تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر گاه بنده‏اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798181819




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توجه به اشتراكات فرهنگي ايران، تاجيكستان و افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: توجه به اشتراكات فرهنگي ايران، تاجيكستان و افغانستان
خبرگزاري فارس: پيشنهاد تاسيس انجمن فرهنگيان 3 كشور فارسي زبان ايران، تاجيكستان و افغانستان در حالي مطرح مي‌شود كه ميان كانون‌هاي ادبي 3 كشور همزبان اكنون ارتباط قوي و سازنده‌اي وجود نداشته و از اين منظر ضرورت ايجاد چنين تشكلي بيش از گذشته نمايان گرديده است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در آسياي مركزي، يك مسول فرهنگي تاجيكستان اخيرا پيشنهاد تاسيس انجمن فرهنگيان 3 كشور فارسي زبان ايران، تاجيكستان و افغانستان را داده است.

عبدالحميد صمد، معاون رئيس كانون نويسندگان تاجيكستان ضمن ديدار با اديبان ايراني در شهر دوشنبه با طرح اين پيشنهاد گفته است در صورت راه اندازي چنين انجمن و يا اتحاديه‌اي، نتايج مفيدي را مي‌توان مشاهده كرد.
اين در حالي است كه ميان كانون‌هاي ادبي 3 كشور همزبان ارتباط قوي و سازنده‌اي وجود نداشته و همكاري و روابط به صورت پراكنده و غير منظم و بيشتر سليقه‌اي بوده است.

به طور معلوم هر 3 كشور صاحب كانون و يا اتحاديه نويسندگان و انجمن شاعران هستند و گزارشات نشان مي‌دهد امروز اين كانون‌ها تقريبا به نهاد‌هاي فورمولتيك تبديل شده‌اند و هدف و وظيفه اصلي خود را در افزودن اعضا بر اين اتحاديه و منسجم برگزار نمودن سمينار و يا نشست مي‌دانند و اعتبار اتحاديه در قياس با زمان قبل از استقلال كه صاحب آبرو و موقعيت مهم بودند، از دست رفته است.

در حالي كه به گفته كارشناسان عرصه ادب و هنر در كشور‌هاي متمدن و پيشرفته جهان، اتحاديه‌هاي اديبان يك نهاد فعال كه اكثر تحولات و رخداد‌هاي مربوط به اهل قلم و تقريبا حامي و پشتيبان مادي و معنوي آنها بوده و در امر چاپ و تاليف كتاب و ايجاد زمينه‌هاي مناسب جهت انشاي آثار مساعدت و كمك لازم را انجام مي‌دهد.

لذا به نظر مي‌رسد تاسيس انجمن اديبان كشور‌هاي فارسي زبان در امر تبادل تجربه و آشنايي بيشتر نويسندگان با يكديگر، ترجمه و معرفي آثار آنها در كشور هاي يكديگر مي‌تواند فعاليت‌هاي جالبي انجام بدهد.

البته ايران و افغانستان كه خط رسمي آنها فارسي است در مطالعه آثار يكديگر مشكلي ندارند و تنها مشكل تاجيكستان است كه خط رسمي اين كشور سريلك روسي است و ايجاد انتشارات مشترك 3 كشور كه بتواند آثار اديبان گذشته و معاصر را با 2 خط فارسي و سرليك و با كتاب‌هاي اين 2 خط كه در امر آموختن خط فارسي موثر خواهد بود از ضرورت‌هاي مهم و اهداف مبرم اين انجمن بايد باشد.

راه‌اندازي و تاسيس سامانه و تارنماي منظم و فعال كه اطلاعات كامل و مفصل و دقيق را از زندگي و آثار اديبان اين كشور‌ها معرفي نمايد از ديگر وظايف اين انجمن بايد باشد، زيرا در شرايط امروز كه اطلاعات بيشتر توسط رايانه رد و بدل مي‌شود، پربار و متنوع بودن اين سامانه و يا تارنما جهت آشنايي اديبان و خوانندگان كشور‌هاي فارسي زبان خيلي مفيد خواهد بود، زيرا يكي از معضلات و مشكلات موجود در اين زمينه عدم وجود اطلاعات ابتدايي از روزگار و آثار اديبان است كه اين مشكل به ويژه در تاجيكستان محسوس است و تعداد انگشت‌شمار اديبان اين كشور با رايانه آشنائي دارند و اطلاعات خود را وارد شبكه جهاني اينترنت نموده‌اند و حتي اكثرا صاحب صندوق پستي و ايميل نمي‌باشند و هنوز هم با شيوه‌هاي سنتي-فاكس و نامه و تلفن ثابت ...تبادل اطلاعات مي‌كنند.

حتي در مورد مشهورترين چهره‌هاي فرهنگي تاجيكستان نه تنها با زبان‌هاي انگليسي و عربي و روسي و خط فارسي نمي‌شود اخبار و اطلاع كسب كرد بلكه حتي با حروف سرليك كه خط رسمي اين كشور است با مشكل زياد مي‌توان اخبار و اطلاعات اندك به دست آورد.

لذا تاسيس بانك اطلاعاتي اديبان همراه با شرح زندگي، نمونه آثار(كامل) با 2 خط فارسي و سريليك و نيز ترجمه آنها به زبان‌هاي انگليسي و عربي و روسي همراه با عكس از اهداف ديگر اين انجمن بايد باشد كه امروز به يك ضرورت مهم براي همزبانان تبديل شده است.
به نظر مي‌رسد زمينه و فضاي مساعد و موافق براي تاسيس اين انجمن فراهم آمده است و هر 3 كشور نيز در امر عملي شدن چنين انجمن مشكلي نخواهد داشت و نيز جهت راه‌اندازي آن همانند شبكه فارسي زبانان كه از پنج سال بدين سو حرفش در محافل سياسي و فرهنگي مطرح است ولي به نتيجه‌اي نرسيده و گمان مي‌رود اين مهم تحقق يابد.

اين انجمن با تاسيس جايزه بهترين اثر فارسي و يا جايزه كتاب سال فارسي و يا بهترين نويسنده و شاعر سال، بهترين شعر، رمان، داستان ... و نيز شكل آزمون و مسابقات ادبي مي‌تواند در دراز مدت موفقيت‌هاي چشمگيري را كسب كند. چون به طور معلوم كتاب و ادب و سخن سرمايه اصلي و جزو افتخارات اين 3 كشور است كه همگي در سرسبزي اين بوستان هميشه سبز و گلفشان نقش همسان و سهم مساوي داشته‌اند.

همچنانكه تجربه نشان مي‌دهد، «انجمن روزنامه‌نگاران فارسي زبان افروز» كه از پنج سال قبل تاسيس شد، امروز تا جايي موفق شده و دست آورد‌هاي قابل ملاحظه‌اي كسب كرده كه شمار زيادي از روزنامه نگاران از ايران و افغانستان و تاجيكستان و نيز كشور‌هاي ديگر جهان كه فارسي زبانان در آنجا به سر مي‌برند به صفوف اين انجمن پيوسته و تاكنون چندين نشست و همايش داشته‌اند و به طور كلي مي‌توان گفت اين انجمن جاي پاي خود را در جوامع فارسي زبان كسب كرده است.

دنياي امروز كه به سوي همگرايي و هم‌انديشي حركت مي‌كند، يكي از اهداف آن نزديكي و تعميق و تحكيم پيوند انسان‌هاست، از اين رو، انجمن نويسندگان فارسي زبان با توجه به اهميتي كه در منطقه و بويژه در ميان انديشمندان خواهد داشت، تنها با برنامه ريزي كارشناسانه و منطقي و دور از هرگونه سياست بازي و با دورنماي قوي در دراز مدت موفق خواهد شد به يكي از نهاد‌هاي نيرومند منطقه تبديل يابد.

زيرا آمار‌ها نشان مي‌دهد كه اين 3 كشور از لحاظ نيروي انساني فعال و خلاق يكي از بهترين مناطق جهان محسوب مي‌گردد و همه ساله تعداد فراوان كتاب و آثار از سوي اين صاحبان انديشه خلق مي‌شود و اين درحالي است كه فرصت تاسيس انجمن اديبان فارسي زبان فراهم شده و اميد است نتايج مطلوب و مفيد به بار آورد.

انتهاي پيام/و

چهارشنبه|ا|28|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن