تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 10 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798820103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متن كامل گزارش تحقيق و تفحص كميسيون صنايع مجلس از شركت مخابرات ايران


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری ورزش ایران: متن كامل گزارش تحقيق و تفحص كميسيون صنايع مجلس از شركت مخابرات ايران
بر اساس گزارش تحقيق و تفحص از عملكرد شركت مخابرات ايران، برگزاري مزايده بلوك مديريتي، با رعايت ظاهري مقررات و كاملاً غير رقابتي به‌منظور واگذاري سهام به يك مجموعه خاص كه بيشتر تحت مديريت نهاد‌هاي عمومي قرار دارد، انجام گرفت.

به گزارش متن گزارش كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي پيرامون بررسي عملكرد شركت مخابرات ايران كه در اجراء ماده 198 آئين‌نامه داخلي روز سه‌شنبه 30 آذر ماه در صحن علني قرائت شد، به اين شرح است:

مقدمه:

بر اساس اصل هفتاد و ششم(76)قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و ماده(198) آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي موضوع تحقيق و تفحص از عملكرد شركت مخابرات ايران درمورخ 13/5/1387 با امضاء چهارده‌نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي تقديم گرديد.

پس از پاسخ وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به سؤالات مطرح شده و طرح و بررسي آن در كميسيون، ضرورت تحقيق و تفحص به تصويب كميسيون صنايع و معادن نرسيد .

لذا درتاريخ15/10/1387تقاضاي تحقيق وتفحص در دستور جلسه صحن علني مجلس شوراي اسلامي گنجانده شد كه بعد از دفاع آقاي قاضي‌پور نماينده شهرستان اروميه نسبت به تقاضاي تحقيق و تفحص رأي گيري به‌عمل آمد و مورد تصويب اكثريت نمايندگان حاضر قرارگرفت .

بعد از ابلاغ مصوبه انجام تحقيق و تفحص، درجلسه كميسيون صنايع و معادن اعضاء هيأت تحقيق و تفحص به اسامي: علي مطهري، نادر قاضي‌پور، سيدشريف حسيني، حسين گروسي، احمد مهدوي ابهري، بهمن‌اخوان، علي‌اصغر يوسف‌نژاد، محمدرضا سجاديان، سيداحمدرضا دستغيب، سيداحمدلطفي آشتياني و رضارحماني انتخاب گرديدند و هيأت منتخب افراد ذيل را به‌عنوان اعضاء هيئت رئيسه انتخاب نمودند:"علي مطهري" رئيس ،"نادر قاضي پور" نايب رئيس اول ، "سيد شريف حسيني" نايب رئيس دوم ، "حسين گروسي" دبير .

رياست مجلس ضمن صدوراحكام اعضاء، طي نامه شماره 72957 به رياست جمهوري، موضوع تحقيق و تفحص از عملكرد شركت مخابرات ايران را جهت استحضار و همكاري دستگاههاي ذي‌ربط ابلاغ نمود.

فعاليت رسمي هيئت با صدور اطلاعيه‌هايي آغاز شد كه طي آن از عموم مردم و سازمانهاي ذي‌ربط اسناد و مدارك مورد نظر هيئت در رابطه با موضوعات تحقيق و تفحص درخواست شد.

در تاريخ 13/11/88 علي مطهري از رياست هيئت استعفاء نمود و با مراجعه به آراء اعضاء هيئت، نادر قاضي پور به رياست هيئت تحقيق و تفحص برگزيده شد.

اعضاء هيئت از كليه دستگاه هايي كه با اين هيأت همكاري داشته اند بخصوص از ديوان محاسبات كشور، مركز پژوهشهاي مجلس، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، شركت مخابرات ايران ، وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت صنايع و معادن، سازمان بازرسي كل كشور ، سازمان ثبت و احوال كشور، اداره كل ثبت شركتها، هيئت تطبيق مصوبات دولت با قوانين مجلس، شركت كارگزاري سهام عدالت و سازمان حسابرسي صميمانه تشكر و قدرداني مي‌نمايد.

فصل اول - عملكرد برنامه چهارم توسعه

1- بررسي عملكرد احكام مرتبط با ارتباطات و فناوري اطلاعات در قانون برنامه چهارم توسعه حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات، داراي بيش از 40 حكم است. از آنجايي كه اين حوزه، فرابخشي است احكام ياد شده، متوجه چند دستگاه اجرائي است هر چند نمي‌توان از مسؤوليتهاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در خصوص هدايت و سازماندهي امور و ايجاد زيرساختها در اين خصوص غافل بود ولي در بخش ارتباطات تمامي وظايف و مسؤوليتهاي مهم به نحوي متوجه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است.

ماده‌ (3) در مورد تثبيت قيمت خدمات مخابراتي

بنا بر ماده (3) اصلاح شده هرگونه تغيير هزينه خدمات پستي و مخابراتي ممنوع و منوط به ارائه لايحه دولت، همراه با دلايل توجيهي اقتصادي واجتماعي گرديده است. تبصره (1) اين ماده نيز كليه دريافتي هاي مرتبط نظير حق اشتراك را مشمول اين حكم مي كند.اما در طي سالهاي اجراء برنامه، وزارت ارتباطات وفناوري اطلاعات وشركت مخابرات ايران در چهار مورد تغييراتي را اعمال كردند كه بر خلاف قانون برنامه بوده است:

- كاهش تعرفه پيامك غير لاتين از 147 ريال به 89 ريال و افزايش تعرفه پيامك لاتين از 147 ريال به 222 ريال.

- تغيير هزينه اشتراك تلفن ثابت از 50 هزار ريال به 500 هزار ريال . توضيح اينكه هزينه اشتراك يك خط تلفن ثابت در تهران و در سال پايه مورد نظر قانون فوق يك ميليون ريال بود كه از اين مبلغ تنها 50 هزار ريال آن مربوط به اشتراك و باقي وديعه مشترك تلقي مي‌شد اما با حذف وديعه هزينه اشتراك در عمل ده برابر شد و به 500 هزار ريال افزايش يافت.

- تغيير هزينه اشتراك خط اينترنت پرسرعت

- تغيير تعرفه اتصال مشتركان تلفن همراه

ماده (37) در مورد ايجاد فضا و بسترهاي مناسب براي تقويت و تحكيم ‌رقابت‌پذيري و افزايش بهره‌وري، رشد‌صادرات غيرنفتي و ارتقاء سهم صادرات‌كالاهاي فناوري پيشرفته از (2%) به (6%) صادرات غير نفتي:

از مهمترين مصاديق فناوري‌هاي پيشرفته، فناوري نرم‌افزار است.در صنعت نرم افزار با وجود ايجاد نظام صنفي رايانه اي و وجود مزيت هاي فراوان نيروي انساني، حجم دلاري صادرات محصولات نرم افزاري در سال 1388 به كمتر از 60 ميليون دلار و در سال هاي قبل از آن به 40 و 20 ميليون دلار رسيد. كه نشانه عدم تحقق برنامه توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است.

بند(ج) ماده (44) در مورد تهيه و تصويب سند راهبردي برقراري امنيت در فضاي توليد و تبادل اطلاعات كشور حداكثر تا پايان سال اول برنامه چهارم:

اين سند در سال 1384 تهيه شد ليكن با تأخير سه ساله در 7/12/87 به تصويب رئيس جمهور رسيد اما گزارشي از عملكرد دولت در رابطه با اجراء آن، به مجلس شوراي اسلامي واصل نشد.

ماده (57) در مورد ارتقاء شاخصهاي توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات و ارائه لايحه جامع ارتباطات

در ماده (57) قانون برنامه چهارم توسعه به طور مشخص، تكاليف ذيل بر عهده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات قرار داده شده است:

ارتقاء ضريب نفوذ ارتباطات ثابت، سيار و اينترنت كشور حداقل به ترتيب پنجاه درصد (50%)، سي و پنج درصد (35%)، و سي درصد (30%)، آحاد جمعيت كشور و همچنين ايجاد ارتباط پرظرفيت و چند رسانه اي حداقل در شهرهاي بالاي پنجاه هزار نفر و افزايش ظرفيت خدمات پستي به بيست مرسوله بر نفر، تأمين و تضمين ارائه خدمات پايه ارتباطي و فناوري اطلاعات در سراسر كشور و تهيه «لايحه جامع ارتباطات» درسال اول برنامه چهارم ضريب نفوذ ارتباطات ثابت، سيار و اينترنت :

در ارتباط با تلفن ثابت نظر به اينكه ميزان توسعه در اين بخش بستر را براي واگذاري به روز به مردم فراهم كرده است لذا كوتاهي در انجام وظيفه مشاهده نمي‌شود.

در زمينه تلفن همراه در بخش‌هاي دولتي و خصوصي در مجموع ضريب نفوذ 70 درصد رخ داد كه بيش از هدف برنامه در پايان سال ياد شده است و از عملكرد كمّي مثبت و شاخصي براي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به شمار مي‌آيد. در اينجا لازم مي‌دانيم از زحمات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، از به‌روز رساني خدمات تلفن ثابت و همراه تشكر نماييم و انتظار داريم به موازات افزايش كمّي شاخص‌ها در كيفيت خدمات به ويژه در تلفن همراه تلاش شايسته‌اي را به عمل آورند.

در خصوص ضريب نفوذ اينترنت مركز آمار ايران با نمونه گيري در انتهاي سال 1388 ضريب نفوذ كاربران اينترنت كشور را 11 درصد اعلام نموده است كه آمار ارائه شده وزارتخانه بيش از اين بوده ليكن نحوه محاسبه آن ايرادات زيادي دارد و فرمول آن مدتها است كه درحال اصلاح توسط خود وزارتخانه است و همچنين عملكرد سرانه خدمات پستي در پايان برنامه چهارم 8/11 مرسوله بر نفر بوده كه از برنامه عقب است .

در رابطه با لايحه جامع ارتباطات:

بند (ج) از ماده (57 ) قانون برنامه مقرر كرده است كه «لايحه جامع ارتباطات» در سال اول برنامه چهارم تهيه شود ليكن با گذشت بيش از چهار سال از موعد تعيين شده حكم قانونگذار به مرحله اجراء در نيامده است.

فصل دوم- خصوصي‌سازي و اجراء سياستهاي كلي اصل چهل‌وچهارم(44) قانون اساسي

اگرچه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات پيشتاز در اجراء اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسي بوده است و فارغ از اشكالات مترتب بيش از ديگران در اين مسير حركت كرده است ليكن گام اول براي خصوصي‌سازي مخابرات آزادسازي و ايجاد يك نهاد تنظيم‌كننده مقررات مستقل است تا با واگشايي ظرفيت‌هاي زير‌ساختي كشور ايجاد بازار رقابتي را كه يكي از مهمترين اهداف ذكر شده در سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري در اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسي قانون اساسي است تحقق بخشد. عدم توجه به اين مهم باعث ابهام‌هايي در خصوصي‌سازي شد زيرا در آن، يك انحصار ‌طبيعي از حاكميت دولت به بخش غير دولتي كه بيشتر به نهادهاي عمومي وابسته است واگذار شد و ماحصل آن نقص اكثر اهداف منظور شده در سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري بود.

مهمترين مسائل قابل طرح درباره خصوصي‌سازي شركت مخابرات ايران به شرح زير است:

1- عدم تفكيك صحيح شبكه مادر و عدم واگشايي زير‌ساخت سيم مسي:

انحصار موجود در تلفن ثابت و تسلط شركت مخابرات ايران بر شبكه دسترسي از طريق سيم مسي، باعث انحصار‌ در ساير خدمات ارتباطي و فناوري اطلاعاتي نظير اينترنت پر‌سرعت شده است به‌طوري‌كه هر اقدامي براي ارائه خدمات از طريق سيم نيازمند گذر از شبكه انحصاري در اختيار مخابرات ايران است.

2- عدم تعيين تكليف ودايع مشتركين:

از آنجايي كه بيش از 90 درصد سرمايه گذاري شركت مخابرات ايران از محل ودايع مردم است تا تعيين تكليف قطعي براي حقوق عمومي، واگذاري شركت به بخش خصوصي داراي اشكال اساسي در تضيع حقوق مردم است.

3- عدم برآورد دقيق داراييها و بدهيهاي شركت قبل از واگذاري:

سال 1383آخرين ارزيابي داراييها انجام شد كه برخي در سال 1385 تجديد ارزيابي شد. اما در سال 1387 با وجود رشد شديد قيمتها به‌خصوص در بخش زمين و ساختمان ، تجديد ارزيابي صورت نگرفت. بدهيهاي شركت به سازمان تنظيم مقررات بابت پروانه و برخي ابهامات در ساير ديون شركت تعيين تكليف نشد . نرخ استهلاك تجهيزات و زير‌ساخت سيم مسي ده‌ساله و خطي منظور شد در حاليكه براي افزايش سود در مجمع سال 1389 جهت تأمين منابع مالي براي پرداخت بخش دوم اقساط هزينه، ذخيره استهلاك كاهش و نرخ استهلاك 25‌ساله و خطي منظور شد.

4- پروانه انحصاري اپراتور اول:

پروانه صادر شده براي شركت مخابرات ايران بدون ملاحظات جلوگيري از انحصار بوده و در فعاليتهاي بعد از واگذاري شركت مخابرات، انحصار 100‌درصدي تلفن ثابت ، انحصار بالقوه در خدمات اينترنت پر سرعت مبتني‌بر سيم و امكان ايجاد انحصار در ساير بخشها به‌جهت عدم تصريح محدوديت در پروانه مشاهده مي‌شود.

برهمين اساس نگراني جدي در مورد حذف شركتهاي ارائه دهنده خدمات اينترنت وجود دارد .

5- عرضه در بورس قبل از اصلاح اساسنامه:

برخلاف بند (3) ماده (18) قانون اصلاح موادي از قانون برنامه چهارم و اجراء سياستهاي كلي اصل چهل و چهارم(44)قانون اساسي ، واگذاري شركت به‌صورت سهامي خاص در 19/5/87 انجام پذيرفت اما تصويب اساسنامه جديد به عنوان سهامي عام در 5/8/87 يعني دو ماه پس از عرضه در بورس عملي شد.

6- اشكال در واگذاري 6‌درصد سهام شركت به سازمان تأمين اجتماعي:

در مصوبه واگذاري محل تأمين 6‌درصد سهام مذكور مشخص نشده است.

به‌نظر مي‌رسد هدف از واگذاري 6‌درصد پرداخت ديون دولت به تأمين اجتماعي بوده است ليكن ضوابط بودجه‌اي آن رعايت نشده است اين مبلغ بايد به خزانه واريز مي‌شد و در موارد مشخص شده در قانون اجراء سياستهاي كلي اصل چهل وچهارم (44) قانون اساسي در چهارچوب قوانين بودجه هزينه آن صورت مي‌گرفت.

7- عدم تعيين تكليف فرودگاه پيام:

50‌درصد شركت فرودگاه پيام متعلق به مخابرات ايران است كه واگذاري فرودگاه به بخش خصوصي برخلاف قانون است و در مصوبه واگذاري پيش‌بيني نشده است. لذا قبل از واگذاري بايد تعيين تكليف مي‌گرديد.

8- واگذاري غير رقابتي:

مزايده سهام بلوكي، دو رقيب اصلي داشت: يكي كنسرسيوم پيشگامان كوير يزد و ديگري كنسرسيوم اعتماد مبين. با وجود پذيرفته شدن هر دو شركت تا يك روز قبل از مزايده و ابلاغ رسمي تأييد صلاحيت به هر دو شركت، در روز قبل از برگزاري مزايده شركت پيشگامان كوير يزد به دلايل عدم اهليت حذف و براي قانوني جلوه دادن مزايده خارج از فرجه قانوني، كنسرسيوم مهر اقتصاد ايرانيان توسط سازمان خصوصي‌سازي، پذيرفته شد و مورد تأييد صلاحيت قرار گرفت، در حاليكه برخي اعضاء اين كنسرسيوم با كنسرسيوم اعتماد مبين مشترك بودند و اساساً تنها براي قانوني جلوه دادن مزايده وارد رقابت صوري شدند. نكته جالب توجه اين است كه پيشگامان كوير يزد خود يكي از سه پيمانكار شركت زير‌ساخت براي ارائه خدمات تلفن بين‌الملل اينترنتي است كه از امنيتي‌ترين بخش‌هاي مخابرات است. بنابر شرايط فوق، برگزاري مزايده بلوك مديريتي، با رعايت ظاهري مقررات و كاملاً غير رقابتي به‌منظور واگذاري سهام به يك مجموعه خاص كه بيشتر تحت مديريت نهاد‌هاي عمومي قرار دارد، انجام گرفت.

9 - عملكرد ساير دستگاههاي ذي‌ربط:

در واگذاري شركت مخابرات ايران بخشي از اشكالات ، تنها مربوط به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نبوده و متوجه وزارت امور اقتصادي و دارايي و ساير دستگاههاي ذي‌ربط است كه موضوع اين تحقيق و تفحص نبوده است.

فصل سوم - اعمال حاكميت دولت

عدم توجه به جايگاه رگولاتوري و عدم تفكيك روشن وظايف حاكميتي و تصدي‌گري در قانون وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مصوب 1382 موجب شده است كه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به‌عنوان نهاد تنظيم‌كننده مقررات و ناظر حوزه فناوري اطلاعات، هم عرض ديگر معاونت‌هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات قرار گرفته و نتواند به وظايف حاكميتي در وصول حقوق دولتي و نظارت بر خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات عمل نمايد.

موارد ذيل آسيب‌هاي ايجاد شده از مسأله فوق هستند:

1- تمديد ده‌ ‌ساله مجوز پروانه تلفن همراه كيش در سال 1384بدون رعايت مقررات مربوطه،

2- عدم وصول صحيح و به‌موقع حق استفاده از فركانس كشور،

3- عدم اهتمام مؤثر بر وصول حقوق دولتي پيش‌بيني شده در قانون‌هاي بودجه،

4- صدور مجوز فعاليت بدون أخذ حق امتياز مربوطه،

5- عدم وصول حق امتياز از پروانه‌هاي صادره براي شركتهاي ارائه كننده خدمات اينترنتي ( SAP و PAP )،

6- عدم وصول كامل حقوق دولت از شركت مخابرات ايران

- تعدد نهادهاي تصميم‌گير و موازي‌كاري در تدوين اسناد و برنامه‌هاي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات از آسيب‌هاي سياست‌گذاري در حوزه فناوري اطلاعات است. تداخل وظايف شورا‌ها و دستگاههاي موجود موجب نا‌هماهنگي در تصميم‌گيري، سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و تخصيص منابع دولت در امر فناوري اطلاعات و ارتباطات شده است.

- موازي‌كاري در پژوهش‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات با وجود مركز تحقيقات مخابرات موجب اتلاف در منابع محدود اين بخش شده است.

فصل چهارم- قراردادها

با عنايت به گستردگي قرادادهاي منعقد شده در شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و شركت مخابرات ايران وضيق وقت تنها به 8 مورد از قرار‌داد‌ها اشاره مي‌شود.

1- 4- قراردادهاي پيمانكاران عمومي (GC )

در راستاي تحقق اصل چهل و چهارم(44)قانون اساسي و مصوبه شوراي‌عالي اقتصاد، شركت مخابرات ايران مكلف گرديد با استفاده از پيمانكاران عمومي تائيد شده معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور ظرفيت شبكه همراه را از 5 ميليون به 12 ميليون شماره برساند.

مناقصه در 3 بخش بر اساس نوع تجهيزات (زيمنس ، نوكيا ، اريكسون) انجام شد و از دو شركت داخلي به عنوان مشاور مناقصه استفاده گرديد.

در نتيجه: شركتهاي بهين ارتباط ، پارس ايراتل و اريكسون بعنوان برندگان مناقصه معرفي و در ارديبهشت سال 84 مبادله قرارداد با مدت اجراء يكساله امضاء شد.

اختلاف نظر در مدت زمان تأخير غير مجاز اجراء پروژه بين شركتهاي (GC) وكارفرما طبق ماده (10) قرارداد موجب تشكيل هيئت حل اختلاف گرديد.

گزارش بررسي هيئت حل اختلاف بعد از دو سال و شش ماه در (12) بند اعلام مي‌شود و با عدم قبول توسط كارفرما منجر به شكايت شركت پارس ايراتل به مراجع قضائي ، و شركت بهين ارتباط به مراجع ديگر از جمله شوراي عالي فني معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور گرديد.

نتيجه گيري :

1- اجراء قراردادهاي (GC) در بخش صنعت مخابرات، فارغ از مشكلات بوجود آمده ، پروژه اي ارزشمند بوده است.ليكن عدم انتخاب عامل چهارم جهت نظارت بر قرارداد بر اساس مصوبه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور يكي از مهمترين دلايل مشكلات پيش آمده و تأخيرهاي اجراء قرارداد بود.

2- عدم اهتمام جدي وزير وقت ارتباطات و فناوري اطلاعات

به رفع اختلافات في‌مابين كارفرما (شركت ارتباطات سيار) و شركت‌هاي(GC) و بلا تكليف نگه داشتن حل مشكلات مطروحه موجب تضعيف انگيزه‌هاي سرمايه گذاري در پروژه هاي كلان ملّي توسعه، توسط بخش خصوصي در صنعت مخابرات گرديده است.

3- صورت وضعيتهاي اقدامات انجام شده بر اساس بند (ب) ماده (11) قانون رفع برخي از موانع توليد و سرمايه گذاري صنعتي مصوب مجلس شوراي اسلامي بايد ظرف 30 روز مورد تأييد وپرداخت وجوه قرار گيرد ودر صورت عدم تأييد مراتب با ذكر دليل طي 30 روز به پيمانكار اعلام گردد كه از طرف كارفرما در مورد (GC) ها رعايت نشده است.

4- تعيين شركت توليدكننده تجهيزات باعث ايجاد محدوديت و تنگ‌كردن عرصه رقابت مي شود و قدرت مانور را به صاحبان اين فناوري (شركتهاي خارجي) مي‌دهد مي‌توان گفت مناقصه به ميزان سهم تجهيزات خارجي صوري مي‌شود.

5- عدم بر آورد دقيق قيمت ريالي پروژه پيش از مناقصه، شبهات بعدي و از جمله بالا بودن قيمت را بوجود مي آورد و تخفيفات أخذ شده بعدي، طولاني شدن اجراء و اعمال جرائم تأخير (به منظور جبران قيمت) مؤيد

اين مطلب است.

6- برآورد زماني مدت اجراء پروژه منطقي نبود و از آنجا كه پيمانكاران اختيار پيشنهاد مدت زمان ديگر را ندارند عملاً اجراء پروژه در موعد مقرر مقدور نشد و مشكلات بعدي را بوجود آورد .

2-4- قرارداد توسعه شش ميليون خط موبايل

در راستاي حمايت از توليدات داخلي و با هدف تثبيت و ارتقاء كيفيت توليدات داخلي و در اجراء بند (5) مصوبه شوراي اقتصاد و بند (و) ماده (28) قانون برگزاري مناقصات قراردادي جهت توليد تجهيزات شش ميليون پورت با شركت «كارخانجات مخابراتي ايران» به عنوان نماينده شش شركت عضو كنسرسيوم توليد داخل تلفن همراه با مبلغ قرارداد (1685 ميليارد ريال) با مدت اجراء هجده ماه منعقد و در مورخ 13/10/85 مبادله گرديد. شركت ارتباطات سيار بر اساس مصوبات هيأت نظارت نهايت مساعدت و حمايت را از پروژه مذكور كرده است.

اهم نكات قابل طرح در اين خصوص عبارتند از:

1- عدم برگزاري تشريفات قانوني در انتخاب اعضاء كنسرسيوم

2- پرداخت علي الحساب بر خلاف مفاد قرارداد

3- عدم اجراء فرآيند تأييد خدمات وتجهيزات طبق ماده (5) قرارداد

4- مغاير قانون بودن پرداختها، به استناد مصوبات هيأت عالي نظارت

5- عدم صرفه اقتصادي قرارداد و كيفيت تجهيزات در مقايسه با خريدهاي مشابه خارجي

6- عدم توجه به اهداف شركتها در هزينه ها

7- سازوكار پيش بيني شده در بند 2-2-1 قرارداد براي اطمينان از اينكه تجهيزات به كار گرفته شده مطابق اهداف‌قرارداد در كشور طراحي و توليد شود كافي نمي‌باشد.

8- عدم پيشرفت قابل توجه قرارداد

3-4- قراردادهاي اجراء باقيمانده فاز 3 و 3+ توسعه شبكه همراه:

در بررسي قراردادهاي شماره 352 و 357 و390 جمعاً به ميزان يكصدوسي‌‌وهشت ميليارد و چهارصد و سي‌ و پنج ميليون وسيصد و پنجاه و يكهزار و دويست و هفتاد و پنج ريال( 138.435.351.275ريال ) ابهامات و ايراداتي به شرح زير مشاهده گرديده است .

1- دلايل توجيهي ترك تشريفات مناقصه داراي مباني استنتاجي روشني نيست.

2- عدم تحقق اهداف اعلام شده در اتخاذ شيوه ترك تشريفات مناقصه

3- تصميم هيأت سه نفره در واگذاري كار به يك شركت مشخص با درخواست هيأت ترك تشريفات سيار در تعارض بوده و خارج از اختيارات آنها بوده است.

4- بكارگيري يك شركت تازه تأسيس متشكل ازسه شركت صنايع قطعات الكترونيك ايران، صنايع الكترونيك شيراز و كارخانجات مخابراتي ايران (هر كدام داراي بيست‌درصد(20%) سهام و مجموعاٌ شصت‌درصد(60% ) و چهل‌درصد(40%)سهام بي نام در اختيار اشخاص حقيقي ، را هم راستا با شرايط و اهداف تعيين شده فوق نمي توان تلقي كرد.

5- عدم رعايت ساز و كار تعريف شده در نحوه قيمت گذاري

6- عدم رعايت اصول اجراء قرارداد

4-4- پروژه مركز صورتحساب و مشتركين شبكه موبايل

پرونده پروژه مركز صورتحساب‌گيري و مشتركين شبكه تلفن سيار مورد بررسي قرارگرفت و اشكالات ماهوي و شكلي به‌شرح ذيل در آن مشاهده شد:

اشكالات ماهوي

الف- تغييرات توافقي در قيمت پيشنهادي ، آن هم براي شركتي كه قيمت بالاتر را ارائه كرده است .

ب- عدم برگزاري مناقصه مطابق با ضوابط زمان مناقصه

اشكالات شكلي

الف- عدم تطبيق بخشي از خدمات با تعهدات شركت ياد شده

ب- عدم مراعات مقررات مربوط به پيش پرداخت و أخذ تضمين

ج- كاهش تعهدات شركت يادشده بيش از 25 درصد مقرر در مفاد توافق طرفين

5 -4- خريدهاي انحصاري و ترك تشريفات:

با بررسي گزارش شماره 5160/300/م مورخ 3/12/88 شركت ارتباطات سيار و جداول پيوستي، مناقصات و ترك تشريفات معاملات بالاتر از ده‌ميليارد ريال شركت فوق بشرح ذيل مي‌باشد.

تا انتهاي سال 1384بيش از نودوچهاردرصد(94%) خريد تجهيزات فوق بصورت مناقصه عام انجام ومابقي بنا به ضرورت و انحصار شبكه به صورت ترك تشريفات اقدام شده است. اين روند از سال 1385 تغييرات اساسي داشته است. و در طول چهار سال بالغ بر يكصد و سي‌و پنج ميليارد تومان بانضمام سيصد و هفتادميليون يورو خريد تجهيزات و خدمات بصورت ترك تشريفات و انحصاري انجام پذيرفته است كه هفتاد و پنج درصد(75%) خريدها را شامل مي‌شود.

6-4- قراردادهاي تغيير سوئيچ‌هاي‌آنالوگ به ديجيتال در شبكه مخابراتي كشور

يكي از مهمترين اقدامات جهت واگذاري‌فعاليت هاي مخابراتي به بخش خصوصي قرارداد هاي جايگزيني سوئيچ‌هاي آنالوگ با ديجيتال مي باشد . كه برابر ماده 19 آيين نامه اجرائي بند(ب) ماده(124) قانون برنامه سوم توسعه كليه ضوابط و دستوالعمل هاي مربوطه بايد به تصويب مجمع شركت مخابرات برسد ، بررسي ها حاكي از عدم تصويب اين ضوابط است ، بنابر اين هر مصوبه ديگري وجاهت قانوني را ندارد ضمن اينكه اجراء قراردادهاي فوق درهفت‌استان بزرگ كشور صرفاً با سه شركت انجام شده كه با تفسيرهاي نادرست در فرمول محاسباتي ، سهم پيمانكاران تا چند برابر سقف قرارداد پرداخت شده و بر اساس گزارش سازمان بازرسي كل كشور منجر به ضرر و زيان گرديده است.

7-4- قرارداد توسعه سايت هاي شركت ارتباطات سيار

در قرارداد شماره 421 شركت ارتباطات سيار به مبلغ ده‌ميليارد و چهارصد و نود و يك ميليون (10.491.000.000) ريال مستندسازي ارزيابي كيفي مناقصه گران به درستي انجام نگرفته و به همين دليل دسترسي به اين مدارك وجود ندارد.ليكن اشكالات ذيل قابل طرح است:

1- فقدان أخذ مجوز از مجمع عمومي شركت مخابرات ايران براي اين قرارداد.

2- عدم برآورد دقيق زمان، حجم و تعهدات قرارداد . كاهش تعهدات پيمانكار و افزايش درحدود 20 درصد مبلغ قرارداد كه مغاير قانون است.

3- عدم فسخ قرارداد و ضبط ضمانت نامه علي‌رغم گذشت 17 ماه

از اتمام قرارداد و عدم انجام تعهدات كه مغاير قرارداد است.

8-4- قرارداد موبايل روستايي (WLL از نوع GSM)

در بررسي يكي از قراردادهاي موبايل روستايي، به علت دخالتهاي وزير وقت علي رغم نيت خيرخواهانه و دلسوزانه وي، به لحاظ غير كارشناسي بودن دستورها و فشار بر مجريان به ويژه كارفرما، مسير درستي طي نشده و اين امر موجب اشكالات ذيل شده:

1- تغيير طرف خارجي قرارداد به علت عدم توانايي پيمانكار در انجام موضوع قرارداد با طرف خارجي تعهد شده

2- عدم ضبط ضمانت نامه علي رغم فسخ قرارداد

3- عدم برگذاري مجدد مناقصه بعلت تغيير در مفاد قرارداد

فصل پنجم- عملكرد در رابطه با صدور پروانه براي اپراتورها

1-5- اپراتور اول (پروانه ارائه خدمات تلفن همراه، تلفن ثابت و ارتباطات داده‌ها مربوط به شركت مخابرات ايران):

پروانه مذكور در تاريخ 29/4/1387 و براساس مصوبات كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات براي شركت مخابرات ايران صادر شد.

از جمله نكات مهم در ارتباط با اين پروانه مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

1- واگذاري مالكيت شبكه سيم مسي و انحصارهاي ناشي از آن

و همزمان واگذاري اجازه فعاليت در امور ديتا

2- عدم پرداخت قسمتي از بدهيهاي ناشي از اجزاء ذيل ماده (11) پروانه، لازم به توضيح مي باشد كه بر اساس ماده (13-1) پروانه مذكور تاريخ لازم‌الاجراء شدن و تاريخ شروع پروانه همزمان مي‌باشد در حاليكه صاحب امتياز اپراتور اول بدهيهاي ناشي از اجزاء ذيل ماده (11) پروانه را از زمان واگذاري پرداخت نموده است.

3- عدم تعيين تكليف مبالغ قابل توجهي كه تحت عنوان عوارض توسعه روستايي از قبل نزد اين شركت مي‌باشد و همچنين فقدان دستورالعملي مشخص در ارتباط با تعهد به اجراء خدمات عمومي اجباري، (USO) تعيين شده در پروانه

4- مطابق تصويب نامه هيأت وزيران مبلغ حق امتياز صرفاً بابت توسعه شبكه تعيين شده است.

2-5- اپراتور دوم (پروانه شبكه و خدمات ارتباطات سيار،جي اس ام مربوط به شركت خدمات ارتباطي ايرانسل):

پروانه مذكور با موضوع ارائه خدمات تلفن همراه در تير ماه سال 1384 به شركت خدمات ارتباطي ايرانسل اعطاء شده است. عدم توجه لازم به بند (6) ماده واحده قانون اجازه اجراء موافقت نامه پروانه شبكه و خدمات ارتباطات سيار مصوب 5/ 2/84 مجلس شوراي اسلامي در خصوص توجه به قانون حداكثر استفاده از توان فني و مهندسي توليدي و صنعتي و اجرائي كشور در اجراء پروژه ها و ايجاد تسهيلات به منظور صدور خدمات مصوب 12/12/75 مشهود است.

3-5- اپراتور سوم:

در ارتباط با فرآيند مزايده و انتخاب اپراتور سوم تلفن همراه كشور اشكالات و ابهاماتي به نظر مي رسد كه ذيلا مورد اشاره قرار مي گيرد:

1- تعيين مجري خاص توسط وزير در اين خصوص بر خلاف روال اقدامات مشابه

2- انتخاب اپراتور سوم تلفن همراه در قالب قراردادي به مركز تحقيقات مخابرات ايران واگذار گرديده است و مجري اين قرارداد از طرف مركز تحقيقات مخابرات ايران همان فردي تعيين شده كه از سوي وزير به عنوان مجري انتخاب شده بود.

3- عدم تمديد مهلت ضمانت نامه موجب وارد شدن خسارت 400ميلياردريالي به دولت شده، ضمن اينكه مبلغ تضمين شده تسهيم درآمد برخلاف شرايط تعيين شده در مزايده برگزار شده ، تغيير نموده است همچنين اجازه هيأت دولت براي صلح و سازش ما بين طرفين قرارداد بر خلاف اصل يكصد و سي و نهم (139) قانون اساسي است، ليكن اين ايراد متوجه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نمي‌باشد.

4 - 5- اپراتور تلفن همراه اعتباري (تاليا):

به دليـل ادعاها و اختـلافات موجود، اجراء پروژه به درستي و بر اساس مفاد قرارداد و زمانبندي تعيين شده انجام نپذيرفته است و علي‌رغم گذشت حدود سه سال از طرح اين اختلافات بدليل عدم پيگيري موثر به نتيجه روشني نرسيده كه در نتيجه موجب وقفه قابل ملاحظه در اجراء قرارداد و عدم تحقق اهداف مربوط شده است.

5-5- عملكرد در رابطه با شركتهاي ارائه كننده خدمات‌تلفن اينترنتي:

شركت ارتباطات زيرساخت بدون داشتن پروانه به عنوان يك اپراتور تلفن اينترنتي (VOIP) فعاليت مي نمايد در حاليكه با توجه به اساسنامه شركت انجام اين قبيل امور جزء وظايف و اختيارات آن نبوده و همچنين بر خلاف سياست هاي اصل چهل و چهارم(44)قانون اساسي مي باشد .در ضمن بايد درآمد هاي حاصل به خزانه واريز شود نه بعنوان درآمدهاي شركت زير ساخت.

6-5- عملكرد در رابطه با شركتهاي بخش خصوصي فعال در اينترنت پر سرعت PAP))

شركتهاي مخابرات استاني با عدم كاهش هزينه هاي بهره برداري از امكانات مخابرات، ايجاد انحصار در شبكه دسترسي و بعضي اقدامات موازي اجازه رشد معقول و رقابت سالم به فعالان بخش حصوصي فوق را نمي‌دهند.

فصل ششم- هزينه ها و ذخاير

1- 6- عملكرد در رابطه با اعتبارات خارج از شمول شركت ارتباطات سيار:

شركت ارتباطات سيار از سال 85 لغايت 87 به استناد ابلاغيه هاي وزير ارتباطات و فنآوري اطلاعات در خصوص مصوبات هيئت وزيران براي تعيين ميزان اعتبارات خارج از شمول، اقدام به ذخيره گيري و يا مصرف بخشي از منابع داخلي خود در قالب اعتبارات خارج از شمول نموده كه اشكالات ذيل بر آن وارد است.

1- عدم جواز شركت در استفاده از اعتبارات خارج از شمول در زمان واگذاري:

2- عدم مبادله موافقتنامه بين شركت و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور:

3- پرداخت مبلغ بيست و شش ميليارد و صدو و نود ونه ميليون و هشت‌صد و بيست و چهار هزار و شصت (26.199.824.060 ) ريال بابت هزينه‌هاي جاري از محل اعتبارات خارج از شمول سرمايه‌اي درسنوات (85 تا 88)

4- پرداخت مبالغي به تعدادي از شركتها كه از طريق مناقصه به عنوان پيمانكار انتخاب شده اند علاوه بر مبالغ مندرج در قراردادهاي مربوطه

5- اقدام به ذخيره‌گيري مبلغ يك صد و ده ميليارد و نه صد و نود و نه ميليون و هشت صد و بيست و يك هزار و شش صد و شصت و هفت (110.999.821.667) ريال از اعتبارات خارج از شمول جاري و سرمايه اي در سال‌هاي (85 تا 87)

2-6- عملكرد در رابطه با اعتبارات موضوع تبصره (1) ماده (14) اساسنامه شركتهاي مخابرات استاني:

اعتبارات موضوع تبصره (1) ماده (14) اساسنامه شركتهاي مخابرات استاني و ماده (12) قانون وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بيش از آنكه تمركز بر هزينه برنامه اي باشد تمركز بر مبالغ حاصل از اين اختيارات بوده است. لذا عدم تعيين حد و مرز و ضابطه اي جهت توزيع اين اعتبار بين امور تحقيق، توسعه، آموزش، امور بين‌الملل و كمك‌هاي انساني و تهيه دستورالعمل داخلي توسط وزارتخانه كه به طور كاملاً وسيعي هرگونه هزينه از اين محل را قابل توجيه ساخته باعث گرديده كه در عمل مبالغ معتنابهي از اين محل صرف پاداش به مديران و كاركنان شود.

هر چند براي امور تشويقي و كلاً اعمال سياستهاي مديريتي وجود مبالغي در اختيار مديران، مي‌تواند كاملاً مفيد باشد ولي معمولاً اين مبالغ درصدي نسبتاً محدود از حجم كل اعتبارات لحاظ مي‌شود ولي بعضاً مشاهده مي‌شود كه حجم اعتبارات مربوط بيش از اعتبارات وزارتخانه بوده است ضمن اينكه بعضاً مشاهده مي‌شود شركتهاي مخابرات استاني رأساً نسبت به هزينه نمودن وجوه مربوط اقدام نموده‌اند كه با سازوكار پيش‌بيني‌شده در اين‌تبصره كاملا مغاير است.

3-6- عملكرد در رابطه با ذخاير در شركتهاي مخابرات ايران و ارتباطات سيار:

عدم انجام تكليف قانوني در دفاع از حقوق دولت در امر ذخيره گيري از ديگر موارد تخلف است كه شركت مخابرات ايران و شركت ارتباطات سيار مرتكب شده اند.

فصل هفتم- تعرفه‌ها و قيمت تمام شده

1-7- تغيير تعرفه‌ها:

تغيير تعرفه‌هاي مخابراتي علي‌رغم مصوبه دولت با توجه به عدم اختيار قانوني خلاف قانون برنامه چهارم توسعه بوده است

2-7- قيمت تمام شده تلفن همراه و ثابت:

علي رغم مكاتبات مكرر در ارتباط با قيمت تمام شده خدمات تلفن ثابت و همراه تا زمان تهيه گزارش اطلاعاتي واصل نشده است ولي طي رسيدگيهاي انجام پذيرفته در ارتباط با محاسبه قيمت تمام شده خدمات تلفن همراه و ثابت هيچ سابقه مدوني كه به تصويب مرجع ذيصلاح رسيده باشد مشاهده نشده است. و مدارك مستندي كه سازوكار تاثير قيمت تمام شده را بر تعرفه هاي مربوط تعيين نمايد در دست نمي باشد.

3-7- عدم تصويب برخي از تعرفه‌ها:

عدم تصويب تعرفه در خدمات ارتباطي جديد توسط كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات با عنايت به ماده (3) قانون برنامه چهارم توسعه مشاهده مي‌شود.

فصل هشتم- ساير موارد

1-8- مبادلات مالي شركتهاي مخابراتي با يكديگر بدون قراردادهاي معين:

شركتهاي حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات هر چند به لحاظ حقوقي داراي شخصيتهاي مستقلي هستند ولي مشاهده مي شود كه در مبادلات با يكديگر، بعضاً سازكارهاي مالي شركتهاي مستقل از يكديگر را رعايت نمي‌نمايند كه شرايط موجود را نمي‌توان شرايط مطلوبي تلقي كرد. اين موضوع داراي آثار منفي بسياري نظير موارد ذيل مي باشد:

1- عدم وجود قرارداد شركت زير ساخت با شركت مخابرات ايران در رابطه با ارائه خدمات به تاليا

2- عدم برگزاري مناقصه در معاملات عمده مانند نگهداري مراكز بين شهري اوليه و ثانويه (SC وPC ) و مايكرويو شركت زير ساخت با شركت‌هاي مخابراتي استاني

3- فقدان قرارداد مابين شركت زير ساخت وشركت ارتباطات سيار

4- تفويض برخي وظائف شركت ارتباطات سيار به شركت مخابرات استاني كه بر خلاف اساسنامه شركت ارتباطات سيار بوده ونيز برخلاف ماده(52) قانون محاسبات عمومي بدون قرارداد مشخص انجام شده است.

پرداخت بيش از 6530 ميليارد ريال توسط شركت ارتباطات سيار به شركت هاي مخابرات استاني

2-8- عملكرد شركت پيام:

در خصوص شركت فرودگاهي پيام لازم به ذكر است كه 50 در صد سهام آن متعلق به شركت مخابرات ايران بوده و دولتي يا خصوصي بودن آن محل ترديد است ليكن اصل واگذاري اين شركت مغاير با قانون مي‌باشد. همچنين چند نكته در باره نقاط ضعف عملكرد اين شركت ضروري است:

1- عدم استفاده مطلوب از ظرفيت‌هاي ايجاد شده

2- استفاده مغاير با چهارچوب تعيين شده در اساسنامه و ساير مقررات

3- عدم امكان تفكيك فعاليت هاي قطب پستي از اپراتور پستي و واگذاري غير ضروري آن به فرودگاه ، كه منجر به عدم پيشرفت در اين بخش شده است.

4- در نهايت ايجاد يك فرودگاه خاص پست با توجه به ظرفيت هاي موجود در شبكه فرودگاهي كشور فاقد اثربخشي و كارايي لازم بوده است.

لينك ثابت || اضافه شده توسط آرش كريم بيگي|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلي || آرش كريم بيگي

| More

براي عضويت در خبرنامه روزانه ايستنا؛ نشاني پست الكترونيكي خود را در فرم زير وارد نماييد. پس از آن به صورت خودكار ايميلي به نشاني شما ارسال ميشود، براي تكميل عضويت خود و تاييد صحت نشاني پست الكترونيك وارد شده، مي بايست بر روي لينكي كه در اين ايميل برايتان ارسال شده كليك نماييد. پس از آن پيامي مبني بر تكميل عضويت شما در خبرنامه روزانه ايستنا نمايش داده ميشود.

ictna/BHwZen_US

ثبت نام

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری ورزش ایران]
[مشاهده در: www.peonews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 413]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن