تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797885508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاكيد رييس مجلس در سفر به تركيه: تركيه دوست و برادر ماست موافق انجام مذاكرات با 1 + 5 در اين كشورهستيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: تاكيد رييس مجلس در سفر به تركيه: تركيه دوست و برادر ماست موافق انجام مذاكرات با 1 + 5 در اين كشورهستيم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

رييس مجلس شوراي اسلامي، بعدازظهر روز چهارشنبه 21دي‌ماه عازم سفري دو روزه به آنكارا، پايتخت تركيه، شد و در اين سفر، كه شب گذشته خاتمه يافت، با جميل چيچك رييس مجلس، داوود اوغلو وزير امور خارجه ، عبدالله گل رييس‌جمهور و رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ديدار و پيرامون مسائل منطقه و همكاري‌هاي دوجانبه بحث و گفت‌وگو كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به آنكارا، رييس مجلس شوراي اسلامي، كه به دعوت همتاي ترك خود به اين كشور سفر كرده بود، در راس يك هيات پارلماني مركب از كوهكن سخنگوي هيات رييسه، جهانگيرزاده نماينده اروميه، لاله افتخاري نماينده تهران، جمشيد انصاري نماينده زنجان، اسدالله بادامچيان نماينده تهران، حجت‌الاسلام رضايي نماينده تربت حيدريه و حسن قشقاوي معاون پارلماني وزارت امور خارجه و حسين شيخ الاسلام معاون امور بين الملل رييس‌مجلس وارد آنكارا شد و مورد استقبال رييس گروه دوستي پارلماني تركيه و ايران، معاون استاندار آنكارا و برخي ديگر از مقامات تركيه قرار گرفت.

لاريجاني پيش از اين سفرتاكيد كرد كه روابط پارلماني دو كشور بسيار عميق و نزديك است و در اين سفر در راستاي افزايش و صعود همكاري‌هاي دو كشور با مقامات ترك گفت‌وگو خواهيم كرد.

وي همچنين تصريح كرد: روابط ايران و تركيه بسيار عميق و نزديك است و دو كشور تاكنون همكاري‌هاي زيادي داشته‌اند و برخي اختلاف‌نظرها هم بين ايران و تركيه با گفت‌وگو حل مي‌شود.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام و المسلمين ميرتاج‌الديني معاون پارلماني رييس جمهور و اميت يارديم سفير تركيه در ايران لاريجاني را بدرقه كردند.

ورود به آنكارا

علي لاريجاني در بدو ورود به آنكارا بر ضرورت فعال‌تر شدن گروه‌هاي دوستي پارلماني ايران و تركيه تاكيد كرد وخواهان فعال‌تر شدن گروه‌هاي دوستي پارلماني ايران و تركيه شد.

رييس گروه دوستي پارلماني تركيه ـ ايران گفت: ايران و تركيه دو كشور قدرتمند و قديمي در منطقه هستند كه مي‌توانند نقشي بسيار قوي در منطقه ايفا كنند.

لاريجاني : پيرامون مسائل دو جانبه و منطقه‌اي مذاكره خواهيم كرد

رييس مجلس شوراي اسلامي در بدو ورود به آنكارا در جمع خبرنگاران گفت: در اين سفر پيرامون مسائل اقتصادي دو كشور و مسائل مهمي كه در منطقه در حال وقوع است، مذاكراتي خواهيم داشت.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي لاريجاني با ابراز خرسندي از سفر به تركيه، تصريح كرد: تركيه كشور دوست، همسايه و برادر ماست و در سطوح بسيار بالايي در زمينه‌هاي فرهنگي، اقتصادي، سياسي و پارلماني مذاكرات بسيار پيوسته‌اي داشته‌ايم.

وي افزود: پارلمان ايران و تركيه دو پارلمان پرقدرت در منطقه هستند كه از گذشته با هم مراوده داشته و در مسائل مختلف منطقه‌اي همكاري‌هاي بسيار نزديكي داشته‌اند.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به همكاري پارلمان‌هاي ايران و تركيه در سطح بين‌المجالس اسلامي و اتحاديه بين‌المجالس جهاني، اظهار كرد: بعد از تغييراتي كه در تركيه رخ داد، اين اولين سفري است كه به اين كشور داريم.

لاريجاني خاطرنشان كرد: مسائل مورد بحث ما در اين سفر همكاري‌هاي دوجانبه، رايزني و همفكري در خصوص مسائل مهم منطقه خواهد بود.

به گزارش ايسنا، ملاقات با عبدالله گل و رجب طيب اردوغان از برنامه‌هاي سفر لاريجاني به تركيه است.

حضور لاريجاني در ضيافت شام سفارت ايران در آنكارا

رييس مجلس شوراي اسلامي، در اولين ساعات حضور خود در آنكارا، در ضيافت شامي كه در سفارت ايران در آنكارا ترتيب داده شده بود، شركت كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا، علي لاريجاني ، در اولين برنامه‌ سفر خود در ضيافت شامي كه با حضور مسوولاني از سفارت ايران در آنكارا ترتيب داده شده بود، حضور يافت.

داوود اوغلو به ديدار لاريجاني رفت

رئيس مجلس شوراي اسلامي، صبح پنج‌شنبه 22 دي‌ماه، داود اوغلو وزير امور خارجه‌ي تركيه را در محل اقامت خود در آنكارا به حضور پذيرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به آنكارا، علي لاريجاني و داوود اوغلو در اين ديدار در خصوص مسائل منطقه‌اي و همكاري‌هاي دو جانبه به گفت‌وگو پرداختند.

لاريجاني پس از مذاكره با داود اوغلو:

گسترش همكاري‌هاي دو جانبه، مهم‌ترين موضوع اين مذاكرات بود

رييس مجلس شوراي اسلامي، پس از يك مذاكره طولاني با داود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه اعلام كرد كه گسترش همكاري‌هاي دو جانبه، مهم‌ترين بحث اين مذاكرات بود.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به آنكارا، علي لاريجاني افزود: ايران و تركيه روابط اقتصادي خوبي با يكديگر دارند كه در اين ديدار در مورد گسترش بيشتر آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وي ادامه داد: مسائل مهم منطقه‌اي و رايزني در مورد مسائل دو كشور در ديدار با وزير امور خارجه تركيه مورد توجه و گفت‌وگو قرار گرفت.

ضرورت هوشياري ملت‌هاي منطقه نسبت به توطئه قدرت‌هاي توطئه‌گر

رييس مجلس شوراي اسلامي، در ديدار با داود اوغلو وزير امور خارجه تركيه، كه بيش از دو ساعت به طول انجاميد به اهميت بيداري اسلامي در منطقه و ضرورت هوشياري همه كشورها و ملت‌هاي منطقه نسبت به توطئه قدرت‌هاي توطئه‌گر براي انحراف مسير تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به آنكارا، علي لاريجاني همچنين دراين ديدار تركيه را از نظر دوستي و برادري در منطقه نمونه دانست و بر گسترش روابط اقتصادي، سياسي دو كشور تاكيد كرد.

همچنين وزيرامور خارجه تركيه نيز دراين ديدار با اشاره به رايزني مستمر بين ايران و تركيه، اين رايزني‌ها را در راستاي كمك به حل مسائل منطقه و توسعه روابط دو جانبه با اهميت دانست.

بازديد لاريجاني از مجلس تركيه

رييس مجلس شوراي اسلامي، از مجلس تركيه بازديد كرد و در بدو ورود به اين مجلس مورد استقبال رييس مجلس اين كشور قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به آنكارا، علي لاريجاني و رييس‌مجلس تركيه در يك ديدار خصوصي در مورد مسائل منطقه با يكديگر گفت وگو كردند.

لاريجاني در نشست مشترك با همتاي ترك خود:

رايزني‌هاي دوكشوردرمسائل مهم،‌ لنگرگاه امنيت و ثبات منطقه خواهد شد

رييس مجلس شوراي اسلامي در ديدار با همتاي ترك خود، با دعوت از جميل چيچك براي سفر به ايران گفت: رايزني رهبران دو كشور در مسائل مهم منطقه، ايجاد ثبات كرده و لنگرگاه امنيت منطقه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به آنكارا، علي لاريجاني ، در نشست مشترك با جميل چيچك، رييس مجلس تركيه، دو كشور را داراي سابقه قديمي، ريشه‌دار، اسلامي و پر جمعيت خواند و تاكيد كرد: ايران وتركيه در زمينه‌هاي مختلف منطقه‌اي همگرايي فكري نزديكي دارند.

لاريجاني افزود: دو كشور از ظرفيت اقتصادي برجسته‌اي برخوردارند و هيچ وقت مرزهاي ما در 400 سال گذشته دچار ناامني نشده است و اين نشان مي دهد كه زمينه همگرايي دو كشور پايدار است.

رييس مجلس شوراي اسلامي، در ادامه، با يادآوري اين مطلب كه از ظرفيت‌هاي دو كشور در سال‌هاي گذشته بسيار خوب استفاده شده است، در عين حال به سقف روابط تجاري دو كشور اشاره و خاطرنشان كرد: اين نشان مي‌دهد كه ظرفيت خوبي بين دو كشور وجود دارد، ضمن آن كه اين بالاترين سقف روابط تجاري در منطقه است.

لاريجاني همچنين تصريح كرد: مجموع تفكراتي كه رهبران دو كشور دارند و ظرفيت اقتصادي و تكنيكي ايران وتركيه قابل افزايش به دو برابر است.

لاريجاني ادامه داد: در سال‌هاي اخير مولفه جديدي ميان دو كشور اضافه شده كه بسيار ممتاز است و آن رايزني رهبران دو كشور در مسائل مهم منطقه است.

وي گفت:‌ برداشت ما اين است كه اگر پروسه و رايزني‌ها درست انجام شود، لنگرگاه امنيت و ثبات منطقه خواهد شد.

وي با ابراز خرسندي از اين كه هدف‌هاي دو كشور به هم بسيار نزديك است، آن را براي سعادت مسلمانان در منطقه بسيار لازم و مهم خواند.

رييس مجلس شوراي اسلامي، همچنين در ديدار با رييس مجلس تركيه، يادآور شد: ممكن است تكنيك‌هاي دو كشور در خصوص مسائل منطقه متفاوت باشد اما گاهي اين تكنيك‌هاي متفاوت مي‌توانند در حل مسائل نقش مكمل داشته باشند، لذا نياز است رايزني‌هاي دو كشور به هم نزديك شده و يا تحليل واحدي داشته باشد.

وي پارلمان دو كشور ايران و تركيه را بسيار قوي و در حوزه اقتصاد منطقه تاثيرگذار دانست و گفت: در پارلمان ايران به گسترش روابط با تركيه تمايل زيادي وجود دارد و ما آماده هستيم براي گسترش مسيرها تلاش كنيم.

به گزارش ايسنا، لاريجاني ادامه داد: ‌در سال‌هاي اخير ميان دو كشور براي انتقال تكنولوژي، تسهيل روابط تجاري وايجاد پنجره واحد براي فعاليت‌هاي بازرگاني گام‌هاي خوبي برداشته شده است، ضمن آنكه ايجاد شهرك‌هاي صنعتي مرزي نيز بسيار ايده خوبي است.

لاريجاني، با نام بردن از خط راه‌آهن ترانزيت تراوزان بندرعباس يادآور شد: اين موارد از موضوعاتي است كه مي‌تواند در گسترش روابط دو كشور موثر باشد.

رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ايران و تركيه در زمينه همكاري‌هاي نفت و گاز پيشرفت هاي خوبي داشتند و اميدواريم كميسيون مشترك دو كشور در اين زمينه تشكيل شده و گام جديدي برداشته شود.

وي خواهان افزايش ارتباط گروه دوستي پارلماني دو كشور و كميسيون‌هاي تخصصي دو پارلمان در اين زمينه شد و گفت: لازم است از تجربيات دو كشور استفاده شود و قوانين مشترك تدوين گردد.

لاريجاني افزود: نكته مهمتر رايزني پارلمان‌ها در سطح روابط منطقه‌اي است، دوره قبل در پارلمان تركيه بحث جدي در مورد غزه رخ داد كه در آن زمان با رييس مجلس وقت، آقاي محمدعلي شاهين، هماهنگي صورت گرفت و كنفرانس بين المجالس اسلامي در تركيه تشكيل شد كه بسيار هم موفق بود.

رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: در آن شرايط سخت برگزاري اين اجلاس صدايي بود كه از كشورهاي اسلامي بلند شد.

وي همچنين با بيان اين كه ايران و تركيه در بين المجالس اسلامي گفت‌وگوهايي خوبي داشتند، از رييس مجلس تركيه خواست با توجه به سوابق اجرايي و سياسي سنگيني كه دارد در مسائل منطقه‌اي ابتكار جديدي از خود نشان دهد.

لاريجاني گفت: ايران حتما در اين زمينه به تركيه كمك مي‌كند، زيرا در حال حاضر مسائل مختلفي درمنطقه وجود دارد كه پارلمان‌هاي دو كشور مي‌توانند در آن نقش آفرين باشند.

وي در اين نشست كه پس از ديدار خصوصي وي با جميل چيچك برگزار شده بود، ضمن تشكر از مهمان‌نوازي ترك‌ها يادآور شد: ما در تركيه احساس مي‌كنيم در كشور خودمان هستيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي روابط دو كشور را بسيار برادرانه و دوستانه خواند و گفت: ايران و تركيه از مناسبات بسيار مشتركي برخوردارند.

حضور لاريجاني درضيافت ناهار رييس مجلس تركيه

رييس مجلس شوراي اسلامي، روز پنجشنبه، در ضيافت ناهاري كه از سوي رييس مجلس تركيه، ترتيب داده شده بود شركت كرد.

رييس مجلس تركيه: گسترش روابط دوكشور،عامل پايداري كشورهاي منطقه خواهد شد

رييس مجلس تركيه در نشست مشترك با لاريجاني و هيات همراه ضمن خوش‌آمدگويي به هيات ايراني، گفت: ايران و تركيه در جغرافياي منطقه‌اي مهمترين كشورها هستند و روابط نزديك دو كشور و توسعه آن در همه ابعاد عامل ثبات و پايداري ديگر كشورهاي منطقه هم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به آنكارا، چيچك در اين نشست ادامه داد: روابط پارلماني دو كشور به افزايش رابطه دو ملت تركيه و ايران بسيار كمك مي‌كند، ضمن آن كه ما دو كشور دوست و همسايه هستيم اما روابطمان بسيار از فراتر از اين دوستي و همسايگي است.

چيچك، توسعه روابط در همه زمينه‌ها ميان دو كشور را خواستار شد و گفت:‌ مطمئنم سفر اين هيات پارلماني به تركيه زمينه گسترش بيش از پيش رابطه دو كشور را فراهم مي‌كند.

رييس مجلس تركيه افزود‌: ما بر اين باوريم كه ديدار مقامات عالي رتبه دو كشور رسالت منطقه‌اي ايجاد مي‌كند.

وي يادآور شد: دو كشور بايد علاوه بر موضوعات دو جانبه به منظور حل و فصل مسائل منطقه‌اي و برقراري صلح پايدار در منطقه بيشتر رفت و آمد داشته باشند.

چيچك، همچنين خواهان توسعه روابط در همه زمينه‌ها با ايران شد و گفت: براي اين منظور يك اراده سياسي در تركيه وجود دارد و بدون ترديد دراين مسير گام برمي‌داريم.

رييس مجلس تركيه تاكيد كرد: بسياري از كشورها و نهادها براي ايجاد اختلاف و بر هم زدن رابطه دو كشور تلاش مي‌كنند، لذا ايران و تركيه نبايد اجازه دهند كه در روابطشان خللي وارد شود.

وي با اعتقاد به اينكه اثر فتنه از قتل شديدتر است افزود: تركيه بر اين باور است كه بايد مسائل را رو در رو مطرح كرد و مسوولان دو كشور به جاي گفت‌وگو از طريق رسانه‌هايشان با مذاكرات رو در رو مسائل را حل و فصل كنند.

رييس مجلس تركيه تصريح كرد: گروه‌هاي دوستي پارلماني دو كشور بايد با برگزاري جلساتي با يكديگر و تبادل نظرات در مورد مسائل به روند تحكيم روابط دو كشور كمك كنند.

وي با اشاره به برگزاري انتخابات مجلس ايران در آينده نزديك، يادآور شد: ما بايد براي گسترش روابط دو كشور بسيار تلاش كنيم.

چيچك با يادآوري پيام تبريك تلفني لاريجاني پس از انتخاب وي به عنوان رييس مجلس گفت: ما با آقاي لاريجاني از طريق رسانه‌ها آشنا بوديم ولي اكنون كه در حضور ايشان هستيم بسيار از ايجاد و گسترش اين رابطه خوشحاليم.

لاريجاني :مصلحت جهان اسلام اقتضا مي‌كند مسلمان در شطرنج دشمن بازي نكنند

علي لاريجاني گفت:‌ مصلحت جهان اسلام اقتضا مي‌كند كه مسلمانان در شطرنج دشمن بازي نكرده و فريب دموكراسي‌خواهي ابرقدرت‌ها و هم پيمانان صهيونيستي و ضد دموكراسي منطقه را نخورند.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به آنكارا، رييس مجلس شوراي اسلامي، در يك نشست خصوصي با جميل چيچك كه بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، درباره مسائل سوريه گفت:‌ ايران همواره از اصلاحات جاري در سوريه حمايت كرده و ما معتقديم دولت و ملت شجاع اين كشور اين ظرفيت بالا را دارند تا بدون هر گونه مداخله خارجي روند اصلاحات را به پيش ببرند.

رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: به حمدالله مردم شيعه و سني با برادري دركنار هم زندگي مي‌كنند و طي 20 سال گذشته نشان دادند توطئه‌هاي دشمن نتوانسته بين آن‌ها اختلافي ايجاد كند.

وي خاطرنشان كرد كه در آينده نيز با هوشياري رهبران آنان و بيداري مسلمانان اين گونه توطئه‌ها خنثي خواهد شد.

روساي مجالس دو كشور، همچنين، با تاكيد بر روابط دو جانبه ،همكاري‌هاي پارلماني و في مابين مسائل جاري منطقه را مورد بحث و بررسي قرار دارند.

لاريجاني، در اين نشست ضمن تشكر از حسن استقبال و مهمان نوازي همتاي ترك خود با اشاره به حجم روابط اقتصادي بين دو كشور و وجود همسايگي و دوستي 400 ساله ميان ايران و تركيه ابراز اميدواري كرد: كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور در زمينه گسترش روابط در همه زمينه‌ها به زودي تشكيل شود.

براساس اين گزارش پس از اين نشست لاريجاني و هيات همراه در ضيافت ناهار رييس مجلس تركيه حضور پيدا كرده و پس از صرف ناهار هداياي روساي مجالس دو كشور به يكديگر تقديم شد.

لاريجاني در ديدار با عبدالله گل: رايزني ايران و تركيه به برقراري ثبات در منطقه كمك مي‌كند

رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: اراده‌ مقامات جمهوري اسلامي ايران و تركيه بر توسعه روابط في‌مابين در همه‌ زمينه‌ها استوار است.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا، علي لاريجاني عصر پنجشنبه در ديدار با عبدالله گل، رييس‌جمهور تركيه، با ابراز خرسندي از گسترش روابط اقتصادي ايران و تركيه، تصريح كرد: رابطه‌ تجاري ايران و تركيه نشانگر بالا بودن روابط دو كشور در همه‌ زمينه‌هاست و اين همكاري‌ها در آينده بيشتر خواهد شد.

وي با اشاره به سفر اخير داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه، به تهران، اين سفر را مثبت ارزيابي كرد و افزود: در جريان اين سفر مذاكرات خوبي بين دو كشور صورت گرفت.

رييس قوه مقننه، همچنين با تاكيد بر اينكه رايزني بين ايران و تركيه به برقراري صلح و ثبات در منطقه كمك مي‌كند، اظهار داشت: ايران و تركيه مذاكرات خوبي درباره‌ مسائل منطقه داشته‌اند كه ادامه خواهد داشت.

رييس‌جمهور تركيه نيز در اين ديدار، زمان سفر لاريجاني به آنكارا را بهترين زمان ممكن دانست و اين سفر را در ادامه سفرها، ديدارها و گفت‌وگوهاي دو سه سال اخير ارزيابي كرد.

وي گفت: ارتباط دولت‌ها مهم است اما آنچه تاثيرگذارتر است، ارتباط پارلمان‌ها با يكديگر است.

گل تاكيد كرد: ايران و تركيه به تداوم رايزني‌ها با يكديگر درباره‌ مسائل دو جانبه و منطقه‌اي نياز دارند.

وي در پايان با ابراز خرسندي از روابط رو به گسترش تهران ـ آنكارا خاطرنشان كرد: تركيه تلاش مي‌كند در بخش خصوصي با ايران روابط بهتر و گسترده‌تري داشته باشد.

در ديدار لاريجاني با اردوغان مطرح شد؛

تلاش ايران و تركيه براي خاتمه دادن به بحران‌هاي سوريه

رييس مجلس شوراي اسلامي، عصر پنج‌شنبه و در ادامه‌ سفر دو روزه‌ خود به تركيه با نخست وزير اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست دوجانبه پيام دوستي ايران به تركيه ابلاغ شد و مشتركات فرهنگي دو كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

علي لاريجاني و رجب طيب اردوغان، در اين نشست سه موضوع اصلي سپر موشكي مستقر در تركيه، نگاه منطقي ايران به موضوع انقلاب‌هاي مردمي و اسلامي كشورهاي عربي و مشتركات اين مهم با دولت تركيه و در نهايت تلاش دو كشور براي خاتمه دادن به بحران‌هاي كشور سوريه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

بر اساس اين گزارش در پايان اين نشست، لاريجاني و اردوغان بر ضرورت تداوم گفت‌وگوها جهت رسيدن به فهم مشترك با مراعات مصالح كشورهاي منطقه و عربي با نگاه مردم‌محور تاكيد كردند.

به گزارش ايسنا، ديدار با نخست وزير تركيه آخرين برنامه‌ رسمي رييس مجلس شوراي اسلامي و هيات همراه در سفر به تركيه بود و لاريجاني صبح جمعه آنكارا را به مقصد تهران ترك كرد.

لاريجاني: پيشرفت‌هاي جديد هسته‌يي را در آينده نزديك علني مي‌كنيم

رييس مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه موافق انجام مذاكرات با 1 + 5 در تركيه هستيم، از علني ساختن پيشرفت‌هاي جديد هسته‌يي ايران در آينده‌اي نزديك خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا، علي لاريجاني در نشستي خبري كه شامگاه پنجشنبه در سفارت ايران در آنكارا برگزار شد، با بيان اينكه موضع ما نسبت به مسائل سوريه با موضعمان نسبت به اتفاقات مصر، تونس و ليبي متفاوت است، تصريح كرد: موضع ايران در مسائل منطقه‌اي دفاع از مردم است. ايران از ابتدا در كنار مردم تونس، مصر، ليبي و بحرين قرار داشت و ما فكر مي‌كنيم كه حق مردم منطقه است كه به سرنوشت خود مسلط باشند و تركيه از اين نظر با ما همفكر است و ما موضع رهبران تركيه را ستايش مي‌كنيم.

وي ادامه داد: در مورد سوريه مسائل متفاوتي وجود دارد؛ از جمله آنكه يك اراده‌اي قوي براي اينكه جهت مقاومت را تغيير دهد، وجود دارد. آمريكا و غربي‌ها به دنبال اين امر هستند كه به مقاومت لطمه وارد كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: آن زمان كه بسياري از غربي‌ها از اسم رژيم صهيونيستي مي‌ترسيدند، سوريه پايداري به خرج داد. در جنگ 33 روزه سوريه از مقاومت خوبي برخوردار بود. بعضي از كشورهاي منطقه به جاي اينكه در كنار مسلمانان باشند، به رژيم صهيونيستي اطلاعات مي‌دادند.

لاريجاني در ادامه با بيان اينكه دموكراسي فقط به يك سرزمين خاص مربوط نمي‌شود، اظهار داشت: بايد در سوريه اصلاحات صورت گيرد. برخي كشورهاي عربي كه بويي از دموكراسي نبرده‌اند، حق ندارند راجع به دموكراسي حرف بزنند. مجلس برخي از آنها بيشتر شبيه يك شوخي است. همه‌ اعضاي آن را امير تعيين مي‌كند و گاهي به اسراييل هم سر مي‌زنند.

وي خاطرنشان كرد: در قضيه‌ سوريه طرح آمريكايي ـ اسراييلي وجود دارد، پس پروژه‌ اصلاحات بايد اجرا شود؛ ضمن آنكه نبايد در شطرنج دشمن بازي كرد.

رييس قوه مقننه، در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري كه ايران را قرباني تروريسم مي‌دانست، يادآور شد: ترورهايي كه دشمن در ايران انجام مي‌دهد، اين فرمايش حضرت امام (ره) را كه فرمود تا اين غده سرطاني در منطقه باشد، منطقه روي آرامش را نمي‌بيند، بار ديگر ثابت مي‌كند. شايد خيلي از كشورها تصور مي‌كردند مي‌توانند با رژيم صهيونيستي كنار بيايند. حتي عده‌اي در كمپ‌ديويد به دنبال سازش بودند. نتيجه‌ آن چه شد؟ هم‌چنين پارلمان رژيم صهيونيستي چندي پيش اعلام كرد كه بيت‌المقدس پايتخت اسراييل خواهد شد. اين يك توهين به همه‌ مسلمانان است؛ لذا اين ترورها ادامه‌ همين روش‌هاست كه نشان‌دهنده‌ ضعف آنهاست زيرا آنها همه‌ روش‌ها را تجربه كرده‌اند و فشارهاي مختلفي به ايران وارد كرده‌اند. وقتي هيچ‌يك از آن روش‌ها به نتيجه نرسيد، به ترور روي آوردند.

لاريجاني اضافه كرد: از نظر عملياتي، ترور كار بي‌ارزشي بوده و روشي غلط است. مخصوصا براي غربي‌ها كه هر روز صبح كه بلند مي‌شوند پنجره را كنار مي‌زنند و با صداي بلند راجع به حقوق بشر صحبت مي‌كنند و با پرروگري هر روز از رژيم صهيونيستي حمايت مي‌كنند.

وي گفت: موضع كشورها و صاحب‌نظران سياسي نسبت به رژيم صهيونيستي روشن است. ضمن آنكه حركت ايران در مساله‌ هسته‌يي بسيار قوي است. ما نسل جوان و پرتحركي در اين دانش داريم. رژيم صهيونيستي از نظر ذهني عقب‌افتاده است كه فكر مي‌كند با ترور مي‌تواند جلوي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران را بگيرد. در آينده‌ نزديك پيشرفت‌هاي جديد ديگري را در اين زمينه علني مي‌كنيم.

رييس مجلس، در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص عاقبت قرارداد سه‌جانبه بين ايران، تركيه و برزيل اظهار داشت: آمريكايي‌ها اجازه ندادند اين توافق كه تركيه و برزيل آن را دنبال مي‌كردند، به نتيجه برسد. از قبل هم حدس مي‌زديم آمريكا حقه‌بازي كند. اوباما به اردوغان و لولا نامه نوشت وساطت كنيد. همان موقع به دوستان ترك خود گفتيم كلك مي‌زنند اما آنها گفتند آمريكا تعهد مي‌دهد.

لاريجاني ادامه داد: آمريكا پس از دو هفته زير اين توافقنامه زد و قطعنامه صادر كرد.

وي خاطرنشان كرد: مشكلي كه ما در مسائل هسته‌يي داريم اين است كه رفتار آمريكا ماجراجويانه است؛ لذا فكر نمي‌كنم آن توافقنامه حياتي داشته باشد. ضمن آنكه مجددا يادآور مي‌شوم ما اين توافق را به هم نزديم، آنها به هم زدند.

رييس مجلس در ادامه يادآور شد: ايران در زمينه‌ مذاكرات با 1+5 هميشه آماده بوده و خواهد بود چون مساله‌ هسته‌يي ايران بسيار رو راست و روشن است و فقط گرفتار بازيگري‌هاي غربي‌ها شده است؛ لذا فكر مي‌كنيم مسائل ما در قالب مذاكرات قابل حل است، به شرطي كه مذاكرات جدي باشد، نه بازيگوشانه. دوستان ترك نظرشان اين است كه اين مذاكره در تركيه انجام شود. از جهت اينكه تركيه دوست و برادر ماست، ما هم موافقيم.

لاريجاني در ادامه، در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در خصوص سپر موشكي مستقر در تركيه، خاطرنشان كرد: احتياج است كه مساله روشن شود. البته مذاكراتي صورت گرفته و بحث‌ها ادامه دارد اما به هر حال ما به دوستان خود در تركيه اعتماد داريم. گرچه معتقديم سيستم رادار موشكي به نفع مسلمانان نيست اما به هر حال بحث‌هاي ديگري هم وجود دارد كه بايد با مذاكرات روشن شود.

وي هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري در مورد اختلافات ميان شيعه و سني در منطقه، يادآور شد: در مورد درگيري شيعه و سني در صحنه‌ مسائل منطقه‌اي مبالغه مي‌شود. شيعه و سني هردو مسلمانند و درگيري ندارند. مسائل جهان اسلام بسيار پيچيده و مهم است و طرح اين موضوعات در شرايط فعلي، به‌موقع و لازم نيست.

رييس مجلس، با بيان اينكه متولد عراق است و اين كشور را خوب مي‌شناسد، تصريح كرد: شيعه و سني در عراق به خوبي زندگي مي‌كنند و مشكل چنداني وجود ندارد. در خصوص مشكل ميان شيعيان و اهل تسنن داستان‌سرايي مي‌شود.

لاريجاني تصريح كرد: آمريكا و غربي‌ها دوست دارند بين فرق اسلامي تفرقه بيندازند كه بايد به آن توجه كرد؛ لذا مساله‌ شيعه و سني مهم نيست. آنكه عرق اسلامي و غيرت اسلامي داشته باشد مورد حمايت ماست.

وي ادامه داد: اختلاف بين سياسيون هميشه وجود دارد و اين جنبه‌ فرقه‌اي ندارد. مسائل عراق از جنس فرقه‌اي نيست. ممكن است برخي بخواهند آن را با تبليغات به اختلاف فرقه‌اي تبديل كنند و يا برخي بخواهند پشت آن مخفي شوند. توصيه‌ ما به همه‌ مسوولان عراق اين است كه اجازه دهند در عراق همه چيز بر اساس قانون پيش برود و قانون اساسي ميثاق آنها باشد.

رييس مجلس، در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در خصوص ديدارهاي دوجانبه‌ مقامات ايراني و ترك در سفر هيات پارلماني ايران به تركيه، گفت: در سفر به تركيه بحث‌هاي جدي و مهمي نسبت به مسائل دو جانبه و منطقه‌اي داشتيم. ما در اين سفر در خصوص هيچ پروژه‌اي قرارداد نبستيم ولي قرار شد به زودي كميسيون مشترك ايران و تركيه در تركيه افتتاح شود و در آنجا مباحث زيادي تصويب خواهد شد.

لاريجاني در اين نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري درخصوص تنگه هرمز و مباحث مطرح درباره‌ آن و اينكه آيا در اين نشست‌ها درباره‌ تنگه هرمز نيز بحثي صورت گرفته است؟ اظهار كرد: تركيه و موضع آن متفاوت از چيزي است كه آمريكا و رژيم صهيونيستي دنبال مي‌كنند. دغدغه‌ تركيه با آنها متفاوت است. تركيه علاقه دارد مشكلات منطقه درست حل شود اما آمريكا و رژيم صهيونيستي به دنبال بر هم زدن منطقه هستند. ضمن آنكه در مورد مسائل تنگه هرمز موضوع جديدي مطرح نشده كه درباره‌ آن بحث كنيم.

وي افزود: در اين ديدارها درباره‌ گسترش روابط اقتصادي ايران و تركيه و گام‌هاي خوبي كه از سال گذشته براي اين امر برداشته شده و سطح روابط دو كشور كه به 15 ميليارد دلار رسيده بحث و گفت‌وگو شد.

رييس مجلس در خصوص دروازه‌هاي مشترك مرزي و شهرك‌هاي صنعتي نيز يادآور شد: ايران و تركيه اين امر را دنبال مي‌كنند كه در حال حاضر كارهاي تكنيكي آن پيگيري مي‌شود.

لاريجاني بار ديگر با اشاره به روابط خوب و نزديك ايران و تركيه و نقش مهم دو كشور در شرايط فعلي منطقه، تاكيد كرد: نگاه رهبران ايران و تركيه در مسائل منطقه‌اي به هم نزديك است. در مسائل استراتژيك همگرايي‌ها بسيار است و دل‌مشغولي ايران و تركيه نسبت به سرنوشت مسلمانان مشترك است؛ لذا براي مسائلي كه بين دو كشور و منطقه وجود دارد اين سفرها بسيار مي‌تواند كمك‌كننده باشد.

لاريجاني آنكارا را به سمت قونيه ترك كرد

علي لاريجاني با بدرقه مقامات ترك، آنكارا را به سمت قونيه ترك كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به آنكارا، رييس مجلس شوراي اسلامي كه در راس يك هيات پارلماني و به دعوت رييس مجلس تركيه به اين كشور سفر كرده بود، روز جمعه لاريجاني با بدرقه مقامات ترك، آنكارا را به سمت قونيه ترك كرد.

حضور لاريجاني در مراسم نماز جمعه در قونيه

رييس مجلس شوراي اسلامي و هيات همراه، روزجمعه با حضور در قونيه و زيارت مرقد مولانا در نماز جمعه اين شهر شركت كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به آنكارا، علي لاريجاني پس از زيارت مرقد مولانا با داود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه، مذاكرات ناتمام خود در آنكارا را پيگيري كردند و پس از اتمام مذاكرات با حضور در مسجد سلطان سليم در نماز جمعه شركت كرد.

بازديد لاريجاني از زيارتگاه منتسب به شمس تبريزي

رييس مجلس شوراي اسلامي از زيارتگاهي منتسب به شمس تبريزي در قونيه بازديد كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به آنكارا، دكتر علي لاريجاني كه در راس يك هيات پارلماني به تركيه سفر كرده بود، بعد از ظهر روز جمعه، پس از بازديد و زيارت مقبره مولانا و اقامه نماز در مسجد سلطان سليم در زيارتگاه منتسب به شمس تبريزي حاضر شد و از آن زيارتگاه بازديد كرد.

بر اساس اين گزارش، اين آخرين برنامه لاريجاني در سفر به تركيه بود، پس از آن لاريجاني به تهران بازگشت.

لاريجاني در قونيه: هيچ دولت و كشوري مثل ايران و تركيه، در مسايل سياسي همگرايي فكري ندارند

رييس مجلس شوراي اسلامي كه در راس يك هيات پارلماني و براي يك سفر دو روزه به تركيه سفر كرده بود، روز جمعه با دعوت احمد داود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه به قونيه سفر كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا، علي لاريجاني در قونيه ضمن زيارت مرقد مولانا در جمع خبرنگاران گفت: قونيه و مقبره حضرت مولانا نماد نزديكي دو ملت ايران و تركيه است.

وي با تشكر از داوود اوغلو براي ترتيب بازديد از شهر قونيه گفت: از مدت‌ها پيش علاقه داشتم شهر قونيه و مرقد حضرت مولانا را ببينم چون آثار ايشان بسيار ارزشمند است.

وي ادامه داد: مردم ايران با اشعار مولانا انس بسيار زيادي دارند و جايگاه ايشان در بين حكما، ‌علما و دانشمندان بسيار رفيع است.

لاريجاني ادامه داد: ديوان اشعار مولانا يك سير كاملي از هستي و انسان و رابطه انسان با هستي را به تصوير مي‌كشد.

رييس مجلس با بيان اين مطلب كه شرح‌هاي زيادي در آثار مولانا نوشته شده است، به نزديكي فكري دو ملت ايران و تركيه اشاره كرد و گفت: اين نزديكي در قونيه احساس مي‌شود و به خاطر همين زيربناها همگرايي فكري دو ملت و دو كشور ايران و تركيه به هم نزديك است.

وي گفت: شايد امروز در منطقه هيچ دولت و كشوري مثل ايران و تركيه همگرايي فكري در مسايل سياسي نداشته باشند، به همين خاطر مسووليت دو كشور در ايجاد ثبات و امنيت در منطقه بسيار زياد است.

وي در پايان با تشكر از رهبران كشور تركيه گفت: در اين دو روز با رهبران كشور دوست و همسايه تركيه مذاكرات بسيار خوبي داشتيم.

براساس اين گزارش ادامه مذاكرات داوود اوغلو وزير امور خارجه كشور تركيه و علي لاريجاني رييس مجلس كشورمان كه روز گذشته به دليل طولاني شدن ناتمام مانده بود، امروز در قونيه پيگيري ‌شد.

داوود اوغلو از حضور دكتر علي لاريجاني رييس مجلس كشورمان و هيات همراه به تركيه و قونيه تشكر كرد.

لاريجاني قونيه را به مقصد تهران ترك كرد

رييس مجلس شوراي اسلامي، شامگاه جمعه، قونيه را به مقصد تهران ترك كرد و ساعاتي بعد وارد فرودگاه مهر‌آباد تهران شد.

لاريجاني پس از بازگشت از تركيه بر ضرورت استفاده ايران و تركيه از وزن خود براي ايجاد ثبات و امنيت در منطقه تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي لاريجاني، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف و نتايج اين سفر تصريح كرد:‌ ايران و تركيه دو كشور قدرتمند و قوي در منطقه هستند كه بايد از وزن خود در منطقه براي ايجاد ثبات و امنيت استفاده كنند.

وي ادامه داد: بين دو كشور در بسياري از زمينه‌ها ايده‌هاي مشترك وجود دارد و فقط ممكن است در محاسبات، تفاوت آرايي داشته باشند.

رييس قوه مقننه، اين سفر را در نزديك‌تر شدن نگاه‌ ايران و تركيه به يكديگر موثر ارزيابي كرد و افزود: پروسه‌اي براي فهم بهتر و تصميمات صحيح‌تر در ايران و تركيه دنبال خواهد شد.

لاريجاني با اشاره به ديدارهاي خود با رييس پارلمان تركيه و وزير امور خارجه اين كشور اظهار داشت: بررسي رابطه دو پارلمان و همكاري كميسيون‌هاي مختلف و گروهاي دوستي پالماني دو كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت. همچين نقش دو پارلمان در برخي مسائل منطقه‌اي بين‌المجالس و همكاري‌هاي دو جانبه، بررسي و پيشنهاداتي در خصوص تسهيل روابط تجاري دو كشور ارائه شد.

وي با اشاره به سطح روابط تجاري دو كشور، آن را بسيار خوب و مطلوب ارزيابي كرد و يادآور شد: در اين ديدارها پيشنهاداتي براي تعرفه‌هاي ترجيحي در برخي پروژه‌ها، مطرح و در نهايت قرار شد در كميسيون مشترك دو كشور كه هفته آينده تشكيل مي‌شود، اين موضوع مورد بررسي قرار گيرد.

رييس مجلس در پايان بار ديگر به نقش موثر ايران و تركيه در منطقه اشاره كرد و گفت: دو كشور در خصوص مسائل حساس منطقه گفت‌وگو كردند.

انتهاي پيام

شنبه|ا|24|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن