تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799261646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نكاهي به كاركردها واسيبهاي محرم از ديد كارشناسان ديني; مداحان بي صلاحيت بايد از فعاليت منع شوند


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: نكاهي به كاركردها واسيبهاي محرم از ديد كارشناسان ديني; مداحان بي صلاحيت بايد از فعاليت منع شوند
گروه گزارش-در فرهنگ ديني ما، يكي از برنامه هايي كه نشان دهنده پيوند و دوستي شيعه با اولياي دين و امامان معصوم است، «عزاداري» است، يعني ياد رحلت و شهادت آنان را گرامي داشتن، در سوگ آنان ماتم به پاكردن و در عزايشان گريستن. عزاداري از آغاز، با دستور و تاكيد و توصيه پيامبر خدا -صلي الله عليه وآله -و امامان شكل گرفته است و رفته رفته ميان امت وفادار به خاندان پيامبر و علاقه مندان به عترت به صورت يك «سنت ديني» درآمده است. سوگواري در فقدان يك عزيز، هم يك امر طبيعي و عاطفي است و نشانه فعال بودن احساسها و عواطف بشري در يك انسان و جامعه است، هم در مورد اهل بيت پيامبر يك «دستور ديني» است. هر چند برخي از كج فهمان، در اذهان مردم شبهه مي آفرينند و اين اصل را زير سوال مي برند، اما عمل پيامبر اسلام(ص)، و امامان شيعه و توصيه هاي مكرر آنان نسبت به گريستن بر سيد الشهدا و يادكردن مصائب خاندان پيامبر و عزاداري براي آنان و مرثيه سرودن برايشان، زداينده هر شبهه در اين زمينه است.عده اي معتقدند كه متاسفانه طي سالهاي اخير عملكرد برخي از مداحان، مخالف پيام عاشورا است در اين خصوص يك كارشناس ديني مي گويد برخي از مداحان با عملكرد خود راهي مخالف با شيوه و پيام عاشورا در پيش گرفته اند و ضربه اي كه از سوي اينها وارد مي شود، حيثيتي است در عين حال به گونه اي برنامه ارائه مي كنند كه گاه ضربه هاي هولناكي به بعد عقلاني عاشورا وارد مي آورند; از آن جهت كه يا بيش از حد، بعد احساسي را عاري از محتوا و عقلانيت دنبال مي كنند و يا به محتواهاي غيرمستند و يا حتي ضدعقلانيت دست مي زنند.لذااز آنجا كه با معضل دور بودن بعضي از مداحان از آموزش هاي عقيدتي و فكري روبه رو هستيم، لازم است از يك طرف مداحان به صورت گسترده توسط روحانيون آموزش داده شوند و از طرف ديگر، بر روند كيفي كاري مداحان نظارت بيشتري اعمال شود. اين كارشناس ديني استفاده از تمثال ها و شمايل را در صورتي كه موجب وهن در عزاداري شود،را داراي اشكال ميداند..
هشدار آيت الله مكارم به مداحان
با نزديك شدن با ماه محرم آيت الله العظمي مكارم شيرازي هشدار داد كه دشمن براي ضربه زدن به ايران اسلامي و مكتب شيعه مراسم عاشوراي حسيني و جايگاه مرجعيت را هدف قرار داده است.به گزارش ايسنا به نقل از مركز خبر حوزه، اين مرجع تقليد در ديدار مسئولان كانون مداحان سراسر كشور در قم اظهار كرد: در حال حاضر مكتب اهل بيت (ع) در دنيا در حال پيشروي است و تمام كشورهاي اسلامي رو به سوي اهل بيت (ع) آورده اند و از شيعه به عظمت ياد مي شود. وي با بيان اين كه دشمن، مراسم عاشورا و جايگاه مرجعيت را هدف قرار داده، افزود: امام (ره) با نيروي مرجعيت، انقلاب را به ثمر رساند و اگر ايشان مرجع نبودند اين انقلاب پيروز نمي شد و ما بايد اين افتخار را در جهان شيعه زنده نگه داريم تا دشمن مايوس شود. در واقع احياي عاشورا و حفظ مرجعيت يك پايه اش بر دوش مداحان است و مي توانند در تقويت اين دو تشكيلات نقش موثري داشته باشند. اين در حالي است كه در خصوص مداحي، بايد محتوا، شكل و نتيجه به مداحان آموزش داده شود و تجربيات لازم به مداحان جوان منتقل شود. همچنين مداحان بايد با شبهات وهابيت، بهائيت، صوفي ها و راه نفوذ در افراد آشنا شوند تا سطح مداحي بالا رود. از طرفي بايد منابع معتبر در اختيار مداحان قرار بگيرد تا اشعار، سخنان و وعظ خود را بر اساس آن منابع، بهتر بيان كنند. ديگر انكه نبايد مجلس امام حسين (ع) تبديل به مجالس سياسي و جناحي شود اين ماجرا از سياست نيست، اما اگر طرفدار جناح خاصي باشيم و مجلس امام حسين (ع) را به سوي آن جناح ببريم، اين ظلم بر عاشورا است و بايد به شدت از آن پرهيز شود. بنابراين مداحان بايد مواظب عوامل نفوذي و تفرقه افكن باشند و كاري كنند كه بين مجالس خطبا» و مداحي، دوگانگي ايجاد نشود، زيرا دشمن مي خواهد ما را از همديگر جدا كند و اختلاف بيندازد.
هشدار دبير جامعه وعاظ نسبت به خرافه گويي در عزاداري امام حسين(ع)
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به فرا رسيدن ايام شهادت امام حسين (ع) نسبت به بروز خرافه و انحراف در اين مراسم هشدار داد. حجت الاسلام سيد رضا اكرمي حادثه عاشورا را يك حادثه استثنايي در تاريخ بشريت خواند و بيان داشت: بعد از گذشت 1369 سال همچنان اثرات اين حادثه بزرگ پابرجاست و استثنايي بودن اين حادثه باعث شده كه بر تمام حوادث بعد از خود اثرگذار باشد.نماينده مردم تهران در خانه ملت خرافه زدايي از حادثه عاشورا را ضروري دانست و تاكيد كرد: بعد از حادثه عاشورا تمام حكومتها و دولتها زماني كه منافع خود را با اين قيام مغاير ديده اند اقدام به تحريف و يا كمرنگ كردن و حتي بي خاصيت كردن مراسم عاشورا كرده اند و بر اثر گذر زمان در اين حادثه تحريف هايي بوجود آمده كه نه عقل و نه وجدان آن را قبول نمي كند.دبير جامعه وعاظ تهران خاطرنشان كرد: البته بزرگان دين، مراجع، افراد دلسوز و فهيم كوشش كرده اند پيرايه هاي ناروا را از واقعه عاشورا بزدايند و در اين رابطه يا هشدار داده اند يا كتاب نوشته اند تا عاشورا را از خرافه و تحريف مصون نگه دارند.عضو كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: مداحان بايد براي خواندن مقاتل عربي، ادبيات عرب را فرابگيرند و اين را هم در نظر داشته باشند كه شعار انقلاب ما "اين انقلاب يك نهضت حسيني است" بوده بر همين اساس به مردم تذكر بدهند و آنان را با مفاهيمي همچون آزادي و آزادگي، شجاعت و شهامت و شهادت طلبي، و... بيشتر آشنا كنند.وي به مداحان توصيه كرد كه به شدت از مطالبي كه عقل آن را نمي پذيرد پرهيز و از به كار بردن مقاتل "من درآوردي" اجتناب كنند.
جامعه آشنا با مكتب امام حسين(ع) شكست ناپذير است
در اين ميان رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد با اشاره به اينكه اگر واقعيتهاي عاشورا به درستي تبيين شوند، پيرايه هاي باطل از ذهن مردم زدوده مي شوند، تاكيد ميكند جامعه آشنا با مكتب امام حسين (ع) شكست ناپذير شده و در طول تاريخ عزت و عظمت خود را حفظ مي كند. حجت الاسلام حسين ابراهيمي رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد با اشاره به اينكه ماه محرم پيامهاي مختلفي در بر دارد، اظهار داشت: قيام امام حسين و عاشورا فرصتي است كه بايد از درسهاي آن عبرت گرفته و در مراحل مختلف زندگي از آنها استفاده كنيم. وي با اشاره به درسهاي مقاومت، ثبات، صبر، بردباري، دورانديشي، عاقبت نگري، ايثار و فداكاري كه از عاشورا گرفته مي شود، يادآور شد: 8 سال دفاع مقدس الهام گرفته از عاشوراي حسيني بود كه نتيجه آن عزت، اقتدار، افتخار و سربلندي است.حجت الاسلام حسين ابراهيمي با بيان اينكه اين درسها بايد مرور شوند، افزود: زماني كه كربلا و حماسه عاشورا بيان مي شود، روح ايثار، فداكاري، صبر و مقاومت زنده مي شود، جامعه اي كه با مكتب امام حسين (ع) آشنا شود شكست ناپذير شده و در طول تاريخ عزت و عظمت خود را حفظ كند.رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد با تاكيد بر اينكه به منظور تبيين تاريخ كربلا و وقايع عاشورا از كتب معتبر استفاده شود تا بدون تحريف به رشادتهاي اين ايام پرداخته شود، اظهار داشت: واقعيتهابايد به درستي تبيين شوند. وي با اشاره به اينكه شهيد مطهري دو جلد كتاب درباره حماسه عاشورا دارد، گفت: كساني كه مي خواهند در اين خصوص كاري انجام دهند اين كتاب را مطالعه و براي مردم مطرح كنند. استفاده و بهره كافي از اين كتابها اثر لازم را مي گذارد، اما بخشهايي از آنها نياز به توضيح دارد كه بايد شخصيتهاي علمي، علما و روحانيون واقع بين و درست بين آنها را براي مردم تبيين كنند.حجت الاسلام حسين ابراهيمي با تاكيد بر اينكه هميشه در مقابل حق پيرايه هاي باطلي وجود داشته است، به آيه اي از قرآن اشاره كرد و گفت: در قرآن آمده است: "...جا» الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا..." يعني هنگامي كه حق آمد باطل از بين مي رود چرا كه باطل از بين رفتني است. بنابراين اگر واقعيتهاي عاشورا به درستي تبيين شوند، پيرايه هاي باطل از ذهن مردم زدوده خواهند شد. چرا كه حقيقت نور است و تاريكيها را از بين مي برد.
مداحان در نوآوريهاي خود سنتها را فراموش نكنند
مدير مركز هنر و ادبيات هلال نيز با تاكيد بر اينكه بايد شور و شعور را در مراسم عزاداري سيدالشهدا توام كرد، گفت: نوآوري صحيح در كنار احترام به سنتهاي هزار ساله و استفاده از تجارب مداحان ممكن است. حجت الاسلام حسين فتحي بر ضرورت نوآوري از سوي مداحان و ذاكران تاكيد كرد و اظهار داشت: نوآوري كار خداست و بديع نام زيباي خداوند است، اما نوآوري هنري به هر خلاقيت سطحي و بدون تفكري نمي گويند و نوآوري در كنار احترام به سنتهاي هزار ساله و استفاده از تجارب ميليونها مداح ممكن است. وي با اشاره به اينكه همه دين، مذهب، آيين، تشيع، مكتب و مرام ما مديون محرم است، تصريح كرد: هم محرم و قيام عاشورا و هم تبعيت مردم از آن باعث تشكيل دين ما شده، يعني قوام و استخوان بندي مسائل دين ما به محرم است. اگر فضايل ماه محرم و تمام اتفاقاتي كه طي يك نيم روز افتاده حذف شود چيزي از فضايل دين باقي نمي ماند. چرا كه امام حسين (ع) آينه تمام نماي فضايل را به نمايش گذاشت، در مقابل پست ترين كارها را انسانهايي كردند كه داعيه اسلام داشتند، اما از اصل دين بويي نبرده بودند. وي با تاكيد بر اينكه يك بخش محرم و عزاي سيدالشهدا انقلابي است و كلام دين ما هم همين است، يادآور شد: بزرگان دين خود را مديون مكتب عاشورا مي دانند. فضاي محرم بهترين فرصت براي استفاده معنوي است كه بايد از همه بخشهاي آن استفاده كرد.مدير مركز هنر و ادبيات هلال با تاكيد بر ضرورت ارتقاي شعور معنوي مراسم عزاداري، گفت: ذاكران اهل بيت در ماه محرم با اقبال بيشتري روبه رو هستند، بنابراين بايد تلاش كنند تا ناب ترين مطالب را استخراج كنند. اگر مي توانند خود اين كار را انجام دهند و براي مردم خوراك معنوي بيابند و اگر نمي توانند با يك كارشناس دين و يا علماي ديني مشورت كنند در غير اين صورت كلام به ابتذال كشيده مي شود و پس از چندين ساعت مطلب خاصي دست ما را نگرفته است. مدير مركز هنر و ادبيات هلال با تاكيد بر اين نكته كه بايد شور و شعور را توام كرد، اظهار داشت: اين دو تبديل به باور مي شوند، هنگامي كه شور و شعور براي مداح و مستمع تبديل به باور شود، اين باور موضوعيت دارد و انسان را از گناه نجات مي دهد. فتحي با اشاره به اينكه در نوآوريها بايد سنت را نيز مورد توجه داشت، گفت: درست است كه شعار عاشورا بايد به گوش مردم برسد، اما براي اين كار نياز نيست جهت جلب توجه مردم كاري دون شان اهل بيت انجام گيرد. بنابراين بايد تلاش كرد تا جلسات امام حسين (ع) زمينه هاي رشد مردم را فراهم كند و از افراط و تفريط دور باشد و منجر به رشد سليقه ها و تفكرات شود.
جذابيتهاي عقلاني در برنامه هاي محرم مورد توجه قرار گيرند
رئيس مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما با اشاره به اينكه در پي تحقيقات گسترده فيلمنامه هايي درباره كربلا نوشته شده، گفت: در برنامه هاي ويژه محرم بايد جذابيتهاي عقلاني، معنوي و احساسي را تلفيق كرد تا ضمن تحريك احساسات، معرفت مخاطب را نيز ارتقا بخشيد. حجت الاسلام هادي صادقي رئيس مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما با اشاره به اينكه براي جذاب كردن برنامه ها مي توان از عوامل مختلفي چون عوامل، عقلي و عاطفي استفاده كرد، اظهار داشت: به تناسب ايام شاد و عزا تفاوتي در جذابيتها به وجود مي آيد. در ايام شاد جذابيتها فرهنگي است و از برنامه هاي طنز، شادي و سرور استفاده مي شود. در ايام عزا نيز مي توان برنامه هايي متناسب با سوگواري داشت، اگرچه برخي گمان مي كنند برنامه هايي براي ايام عزا وجود ندارد.وي با اشاره به اينكه مي توان و بايد از جذابيتهاي معنوي ايام محرم بهره كافي داشت، تصريح كرد: بخشي از اين جذابيتها جذابيتهاي عقلاني هستند و بخشي جذابيتهاي احساسي. به طور مثال در ايام محرم نمي توان از زيباييهاي ظاهري و مادي استفاده كرد و اگر هم استفاده شود توجه چنداني به آنها نخواهد شد. آنچه منجر به جذابيت برنامه هاي عزاداري مي شود، دوگونه است جذابيتهاي عقلي و ديگري جدابيتهاي احساسي و عاطفي. حجت اسلام صادقي با تاكيد بر اينكه در بخش جذابيتهاي احساسي و عاطفي نسبتا بهتر استفاده شده است، گفت: در سالهاي گذشته استفاده از اشعار زيبا منجر به ايجاد فضاي احساسي برنامه ها شده، حالت غم در برنامه ها پديد مي آيد و حتي مجريان هم خود همراهي كردند و منجر به جذابيت برنامه ها شدند. همچنين در مداحيها و روضه خوانيها از اشعار احساسي استفاده شد كه در كنار آنها استفاده از جاذبه هاي ديگر صبغه عقلاني پيدا كرده اند. وي با اشاره به اينكه در ايام عزا بايد بتوان معرفتهاي بلند، معارفي كه تا كنون گفته نشده يا كمتر گفته شده و يا تفسير درستي از آن ارائه نشده را مطرح كرد تا مردم احساس كنند به سوالشان پاسخ داده شده، افزود: تلفيق جذابيتهاي معنوي و جذابيتهاي احساسي به ويژه در درامها و داستانها بسيار مهم است. يعني با ساخت فيلم و سريالهايي با جنبه هاي احساسي و عقلاني بالا به اين مهم دست يافت تا جاذبه بيشتري داشته و ضمن تحريك احساسات، معرفت مخاطب را نيز ارتقا بخشد. رسانه نمونه ارزشمندي از اين گونه كارها را ارائه كرده مانند شب دهم كه با ارائه مضامين معرفتي توانست گامي رو به جلو بردارد. رئيس مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما با اشاره به اينكه تلويزيون طي سالهاي اخير حركت رو به رشدي طي كرده و به تجربياتش افزوده شده، يادآور شد: در اين ميان با افت و خيزهايي هم همراه بوده كه در مجموع حركت رو به رشدي در آن مشاهده مي شود. اما بايد در ساخت سريالهاي مذهبي گامهاي قويتري برداشت تا هم با كيفيت و سطح بالا و هم داراي مضامين ديني و جذاب باشند. اين امر نياز به نويسندگان و كارگردانان درجه يك دارد. وي با اشاره به اينكه مركز پژوهشها در درجه اول به لحاظ محتوا و مضمون سعي كرده به زبان رسانه نزديك شود، اظهار داشت: تحقيقات ويژه اي براي برنامه هاي نمايشي و برنامه هاي داستاني و سريالها انجام شده است. تحقيق خوب و مفصلي درباره كربلا انجام شده كه از دل آن مي توان سريالهاي زيادي ساخت كه در اختيار سيما فيلم قرار داده ايم. همچنين به سمت توليد فيلمنامه رفته و فيلمنامه هاي ارزشمندي توليد كرده ايم كه نياز به همكاري كارگردانها دارد. حجت الاسلام صادقي با تاكيد بر اينكه يكي از اين فيلمنامه ها به حادثه كربلا اشاره مي كند، بي آنكه مستقيم به معصومين بپردازد، گفت: يك داستان پركشش زيبا با افت و خيزهاي فراوان در عين حال با جنبه هاي معرفتي بالا نوشته شده كه اميد است هنگام ساخت هم قوي به آن پرداخته شده و اثري ماندگار خلق شود.
منع فعاليت مداحان بي صلاحيت
ايازي با تاكيد بر اينكه مداحان بايد شناسايي و آنها كه فاقد صلاحيت هستند از ادامه فعاليت منع شوند گفت: تلويزيون بايد در پخش برنامه هاي محرم دقت نظر داشته و با پخش برنامه هاي غيركارشناسي بستري براي ترويج خرافات فراهم نكند. حجت الاسلام محمد علي ايازي قرآن پژوه و محقق اظهار داشت: مسئله اي كه در بستر مسائل ديني به وجود مي آيد، كم و زياد شدن مسائل ديني است كه اگر بخشي از آن را زياد كنند غلو گفته مي شود و اگر بخشي از آن را كم كنند به آن تحريف مي گويند. وي با اشاره به اينكه كار مصلحان دين در طول تاريخ و در اصل آن پيامبران در فرهنگ اديان الهي، آگاه سازي جامعه جهت تصحيح عقايد صحيح و مبارزه با انحرافها و خرافات است، تصريح كرد: در فرهنگ شيعه به ويژه در موضوع عزاداريهاي حسيني زمينه انحراف و خرافات بيشتر است. زيرا هر چه كه به مسائل احساسي و عاطفي نزديكتر شود، زمينه هاي تحريف و غلو بيشتر خواهد شد، به طوري كه طي سالهاي اخير شاهد انواع انحرافها و تحريفات در عزاداريهاي حسيني هستيم كه در شكل فوق العاده اي گسترش يافته است. حجت الاسلام ايازي يادآور شد: كاري كه در اين زمينه مي توان انجام داد، آگاه سازي به انحراف است و اينكه اين نوع عزاداريها هيچ ارتباطي با دين، فرهنگ ديني، آموزه هاي ديني و فلسفه قيام اباعبدالله ندارد و به فرهنگ عاشورايي ما آسيب مي رساند.اين قرآن پژوه و محقق با بيان اينكه در اين خصوص دو راهكار وجود دارد كه يكي سطحي و موردي و ديگري عمومي و كلي است كه بايد در سطح كلان مورد توجه قرار گيرد، افزود: در راهكارهاي جزئي و موردي اصل آگاه سازي و تبيين اين نوع خرافات و انحرافات از سوي مبلغان و حتي آگاه كردن خود مبلغان اسلامي است. اينكه مبلغان در ايام سوگواري با هوشياري به اين مسائل بپردازند و الگوي صحيحي را نشان دهند تا عزاداريها منطقي و درست شكل گيرد از اهميت ببسياري برخوردار است.وي با اشاره به اينكه رسانه هاي گروهي ما در سطح كلان مي توانند در اين فرهنگسازي، هشدار، آگاه سازي و هوشياري جامعه موثر باشند، گفت: اگر خود جامعه عكس العمل نشان دهد از زمينه هاي خرافات و انحرافات جلوگيري به عمل مي آيد و رسانه ها به ويژه صدا و سيما در اين مهم بسيار موثرند. اما متاسفانه برخي از اين خرافات توسط برخي در صدا و سيما دامن زده مي شود. چرا كه گزارش مجالس، مراسم و مداحيهايي را نشان مي دهد كه استناد تاريخي، علمي و منطقي ندارند و باعث مي شوند كه خرافات و تحريفات توسعه يابند. حجت الاسلام ايازي برگزاري جلسات مختلف براي مداحان توسط نهادهاي مربوطه و آموزش آنها را مهم خواند و افزود: طي اين آموزشها كساني كه صلاحيت آگاه كردن مردم را ندارند و از سواد لازم برخوردار نيستند براي مجالس دعوت نشوند و برعكس از مداحاني كه زحمت كشيده اند قدرداني و تجليل كنند. وي ارائه متون و كتابهاي مداحي و انتشار جزوه هايي براي آگاه سازي مداحان را مهم خواند و گفت: نقش اصلي بر عهده صدا و سيما و حوزه هاي علميه است.اين محقق و قرآن پژوه با بيان اينكه ما در اصل عزاداريها هدفي را دنبال مي كنيم و آن آگاه كردن به قيام امام حسين (ع)، آرمان و اهداف او براي ظلم ستيزي است، اظهار داشت: فرهنگ والاي معرفتي او جهت ظلم ستيزي و آگاهي كم نيست، اهداف و آرمانهايي كه كه امام حسين (ع) به خاطر آن به شهادت رسيد.
از ظرفيتهاي اجتماعي محرم استفاده مناسب نمي شود
رئيس جامعه المصطفي با تاكيد بر ظرفيتهاي معنوي و معرفتي بالاي محرم كه كمتر مورد استفاده قرار مي گيرند، بر ضرورت نگاه زنده و پويا به عاشورا به منظور استفاده ارزشمند از ظرفيتهاي آن در ابعاد مختلف فكري و اخلاقي تاكيد كرد. حجت الاسلام عليرضا اعرافي رئيس جامعه المصطفي عاشورا و كربلا را از جايگاه محوري در سنت اسلامي و به ويژه شيعي خواند و اظهار داشت: ارزش عاشورا به اين لحاظ است كه تماميت اسلام و مجموعه انديشه اسلامي در حوزه اعتقادات، اخلاقيات، حماسه مجاهدت، اخلاقيات اسلامي و شور و شوق ديني در تابلوي عاشورا مجسم شده است. وي با اشاره به اينكه عاشورا مدرسه و مكتبي است كه درسهاي فراواني از معارف اسلامي در آن تجسم و تجسد يافته، تصريح كرد: حماسه عاشورا واقعه اي نيست كه در برهه اي اتفاق افتاده و بازتاب آن به پايان رسيده باشد، بلكه به دليل عمق، غنا و جامعيت عاشورا هم در عصر و زمان خود نقش آفرين و موج آفرين و منشا تحولات بسياري بود و هم به دليل اخلاص و ايثار نقش آفرينان عاشورا، جامعيت پيام آن به صورت الگو در آمد و قرنها و نسلها را در نورديد. حجت الاسلام عليرضا اعرافي با تاكيد بر اينكه موج عاشورا هم به صورت افقي تاثير دامنه داري برجاي گذاشته و هم به صورت عمودي در گذر زمان و تاريخ باقي مانده و پيام آن براي همه نسلها اثربخش و نقش آفرين بوده است، تاثيرات همه جانبه عاشورا در افق و عمود زمان و مكان و ماندگاري آن را به علت جامعيت و عمق و غناي آن خواند.وي با تاكيد بر اينكه عاشورا مجموعه و كلكسيوني از معارف متجسد تاريخ است كه در اسلام و معارف شيعه بر آن تاكيد شده، به كاركردهاي عاشورا اشاره كرد و يادآور شد: اين واقعه عظيم به تناسب نياز ما در هر زماني كاركرد دارد. هنگامي كه امت اسلامي نياز به مجاهدت در راه خدا و مقاومت در برابر ظلم داشته باشد پيامهاي حماسي و شورآفرين عاشورا الهام بخش خواهد بود. اما علاوه بر اين كاركرد جهادي، داراي كاركرد اخلاقي و عرفاني نيز هست كه نشان دهنده تجسم خصلتهاي بزرگ اخلاقي در انسانهايي در سخت ترين شرايط است.رئيس جامعه المصطفي با بيان اينكه اخلاق، ايثار، فداكاري، دوستي، مهرباني، صميميت، عشق به عبادت، اخلاص در راه خدا، عرفان و معنويت پيامهاي اخلاقي عاشورا به شمار مي روند، افزود: هر جامعه اي به تناسب نياز خود از درياي پر گوهر براي خود بهره مي برد.وي با اشاره به اينكه در عاشورا به قدر كافي هنر حماسي و عرفاني وجود دارد، گفت: اگر تاريخ عاشورا به درستي بازپردازي و باز توليد شود و با نيازهاي امروز انطباق يابد، هنر، شعر، ادبيات و ديگر هنرهاي سالم در عاشورا به كار گرفته شود نياز به كارهاي خرافي نيست.حجت الاسلام اعرافي بهترين راه مقابله با خرافات را بازتوليد عاشورا و احياي آن در گفتمانها خواند و استفاده از ادبيات در عاشورا و عرضه صادقانه هنر در حماسه عاشورا را مانع از راه يافتن آسيب به ساحت اين حادثه بزرگ خواند.وي گفت: ايجاد توازن مناسب ميان بعد عاطفي و حماسي عاشورا از يك سو و بعد عرفاني و معرفتي عاشورا از سوي ديگر در سخنرانيها، مداحيها و برنامه ريزيهاي عاشورا راهكار مهمي براي اين است تا فرهنگ عاشورا بيشتر در اذهان جاي گرفته و نگاه مثبت و در خور عاشورا در فرهنگ مردم تثبيت شود.اعرافي با تاكيد بر اينكه رها كردن بعد عاطفي و حماسي عاشورا به اين حادثه عظيم كه سرشار از پيام عاطفي است، لطمه مي زند، يادآور شد: بنابراين توجه همزمان به بعد عاطفي و معرفتي در برنامه ريزي هيئتها، مداحيها و سخنرانيها راهكار مهمي براي جلوگيري از ورود آسيبها به اين ساحت خواهد بود.وي با بيان اينكه پتانسيل و ظرفيت بزرگ معنوي عاشورا بايد بيشتر مورد استفاده قرار گيرد، افزود: با اين ظرفيت مي توان انقلابي ايجاد كرد، مشكلات اخلاقي جامعه، گرفتاري، فقر و محروميتها را رفع و بستري براي شكل گيري نهادهاي فرهنگي، نهادهاي مردمي فرهنگي، نهادهاي مردمي اجتماعي، توجه به مشكلات جوانان و محرومان، اصلاح فكر و فرهنگ جامعه ايجاد كرد.حجت الاسلام اعرافي با تاكيد بر اينكه ما همچنان درصد كمي از اين ظرفيت بزرگ و فرصت معنوي را مورد استفاده قرار مي دهيم، گفت: مديران مذهبي و فرهنگي، هيئتها، سخنرانها و نقش آفرينان در برنامه ريزي اين حركت بزرگ با نگاهي راهبردي به عاشورا بنگرند. عاشورا مي تواند در راهبردهاي اجتماعي و برنامه ريزيهاي كلان نقش محوري ايفا كند. اگرچه از اين ظرفيت در انقلاب اسلامي استفاده شده، اما فراتر از آن است و ما مي توانيم در ساحتهاي مختلف فكري و اخلاقي از آن استفاه كنيم و اين امر مشروط به نگاه زنده، پويا و راهبردي به عاشورا است كه با اين نگاه جامع هنوز فاصله داريم.
هيچ قيامي مانند عاشورا تاثيرگذار نبوده است
عضو شوراي انقلاب فرهنگي گفت: بعد از واقعه عاشورا قيام هاي بسياري انجام شد و لي هيچ يك به اندازه عاشورا تاثيرگذار نبوده است. به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، حسن رحيم پور ازغدي در سخناني اظهار داشت: ياد آوري عاشورا بدون شورحماسي كافي نيست و با اين كار عاشورا به حادثه تاريخي تبديل خواهد شد.وي با بيان اين كه شروع كربلا از زمان پيامبر اكرم(ص) بوده است بيان داشت: واقعه كربلا دعواي بين دو اسلام است كه يكي براي برقراري معنويت و عدالت و پيشرفت بشريت تلاش مي كند و ديگري وسيله اي براي استعمار تبديل شده است.عضو شوراي انقلاب فرهنگي با بيان اين كه حضور بعد تحليلي عاشورا در كنار بعد حماسي آن ضروري است افزود: تاريخ را بايد به صورت زنجير بدانيم و بدانيم كه اسلام همواره به دنبال اصلاح و هدايت جامعه گام برداشته است.وي با بيان اين كه بعد از واقعه عاشورا قيام هاي بسياري انجام شد و لي هيچ يك به اندازه عاشورا تاثيرگذار نبوده است تصريح كرد: بعد از عاشورا پنج قيام به خونخواهي امام حسين (ع) برپاشد و لي هيچ كدام به اندازه عاشورا تاثير گذار نبوده است.رحيم پور ازغدي زمانشناسي و حاضر شدن به موقع در مبارزه را از درس هاي واقعه عاشورا عنوان كرد.وي تصريح كرد: طلاب علوم ديني نبايد هيچگاه از سياست گريزي داشته باشند و همچنين سياست زده عمل نكنند و علاوه بر نشر معارف ديني كه وظيفه اصلي آن ها است از سياست نيز جدا نباشند.
برخي از شيوه هاي سينه زني امروز در مضامين ديني مذمت شده است
دكتر سعيد ابراهيمي مدرس دانشگاه اظهار داشت: محرم به عنوان حماسه تاريخي و جرياناتي كه در طول تاريخ داشته و به جهت زمان و به دلايل سياسي با نهادهاي خاصي از اين جريانات از نظر ادبيات، فرهنگي و سياسي ما داراي اهميت خاصي بودند، نمايان شده به عنوان مثال قضيه عاشورا كه اگر چه شايد ظاهر قضيه جنگ ساده بين دو شخصيت باشد.وي افزود: از نظر موقعيت خاص سياسي و فرهنگي اين جريان باعث شده در تاريخ ما به صورت نمايان جلوه كند و به اين نتيجه مي رسيم در تاريخ ايران دوره اسلامي در عصر صفويان در دوران شاه عباس و شاه اسماعيل مسايل به دلايل سياسي نمادهاي اعتقادي ما پررنگ تر مي شود.ابراهيمي اظهار داشت: به همين دليل است كه مشاهده مي شود عاشورا با وسعتي كه در كشور ما دارد با همان نمادها و سمبل هايي است كه در دوران صفوي در ايران وجود داشته است.وي با اشاره به ارادت و علايق خاصي كه به ائمه اطهار(ع) و اهل بيت در ميان مردم ايران وجود دارد، گفت: اين ارادت باعث شده جريان عاشورا به خاطر موقعيت خاص خود نسبت به ساير جريانات در تاريخ ما از صبغه بيشتري برخوردار باشد و به نظر مي رسد نكوداشت و تجليل از شخصيت ائمه با توجه به جايگاه خاصي كه ما براي شخصيت آن بزرگواران قائل بوديم امري لازم و ضروري تلقي شود.وي خاطر نشان كرد: لازمه تحقق اين مهم، علاوه بر التزام عملي به شعارها و خواسته هاي اين بزرگواران و استفاده از نمادهايي است كه به نوعي حاكي از رويدادها و وقايعي است كه در بستر تاريخ به وقوع پيوسته از آن جمله در جريان عاشورا مراسم و جلساتي كه در كشور ما و برخي كشورهاي اسلامي ديگر به صورت تعزيه خواني، مديحه سرايي و سينه زني صورت مي گيرد از جهت جنبه نمادي آن حائز اهميت است.دكتر ابراهيمي همچنين ابراز داشت: اما انتقادي كه به اين قضيه وارد است كيفيت استفاده از اين نهادها است. به عنوان مثال در سينه زني هاي مرسوم، عريان شدن اشخاص به رغم ارادتي كه به شخصيت ائمه دارند كاري پسنديده به نظر نمي رسد چرا كه انجام هر عملي در حد و اندازه معمول براي تحقق آن كفايت مي كند. استاد دانشگاه مذاهب اسلامي افزود: از اين رو افراط در انجام چنين مناسباتي نه تنها از نظر مسايل علمي و منطقي پذيرفته نيست بلكه خود اهل بيت نيز در مضامين روايت و اقوال كه از سوي آنان رسيده است چنين اعمالي را مذمت كردند.وي گفت: حتي از نظر تاريخي ما به جرياني به عنوان غلات بر مي خوريم كه نسبت به مراسم و مناسك اهل بيت و مدح و ثناي آنها بيش از آنچه كه در خور بودند، اقدام مي كردند و اين جريان رسوباتي را در فرهنگ ما به جاي گذاشته است كه نمونه هايي از آن را از نظر جغرافيايي در پاره اي از مناسك مي توان ديد و مي توان گفت كه اين قضيه منحصر به مذهب شيعه نيست بلكه در ساير فرق اسلامي چنين جرياناتي از نظر تاريخي وجود داشته است.دكتر ابراهيمي تصريح كرد: به نظر مي رسد كه شايسته است امروزه مردم ما و همچنين نهادهاي نظارتي نسبت به برگزاري مراسم و اعياد ديني توجه بيشتري معطوف كنند. چنانچه ترويج خرافه و زاويه اعتقادي ضرباتي مهلك بر پيكره اجتماع وارد كند از اين رو نيازمند نوعي فرهنگ سازي در زمينه مناسبات اعتقادي هستيم.
 جمعه 6 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن