تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799398621




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بهترين زمان براي مادر شدن


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: بهترين زمان براي مادر شدن
جام جم آنلاين: بارداري يكي از شيرين‌ترين و البته مهم‌ترين ماه‌هاي زندگي زنان است؛ دوراني كه مادر تمام تلاش خود را مي‌كند تا فرزندي سالم، شاداب و سرحال به دنيا بياورد اما اين دوران هم درست مانند ديگر مراحل زندگي، قوانين و نكات خاصي دارد كه اگر بخواهيد به بهترين شكل بگذرد، بايد آنها را در نظر داشته باشيد.


به همين دليل يكي از مسائل مهم در اين دوران، زمان مناسب بارداري است؛ اين كه چه سني براي بارداري بهتر است؟ چه عوارضي ممكن است براي مادران در سنين بالاتر ايجاد شود؟ خانم‌هايي كه قبل يا بعد از اين سنين باردار مي‌شوند چه كار بايد كنند؟ و...

دكتر نرگس صادقي، جراح و متخصص بيماري‌هاي زنان و زايمان در گفت‌وگو با «جام‌جم» در اين‌باره توضيح مي‌دهد: بهترين سن بارداري خانم‌ها 20 تا 24 سالگي است و امكان نازايي در اين سنين فقط چهار تا هشت درصد است.

اين متخصص زنان با اشاره به اين كه با افزايش سن، قدرت باروري خانم‌ها كاهش پيدا مي‌كند، مي‌گويد: قدرت باروري تا 32 سالگي به آرامي كاهش مي‌يابد، به طوري كه احتمال نازايي بتدريج به 11 درصد مي‌رسد اما زماني كه فرد به 40 سالگي برسد، كاهش قدرت باروري سرعت بيشتري مي‌گيرد. به طوري كه در 40 سالگي 34 درصد نازايي وجود دارد و بالاي 45 سالگي 87 درصد.

به گفته وي با افزايش سن، موفقيت اقدامات كمك‌باروري نيز كاهش مي‌يابد.

عوارض بارداري در سنين بالا

امروزه بسياري از افراد تا سال‌ها پس از شروع زندگي مشترك نيز تمايلي به بچه‌دارشدن ندارند و به همين دليل شاهد افزايش سن بارداري هستيم، اما بايد دقت داشته باشيد بارداري در سنين بالا مي‌تواند عوارض و مشكلاتي را براي مادر و جنين ايجاد كند.

دكتر صادقي درباره خطراتي كه مادران بالاي 35 سال را تهديد مي‌كند، مي‌گويد: با افزايش سن، مشكلات و عوارض دوران بارداري نيز بيشتر مي‌شود؛ مشكلاتي مانند افزايش فشار خون،‌ ديابت و مسموميت‌هاي حاملگي.

اين پزشك متخصص با بيان اين كه سن به هيچ‌وجه تعيين‌كننده نوع زايمان نيست، مي‌افزايد: به دليل اين‌كه وزن جنين مادراني كه در سنين بالاتر باردار مي‌شوند، بيشتر است احتمال سزارين ميان آنها افزايش مي‌يابد؛ اما در كل، سن مادر ملاك سزارين نيست.

به گفته وي، خطرات سقط و جفت سر راهي نيز در اين افراد بيشتر است و احتمال زايمان زودرس نيز با بالارفتن سن مادر افزايش پيدا مي‌كند.

اين متخصص زنان با تاكيد بر اين‌كه اين عوارض بيشتر در سنين بالاي 35 تا 40 سال مشاهده مي‌شود، مي‌افزايد: ناهنجاري‌هاي كروموزومي نيز از ديگر مشكلاتي است كه با افزايش سن مادر بيشتر مي‌شود.

سن پايين هم دردسرساز است

دكتر صادقي با اشاره به حداقل سن بارداري خاطرنشان مي‌كند: بارداري در سنين زير 18 سال هم باعث افزايش احتمال مسموميت حاملگي مي‌شود. همچنين به دليل اين كه امكان مراقبت از خود و آگاهي از بارداري در اين افراد كمتر است، اين خانم‌ها در گروه مادران پرخطر طبقه‌بندي مي‌شوند.

به گفته اين متخصص زنان و زايمان، خانم‌هاي بالاي 35 سال و زير 18 سال در گروه مادران پرخطر قرار مي‌گيرند.

وي به موقعيت‌هاي نامناسب اجتماعي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: معمولاً همراه ازدواج‌هايي كه در سنين پايين رخ مي‌دهد، موقعيت‌هاي پايين اجتماعي و اقتصادي نيز مشاهده مي‌شود كه شايد اين عامل دليلي براي افزايش عوارض بارداري باشد.

مادرها مراقب باشند

خانم‌هايي كه در سنين زير 18 سال و بالاي 35 سال باردار مي‌شوند، به مراقبت‌هاي خاصي نياز دارند و لازم است نسبت به سلامت خودشان و جنين دقت بيشتري داشته‌باشند.

به گفته دكتر صادقي، خانم‌هايي كه در گروه مادران پرخطر طبقه‌بندي مي‌شوند، بايد در فواصل زماني كوتاه‌تري براي مراقبت‌هاي بارداري به پزشك مراجعه كنند تا از خطراتي كه ممكن است وجود داشته باشد، آگاه شوند.

وي با اشاره به اين كه تنها كاري كه بايد براي اين مادران انجام شود مراقبت‌هايي با فواصل زماني كمتر است، مي‌گويد: در صورتي كه خطري اين مادران را تهديد كند، شايد حتي لازم باشد زودتر از موعد بستري شوند تا مراقبت‌هاي لازم صورت گيرد. اما اگر خطري وجود نداشته باشد، مانند ساير خانم‌هاي باردار درباره آنها تصميم‌گيري‌مي‌شود.

بارداري به معناي استراحت مطلق نيست

اگر شما هم از آن گروه افرادي هستيد كه تصور مي‌كنند بارداري به معناي تعطيل‌كردن زندگي معمول است، بهتر است دقت داشته باشيد و بدانيد متخصصان نه‌تنها چنين كاري را توصيه نمي‌كنند، بلكه حتي فعاليت جسمي ملايم را در اين دوران، كاري مهم و مفيد مي‌دانند.

دكتر صادقي در اين‌باره مي‌گويد: بارداري دليلي براي استراحت مطلق خانم‌ها نيست و در اين دوران حتي تمرينات ورزشي براي خانم‌هايي كه از قبل ورزشكار بوده‌اند، محدود نمي‌شود.

به گفته وي، فعاليت‌هايي كه به اين افراد توصيه مي‌شود بايد در حدي باشد كه آنها را خسته نكند و به مادر و جنين آسيبي نرساند، اما اگر خانمي مي‌خواهد همزمان با بارداري فعاليت‌هاي ورزشي را شروع كند، بايد با احتياط و پس از مشورت با پزشك اين كار را انجام دهد.

اين متخصص زنان و زايمان توصيه مي‌كند: خانم‌هاي باردار بايد از انجام حركت‌هاي ناگهاني، پرش، شيرجه و شناي پروانه خودداري كرده و استراحت ميان ورزش‌ها را نيز فراموش نكنند. اما در شرايطي خاص مانند رشد كم جنين، فشار خون بارداري، حاملگي چندقلويي يا در مواردي كه خطر زايمان زودرس يا خونريزي براي بيمار مطرح است، با توجه به نظر پزشك استراحت توصيه مي‌شود.

دكتر صادقي با اشاره به افرادي كه تصميم مي‌گيرند ديرتر بچه‌دار شوند، توصيه مي‌كند: اين روزها مي‌بينيم خانم‌ها براي مدتي به نسبت طولاني از روش‌هاي پيشگيري از بارداري استفاده مي‌كنند تا بعد از حل مشكلات‌ و مسائل‌شان باردار شوند اما بايد دقت داشته باشيد گذشت زمان به معناي افزايش سن است. علاوه بر اين، روش‌هاي پيشگيري كه انتخاب مي‌شود نيز اين افراد را از عفونت‌هاي لگني مصون نمي‌كند.

وي با تاكيد بر اين كه هيچ‌يك از روش‌هاي جلوگيري در اين سن باعث نازايي نمي‌شود، مي‌گويد: افراد بايد حتما با مشورت پزشك روش مناسب پيشگيري از بارداري را انتخاب كنند و مدت زمان آن را نيز حتما در نظر داشته باشند.

نيلوفر اسعدي‌بيگي -‌ گروه سلامت

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن