تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799670118




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تصويري از واقعيت‌هاي تلخ اجتماعي


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک:
تصويري از واقعيت‌هاي تلخ اجتماعي
مجموعه تلويزيوني «زير هشت» از جمله سريال‌هاي شبانه تلويزيوني پرمخاطبي است كه به كارگرداني سيروس مقدم و تهيه‌كنندگي الهام غفوري از شبكه اول سيما در حال پخش است. اين سريال پرحادثه بيان تصويري داستاني است كه از دل زندگي مردم برآمده و لاجرم بر دل هم مي‌نشيند، البته برخي نقص‌هاي احتمالي در مسائل فني و حتي پرداخت و كارگرداني آن را نبايد ناديده گرفت، اما با اين همه عطا در مجموعه تلويزيوني زير هشت قصد دارد علاوه بر تحمل حبس جرم‌هاي مرتكب شده، بي‌گناهي خود را در مورد جرم‌هاي مرتكب نشده نيز ثابت كند و همين تناقض در روايت داستان كه نوشته سعيد نعمت‌الله است، جذابيت داستان و تلاش عطا براي اثبات بي‌گناهي او را بيشتر كرده است. زيرهشت، شيك ساخته نشد الهام غفوري و سيروس مقدم در عرصه سريال‌سازي فعاليت زيادي دارند و آثاري چون نرگس، اغما، روز حسرت، رستگاران و زير هشت را در كارنامه كاري خود به ثبت رسانده‌اند. الهام غفوري، تهيه‌كننده اين مجموعه تلويزيوني درباره توليد اين مجموعه مي‌گويد: اواسط پاييز سال گذشته، هنگامي كه مشغول توليد سريال چارديواري براي ايام نوروز بوديم، سعيد نعمت‌الله طرح چند صفحه‌اي با عنوان زير هشت را پيشنهاد كرد؛ طرحي كه در همان خلاصه‌اش مشخص بود قصه‌اي متفاوت، جذاب و البته سخت است، چرا كه داستان در فضاهايي تعريف مي‌شد كه در تلويزيون تاكنون تجربه نشده بود يا جز در مواردي چون زيرتيغ بسيار اندك به آن پرداخته شده بود. تشبيه فضاي مجموعه تلويزيوني زيرتيغ به مجموعه تلويزيوني زير هشت خيلي بيراه نيست، چراكه جدا از كارگرداني‌هاي متفاوتي كه 2 داستان دارد، هر دوي اين مجموعه‌هاي تلويزيوني داستان بي‌گناهي يك آدم و به هم ريخته شدن زندگي آدم‌هايي كه عاشقانه در كنار هم مي‌زيستند را به تصوير مي‌كشد، اما به نظر مي‌رسد منظور غفوري از تجربه‌هاي نوين، لوكيشن‌هاست. اين تهيه‌كننده ضمن تاييد اين مطلب گفت: كار در لوكيشن‌هايي چون گرمخانه‌هاي شهرداري، زندان، محل دفن زباله‌ها و غيره از جمله تفاوت‌هاي اين مجموعه‌هاي تلويزيوني با ديگر سريال‌هاست، چراكه در سريال زير هشت، تصويري از لوكيشن‌هاي شيك و لوكس،كافي شاپ‌ها و خانه‌هاي اشرافي ديده نمي‌شود. وي با اشاره به اين كه داشتن يك تيم حرفه‌اي ملاك اصلي براي خوب از كار درآمدن اين مجموعه است، گفت: براي ساخت چنين فيلمنامه‌اي ابتدا به يك گروه حرفه‌اي نياز است و در عين حال بازيگران قدرتمندي را مي‌خواهد كه از عهده نقش‌هاي سخت و پيچيده چون كاراكترهاي عطا، منصور، منيژه و... برآيند. داستان زيرهشت در فصل‌هاي مختلفي اتفاق مي‌افتد. در واقع طولاني شدن زندان عطا و ديده شدن او در شرايط مختلف، نياز به گذر زمان دارد. الهام غفوري هم گذر زمان را شرط اصلي باورپذيري داستان مي‌داند: بيننده در زير هشت با مجموعه حوادثي مواجه مي‌شود كه بايد براي او باورپذير باشد و براي اين باورپذيري علاوه بر داشتن بازيگران خوب و تيم حرفه‌اي توليد ‌بايد موقعيت مكاني و فصلي خوبي هم براي پيشبرد داستان ايجاد مي‌كرديم، به همين دليل بزرگ‌ترين معضل تيم توليد فصل بود، چراكه چند قسمت اول فيلمنامه در زمستان با شرايط سرما، برف و يخبندان مي‌گذشت زيرا گرمخانه در فصل زمستان معنا پيدا مي‌كند و محل امني براي كارتن خواب‌ها و بي‌خانمان‌هاست و از بدشانسي، سال گذشته زمستان بي‌برف و كم باراني را داشتيم و ما مجبور شديم با كمك حميد رسوليان (طراح صحنه) زمستان سرد و پربرفي را بازسازي كنيم، از همين رو ده‌ها تن نمك، پنبه، پارچه‌هاي سفيد و دستگاه برف‌ساز به كارگرفتيم تا سرماي زمستان را مخاطب باور كند. مشكل بعدي گروه، مكاني به نام گرمخانه بود كه مي‌بايست معماري خاصي داشته باشد تا بتواند 300 كارتن خواب و بي‌سرپناه را درخود جاي دهد و به دنبال آن 300 تختخواب، تشك، پتو، ملحفه، سيني غذا و غيره... چرا كه كارگردان كار اصرار داشت تا زيرهشت را در فضاهاي واقعي بسازد. گريم كاراكترها نزديك به واقعيت بود تعدد كاراكتر از ديگر ويژگي‌هاي اين سريال تلويزيوني بود اما آنچه مسلم است يكي از فاكتورهاي باورپذير كردن نقش‌ها و ايجاد تنوع در هريك از كاراكترها با توجه به شخصيت‌پردازي‌هاي تعريف شده در فيلمنامه، گريم مناسب و شايسته هريك از آنها بود. حميد اسكندري، طراح گريم اين مجموعه تلويزيوني درخصوص كم و كيف طراحي گريم كاراكترهاي آن گفت: هريك از شخصيت‌ها را طبق سناريو و با مشورت سيروس مقدم، كارگردان اين مجموعه گريم كردم. به عنوان نمونه عطار در سناريو به‌گونه‌اي شخصيت‌پردازي شده بود كه در عين بي‌گناه بودن، بايد شرور و يكدنده نشان مي‌داد و در عين حال با اتكا به نفس بالايي در صحنه حاضر مي‌شد به همين دليل طي مشورت‌هايي كه با مقدم داشتم به گريم فعلي امير جعفري، بازيگر نقش عطا رسيدم البته ناگفته نماند كه انتخاب امير جعفري براي بازي در نقش عطا به من قدرت مي‌داد آن‌گونه كه بايد از قيافه اصلي اين بازيگر به نفع فيلم استفاده كنم. يكي از مواردي كه بسياري از بينندگان سريال‌هاي شبانه سيما روي آن تاكيد داشتند، شباهت گريم كاراكترهاي مجموعه تلويزيوني زيرهشت با سريال رستگاران بود؛ سريال‌هايي كه هردو از آثار همين كارگردان بود. زماني كه اين موضوع را با اسكندري مطرح كردم، اين طراح گريم ضمن دفاع از كار خود اين نظر را غير قابل قبول دانست و گفت: به هيچ عنوان چنين نيست و از ابتدا اين ذهنيت وجود نداشته است. در واقع حساسيت سيروس مقدم اجازه وجود چنين شباهت‌هايي را نمي‌داد، چراكه اگر يك لحظه گريم‌ها تداعي‌گر كاراكتر سريال رستگاران بود، كار متوقف مي‌شد چراكه مقدم چهره‌ها را همان‌گونه كه هست قبول دارد و به تغييرات اساسي هيچ اعتقادي ندارد. او گريم‌هاي ظريف و بي‌اغراق را به شكلي كه داستان لو نرود، دوست دارد. البته اين نگرش شايد از بازي آتيلا پسياني در دو مجموعه زير هشت و رستگاران ناشي مي‌شود؛ از همين‌رو اسكندري افزود: علي عيوضي (با بازي آتيلا پسياني) سرطان دارد و مدام درحال شيمي‌درماني است، بنابراين تغييرات اين شخصيت از طريق شيمي درماني بايد به‌گونه‌اي باشد كه هم مبين بخشي از پيام فيلم از طريق اين كاراكتر باشد و هم بيماري آن براي بيننده قابل باور باشد. براي رسيدن به اين منظور گروه گريم وقت و انرژي بسياري براي رسيدن به كاراكتر عيوضي گذاشت. وي مشورت گريمور با كارگردان را شرط مهم در آماده كردن يك بازيگر براي ايفاي نقش دانست و گفت: در برخي موارد، بازيگر تنها در يك قسمت از سريال بازي مي‌كند كه در اين شرايط با گريم، اين كاراكتر را پررنگ مي‌كنيم اما در يك زماني بازيگر طبق فيلمنامه در چند قسمت بازي مي‌كند يا يكي از نقش‌هاي محوري است كه به اصطلاح راكورددار است و بايد طبق فيلمنامه پيش رود، در اين شرايط همفكري و مشورت طراح گريم با كارگردان بسيار ضروري است. تصويربرداري زيرهشت نامتعارف نبود تصويربرداري يك مجموعه تلويزيوني از جمله فعاليت‌هايي است كه نقش تعيين‌كننده‌اي در درست ديده شدن داستان براي مخاطب دارد. تصويربرداري اين مجموعه تلويزيوني هم به دليل داشتن داستاني پر از حادثه و روايت‌هاي رنگارنگ يكي از مهم‌ترين و حساس‌ترين بخش‌هاي كار بود. اميرمعقولي، تصويربردار اين سريال علاوه بر بازي‌هايي كه با دوربين به فراخور داستان مي‌كرد به شكلي متفاوت كاراكترها را به تصوير مي‌كشيد و با زوم و زوم بك‌هاي متوالي شخصيت‌هاي داستان را در مقاطع حساس پررنگ مي‌كرد. البته فلاش بك‌هاي متوالي، دوربين روي دست براي واقعي كردن لحظه‌هاي داستان و داشتن نماهايي بهتر براي درك مخاطب از جمله مسائلي هستند كه در يك سال اخير در اغلب مجموعه‌هاي تلويزيوني بكرات با دليل و بي‌دليل ديده مي‌شوند. متاسفانه يا خوشبختانه تصويربرداري اين مجموعه هم از اين قاعده مستثنا نبوده است. امير معقولي در پاسخ به نكات مطرح شده گفت: خوشبختانه در اين مجموعه تلويزيوني هيچ حركت اضافي در جهت ديده شدن دوربين انجام نشد، چراكه لذت مي‌برم از تصويربرداري پلان‌هايي كه در عين روايت داستان برمخاطب هم تاثير مي‌گذارد و حالا اگر ميزان تاثيرگذاري و باورپذيري يك پلان با دوربين ثابت بيشتر است، ثابت تصويربرداري مي‌كنم و اصراري بر ايجاد حركت‌هاي نامتعارف با دوربين ندارم. اما خودنمايي دوربين و نشان دادن توانايي تصويربردار با نام نوآوري، يكي از پديده‌هايي است كه در اغلب سريال‌هاي تلويزيوني ديده مي‌شود. زماني كه نظر معقولي، تصويربردار اين مجموعه تلويزيوني را جويا شدم در پاسخ گفت: قانون اوليه درحرفه فيلمسازي درعرصه سينما و تلويزيون اين است كه هريك از عوامل در خدمت فيلمنامه باشند و طبعا هنر فيلمبرداري هم از اين قاعده جدا نيست و من همواره به اين اصل پايبند بوده‌ام اما نكته‌اي كه نبايد فراموش كرد، استفاده از همه امكانات و ابزاري است كه داستان را براي بيننده باورپذير كند، بنابراين اگر گاهي دوربين حركت‌هاي نامتعارف دارد براي كمك به حس باورپذيري در مخاطب است. در برخي موارد ممكن است فيلمنامه روايتي ساده و بدون پيچ و خم دروني داشته باشد، در اين صورت ابزار تصويربرداري هم بسادگي داستان است، اما در زماني با فيلمنامه‌اي روبه‌رو هستيم كه داستاني پيچيده دارد. در اين زمان بحث تصويربرداري فرق مي‌كند و بايد به ذهنيت نويسنده و كارگردان نزديك شد. مجموعه تلويزيوني زيرهشت هم اين ويژگي را داشت و براي رسيدن به ذهنيت كارگردان و جنس روايت داستان، تصويربرداري ويژه‌اي را مي‌طلبيد. وي افزود: هنگام تصويربرداري هرپلان، خودم را جاي بيننده مي‌گذارم و پشت ويزور قرار مي‌گيرم تا آنچه را كه مردم مي‌پسندند، من نيز اجرا كنم. يكي از امتيازات اين مجموعه تلويزيوني، وجود بازيگران قدرتمند در عرصه سينما و تئاتر است كه بسيار تكنيكي كار مي‌كنند و همين امتياز دست مرا به عنوان تصويربردار باز مي‌گذارد تا پلان‌هاي تاثيرگذار بگيرم. تدوين اين مجموعه تلويزيوني با توجه به روايت حادثه‌گونه داستان، كاري حساس و در عين حال پرخطر است، چراكه فلاش بك‌هاي متعدد به نوعي روايت خطي و تدوين موازي را درهم مي‌ريزد و تدوينگر در برخي موارد از جام كات‌هاي متعدد براي تعريف داستان بهره مي‌برد، سريال زيرهشت هم به همين منوال پيش رفته است. سيامك مهماندوست، تدوينگر اين مجموعه تلويزيوني درباره اين مجموعه تلويزيوني گفت: جنس فعاليت‌هاي سيروس مقدم، سليقه او در حرفه سريال‌سازي و همچنين حساسيت‌هاي خاصي كه در كار دارد به‌گونه‌اي است كه تدوين ويژه‌اي را مي‌خواست، به همين دليل فكر كردم بايد ابتكار يا به نوعي ويژگي خاصي را در تدوين به كار بگيرم، از اين رو سراغ جام كات رفتم تا به ذهنيت كارگردان نزديك شوم. زماني كه آقاي مقدم طراحي اوليه تدوين را روي چند سكانس ديد، شيوه جام?كات‌هاي پياپي را براي كار پذيرفت. در واقع سريال زير هشت در يك نگاه كلي از يك تدوين كلاسيك به دور بوده است و يكي ديگر از دلايل استفاده از جام كات، وجود فلاش بك‌هاي متعدد بود و بايد روش جديدي براي ورود به فلاش بك غير از شيوه‌هاي معمول مانند ديزالو را ايجاد مي‌كردم به همين دليل جام كات بهترين روش بود. تاثير ريتم تدوين بر جذابيت يكي از روش‌هايي كه بويژه در چند سال اخير در تدوين سريال‌هاي تلويزيوني باب شده، تدوين به شكل كارهاي سينمايي است و براي رسيدن به اين منظور گاهي كات‌هاي پي‌درپي و بي‌دليلي ايجاد مي‌شود و همين مساله بيننده را آزار مي‌دهد. مهماندوست در پاسخ به اين نكته گفت: اگر به سريال‌‌هاي خارجي نگاه كنيم، متوجه مي‌شويم در كنار تصويربرداري خوب و كارگرداني حرفه‌اي، ريتم مهم‌ترين عنصر است كه به كار جان مي‌بخشد و بزرگ‌ترين مزيت آن تعريف داستان در هر قسمت به شكل متفاوت و ويژه‌اي است كه اتفاق مي‌افتد، از سوي ديگر ريتم تند مي‌تواند هم پيش برنده داستان باشد و هم بازي‌هاي خوب و حرفه‌اي خودش را نشان دهد و به نظرم موفق هم عمل كرده است. در سريال‌هايي مانند زير هشت يا حتي تاوان به تدويني با ريتم تند و جام كات‌هاي پي در پي نياز بود، اصولا ريتم يك سريال بايد تندتر از اندازه معمول باشد، چراكه در سينما بيننده يك قصه را پيگيري مي‌كند و جلو مي‌آيد و قرار نيست قصه‌هاي متعدد و متنوع را دنبال كند به همين دليل بايد ريتم سريال تندتر باشد. در واقع هنرتدوين در سريال‌سازي شبيه مسابقه ريتم است تا بيننده خسته نشود و همچنين در سايه ريتم مناسب داستان سريال بخوبي تعريف شود. جذب مخاطب يكي ديگر از دستاوردهاي يك سريال با مولفه‌هاي حرفه‌اي است و هنر تدوين سهم بسزايي در ايجاد اين جذابيت دارد. مهماندوست در اين‌باره مي‌گويد: خاصيت يك سريال موفق جذب مخاطب است و ريتم خوب مي‌تواند اين جذابيت را افزايش دهد، چراكه در تلويزيون قرار است مخاطب را جذب كنيم و به نوعي سريال در خدمت ريتم است، اما در سينما چنين نيست، چراكه علاوه بر تعريف داستان جنبه‌هاي هنري حرفه سينما نيز بايد رعايت شود و تدوين در سينما يكي ازمولفه‌هاي هنري است. تدوينگر سريال زيرهشت كه پيش از اين تدوين سريال‌هايي چون نردبام آسمان و كلاه پهلوي را در كارنامه كاري خود دارد در پايان صحبت‌هاي خود تدوين اين مجموعه تلويزيوني را يك اتفاق در كارنامه كاري خود عنوان كرد و گفت: زيرهشت، موقعيت خوبي برايم ايجاد كرد و توانستم در اين موقعيت فضاي جديدي براي آزمون شيوه‌هاي تازه براي خودم به دست آورم و تجربه‌هاي خوبي را نيز كسب كردم. الهام غفوري، تهيه‌كننده اين مجموعه هم زيرهشت را تجربه تازه‌اي دانست و گفت: زيرهشت، اتفاقي متفاوت و جديد در عرصه سريال‌سازي است، چراكه داستاني اجتماعي در لايه‌هاي پايين اجتماع را دارد و سعي كرده به درون آدم‌هايي از طبقات متوسط و پايين نفوذ كند به همين دليل زير هشت را نمي‌توان كم دانست، زيرا تلاش دارد تفكر بيننده را برانگيخته و او را از سطحي‌نگري به عمق مسائل و مصائب آدم‌هايي از جنس عطا دعوت كند، ضمن اين‌كه سريال زيرهشت توليد بسيار سختي داشت و اگر حمايت‌هاي مدير محترم شبكه يك سيما نبود، شايد ساخت اين سريال ناممكن به نظر مي‌رسيد و در انتها از آنجا كه كيفيت و پخش سالم و بي‌دغدغه زيرهشت براي گروه كاري جدي بود عليرضا افخمي به پروژه دعوت شد تا با كمك وي در بخش كيفي نيز زير هشت قابل دفاع باشد. زير هشت حديث مقابله با ظلم است جدا از تعريف و تمجيدهايي كه هريك از عوامل اين مجموعه تلويزيوني از كار خود داشتند، جبار آذين منتقد تلويزيوني درباره كم و كيف اين مجموعه تلويزيوني گفت: زيرهشت، مجموعه جديد سيروس مقدم و همكار فيلمنامه‌نويس او سعيد نعمت‌الله در حال پخش از سيماست. آنچه اين مجموعه را از ديگر آثار مقدم و حتي مجموعه موفق رستگاران متمايز مي‌كند، نگاه چند بعدي اين سريال به معضلات اجتماعي و خانوادگي است. او قهرمان‌هاي خاكستري‌اش را از ميان لايه‌هاي پايين اجتماع انتخاب كرده و از اين زاويه به بررسي گوشه‌اي از مسائل اجتماعي مي‌پردازد، به اين معنا كه تاثيرات اجتماعي و طبقاتي پول و ثروت، فقر و نداري گرچه به صورت تحليلي و عمقي در اين مجموعه جايي ندارد اما زمينه‌هاي رفتاري و زندگي آدم‌ها را شكل مي‌دهد. در چنين فضايي كه انسان‌ها زخم خورده در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند و تماشاگر مي‌تواند آنها را در گوشه و كنار زندگي اجتماعي ببيند؛ كساني كه در فهم زندگي و دل واقعيت‌ها حيات دارند و زيست مي‌كنند آماج جهالت و كجروي هستند. هرچند نگاه چندبعدي زيرهشت به زندگي اجتماعي مي‌توانست مجموعه را به عنوان يك اثر تراژديك اجتماعي جذاب كند، اما چون محدوده نگاه عطا به زندگي از زاويه عشق و انتقام است، زيرهشت از حالت تراژدي اجتماعي به تراژدي فردي ميل مي‌كند و حديث مقابله و مبارزه فرد عليه ظلم و بيدادگري، محور قرار مي‌گيرد؛ روندي كه در زندگي انسان‌ها در ابعاد مختلف جريان داشته و زارممد در فيلم تنگسير و قيصر كيميايي نمونه مشهور سينمايي آن است. وي افزود: زير هشت به عنوان يك تراژدي تلويزيوني تماشايي است، آنچه تاكنون از اين مجموعه ارائه شده، تركيبي قابل تحمل از فيلمنامه به نسبت خوب كارگرداني جمع‌وجور، شخصيت‌هاي آشنا، ماجراهاي ملموس و فضاسازي‌هاي مناسب است كه از منظر مجموعه‌سازي ادامه و پايان مقبولي را براي آن نويد مي‌دهد. پريسا ساساني





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 486]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن