تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 10 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798868607




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عرفان عملی در اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عرفان عملی (3)

پیشینه‌ی تاریخی عرفان و تصوف اسلامی با اصول و مسایل خود تدریجا پدید آمد. در زیر، سیر تكاملی عرفان اسلامی را در چهار مرحله به اختصار توضیح می‌دهیم:   1. زمینه‌های تصوفبی‌شك زمینه‌ی اصلی پییدایش عرفان، «خود» انسان است كه همیشه عشق و علاقه‌ی خاصی به كشف حقیقت هستی داشته و در راه رسیدن به آن, در تلاش و تكاپو بوده است. بنابراین عرفان اسلامی نیز، در اصل،‌ نشأت گرفته از باطن مسلمانان است. اگر چه عناصری در تعالیم اسلام،‌ از قبیل كتاب و سنت در دعوت به زهد, مبارزه با نفس, اخلاص و توبه و نیز زندگی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم  و اهل‌بیت و امامان علیهم‌السلام و یارانشان, زمینه‌ی باروری این نیاز را فراهم آوردند.بی‌شك زمینه‌ی اصلی پییدایش عرفان، «خود» انسان است كه همیشه عشق و علاقه‌ی خاصی به كشف حقیقت هستی داشته و در راه رسیدن به آن, در تلاش و تكاپو بوده استبی‌اعتنایی به حیات دنیوی در جهت دست‌یافتن به معرفت وسعادت جاویدان, در تاریخ بشر, پیشینه‌ی بلندی دارد. از یونان باستان و هند و ایران باستان, آثار بسیاری به جای مانده كه دلالت دارند بر تلاش انسان‌ها برای رهایی از این خاكدان و پیوستن به جهان قدسی نیكان و پاكان. در جهان اسلام نیز از میانه‌ی قرن دوم هجری, كسانی چون:‌ رابعه‌ی عدویه (ف 180 ه) و ابوهاشم كوفی (ف 161 ه) با نام عارف و صوفی,‌ رسمیت یافتند كه هدف همانندی را پی می‌گرفتند  در دوران جوانه‌ها, آثاری از اصول و فروع تصوف را در عقاید و اعمال مردمان این دوره مشاهده می‌كنیم. با این ویژگی كه این اصول و مسایل مبهم و غیرصریح بوده و اظهارات آنان در برگیرنده‌ی تمامی تعالیم عرفانی نیستند.این دوران با تعالیم اشخاصی چون: شقیق بلخی (ف 194 ه) معروف كرخی (ف 215 ه) حارث محاسبی (مت 243 ه) ذوالنون مصری (ف 245 ه) سری سقطی (ف 257 ه) و ابوسعید خراز (ف 279 ه) تكامل یافت. 2. رشد و رواجتصوف در این مرحله هم از جهت شمار پیروان و هم از جهت محتوا و تعالیم رشد یافت. البته این رشد، در محتوای آن است و تعالیم صوفیه همچنان نامدون بوده بیشتر به صورت دعاوی و شطحیات ظاهر می‌شوند و گویی چنان كه باید، هنوز برای پیشگامان و شیفتگان خود نیز، مأنوس و شناخته شده نیست.از شخصیت‌های معروف این دوره می‌توان از بایزید بسطامی, سهل تستری,‌جنید، حسین بن منصور حلاج، ابوبكر واسطی و ابوعمر سلمی نام برد.اصول و مسایل عرفان عملی با اثر نفیس خواجه عبدالله انصاری با عنوان «منازل السائرین» به نظم نهایی خود رسید كه عارفان بزرگ پسین، شروح بسیاری بر آن نگاشتند. عرفان نظری نیز با تعالیم و آثار ابن عربی به ویژه «فتوحات مكیه» و «فصوص الحكم» به قله‌ی كمال خویش رسید   3. نظم و كمالرشد و رواج تصوف، تنظیم تعالیم آن را ایجاب می‌كرد تا عارفان بتوانند نیز پیروان خویش را برآورده, در برابر پرسش و اشكال مخالفان, پاسخ‌های منظمی داشته باشند. این مكتب پس از تلاش فراوان بسیاری از پیروان به نظم و كمال خود دست یافت.در این دوره, محمد كلابادی (ف 380 ه) اثر معروف خود «التعرف» را با الهام از كتاب «الرعایة لحقوق الله» اثر حارث محاسبی, تألیف كرد. آنگاه ابوطالب مكی كتاب دیگری نوشت به نام «قوت القلوب» و همزمان با آنان سراج طوسی «اللمع» را تألیف كرد. در این سه كتاب بسیاری از اصول و مسایل تصوف مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. تلاش برای تنظیم و تكمیل تصوف را ابوعبدالرحمن سلمی، ابونعیم اصفهانی، ابوالقاسم قشیری و هجویری, پی گرفتند. سپس این مكتب با تعالیم شفاهی ابوسعید ابوالخیر و تعالیم و تألیفات خواجه عبدالله انصاری، امام محمد غزالی، عین‌القضاة همدانی، شیخ احمد جامی و روزبهان بقلی شیرازی, شهاب‌الدین عمر سهروردی و ابن عربی به كمال خود دست یافت.اصول و مسایل عرفان عملی با اثر نفیس خواجه عبدالله انصاری با عنوان «منازل السائرین» به نظم نهایی خود رسید كه عارفان بزرگ پسین، شروح بسیاری بر آن نگاشتند. عرفان نظری نیز با تعالیم و آثار ابن عربی به ویژه «فتوحات مكیه» و «فصوص الحكم» به قله‌ی كمال خویش رسید.   4. شرح و تعلیماز این دوره به بعد بیشتر بزرگان، گاه با عنوان شرح, و گاه با كتاب‌ها و رساله‌های مستقل, به شرح و تعلیم اصول و مسائل عرفان پرداختند. اینان در تعالیم نظری به آثار ابن‌عربی و در مسایل سلوك به آثار خواجه عبدالله انصاری توجه كردند.از شخصیت‌های آشنای این دوره می‌توان از مولوی، قیصری، ابن تركه، جامی و لاهیجی نام برد و همچنین می‌توان كسانی چون،‌ مغربی، حافظ و شیخ صفی اردبیلی را در شمار معلمان و شارحان عرفان دانست.   پیوند به :            عرفان عملی قسمت دومعرفان عملی در اسلام، دكتر سید یحیی یثربی، صص 22-24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3224]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن