربوط به ایمان و عمل صالح سخن از حکومت جهانى مؤمنان صالح العمل به میان آمده و به بعضى از دستورات دیگر اسلام نیز اشاره شده است که در مجموع یک واحد کامل و جامع را تشکیل مى‏دهد.

۲۴م دی
۱۳۸۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آلامتو]
[مشاهده در: www.alamto.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1384]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن