تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799588065




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از وضعيت اينترنت پرسرعت در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری ورزش ایران: گزارشي از وضعيت اينترنت پرسرعت در ايران
نويسنده : آرش كريم بيگي

Manager @ ictna.ir
ناشر : ICTna.ir و خبرگزاري سلام

جستارگشايي: عصر حاضر عصر انفجار اطلاعات است و پيشنياز ورود و دسترسي افراد به اطلاعات و شبكه جهاني اينترنت زيرساخت مخابراتي مناسب است، در ايران سالهاست كه تنها راه ارتباطي مرسوم استفاده از خدمات كند و لاكپشتي Diap-Up است اما دهها راه ديگر براي دستابي به خدمات باند پهن (Broadband) وجود دارد: xDSL ، Wireless ، satellite و ... كه سالهاست كه با توجه به قوانين، مقررات و زيرساخت هاي مخابراتي موجود تكنولوژي هاي مبتني بر DSL و بيسيم بعنوان روشهاي مقرون به صرفه و دردسترس معرفي و زمزمه ميشوند. يكسال پيش بود كه وزارت پست و تلگراف و تلفن كه حالا ديگر به وزارت فناوري ارتباطات و اطلاعات تغيير نام داده بود به چند شركت خصوصي بعنوان پيمانكار و مجري مجوز راه اندازي و ارائه سرويس هاي اينترنت پرسرعت با استفاده از بستر مخابراتي و بيسيم را ارائه كرد. در گزارش زير و به اختصار بعد از معرفي تكنولوژي DSL به بررسي روند ارائه اش در ايران خواهيم پرداخت:

DSL چيست ؟

براي اتصال به اينترنت از روش هاي متفاوتي استفاده مي گردد.مانند استفاده از مودم معمولي ، مودم كابلي ، شبكه محلي و يا خطوط DSL)Digital Subscriber Line). DSL روشي براي دستيابي به يك اتصال با سرعت بالا را با استفاده از كابل هاي معمولي تلفن (زوج سيمي كه پشت دستگاه تلفن عادي ميشود) براي كاربران اينترنت فراهم مي نمايد.

ADSL چيست؟

انواع مختلفي از DSL وجود دارد كه امكان اتصال به اينترنت را با سرعتها و امكانات مختلفي را ارائه ميكند. نوعي كه عموما براي مصارف خانگي از آن استفاده مي شود Asymmetric-DSL يا ADSL يا DSL نامتقارن مي باشد كه در بهترين شرايط، عملا امكان گرفتن اطلاعات تا سرعتي معادل 2Mbps و فرستادن اطلاعات تا سرعتي حدود 256Kbps را مهيا مي سازد. دقيقا به دليل متقارن نبودن سرعت ارسال و دريافت در اين تكنولوژي است كه به آن Asymmetric-DSL يا DSL نا متقارن گفته ميشود.

مزاياي ADSL

- ADSL از همان زوج سيمهاي تلفن معمولي استفاده مي كند. و نيازي به سيم كشي جديدي از مركز مخابرات يا ISP به سمت مشتركين نيست و لذا از اين جهت هيچ هزينه اي صرف نمي شود.

- در ADSL كاربر همواره به اينترنت متصل ميباشد و در عين حال مي توانيد از خط تلفن يا فاكس خود نيز همزمان استفاده كند، يعني خط تلفن كاربر هيچ وقت به دليل استفاده از اينترنت اشغال نمي شود.

- تجهيزات سخت افزاري استفاده از DSL بسيار ارزان قيمت هستند. (بر خلاف سيستمهاي ماهواره اي يا كابلي)و همچنين امكان داشتن Static IP و برخي امكانات فني و سرويس هاي ارزش افزوده ديگر نيز به راحتي قابل رائه هستند.

معايب ADSL

- مهمترين و مساله ساز ترين مشكل DSL اين است كه كيفيت و سرعت انتقال داده بستگي به فاصله مشترك از مركز تلفن دارد. يعني اگر محل كاربر در حوالي مركز تلفن باشد با سرعت بيشتري به اينترنت متصل مي شويد و بالعكس. اين قضيه وقتي مساله ساز خواهد بود كه فاصله مشترك از مركز تلفن بيش از 5 كيلومتر باشد كه در اين صورت معمولا استفاده از DSL مقدور نخواهد بود. البته در تهران بسبب تراكم بيش از حد جمعيت و مشتركين معمولا فاصله كاربر تا مركز تلفن محلي كمتر از 5 كيلومتر است.

- كيفيت پايين سيمهاي تلفن و پوسيدگي احتمالي آنها نيز اثر نامطلوبي در ارتباط خواهد داشت كه احتمالا و متاسفانه بعد از ارائه عمومي اين سرويس در كشور به بزرگترين معضل و دردسر مشتركين و ارائه كنندگان سرويس تبديل خواهد شد.

- سرعت دريافت داده نسبت به ارسال داده بمراتب بيشتر است البته اين موضوع براي مشتركين تك كاربر محسوس نخواهد بود ولي براي شركتها و سازمانهاي كه ميخواهند يك اشتراك را بين چندين كاربر تقسيم كنند ميتواند تا حدودي آزار دهنده باشد و آنها را مجبور به خريد كلاس هاي بالاتر و طبيعتا گرانتري خواهد كرد.

DSL چگونه كار ميكند ؟

به محيطي كه داده ها از آن انتقال مي يابند مديا يا رسانه گفته مي شود. زوج سيم، كابلهاي كواكسيال (مثل كابل آنتن تلويزيون)، موجبر ها (لوله هايي فلزي با سطح مقطع مستطيل يا دايره شكل)، هوا و فيبرهاي نوري مهمترين رسانه هاي مخابراتي هستند. براي هر رسانه مخابراتي پارامترهايي به نام كرانه بالايي و پائيني فركانس تعريف مي شود و منظور از آنها حداكثر و حداقل فركانسي است كه آن رسانه مي تواند با كيفيت مطلوب از خود عبور دهد. به اختلاف اين دو فركانس پهناي باند يا Band Width مي گويند. زوج سيم كه در سيستم تلفن شهري استفاده مي شود ضعيفترين رسانه مخابراتي از اين نظر مي باشد و محدوده عبور فركانسي آن از صفر تا حدود 2 مگاهرتز مي باشد.اما در سيستمهاي تلفن ثابت شهري (PSTN) فقط از 4 كيلو هرتز اين محدود براي عبور صدا استفاده مي شود و بقيه باند فركانسي آن آزاد ميماند كه در واقع استفاده از اين باند فركانسي بلااستفاده ايده اصلي و اوليه ساخت و استفاده از DSL مي باشد.در روش اتصال عادي Diap-Up از همان 4KHz پهناي باندي كه در مكالمات صوتي عادي بكاربرده ميشود جهت انتقال داده استفاده مي شود و با استفاده از روشهاي پيچيده مدولاسيون ديجيتال و فشرده سازي اطلاعات، مي توان حداكثر به سرعت 56 كيلو بيت در ثانيه رسيد كه در عصر انفجار اطلاعات سرعتي لاكپشتي است. حالا اگر باند فركانسي ما از 4KHz به 2MHz افزايش پيدا كند! يعني تقريبا 500 برابر خواهد شد، واضح است كه سرعت انتقال دادهايمان به شدت افزايش خواهد يافت. براي ADSL در عمل معمولا باند فركانسي 30KHz تا 138KHz براي فرستادن اطلاعات و باند فركانسي 138KHz تا 1.1Mhz براي گرفتن اطلاعات استفاده مي شود. در اين صورت با توجه به روشهاي مدولاسيون مورد استفاده مي توان به پهناي باند ديجيتالي اي تا 8Mbps دست يافت كه معمولا براي بدست آوردن ضريب كيفيت سرويس دهي (QoS) بهتر عملا سرعتي حدود 1.5 تا 2 مگابيت در ثانيه در اختيار كاربران حرفه اي قرار مي گيرد.

با سرعت جت پرواز كنيد آنهم بدون اشغالي خط!

با توجه به اينكه باند فركانسي 0 تا 4 كيلوهرتز كه براي انتقال سيگنالهاي صوتي تلفني استفاده مي شود در ADSL دست نخورده باقي مانده است، مشترك مي تواند در عين اتصال به اينترنت تماسهاي تلفني خود را نيز بر قرار سازد. براي اين كار يك سوكت كه در واقع يك فيلتر پايين گدز (LPF) است روي هر پريز تلفن نصب مي شود تا از ورود سيگنالهاي فركانس بالا به داخل دستگاه تلفن جلوگيري شود. (در صورت موجود بودن سيم كشي مجزا براي data مي توان از يك Splitter مركزي نيز استفاده كرد.) همچنين براي اتصال به اينترنت از طريق DSL به يك مودم DSL احتياج داريد كه نوع معمولي آن قيمتي حدود 20 دلار دارد كه در ايران اكثر شركت هاي ارائه دهنده ADSL وعده امانت رايگان اين مودم در طول اشتراك را به مشتركان خود داده اند.

آن طرف سيم چه خبر است؟

سوئيپچهايي كه در مراكز مخابرات براي برقراري ارتباط تلفني نصب شده اند، به هيچ عنوان توانايي عبور فركانسهاي بالاي 4 كيلو هرتز را ندارند. لذا هر اتفاقي كه قرار است بيفتد، بايد قبل از ورود زوج سيم مشترك به سيستمهاي مخابراتي تلفن شهري بيفتد. براي اين كار دستگاههايي به نام DSLAM يا DSL Acsess Multiplexer در مركز مخابرات كار گذاشته مي شود. اين دستگاه توسط فيلترهاي فركانسي، باند 4KHz اول هر زوج سيم را به سمت سوئيچهاي مخابراتي مي فرستد و بقيه پهناي باند را براي اتصال به اينترنت استفاده مي كند. هر DSLAM قابليت اتصال صدها زوج سيم از طرف مشتركين را داراست و در نهايت از سوي ديگر با يك اتصال با پهناي باند خيلي زياد به اينترنت متصل است و به اين طريق تا وقتي كه اين پهناي باند اشباع نشود مشتركين مي توانند با سرعت بالا و يكنواخت از اينترنت استفاده كنند و از آن لذت ببرند.

مشكلات

در نهايت بعد از فراخوان وزارت ICT براي اعطاي مجوز ارائه اينترنت پرسرعت PAP 13 شركت موفق به اخذ مجوز شدند كه دو شركت بعد از اعلام مهلت ابطال مجوز از سوي وزارتخانه در حالي كه چند ماهي بيشتر به پايان مهلت انجام تعهد راه اندازي 20هزار پورتيشان نمانده بود مجوز خود را باطل كردند. از ابتداي ورود اينترنت پرسرعت به ايران مشكلات فني و اداري مرسوم شروع شد كه در زير به بعضي از آنها ميپردازيم:

- دريافت ضمانت يك و نيم ميليارد توماني براي اعطاي مجوز PAP

- مشكل و كندي كار در ثبت سفارش،ترخيص و تحويل تجهيزات وارداتي

- عدم همكاري مراكز تلفن ثابت شهري در ورود كارشناسان و نصب تجهيزات مربوطه

- جلوگيري از نصب تجهيزات در بسياري از مراكز به بهانه كمبود جا و نبود امنيت كافي

- گلايه از نور چشمي شدن برخي PAPها و عدم رعايت عدالت و مساوات PAPها

- ارائه پيشنهاد خريد ساختمانهاي مجاور يا نصب كانكس در محوطه مراكز محلي و حتي پيشنهاد ادغام و ايجاد كنسرسيوم بين شركتهاي داراي مجوز كه اصل رقابت تجاري و تنوع كيفيت و خدمات را از بين ميبرد

بظاهر شروع شد

با وجود تمام اين مشكلات و سختي ها صبح روز شنبه 20 دي ماه 83 مراسمي با عنوان "افتتاح رسمي سرويس اينترنت پرسرعت" با حضور سيد احمد معتمدي وزير ICT،مسعود داوري نژاد معاون ارتباطات راديويي و رئيس سازمان تنظيم مقررات وزارتخانه و مجري وزارتي پروژه و برخي ديگر از مديران مرتبط و روئساي شركت هاي PAP در طبقه دوم هتل بزرگ تهران برگزار شد اما بايد بگويم كه اين مراسم بيشتر نمايشي و ظاهري بود تا افتتاح واقعي اينترنت پرسرعت موعود. در گوشه اي از محل برگزاري مراسم چند كامپيوتر و نوت بوك تحت عنوان غرفه شركتهاي PAP بظاهر به اينترنت پرسرعت وصل بودند كه هر بازديد كننده عادي اي هم با قدم زدن بينشان متوجه ميشد كه تنها دو غرفه از 6 غرفه موجود واقعا آنلاين بودند كه يكي از آنها شركتي بود كه از چيزي حدود يك سال قبل (بهمن 82) اعلام كرده بود كه سرويس ADSL اش در آن مركز PSTN (شهيد مطهري) آماده ارائه است و تنها منتظر تاييد تعرفه هايش از سوي وزارتخانه است و ديگري تنها شركت PAPي بود كه شبكه عنكبوتي و بروكراسي اداري ايران را شناخته بود و بجاي استفاده از تكنولوژي ADSL به سراغ wireless broadband رفته بود.

همچنان منتظر باشيد!

عليرغم افتتاح رسمي پروژه ظاهرا فعلا شهروندان ميتوانند با قيمتي در حدود 40هزار تومان در ماه به سرويس نچندان پرسرعت 64/32 آنهم در برخي از 85 مركز تلفن تهران دست پيدا كنند كه اين قيمت به گفته وزير فناوري ارتباطات و اطلاعات براي سبد خانوار يك خانواده متوسط ايراني رقم بالايي است و بايد به زير 20 هزار تومان در ماه برسد. حتي سيد احمد معتمدي در بخش پاياني سخنراني اش در آن مراسم گفت حتي من هم قادر به تهيه اين سرويس با اين قيمت نيستم! البته شايد آقاي داوري نژاد (مجري پروژه از طرف وزارتخانه) وضعش بهتر باشد اما من نميتوانم با اين رنج قيمت از اين سرويس ها استفاده كنم!

البته يكي از ICPهاي بزرگ كشور سرويس ارزان قيمت تري (حدود 25هزار تومان در ماه) ارائه كرده كه محدوديت ترافيك ماهانه اش يك گيگا بايت است كه براي يك كاربر خانگي نسبتا حرفه اي بسيار كم و نا متناسب است!

ICP بزرگ ديگري هم اقدام به ارائه اينترنت پرسرعت بي سيم در بخشي از تهران كرده كه سرويس 128/32 اش را ماهيانه 40 هزار تومان ارائه ميكند اما امكان متحرك بودن كاربر و رومينگ بين BTSهاي مختلفش را واگذار نميكند.

با اين گستره محدود ارائه و قيمت نسبتا بالاي اشتراك ماهيانه احتمالا به صلاح مشتركين مياني و كاربران خانگي حرفه اي است كه تا افزايش مراكز ارائه دهنده و افزايش رقابت در بازار منتظر بمانند و همچنان سرويس لاكپشتي خود را تحمل كنند.

روزشمار اينترنت پرسرعت در ايران

بهار 81 بود كه مديرعامل وقت شركت مخابرات استان تهران قول نصب و راه اندازي سرويس اينترنت پرسرعت از طريق خطوط ISDN BRI64 را تا پايان سال داد كه البته اين وعده خوشبختانه هيچگاه عملي نشد ! از اين رو ميگويم خوشبختانه كه ISDN يك تكنولوژي قديمي و تقريبا منسوخ شده بود كه تجهيزات و راه اندازي آن مستلزم هزينه هاي پنهان و آشكار زيادي بود.

2 شهريور 81: معاون توسعه و مهندسي شركت مخابرات استان خراسان خبر از آمادگي شركت مخابرات استان خراسان براي خطوط پرسرعت اينترنت به مشتركان داد.

14 بهمن 81 : خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران مصاحبه سيد محمد مهدي طباطبايي، مدير عامل موسسه پيام كيش را روي خروجي خود منتشر كرد كه در آن اعلام شده بود مسئولان جزيره كيش با نصب سوئيچ‌ هاي ديجيتال جديد، امكان استفاده از تلفن‌ هاي تصويري و اينترنت پرسرعت را فراهم آورده ‌اند و همزمان با جشن ‌هاي سالگرد انقلاب، كار واگذاري خدمات تلفن همراه تصويري و اينترنت پرسرعت آغاز خواهد شد.

شهريور 82: بر اساس مفاد مواد ‌‌٢٨ و ‌‌١٢٤ قانون برنامه‌ي سوم توسعه‌ي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و آيين نامه‌ي اجرايي مربوط به مصوبه‌ي مورخ ‌‌٧٩/١٢/٦ هيات وزيران، پروانه‌ي ارائه‌ي خدمات عمومي انتقال داده‌ها با ضمانت 1/5 ميليارد توماني به شركت عصر و انتقال داده‌ها وابسته به عصر دانش افزار واگذار شد.

22 دي 82: اولين مركز ارائه‌دهنده‌ي خدمات اينترنت پرسرعت راه اندازي شد

اولين مركز ارائه‌دهنده‌ي خدمات اينترنت پرسرعت با ظرفيت اوليه‌ي ‌‌٢ هزار پورت توسط شركت عصر دانش افزار راه اندازي شد.

7 بهمن 82: اينترنت پرسرعت در منطقه‌ شهيد مطهري آماده‌ سرويس دهي شد. در سمينار فناوري DSL اعلام شد در حال حاضر سرويس اينترنت پرسرعت در منطقه‌ي شهيد مطهري آماده سرويس دهي است كه با تاييد قيمت‌ها و ضوابط از سوي شركت مخابرات از ‌٢ هفته‌ي آينده كاربران مي‌توانند از اين سرويس‌ها استفاده كنند كه اين دو هفته تا چيزي حدود يكسال بعد به درازا انجاميد!

15 فروردين 83: سرويس اينترنت پرسرعت ارائه نمي‌شود و چنانچه اين كار انجام شود قاعدتا بايد از طريق كانال‌هاي غيرقانوني انجام شود، در غير اين صورت همه‌ي شركت‌هاي دارنده‌ي مجوز PAP بايد قادر به ارائه‌ي سرويس مورد نظر باشند! مهندس صحراپور” مديرعامل شركت داده‌پردازي فن‌آوا در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس فناوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب در مورد مشكلات شركت‌هاي PAP ، اظهار داشت: وزارت ارتباطات و شركت مخابرات موظف‌اند تا به همه‌ي شركت‌هاي دارنده‌ي مجوز، سرويس يكسان و همزمان، با توجه به قراردادهاي به امضاء رسيده ارائه كنند، اما به خاطر آماده نبودن دستورالعمل‌هاي اجرايي، مشخص نبودن نرخ‌ها و تعرفه‌ها براي شركت‌ها هيچ يك از شركت‌ها هنوز سرويس اينترنت پرسرعت ارائه نمي‌كنند.

2 خرداد 83: اينترنت پرسرعت در استان گلستان راه‌اندازي شد

9 مرداد 83: داوري نژاد: تكليف فضاي اختصاصي به ارايه‌دهندگان اينترنت پرسرعت طي هفته‌ي آتي مشخص مي‌شود. وي در رابطه با مسايلي كه شركت‌هاي دارنده‌ي مجوز PAP به عنوان مشكل خود جهت ارائه‌ي سرويس عنوان كرده‌اند، اظهار داشت: در پروانه‌ي صادر شده براي شركت‌هاي PAP مدت يك سال براي عملي كردن تعهدات، فرصت قرار داده شد تا زمان كافي جهت هماهنگي مسايل متعدد فني، انساني و حراستي موجود در راستاي ورود بخش خصوصي به ساختمان‌هاي مخابرات وجود داشته باشد.وي، ادامه داد: در برخي از مواد به فرصت‌هاي كاري نياز داشتيم تا رويه‌ها و فرم‌هاي قراردادها مشخص شود و در حال حاضر شركت‌ها نسبت به زماني كه پروانه‌ي آن‌ها صادر شده، مهلت دارند تا به تعهدات خود عمل كند.

22 آذر 83: مدير عامل شركت PAP فناوا: تعداد شركت‌هاي فعال در زمينه‌ي PAP بايد به تعداد انگشتان دست تقليل يابد،انجام طرح ارائه‌ي اينترنت پرسرعت موفقيت‌آميز نبوده است!

20 دي 83: افتتاح رسمي سرويس اينترنت پرسرعت

وزير ارتباطات:خريدن اينترنت پرسرعت براي خود من هم مشكل است! محاسن كاهش تعرفه‌ي اينترنت براي توسعه‌IT

لينك ثابت || اضافه شده توسط آرش كريم بيگي|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلي || آرش كريم بيگي

| More

براي عضويت در خبرنامه روزانه ايستنا؛ نشاني پست الكترونيكي خود را در فرم زير وارد نماييد. پس از آن به صورت خودكار ايميلي به نشاني شما ارسال ميشود، براي تكميل عضويت خود و تاييد صحت نشاني پست الكترونيك وارد شده، مي بايست بر روي لينكي كه در اين ايميل برايتان ارسال شده كليك نماييد. پس از آن پيامي مبني بر تكميل عضويت شما در خبرنامه روزانه ايستنا نمايش داده ميشود.

ictna/BHwZen_US

ثبت نام

328 1

نام:

پست الكترونيك:

وبسايت:

نظر شما:

پيش نمايش ارسال

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری ورزش ایران]
[مشاهده در: www.peonews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن