تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799587868




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت و گو با علي‌رضا قلمبر دزفولي مديرعامل ايرانسل: تعرفه‌هاي فعلي اينتركانكشن به نفع مخابرات است


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری ورزش ایران: گفت و گو با علي‌رضا قلمبر دزفولي مديرعامل ايرانسل: تعرفه‌هاي فعلي اينتركانكشن به نفع مخابرات است
گفتگو: فاطمه ملكي - ميثم قاسمي
منبع: هفته نامه تخصصي عصرارتباط

اگر موافق باشيد، با جنجالي‌ترين موضوع اخير يعني بحث بين مخابرات و ايرانسل درباره اينتركانكشن شروع كنيم. محل اختلاف ارقامي است كه بايد طرفين بپردازند. قاعدتا اينتركانكشن، موضوع سودآوري براي اپراتورها است؛ اما مخابرات مدعي است حاشيه سود منفي 4/9 درصد داشته است. اولا ميزان دقيق تعرفه‌هاي اينتركانكشن هر دو طرف چقدر است؟ و ثانيا شما تا به‌حال چقدر به مخابرات در اين رابطه پرداخته‌ايد و چقدر دريافت كرده‌ايد؟

به رقم اينكه تا به حال و در شش ماه گذشته بارها و بارها از طريق مديران مختلف شركت مخابرات ايران، اعم از سيار و ثابت (16 بار) مصاحبه‌هاي مختلفي در اين رابطه شده، ما ترجيح داديم اين بحث را در چارچوب بحث‌هاي كارشناسي حل و فصل كنيم. اخيرا مصاحبه‌اي (فكر كنم اوايل سال جاري) توسط آقاي غفاريان انجام شد كه ايشان گفتند 4/9 حاشيه شود منفي داشته‌ايم كه باز هم اقدامي كه ما كرديم اين بود كه يك نامه نوشتيم خدمت ايشان و گفتيم تراز سود و زيان اتصال متقابل را ما ماهانه به شما گزارش مي‌دهيم. اتفاقا در آن ايام به درخواست معاون مالي شركت مخابرات ايران، عملكرد 9 ماهه سال سوم قراردادي براي ايشان ارسال شده بود كه آن را هم ضميمه نامه به آقاي غفاريان كرديم و خواستيم كه عدد را اصلاح كنند كه اقدامي نشد و من مجددا در اين مصاحبه جاري كه چند ماه بعد از آن مصاحبه قبلي بود، اين را ديدم.

در اين 2-3 ماهه اتفاقات زيادي در چارچوب مذاكرات افتاده و من انتظارم اين بود كه آن عدد را اصلاح كنند؛ چون اعداد واقعي تائيد شده ظرف دوسال اول و ظرف سال سوم اعداد ديگري است كه عرض مي‌كنم.

در چارچوب ضميمه 5 پروانه اپراتور دوم كه جرو لاينفك پروانه است، وضعيت اتصال متقابل، تعرفه آن در دو سال اول، نحوه توافق روي تغيير تعرفه‌ها و همچنين تعيين تكليف اينكه اگر توافقي نشد در سال سوم به بعد كاملا روشن شده. اين تعهدي است كه شركت مخابرت ايران و يا وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در چارچوب اين پروانه نسبت به ما پذيرفته. در پروانه اپراتور اول كه سال گذشته تقريبا همين روزها تحويل مخابرات ايران شد، اين موضوع محترم شمرده شده و جزء تعهدات شركت مخابرات ايران است. طبيعتا نكاتي كه عرض مي‌كنم مستنداتش موجود است.

تعرفه‌هايي كه در مزايده اپراتور دوم در سال 82 در اسناد مزايده آمده، اين‌ها توسط مشاورين وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تهيه شده‌اند. در آن زمان شركت ..... فرانسه، ITU و شاهين ارتباط بودند مشاور مزايده اپراتور دوم بودند. تعرفه‌هايي كه الان مطرح هستند و نوعا گه گاهي نادانسته و غير كارشناسي زير سوال مي‌روند، پس كار كارشناسي خيلي دقيقي كه اين مشاوران انجام داده‌اند، يا به مجري پروژه يا وزارت ارتباطات پيشنهاد داده شده و اين‌ها در كميسيون ماده 2 تصويب شده است. نكته سوم اين است كه براساس اين تعرفه‌ها اپراتور دوم طرح تجاري خود را تنظيم كرده و پيشنهاد 28/1درصد درآمد دولت را تضمين كرده است. به اضافه تمام هزينه‌هايي كه وجود دارد مثل 3 درصد خدمات عمومي، 25 صدم درصد سازمان تنظيم مقررات، حق فركانس و ....

بنابراين، پيشينه موضوع اتصال متقابل يك پيشينه محكم است كه گاهي اوقات برخي از مديران محترم مخابراتي به دليل عدم دقت و اينكه بر نمي‌گردند اين تاريخچه را نگاه كنند، نادانسته و به صورت غير كارشناسي، زير سوال مي‌روند.

پروانه نه تنها دو سال اول كه بقيه سال‌ها را هم تعيين تكليف كرده و اين يكي از نكات ظريفي است كه در گوشه گوشه پروانه اپراتور دوم همه چيز تعيين تكيف شده است. چون قرارداد خوب، قراردادي است كه جامع و مانع باشد در مقابل چيزهايي كه در آبينده پيش مي‌آيد بايد به شما راه حل نشان بدهد وگرنه هر لحظه كار به بن بست مي‌خورد.

در همين مصاحبه‌اي كه شما گرفته‌ايد و در اين هفته چاپ شده و پيش از آن نيز مخابرات هميشه تصريح كرده كه در دو سال اول، تعرفه‌ها غير قابل تغيير بوده است.

و در اين مدت اجرا هم كرده.

اجرا كرده و در صورت‌هاي مالي خودش پيش‌بيني كرده است. حالا سوال بزرگي كه پيش مي‌آيد اين است كه چرا مخابرات ايران در مجموع بعد از 22 ماه تاخير، سال گذشته تقريبا 18 يا 19 تيرماه بود كه بدهي دو سال اول را به ايرانسل پرداخت كرد؟

يعني در اين مدت هيچ پرداختي به شما نداشته؟

در آن دو سال اول از ابتداي برقراري اتصال متقابل، تا 19/4/87 در مجموع با 22 ماه تاخير، بدهي خودش را به ايرانسل داد. به رغم اينكه همه چيز هم براي اپراتور اول و هم براي سازمان تنظيم مقررات روشن بود. در دو سال اول كه بحث و جدلي روي تعرفه‌ها نبود. اين سوال بزرگي است كه هرگز پاسخش داده نشد؛ در حاليكه 1/28 درصد از درآمد فروش‌مان را به دولت پرداخت مي‌كنيم، طبيعتا ضرر و زيان ناشي از اين تعويق پرداخت بدهي‌ها كاملا روشن و قابل محاسبه است.

سال قراردادي ما 19 تير هر سال است. يعني 19 تير 88 سال سوم قراردادي تمام مي‌شود و سال چهارم آغاز مي‌شود. براي اينكه اختلافي در حساب‌ها پيش نيايد، ماه‌ها را مبنا قرارداده‌ايم. يعني 1 تير مبنا است. يعني تا 31 خرداد، هنوز سال سوم است و تا اين لحظه كه در خدمت شما هستيم، 12 صورت حساب رفته، ماهانه پيگيري شده و بدهي مخابرات ظرف 12 ماه گذشته حتي يك ريالش تا الان پرداخت نشده. باز هم به رغم اينكه شرايط پروانه كاملا روشن است.

البته در دو سال اول قراردادي هم هميشه هزينه‌هاي مخابرات گفته شده و هرگز درآمدهاي مخابرات از اتصال متقابل گفته نشده است. ما هرگز نگفتيم و مخابرات هم هرگز نگفت.

شيب اين درآمدها به سمت شما است يا مخابرات؟

ما دقيقا به شما مي‌گوئيم.

آقاي غفاريان در نشست خبري و مصاحبه با عصر ارتباط، عدد نگفتند و فقط حاشيه سود منفي را اعلام كردند.

ما به شما عدد مي‌گوئيم و شما قضاوت كنيد كه شيب منفي است يا مثبت، سود است يا زيان.

در ضميمه 5 پروانه ايرانسل، آمده كه در دوسال اول قرادادي تعرفه‌ها غير قابل تغيير است و هيچ مقامي نمي‌تواند آن را تغيير دهد. براي سال سوم هم ما از نيمه سال دوم (غير از مذاكراتي كه در دو سال اول جسته و گريخته صورت گرفت)، از نيمه سال پيش، مذاكرات مفصلي با آقاي فيضي به‌عنوان مديرعامل شركت مخابرات ايران داشتيم و حوالي آذر و دي تيمي را مشخص كردند و آقاي علمايي را سرپرست تيم گذاشتند كه مذاكرات شروع شود.

جلسه اول با خود آقاي فيضي بود كه قرار همين شد. جلسه بعدي كه ما رفتيم، با نيم ساعت تا 45 دقيقه تاخير، آقاي علمايي تشريف آوردند و گفتند آمادگي براي ارائه تعرفه‌ها ندارند. با آقاي فيضي توافق كرده بوديم مبنا قيمت تمام شده باشد. آن چيزي كه پروانه مي‌گويد هم، براساس قيمت تمام شده است. يعني هر دقيقه مكالمه در شبكه ارتباطات سيار و در شبكه ايرانسل و در شبكه مخابرات ثابت، اعم از بيش شهري و بين استاني چقدر تمام مي‌شود، بر اين مبنا بايد تعرفه‌ها تعيين مي‌شد و اين چارچوب را طرفين پذيرفته بوديم.

جلسات بعدي هم به همين منوال پيش‌رفت. يعني ده‌ها مكاتبه موجود است كه با آقاي فيضي انجام شده، اين اواخر با آقاي غفاريان مكاتبه شده و دائما هم به سازمان تنظيم مقررات منعكس شده و اعلام آمادگي كرديم. حتي در جلسه اول كه رفتيم، قيمت‌هاي تمام شده شبكه خودمان را برديم. گفتيم اگر شما هم داريد، ارائه دهيد و حتي در جلسه‌اي كه آقاي علمايي و فيضي هم حضور داشتند، گفتيم صادقانه حاضريم مباني بين‌المللي تنظيم اتصال متقابل را با هم رد و بدل كنيم. حتي نرم‌افزارهاي استانداردي كه در دنيا استفاده مي‌شود را در اختيار شما قرار بدهيم و الي آخر. توفيقي حاصل نشد.

نهايتا در نامه‌اي كه در 28/12/87 كه ما حدود 17 يا 18 فروردين ماه سال جديد دريافت كرديم، آقاي فيضي نامه‌اي را به سازمان تنظيم مقررات و نه خطاب به ما، تنظيم كردند كه تقريبا مي‌شود گفت رسما اعلام كردند كه قيمت تمام شده را قبول دارند و آمادگي خودشان را در جهت برگزاري جلسات با نمايندگان ايرانسل براي نهايي كردن تعرفه‌ها اعلام كردند. اعلام كردند تعرفه‌ها را آماده كرده‌اند و ارائه خواهند داد. از ما هم خواستند تعرفه‌ها را به رگولاتوري بدهيم.

يعني به رگولاتوري رفتند براي اين كار؟

مانعي ندارد. اين نامه را با جمله‌اي كه آقاي غفاريان خطاب به من نوشتند، ما دريافت كرديم كه گفتند اين اقدام صورت گرفته. از آن به بعد تا اين لحظه كه اين‌جا هستيم، بارها و بارها پيگيري و اعلام شد؛ ولو اينكه در شش ماه دوم سال گذشته آمادگي نداشتند. ولو اينكه در موضوع قبول قيمت تمام شده بحث‌هايي داشتند. اين را مكتوب اعلام كردند؛ اما در سه ماه گذشته هم اتفاقي نيفتاد.

نكته بزرگي من يادآوري كنم. در سه سال گذشته، از محل سرمايه‌گذاري خيلي بزرگ و عمده‌اي كه ايرانسل انجام داده، شركت مخابرات ايران درآمدهاي اتصال متقابل را از مشتركين خود هر 2 ماه يكبار دريافت كرده است. ولي هزينه‌ها را پرداخت نمي‌كرد به اضافه اينكه پاي ميز مذاكره هم تا اين لحظه نيامده است. هم به گواهي سازمان تنظيم مقررات و هم به گواهي اسنادي كه در اختيار ما همست و مي‌توانيد از دبيرخانه شركت مخابرات هم بگيريد.

اتفاق بعدي كه افتاد در ارديبهشت ماه بود كه سازمان تنظيم مقررات در نامه‌اي به وزارت ارتباطات با ارجاع به مكاتباتي كه مي‌شده، اعلام كرد براساس پيوست شماره 5 موافقتنامه پروانه ايرانسل، نحوه محاسبه هزينه اتصال متقابل كاملا مشخص شده و همچنين در ماده شماره 7-4-3 پروانه اعطايي به شركت مخابرات ايران موضوع مذكور به صراحت تائيد شده مع الذالك تغيير اين تعرفه از لحاظ قانوني امكان‌پذير نيست.

اين در حقيقت فصل الخطاب اين بحث‌ها بود. چون مذاكرات به نتيجه نرسيده بود و همان‌طور كه گفتم، ضميمه 5 مي‌گويد اگر به هر دليلي مذاكرات به نتيجه نرسد، تعرفه‌هاي سال گذشته با ده درصد تعديل مي‌شود كه آقاي غفاريان هم اشاره كرده است. سوال بزرگ اين است، چطور مخابرات ايران كه در حقيقت مدعي است دنبال تغيير تعرفه‌ها است، حداقل در اين مصاحبه و تمام اظهار نظرهاي قبلي چه آن‌ها كه موافقت با پروانه دارد و چه ندارد اين را نشان مي‌دهد، چرا مذاكره نمي‌كند؟ بعضي آقايان گفتند زير بار اين تعرفه‌ها نمي‌روند. بايد گفت آنچه ليسانس و قانون مي‌گويد، مهم است. اينكه من بيايم اعلام كنم، يعني نقض يك‌طرفه تعهدات پروانه. پس وقتي مذاكره نمي‌كنيد و مي‌دانيد پروانه اين را مي‌گويد، معني مقدرش اين است كه يا شما تعرفه‌هاي فعلي را قبول داريد؛ يا برخلاف آن‌چيزي كه اظهار مي‌شود تعرفه‌هاي فعلي كاملا به نفع شركت مخابرات ايران است. گفته شده ما قيمت تمام شده را قبول داريم اما مذاكره نمي‌كنيم. درآمدهاي اتصال متقابل را دائما از مشتركين اخذ مي‌كني و از اين ظرف موضعي مي‌گيري كه تعرفه‌ها به ضررت است و داري ضرر مي‌كني. اين‌ها هيچ‌كدام با هم همخواني ندارد و مخالف پروانه است.

تا پرداخت سال حق السهم دولت از سال سوم درآمدهاي ايرانسل، كمتر از يك هفته مانده و عدم وصول اين مطالبات خيلي سنگين، مشكلات مالي خيلي عمده‌اي را براي ايرانسل ايجاد كرده ما انتظار داريم و به سازمان تنظيم مقررات هم اعلام كرديم ظرف هفته جاري اين مشكل را حل كنند.

ولي در گزارش مالي كه مخابرات به بورس داده، مبلغي به عنوان اتصال متقابل با ايرانسل اعلام شده است.

همان‌طور كه گفتم، هزينه اتصال متقابل دو سال اول قرارداي را تيرماه 87 پرداخت كردند. پس سه ماه اول سال 87 پرداخت شده و ممكن است آنچه در صورت‌هاي مالي آمده مربوط به آن باشد. به اضافه اينكه ناچارا بايد ذخيره بگيرند چون چاره‌اي غير از پرداخت ندارند وگرنه هم تخلف ليسانسي انجام شده، هم تخلف مالي و هم تخلف شفاف‌سازي براي بورس. قاعدتا همان است.

آقاي غفاريان مي‌گويند اضافه شدن 10 درصد به تعرفه‌ها وضع را بدتر مي‌كند.

يك نكته جالبي را بگويم. هرگز كسي از ما نشنيده اين وضع را بدتر مي‌كند يا بهتر. ما بايد منصف باشيم.

ظرف سه سال گذشته تمام ترافيك ارسال و دريافتي به سمت ما با دقت CDR به شركت مخابرات داده شده. خيلي روشن است و شما ظرف 30 ثانيه مي‌توانيد محاسبه كنيد چه به نفعتان است و چه به ضررتان. آيا اين كفايت مي‌كند؟ يك سري اصول كارشناسي بين‌المللي و پذيرفته شده در پروانه طرفين هست. من هم مي توانم اين‌طور محاسبه كنم كه چه چيزي به نفعم هست. ما به اين قائل نيستيم و انتظار داريم شركت مخابرات هم به اين قائل نباشد. آنچه كه ما داريم فقط و فقط آن اصول پذيرفته شده و امضا شده توسط طرفين در پروانه است.

نكته بعدي كه گفته شده اين است كه در دولت هشتم مزايده انجام شده و پروانه نوشته شده. بله در دولت هشتم نوشته شده اما در مجلس هفتم يك‌بار اين قرارداد خيلي دقيق بررسي شده است. مركز پژوهش‌هاي مجلس اين را بررسي كرده. آمده در كميته تلفيقي مورد بررسي قرار گرفته و بعضي اصولش تغيير كرده. بعد در صحن تائيد شده. در زمانيكه در مجلس بررسي مي‌شده، شايد در جاهاي ديگري رفته و بررسي شده كه من قصد ورود به آن بحث را ندارم. نكته مهم‌تر اينكه در آذر 1384 اين قرارداد امضا شده و اپراتور دوم يا ايرانسل، هيچ نقشي در قبول يا رد حتي يك كلمه از ليسانس نداشته.

نفي اقدامات دولت‌هاي قبلي در اين مدت زياد انجام شده كه اين هم يكي از آن‌ها است.

من مي‌گويم يك روند قانوني براي تنظيم اين پروانه بوده است و هنوز هم مخابرات نيامده بگويد چرا اين غلط است. يعني به جاي اينكه شما بگوئيد اين در دولت هشتم نوشته شده، به جاي اينكه شما اين‌جوري رد كنيد، بايد كارشناسي رد كنيد. من مي‌گويم اگر شما نقد داريد و مي‌گوئيد قيمت تمام شده غير از اين است، سه سال فرصت داشته‌ايد كه قيمت تمام شده را روي ميز بگذاريد. من همين جا استدلال مي‌كنم كه قيمت تمام شده آقايان براساس تعرفه‌هاي فعلي كه نتيجه‌اش در صورت‌هاي مالي مخابرات منعكس شده، به نفع مخابرات است. اگر غير از اين است، ارائه بدهند.

آقاي غفاريان مي‌گويند چون شبكه مخابرت بزرگ‌تر است، هزينه‌هاي كپكس و اوپكس بيشتري دارند كه قيمت تمام شده را بالاتر مي‌برد.

فرض كنيد ولو اين و صد دليل ديگر يك سال است يا به عبارتي سه سال است شركت مخابرات ايران فرصت دارد. حداقل در نه ماه اخير، براساس تمام مستندات مدام رفتيم، گفتيم كه آماده‌ايم. گفتيم اين قيمت تمام شده ما است و اين هم مباني محاسبه. براساس اين مباني آمادگي داريم كه حتي با هم بنشينيم و محاسبه كنيم. ما در اين جلسه ثابت مي‌كنيم كه تعرفه‌هاي فعلي براساس قيمت تمام شده، كاملا به نفع آقايان است و حدس مي‌زنيم يكي از دلايلي كه اين تعرفه‌ها را عنوان نمي‌كنند و پاي ميز مذاكره نمي‌نشينند، همين است چون اعداد و ارقام اين را نشان مي‌دهد.

و اما در باره آن نكته‌اي كه رئيس هيئت مديره شركت مخابرات ايران فرمايش كرده‌اند، مطلق سرمايه‌گذري يا مطلق هزينه‌هاي جاري كه نمي‌تواند معيار باشد. يعني بگوئيم مطلق سرمايه‌گذاري در مخابرات ايران بيشتر از ايرانسل است. خوب اين را كه همه قبول دارند. در دنيا اين را به ازاي هر مشترك محاسبه مي‌كنند كه معنا داشته باشد. يعني هزينه سرمايه‌گذاري بر هر مشترك چه ميزاني است. همين‌طور براي هزينه‌هاي جاري.

هزينه استهلاك تجهيزات مخابراتي 10 ساله است. معنايش اين است كه 10 سال كه از نصب تجهيزات گذشت، ارزش دفتري آن‌ها صفر مي‌شود. پس طبيعتا شركت مخابرات ايران كه سيار را از سال 73 شروع كرده و از مخابرات ثابت چند دهه مي‌گذرد، البته مي‌دانيم در هر سال سرمايه‌گذاري‌هاي جديد انجام مي‌شود، ولي طبيعتا نسبت به اپراتوري كه ظرف سه سال سرمايه‌گذاري عمده‌اي مي‌كند و تعداد مشتركش كمتر از آن است، قطعا هزينه سرمايه‌گذاري و جاري كمتري دارد. اينكه اظهر من الشمس است براساس اعداد و ارقام مالي ما صورت‌هاي حساب مالي‌مان را هر ساله به سازمان تنظيم مقررات مي‌دهيم. قبلي‌ها را داده‌ايم سال 87 را هم تا يكي دو هفته ديگر مي‌دهيم؛ مخابرات هم الان در بورس است. اعداد و ارقامش هم هست اين مذاكرات را ساده مي‌كند. اگر شما مي‌توانيد اثبات كنيد كه هزينه سرمايه‌گذاري و جاري‌تان بيشتر است، به نفع شما است كه مذاكره كنيد چون مي‌توانيد تعرفه را بالاتر ببريد. ملاك تعرفه، فقط قيمت تمام شده نيست، ما انتظار داريم وقتي بحث كارشناسي مي‌شود، يا اظهار نظور نشود يا تمام موارد گفته شود. يكي هزينه سرمايه‌گذاري است، يكي هزينه‌هاي جاري است، يكي ميزان دقايقي است كه ارسال و دريافت مي‌شود. يعني چقدر درآمد داريد و چقدر هزينه بابت آن مي‌‌دهيد. پارامتر ديگر، عناصر شبكه‌اي كه در اتصال متقابل درگير مي‌شوند، است.

اين‌ها يك اصول پذيرفته شده بين المللي است. به اضافه اين‌كه براساس همين اصول، كشورها و اپراتورهاي زيادي در دنيا هستند كه اين كار را انجام مي‌دهند و تعرفه آن‌ها هست. ما كه طافته جدا بافته از كل دنيا نيستيم. ما اولين اپراتور كوچكي نبوديم كه به يك اپراتور بزرگ متصل شديم. وضعيت كل اپراتورها شبيه هم هست.

ما در چارچوب يك جلسه دو- سه ساعته تمام اين اطلاعات را براي آقاي فيضي پرزنت كرديم و هم براي آقاي خسروي و تيمش و گفتيم تعرفه‌ها در دنيا اينچنين هستند. يعني تعرفه موبايل به تعرفه اينتركانكشن يك اپراتور در يك كشور اروپايي براي موبايل به موبايل، 2 برابر و موبايل به ثابت 28 برابر است. تعرفه‌اي كه الان براي موبايل به ثابت در همين جدول ضميمه 5 آمده، تقريبا 5 است. چون بابت هر دقيقه مكالمه كه به سمت مخابرات ايران مي‌فرستيم اگر داخل استان باشد 5/83ريال مي‌دهيم و اگر بين استاني باشد دو برابر اين مي‌شود.

در تلفن ثابت، وقتي از تهران به تهران زنگ بزنيد مخابرات براي هر دقيقه 6/19ريال مي‌گيرد معنايش اين است كه قيمت تمام شده تلفن ثابت وقتي هر دو طرف سوئيچ، تجهيزات انتقال و خطوط انتقال درگير هستند، هزينه تمام شده براي هر دقيقه مكالمه تلفن ثابت حدود 20 ريال است. قطعا اگر از مخابرات بپرسيد، مي‌گويد قيمت تمام شده براي ما بيشتر است. يكي از آقايان به ما گفت 28 ريال است. ما الان 83 ريال مي‌دهيم در صورتيكه 50 درصد شبكه مخابرات ايران درگير مي‌شود. يعني قاعده‌اش اين است كه بايد دقيقه‌اي 10 ريال بايد بدهيم. انگار الان دقيقه‌اي 160 ريال مي‌دهيم.

من برايم روشن است تعرفه‌ها نسبت به قيمت تمام شده به مراتب به نفع شركت مخابرات ايران است.

ما اين استدلال را براي اولين بار است كه ارائه مي‌دهيم. اگر غير از اين است، بايد در ميز مذاكره روشن شود. نمي‌شود شما هم مذاكره نكنيد و هم در رسانه‌ها مصاحبه كنيد كه آقا ما ضرر مي‌دهيم. هم اعداد و ارقام خلاف واقع در رسانه‌ها منتشر كنيد و هم در عمل تعرفه‌ها به نفعت باشد و اظهار نكني.

اينكه شما مي‌گوئيد مذاكره كنيم، آقاي غفاريان مي‌گفتند نامه‌اي به ايرانسل زده شده و موافقت شده و همين روزها مذاكره برگزار شود.

ما هيچ‌ نامه‌اي دريافت نكرديم. اين نامه هم خطاب به ما نيست. كه شايد منظورشان همين نامه بوده است. اين نامه خطاب به سازمان تنظيم مقررات است و ما بعد از دريافت اين نامه كه با پاراف آقاي غفاريان دست ما رسيده و رونوشت هم نداريم، مكاتبات زيادي انجام داديم كه بياييم مذاكره كنيم. به اضافه اينكه قرارداد روشن است. تا اين لحظه كه مذاكره نكرده‌اند و براساس پروانه ما و آن‌ها، تعرفه‌هاي فعلي حداكثر با ده درصد افزايش مباني محاسبه است و بايد پرداخت مي‌شد و تخلف از شرايط مندرج در پروانه شده است. هر لحظه بخواهند ما حاظر به مذاكره هستيم.

شما از رگولاتوري نخواسته‌ايد كه جلسات برگزار شود؟

بارها و بارها خواسته‌ايم. رگولاتوري با اين نامه آخري كه اشاره كردم، در حقيقت تعيين تكليف كرد. آن‌طور كه از متن نامه بر مي‌آيد، به نظر مي‌آيد مكاتباتي با سازمان تنظيم مقررات انجام شده كه تعرفه‌هاي ديگري را اعلام كنند. اما سازمان اعلام كرده ضميمه 5 معتبر است.

تعرفه‌ها الان چقدر است؟

بابت هر دقيقه ترافيكي كه ايرانسل به مخابرات ايران به صورت مستقيم تحويل مي‌دهد، يعني در تهران كه شبكه ما مستقيم به مخابرات متصل است و زيرساخت دخالتي ندارد، در تلفن ثابت، 5/82 ريال بايد بپردازد و بالعكس، مخابرات به ازاء هر دقيقه بايد 334 ريال به ايرانسل بپردازد.

براي ترافيك بين شهري كه زيرساخت ترافيك را تحويل مي‌گيرد و تحويل مي‌دهد، 167ريال ايرانسل بايد بدهد و بالعكس آن باز هم 334 ريال است.

در اتصال متقابل با همراه اول، تعرفه‌ها مساوي است، يعني از هر دو طرف، 334 ريال است.

بر اين اساس، در سه سال رفتار شده و مي‌توانيم ببينيم درآمدهاي مخابرات از اتصال متقابل، نسبت به هزينه‌هايش چقدر بوده است.

از ابتداي برقرار اتصال متقابل تا 31/3/88 كه به نوعي پايان سال سوم قراردادي است، شركت مخابرات ايران كه منظور مخابرات استان‌ها، تاليا و ارتباطات سيار است، 1700 ميليارد تومان درآمد وصول شده، داشته است.

اين را شما محاسبه كرده‌ايد؟

نه. چون ترافيك به سمت ما مي‌آيد، كاملا ثبت مي‌شود و بعد با مخابرات‌‌هاي استاني و ارتباطات سيار، رفع مغايرت مي‌شود. اين رقم وصول شده است. چون هر دو ماه يك‌بار از مشتري مي‌گيرند. از سوي ديگر تا الان هزينه‌اش جمعا مي‌شود 4/501 ميليارد تومان يعني درآمد وصول شده به خالص هزينه‌ها 4/3 است. به عبارتي حاشيه سود 4/3 است نه منفي 4.9 .

همين عدد را در طول سال مالي 87 عرض كنم كه قاعدتا در صورت‌هاي حساب‌مالي‌شان مي‌توانيد ببينيد. 9/996درآمد وصول شده به خالص هزينه 302 ميليارد تومان. اين‌جا هم نسبت تقربا 3/3 است.

اما ما در دو سال اول، 168 ميليارد تومان هزينه‌هاي اتصال متقابل را با 22 ماه تاخير گرفتيم و در سال سوم قراردادي تا اين لحظه يك ريال از مخابرات ايران دريافت نكرده‌ايم. به اضافه اينكه تمام هزينه اجاره لينك‌هاي اتصال متقابل را ايرانسل مي‌پردازد.

چرا شما؟

براي اينكه ما اجاره كرده‌ايم، ما درخواست داده‌ايم. اتصال متقابل از طرف ما برقرار شده. قاعدتا وقتي يك چيزي براي هر دو طرف درآمد دارد؛ هزينه آن بايد يا به نسبت درآمدها سرشكن شود يا 50- 50 شود. ما هيچ وقت مدعي آن هم نبوده‌ايم.

تا الان راجع به هيچ‌كدام از صورت‌حساب‌هايي كه صادر كرده‌ايم هيچ ادعايي از طرف مقابل نيامده است. هميشه درآمدهاي‌شان را هم به خودشان گفته‌ايم. حتي دقايق ارسالي از طرف ما به شبكه آن‌ها را هم در حد CDR اعلام كرده‌ايم.

نكته آخري كه لازم است بگويم، اين است كه اين درآمد مخابرات از محل اتصال متقابل با ايرانسل مي‌توانست به مراتب بيشتر از اين باشد.

چطور؟

شما اگر تلاش كنيد از ايرانسل، MCI را بگيريد و يا بالعكس، مي‌بينيد دائما با ترافيك روبه‌رو هستيد. دليل عمده‌اش اين است كه ارتباطات سيار و به نوعي شركت مخابرات ايران در بخش تلفن ثابت، نقاط اتصال را به آن ميزاني كه شبكه نياز دارد، ايجاد نكرده‌اند و ظرفيت اتصال متقابل كفايت نمي‌كند. يعني اين درآمد، حداقل درآمد ممكن بوده است. اگر واقعا شركت مخابرات ايران معتقد است كه زيان مي‌دهد، كه ما نمي‌دانيم با چه مبنايي آن 9/4 سود منفي را اعلام مي‌كنند، بايد با افزايش ظرفيت اتصال متقابل درآمد خود را بالا ببرد. هم ما ترافيك‌سنجي كرده‌ايم، هم آن‌ها ترافيك‌سنجي مي‌كنند. تقاضا بالا است. دليلش چيست كه اين اتفاق نمي‌افتد؟ فرض كنيد مخابرات ثابت مي‌گويد تعرفه بين ما و شما بالانس نيست. تعرفه 334 ريال بين ما و ارتباطات سيار كه يكي است. اين موضوع علاوه بر نارضايتي مردم، ميزان ترافيك خودساخته‌اي كه ايجاد مي‌شود، كيفيت شبكه را پائين مي‌آورد. چون يك نفر وقتي تلاش مي‌كند يك شماره را بگيرد و موفق نمي‌شود، دوباره و چندباره تلاش مي‌كند. اين ترافيك و تاثير خودش را بر شبكه چند برابر يك بار تلاش مي‌كند.

براي مشاهده قسمت دوم اين مصاحبه اينجا را كليك كنيد.

لينك ثابت || اضافه شده توسط آرش كريم بيگي|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلي || آرش كريم بيگي

| More

براي عضويت در خبرنامه روزانه ايستنا؛ نشاني پست الكترونيكي خود را در فرم زير وارد نماييد. پس از آن به صورت خودكار ايميلي به نشاني شما ارسال ميشود، براي تكميل عضويت خود و تاييد صحت نشاني پست الكترونيك وارد شده، مي بايست بر روي لينكي كه در اين ايميل برايتان ارسال شده كليك نماييد. پس از آن پيامي مبني بر تكميل عضويت شما در خبرنامه روزانه ايستنا نمايش داده ميشود.

ictna/BHwZen_US

ثبت نام

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری ورزش ایران]
[مشاهده در: www.peonews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4407]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن