تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798901393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ثانيه شماري رگولاتوري


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری ورزش ایران: ثانيه شماري رگولاتوري
نوشته: آرش كريم بيگي
ناشر: ايستنا و روزنامه اعتماد ملي

جنجال بر سر نحوه محاسبه صورت حساب مشتركين ايرانسل تقريبا از زمان صدور و ارسال اولين صورتحسابهاي مشتركين در آذر گذشته آغاز شد و در هفته گذشته به اوج خود رسيد. در پشت برگه صورتحساب مشتركين سيم كارت هاي دائمي (پس پرداخته) ايرانسل آمده بود "هزينه تماس از لحظه برقراري، بر اساس دوره هاي يك دقيقه اي محاسبه مي گردد. بدين صورت كه حتي اگر بخشي از يك دقيقه را مصرف نموده باشيد، آن دقيقه، كامل محاسبه مي گردد. تماس با خدمات مشتركين كه صرفنظر از مدت مكالمه فقط هزينه اي ثابت را در بر مي‌گيرد، از اين قاعده مستثني مي باشد".

پس از آن دست كم در هشت نوبت مهندس محمود خسروي –معاون وزير ارتباطات و رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي يا همان رگولاتوري- در مصاحبه با رسانه هاي مختلف از چندين نوبت اخطار به ايرانسل براي تبديل نظام محاسبه صورتحساب مشتركين خود از دوره هاي دقيقه اي به ثانيه خبر داد.

پيشنهاد افزايش تعرفه ها
پس از آن ايرانسل با توجه به تقاضاي رگولاتوري براي تغيير طرح تعرفه ها از دقيقه به ثانيه پيشنهاد افزايش تعرفه اينگونه صورتحساب ها را به سازمان تنظيم مقررات ارسال كرد. كه در نهايت پيشنهاد شركت ايرانسل، به منظور اصلاح تعرفه مبني بر اعطاي اختيار به مشتركان و محاسبه تعرفه مكالمه ايرانسل به ايرانسل بر اساس هر دقيقه 49.9 تومان و ايرانسل به خارج از اين شبكه بر اساس هر دقيقه 76 تومان توسط سازمان تنظيم مقررات رد و برگرداننده شد. بعدها دزفولي توضيح داد كه ايرانسل در نظر دارد با تعيين دو سطح تعرفه انتخاب نوع صورتحساب گيري بر اساس دقيقه و يا ثانيه را در اختيار مشتركين خود قرار دهد.

آغاز تهديد
سه شنبه 22 اسفند گذشته، يعني درست دو روز پس از ارسال طرح ايرانسل به رگولاتوري معاون وزير ارتباطات در اين خصوص گفت: ايرانسل، ابتدا بايد تعرفه مكالمات مشتركان را بر حسب ثانيه محاسبه كرده و سپس پيشنهاد افزايش آن را ارائه دهد.
خسروي، گفت: ايرانسل مي‌تواند پيشنهاد افزايش تعرفه را در قالب قانون و پروانه مربوطه كه مجاز به افزايش تعرفه و محاسبه آن، 20 درصد بالاي تعرفه موثر اپراتور اول است را به سازمان تنظيم مقررات ارائه دهد.
رييس سازمان تنظيم مقررات، تصريح كرده بود: تبليغ تعرفه 49.9 توماني و محاسبه مكالمه برحسب دقيقه كه باعث تحميل هزينه بيشتر بر مشتركان مي‌شود، كاري غير قانوني است كه با اين موضوع برخورد شده و تصميمات بعدي نيز در راه است.
وي، افزود: در صورت عدم اصلاح اين موضوع، اجازه برقراري ارتباط شهرهاي بعدي به ايرانسل داده نمي‌شود و برخورد بعدي نيز قطع ارتباط ايرانسل خواهد بود؛ البته چون اين امر فشارهايي را به مشتركان فعلي اين شركت وارد مي‌آورد، با تلاش هيات‌مديره ايرانسل و تغييرات نرم‌افزاري از سوي آن‌ها اين اتفاقا رخ نخواهد داد.
خسروي، تاكيد كرد: در صورت عدم اصلاح تعرفه از دقيقه به ثانيه، اجازه برقراري ارتباط ساير شهرهاي كشور به ايرانسل داده نمي‌شود.

خسروي چندين بار تكرار كرده بود: خسارات وارده به مشتركان ايرانسل در خصوص محاسبه تعرفه برحسب دقيقه به جاي ثانيه نيز طبق اعلام مسوولان ايرانسل، "تا ريال آخر" بازخواهد گشت.

در قرارداد نيامده بود
يك روز بعد مدير عامل شركت ايرانسل از آمادگي ايرانسل براي ثانيه اي حساب كردن صورت حساب مشتركين خود خبر داد.
عليرضا قلمبر دزفولي افزود: هفته گذشته طرح پيشنهادي شركت ايرانسل براي ثانيه اي حساب شدن مكالمات‌مشتركان به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ارسال شد و در صورت تاييد اين سازمان , آمادگي داريم از صبح فردا صورتحساب مشتركان خود را ثانيه اي حساب كنيم.
وي گفت:ايرانسل درپي ايجاد تنوع در تعرفه هاي خويش است و در اين باره طرحي ارايه داده است كه درصورت تاييد سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي , مشتركان ايرانسل بر اساس حجم تماس هاي خود مي‌توانند ماهانه يا حتي لحظه اي الگوي تعرفه هاي خود را تعيين كنند و بااستفاده از تسهيلا‌ت ايرانسل , هزينه هاي مكالمات خود را كاهش دهند.
دزفولي در عين حال خاطرنشان كرد: در متن قرارداد و پروانه ايرانسل هيچ‌اشاره اي به نحوه محاسبه صورتحساب چه براساس دقيقه و چه بر اساس ثانيه نشده و شيوه محاسبه كنوني "دقيقه اي "يكي از شيوه هاي متداول جهان است.

ادامه تهديد ها
18 فروردين 86 و بعد از پايان تعطيلات طولاني نوروزي معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي درباره‌ي بازپرداخت بدهي مشتركان ايرانسل كه صورت حسابشان به دقيقه محاسبه شده بود، گفت:‌ متاسفانه ايرانسل در زمينه‌ي ثانيه‌اي محاسبه كردن تعرفه‌ي مكالمات كوتاهي كرده و تاخير داشت بنابراين سازمان اقدامات قانوني خود را در خصوص اجرايي كردن اين موضوع اعمال خواهد كرد تا اين كار در اسرع وقت اجرايي شود.

اولتيماتوم 48 ساعته
دو روز بعد اصرار رگولاتوري در اين مورد و همچنين رسانه اي كردن آن به اوج خود رسيد: 20 فروردين رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از ابلاغ اولتيماتوم ۴۸ ساعته اين سازمان به ايرانسل براي تصحيح شيوه محاسبه صورتحساب مشتركين خود از دقيقه به ثانيه خبر داد.
خسروي در گفتگو با ايستنا، با اعلام اين خبر افزود: تا بحال در چندين نوبت در خصوص اصلاح شيوه محاسبه صورتحساب مشتركين به اين شركت اخطار داده بوديم اما با بي توجهي اين شركت مواجه شديم از اين رو طي اولتيماتومي ۴۸ ساعت به اين شركت براي اصلاح نحوه محاسبه صورت حساب مشتركين فرصت داديم و در صورت عدم اصلاح با توجه به هماهنگي هاي كه با سازمان ارتباطات زيرساخت داشته ايم از توسعه شبكه و اضافه شدن شهرهاي جديد به شبكه ايرانسل جلوگيري خواهيم كرد چرا كه با شيوه فعلي حق مشتركين ضايع و متحمل هزينه اضافه ميشوند.
رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در خصوص مصاحبه هفته گذشته خود در مورد اصلاح نحوه صورتحساب گيري ايرانسل گفت: ايرانسل به ما اعلام كرده بود كه اين موضوع را اصلاح كرده اما بعد به بهانه مصوبه هيئت مديره، گفته خود را نقض كردند كه در نهايت پس از ارسال چندين نوبت اخطار براي دفاع از حقوق مشتركين مهلت ۴۸ ساعته اي تعيين كرديم.

يك بام و دو هواي رگولاتوري
يك روز بعد مهندس عليرضا قلمبر دزفولي -مديرعامل ايرانسل- در گفتگو با خبرنگار اعتماد ملي با انتقاد شديد از سياست يك بام و دوهواي رگولاتوري و رسانه اي كردن موضوع گفت: تاكنون هيچ نامه و ابلاغيه اي از سوي سازمان تنظيم مقررات در خصوص اعلام اولتيماتوم و محدوديت در توسعه شبكه به ايرانسل نرسيده است.
دزفولي با اشاره به اين موضوع كه اپراتور اول كشور سالها صورتحساب مشتركين خود را همچون ايرانسل بر اساس دوره هاي دقيقه اي محاسبه ميكرده گفت: اينكه حالا چه شده كه مسئولين سازمان تنظيم مقررات اين موضوع را براي مشتركين ايرانسل بزرگ كرده و در برخي رسانه ها اعلام و روي آن مانور ميدهند جاي سوال دارد.
وي گفت: تا بحال رفتار بد سازمان تنظيم مقررات با ايرانسل و همچنين عدم انجام تعهداتشان نظير تاخير در تامين زيرساخت، اختلال در فركانس اختصاص يافته به ايرانسل كه همچنان هم ادامه دارد، اينتركانكشن و دو صفر بين الملل را رسانه اي نكرده ايم اما در صورت ادامه اين روند و موج سازي ها همه مشكلات و بدقولي ها را به رسانه ها اعلام ميكنيم، آقايان در رگولاتوري حق اپراتور در تعيين شيوه بيلينگ را كه در قرارداد لايسنس شبكه هم اشاره اي به آن نشده را اينگونه بزرگ كرده و با اين كار به نام تجاري، اعتماد مشتريان و بازار ايرانسل ضربه ميزنند.
دزفولي با اشاره به ابلاغيه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در خصوص محاسبه هزينه تماس مشتركين شبكه تلفن ثابت كشور با ايرانسل به ازاي هر دقيقه ۴۴۷ ريال گفت: اين مصوبه هرگز اجرا نشده و در حال حاضر مخابرات به ازاي هر دقيقه مكالمه مشتركينش با مشتركين ايرانسل ۶۷۰ ريال در صورتحساب در نظر ميگيرد كه آشكارا با ابلاغيه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تناقض دارد و غير قانوني است اما رگولاتوري دم نميزند و در اين زمينه ساكت مانده است. چرا رگولاتوري با گران فروشي مخابرات در تماس با مشتركين ايرانسل برخورد نميكند؟ چرا متولي رگولاتوري فضاي فركانسي كشور با سايت هاي BTS مختل كننده فضاي فركانسي ايرانسل برخورد قانوني نميكند؟ علت اين برخورد هاي يك بام و دو هواي رگولاتوري با ايرانسل چيست؟
همين سخنان با ادبياتي لطيف تر عصر همان روز در اطلاعيه اي از سوي روابط عمومي ايرانسل براي رسانه ها ارسال شد.

شيوه مرسوم
با بررسي فهرست تعرفه حدود 20 اپراتور تلفن همراه جهان متوجه خواهيم شد كه محاسبه صورتحساب مشتركين بر اساس دوره هاي زماني و تعيين حداقل هزينه در ميان اپراتورهاي تلفن همراه ديگر كشورها شيوه اي مرسوم ميباشد، به چند مثال در اين رابطه توجه فرماييد:

- اپراتورهاي SFR فرانسه،Vodafone هلند، Megafon و Vimpelcom روسيه، HI3G سوئد، Batelco و MTC بحرين و كويت، Asiacell عراق، Omantel عمان، CAMGSM كامبوج، Vodacom كنگو، Wataniya كويت،mtn و GLOMOBILE نيجريه، Fascel ، Hutchison Telecom East Ltd ، orange و Reliance هند همگي صورتحساب مشتركين خود را همانند ايرانسل بر اساس دوره هاي يك دقيقه اي محاسبه ميكنند.

- جالب آنكه اپراتور مشهور MTN آفريقاي جنوبي كه شريك تجاري و فني ايرانسل ميباشد مدت مكالمه مشتركينش را در كشور آفريقاي جنوبي به 30 ثانيه رند مي كند و از سوي ديگر حداقل مكالمه را 60 ثانيه محاسبه مي نمايد.

- اپراتورهاي همچون T-Mobile و Vodafone آلمان، T-mobile انگليس، Tim ايتاليا، O2 ايرلند، turkcell تركيه، Teliasoneraسوئد، Orang سويس، Bouygues و ORANGE فرانسه هم صورتحساب مشتركين خود را بر روي دوره هاي 30 ثانيه اي گرد ميكنند و كف دست كم يك دقيقه مكالمه را هم قائل ميشوند.

لازم به يادآوري است كه در سالهاي اول ورود تلفن همراه به ايران و سرويس دهي شبكه اي كه بعدها به شركت ارتباطات سيار تغيير نام داد هم صورتحساب مشتركين بر اساس دوره هاي يك دقيقه اي محاسبه ميشد كه در سال آخر وزارت مهندس غرضي بر وزارت پست و تلگراف و تلفن وقت اين شيوه به محاسبه بر اساس ثانيه تغيير كرد.

ضربه به برند ايرانسل و استقلال رگولاتوري
مديرعامل ايرانسل در همان گفتگوي انتقادي خود گفته بود: رگولاتوري يك سازمان حقوقي است و مديران آن بايد حقوقي و بر اساس اسناد و مدارك و لايسنس صحبت كنند و اظهاراتي كه باعث مغشوش شدن بازار و جامعه ميشود اجتناب كنند، رگولاتوري يك نهاد مستقل قانون گذار و نظارتي است اما تحركاتي اين چنيني ميتواند دليلي بر اثبات منتقديني باشد كه معتقدند با زير مجموعه گي رگولاتوري در وزارت ارتباطات و معاونت رئيس آن در اين وزارتخانه اين سازمان فاقد استقلال است و زمين و داور و بازي كن رقيب همه يكي هستند.

كنايه دزفولي به استقلال رگولاتور به موج انتقادات كارشناسان و صاحبنظران در خصوص زير سوال بودن استقلال سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بر ميگرد، چرا كه اين سازمان زير مجموعه وزارت ICT است، رئيس اين سازمان بظاهر مستقل معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات است و به انتخاب او منصوب ميشود اما از سوي ديگر اين وزارتخانه مالك، سياستگذار و راهبر اپراتورهاي نظير شركت ارتباطات سيار يعني رقيب بزرگ ايرانسل كه البته در حال آماده شدن براي ورود به بورس است، ميباشد و به قول مديرعامل اپراتور تازه متولد شده و تهديد شده ايرانسل از منظري"زمين و داور و بازي كن رقيب همه يكي هستند".

مصاحبه هاي پي در پي رگولاتور در خصوص مجادلات مربوط به نحوه محاسبه صورت حساب مشتركين و پوشش وسيع در رسانه ها –خصوصا صدا و سيما- ميتواند باعث ايجاد ابهام و حس "كلاه برداري" و "صدور صورتحساب هاي دروغين توسط ايرانسل" در ميان مشتركين و شنوندگان اين اخبار شود. شايد به همين دليل و با هدف برطرف كردن چنين ابهام و حس ناخوش آيندي مديران ايرانسل در آخرين روز همان هفته تصميم گرفتند به مشتركين سيم كارت هاي دائمي اين شركت كه در فاصله روزهاي 25 فروردين تا 31 ارديبهشت 1386 به شبكه ايرانسل بپيوندند، تا پايان تير ماه 1386ماهانه 1000 دقيقه مكالمه رايگان هديه دهد.

سكوت ديگر مديران
در طول اين مدت ديگر مديران وزارت ICT خصوصا شخص وزير ارتباطات –كه ظاهرا طرح استيضاحش در راهروهاي مجلس دست به دست ميچرخد- و دكتر وفا غفاريان –معاون وزير ICT كه به كنايه وزير مخابرات ميخوانندش- سكوت اختيار كرده و به يكه تازي خسروي چشم دوخته بودند تا آنكه وزير ارتباطات تقريبا يك ساعت پس از پايان اولتيماتوم 48 معاونش در گفتگو با سيما قفل سكوت را شكست و با اشاره به اينكه " براساس قانون و طبق پروانه و مقررات‌, همه اپراتورهاي درون كشور بايد حتما خدمات خود را براساس ثانيه به مردم ارايه كنند" گفت: موضوع ثانيه‌اي حساب شدن مكالمات بارها به شركت ايرانسل اعلام شده است و اگر اپراتوري خدمات خود را دقيقه‌اي حساب كند, يقينا20 درصد اضافه تر از مشتركانش دريافت مي‌كند.
سليماني‌ در همان گفتگو دقيقه‌اي حساب شدن مكالمات مشتركان ايرانسل را يكي از مشكلات وزارت ارتباطات با ايرانسل در نيمه دوم سال گذشته بيان كرد.

آتش بس موقت
دو روز پس از پايان اولتيماتوم 48 ساعته ايرانسل رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از حصول توافقات اوليه با شركت ايرانسل در خصوص اولتيماتوم داده شده به اين شركت خبر داد.
جمعه 24 فروردين 86 محمود خسروي در خصوص مباحث پيش آمده در مورد موضوعاتي چون محاسبه مكالمه مشتركان اپراتور دوم به دقيقه و اولتيماتوم سازمان تنظيم مقررات به ايرانسل گفت: فردا(شنبه) جلسه‌اي با مسوولان شركت ايرانسل در خصوص مباحث پيش آمده برگزار خواهد شد.
وي تاكيد كرد: البته بر روي موضوع ثانيه‌اي كردن مكالمه مشتركان ايرانسل بحثي نيست و اين امر بايد صورت پذيرد.اما اين شركت مي‌تواند طبق قانون تعرفه مكالمه خود را افزايش دهد.
خسروي افزود: تعرفه 499 ريال تعرفه راه‌اندازي اين شركت بوده و ايرانسل مي‌تواند با توجه به تعداد شهرهايي كه تحت پوشش شبكه خود درمي‌آورد پيشنها افزايش تعرفه خود را ارايه كند.ضمن اينكه اكنون تعرفه موثر اپراتور اول بيش از رقم ايرانسل است.
از سوي ديگر ايرانسل هم در بخشي از اطلاعيه خود در خصوص اعطاي ماهيانه 1000 دقيقه مكالمه مجاني به مشتركين جديد سيم كارت هاي دائمي خود به نكته ظريفي اشاره كرد كه "اين هديه بهاره تنها ويژه مشتركين طرح "پرداخت ماهيانه دقيقه اي" بوده و درصورت تغيير طرح تعرفه، دقايق رايگان ديگر به مشتركين تعلق نمي گيرد". اين نخستين بار بود ايرانسل به ادامه نام تجاري سيم كارت هاي دائمي خود كلمه "دقيقه اي" را اضافه ميكرد و بنظر ميرسد مقدمه اي بود بر تقسيم طرح تعرفه سيم كارت هاي ايرانسل به دو پكيج "دقيقه اي" و "ثانيه اي" با دو تعرفه، امكانات و مزاياي متفاوت.

لينك ثابت || اضافه شده توسط آرش كريم بيگي|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلي || آرش كريم بيگي

| More

براي عضويت در خبرنامه روزانه ايستنا؛ نشاني پست الكترونيكي خود را در فرم زير وارد نماييد. پس از آن به صورت خودكار ايميلي به نشاني شما ارسال ميشود، براي تكميل عضويت خود و تاييد صحت نشاني پست الكترونيك وارد شده، مي بايست بر روي لينكي كه در اين ايميل برايتان ارسال شده كليك نماييد. پس از آن پيامي مبني بر تكميل عضويت شما در خبرنامه روزانه ايستنا نمايش داده ميشود.

ictna/BHwZen_US

ثبت نام

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری ورزش ایران]
[مشاهده در: www.peonews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن