تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799667459




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در خطبه هاي نماز جمعه تهران مطرح شد انتقاد شديد آيت الله هاشمي رفسنجاني از گزارش دوپهلوي البرادعي


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: در خطبه هاي نماز جمعه تهران مطرح شد انتقاد شديد آيت الله هاشمي رفسنجاني از گزارش دوپهلوي البرادعي
بخش خبري : نماز عبادي سياسي جمعه تهران ديروز با حضور باشكوه اقشار مختلف مردم هميشه در صحنه در دانشگاه تهران و خيابان هاي اطراف به امامت آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجلس خبرگان رهبري و امام جمعه موقت تهران برگزار شد.
حجت الاسلام طائب فرمانده نيروي مقاومت بسيج در سخنراني قبل از خطبه ها با اعلام سازماندهي 13 ميليون و 639 هزار بسيجي در كشور رويكرد جديد اين نيرو را ايفاي نقش در عرصه علمي و ارتقاي توان براي نقش آفريني در تحقق سند چشم انداز عنوان كرد.
فرمانده نيروي مقاومت بسيج با اشاره به تاريخچه تشكيل بسيج توسط امام راحل (ره ) و فعاليت هاي اين نيرو در سال هاي دفاع مقدس و بعد از آن در مسير جلوگيري از تهاجمات فرهنگي و سياسي دشمن گفت : روزي كه كشور نياز به محروميت زدايي پيدا كرد بسيج سازندگي شكل گرفت و به تشكيل سازمان بسيج سازندگي در سال 79 منجر شد .
وي گفت : تفكر بسيجي يعني انسان هايي كه به زندگي ابدي بشر معتقدند و با پروردگار وارد معامله مي شوند و جان و مالشان را در راستاي ماموريت الهي هزينه مي كنند و بر اساس اين تفكر انسانها ماموريت دارند كه حاكميت خدا را بر روي زمين ايجاد كنند و براي اجراي قسط و عدل قيام كنند.
وي به الگو شدن نيروي مقاومت بسيج در منطقه خاورميانه اشاره كرد و گفت : اينكه امروز ملت عراق با مقاومت پيگير خود توافقنامه امنيتي را به تفاهم نامه خروج نيروهاي بيگانه تبديل مي كنند به بركت مقاومت ملت ايران است چون مي بينند كه ملت ايران از مقاومت خود نتيجه گرفته است .
حجت الاسلام طائب با بيان اينكه امروز بسيجي در پي آن است كه خيرات را در جامعه گسترش دهد و مراقب حدود الهي باشد گفت : نيروي مقاومت بسيج علاوه بر اينكه توانسته است قدرت بازدارندگي در برابر تهديدات همه جانبه دشمن ايجاد كند سازمان خود را مهيا كرده است كه در عرصه تحقق چشم انداز 20 ساله فعاليت كند .
وي اعلام كرد : علاوه بر تقويت سازمان بسيج سازندگي در عرصه علمي با جديت وارد شده ايم .
طائب گفت : امروز سازمان بسيج در قالب 31 سپاه استاني و 384 ناحيه مركز در سطح شهرستانها و 4 هزار و 117 حوزه مقاومت در شهرها و حوزه هاي تخصصي 1360 كانونهاي متخصصين 87 هزار و 581 پايگاه مقاومت شهري و روستايي 46 هزار و 282 واحد مقاومت دانش آموزي 33 مركز آموزشي 3 هزار و 707 كانون مساجد 205 كانون فرهنگي ورزشي و 260 اردوگاه و برخورداري از 2 هزار و 53 گردان عاشورا با 528 گردان الزهرا با جمعيتي حدود 13 ميليون و 639 هزار نفر در قالب بسيج محلات بسيج دانش آموزي بسيج فرهنگيان و اساتيد و جامعه پزشكي و هنرمندان و كارمندان و اصناف و... گسترش يافته است .
وي خاطر نشان كرد : بسيج امروز قصد دارد هم چنان با سرمايه گذاري بيشتر در عرصه نيروي انساني در عرصه علمي هم نقش خود ايفا كند و زمينه ساز انتظار واقعي براي حضرت ولي عصر(عج ) با تبعيت محض از مقام معظم رهبري باشد.
فرمانده نيروي مقاومت بسيج اعلام كرد : رويكرد جديد سازمان بسيج در آستانه دهه چهارم انقلاب آن است كه با تقويت سرمايه اجتماعي انقلاب با ارتقا سطح معرفت ديني و بصيرت سياسي و تخصص هاي مورد نياز بتواند تحقق چشم انداز نقش خود را ايفا كند.
به گفته وي نيروي مقاومت بسيج قصد دارد در آستانه دهه چهارم انقلاب با سرمايه گذاري بيشتر در عرصه علمي نيز ايفاگر نقشي برجسته باشد و زمينه ساز انتظار واقعي حضرت ولي عصر(عج ) با تبعيت محض از مقام معظم رهبري شود.
گزارش خبرنگاران ما حاكيست در ادامه آيت الله هاشمي رفسنجاني امام جمعه موقت تهران در ميان ابراز احساسات پرشور مردم نمازگزار در تهران در جايگاه خطابت قرارگرفت و به ايراد خطبه هاي نماز جمعه پرداخت .
خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحيم ـ الحمدلله رب العالمين والصلوه والسلام علي رسول الله و علي آله ائمه المعصومين اعوذ بالله من الشيطان الرجيم والله يد عوا الي دارالسلام يهدي من يشاعلي صراط المستقيم .
اوصيكم عبادالله به تقوي الله فانه من تيقي الله يكفر عنه سيئاته و يعظم له اجرا
خداوند به ما و همه امت اسلامي توفيق تقويت ملكه تقوي و روحيه اطاعت از اوامر الهي و پرهيز از منهيات اسلام عطا بفرمايد. فراموش نمي كنند مستمعان ما كه بحث من در شكل گيري نظام بر محور قرآن است . به بحث عبادات وارد شديم و اولين عبادت را نماز انتخاب كرديم براي اينكه اولين برنامه پيامبر(ص ) بعد از بعثت بود. در محتواي نماز چند خطبه ايراد كرديم امروز يك خطبه ديگري درباره سلام كه آخرين بخش نمازهاست مي خواهم عرض بكنم كه اهميت اين شعار اسلامي را كه ماهيت اسلام را خوب معرفي مي كند با مستمعانمان در ميان بگذاريم . همه مي دانند كه نماز با تكبيره الاحرام آغاز مي شود كه يك نوع احرام كوچكي است چون انسان بعد از تكبيره الاحرام حالتي پيدا مي كند كه خيلي كارها ديگر برايش جايز نيست . حرف زدن خارج از اذكار موجود و معروف حرف زدن حركتهاي نادرست قطع نماز و خيلي چيزها از اين نوع براي انسان حرام مي شود. مثل احرام حج نيست ولي بخشي از محرمات احرام را دارد و با سلام از اين حالت احرام بيرون مي آيد. ما درباره بحث هاي ديگر نماز حرف زده ايم . ولي بحث سلام را مي خواهم يك قدري مستوفاتر خدمتتان عرض بكنم . خيلي روشن است كه اسلام و قرآن به شعار سلام زياد اهميت داده است . حدود 50 آيه در قرآن كه همه آنها با بار مثبت از سلام ياد مي كنند. سلام بين مردم سلام اهل قبور سلام خدا و انسانها سلام انسان و حتي پيغمبر موارد زيادي است . البته اين شعار سلام در اديان ديگر الهي هم بوده كه در قرآن سلام بر نوح سلام بر ابراهيم قول حضرت عيسي درباره خودش سلام علي يوم ولد يوم اموت و يوم ابعث حيا آمده . مضمون سلام هميشه در اديان الهي بوده چون اديان الهي ماهيت شان « سلامي » است . در ملل ديگر در دول ديگر در هنگام مواجهه انسانها هميشه آداب و رسومي هست كه معمولا به هم احترام مي كنند گاهي با لفظ گاهي مثلا با كلاه از سر برداشتن گاهي با پا زدن شبيه نظامي ها گاهي با دست بلند كردن و امثال اينها و خضوع هم در اينها خوابيده . اما فكر مي كنم حالت مرسوم ملتهاي غير الهي سلامشان و تحيت شان حالت استكباري داشته يعني طبقه پايين تر به طبقه بالاتر سلام مي دهد و از پايين به بالاست و احترامي كه انجام مي شود احترام به بزرگتر است . جالب اين است كه در اسلام اين معكوس شده است . يعني سلام از بالا به پايين مستحب است . البته از هر طرف مستحب است كه سلام بكنند اما آن كه ارجح است اين است كه بالا به پايين سلام كند. پياده بايد سلام گير باشد و سواره بايد سلام بدهد.
هر كس كه مقام خودش را بالاتر مي بيند بايد سعي كند به زيردستان و كساني كه در عرف زندگي پايين تر هستند اقدام به تقدم در سلام بكند و آن قدر مهم است كه جواب سلام واجب است و شما مي دانيد كه آدم اگر در نماز هم هست كسي وارد مي شود بدون توجه سلام مي كند ما بايد جواب سلام را در نماز بدهيم . آن نمازي كه با تكبيره الاحرام خيلي چيزها در آن حرام مي شود جواب سلام در آن واجب است .
بايد جواب سلام داد.
اين اهميت سلام را خوب مي رساند. و عجيب هم هست يك دوره از تاريخ دشمنان اسلام سعي كردند ضد آن را نسبت به اسلام تحميل بكنند و اسلام را در دين شمشير قلمداد بكنند. حقيقتا اسلام دين صلح است و كاملا مي شود از زندگي پيغمبر(ص ) كه ناب ترين تاريخ ماست استفاده كرد. جنگهايي كه زمان حضرت رسول (ص ) بود تمامش ماهيت دفاعي داشته . يا بعد از حمله دشمن بوده يا موقعي بوده كه معلوم شده دشمن درصدد حمله كردن است و پيغمبر(ص ) پيشدستي كرده اند و جلوي حمله را گرفته اند. چون اصل رويه اسلامي اين است كه فضا باز باشد و با مطرح كردن منطق اسلام كه منطق فطرت و عقل است مردم را دعوت مي كند معمولا مستكبران جلوي اين حركت پيغمبر(ص ) را مي گرفتند همان طور كه شما خوب مي دانيد مانع مي شدند كه مردم گوش به قرآن بدهند يا منظره نماز پيغمبر(ص ) را ببينند. چون مي ديدند اينها تاثير دارد.
اسلام دين منطق و فطرت و برپايه فضاي آرام است . اين سلام را شما اين جور در نظر بگيريد. در سلام خيلي چيزها خوابيده است . در سلام سلامت امنيت بركت آرامش امان دادن به طرف وخاطر طرف را آرام كردن و در عين حال فضاي دوستانه و محبت آميز در جامعه ايجاد كردن خوابيده است و اين روح سلام است كه ما شعار هميشگي مان است . شعار مسلمانان است و كافي است اگر آنهايي كه مي خواهند درباره اسلام تحقيق كنند همين 50 آيه اي كه من عرض كردم درباره سلام در قرآن هست مطالعه كنند و بخصوص آنچه كه در تفسير اين آيات آمده خوب مي فهمند كه اسلام چه مي خواهد و چگونه دشمنان اسلام اين دين مظلوم را متهم به دين خشونت يا تحميل عقيده مي كنند. بله دفاع در اسلام جدي است . اسلام اجازه نمي دهد ديگران حمله كنند و اسلام را شكست بدهند يا ضعيف كنند. اين حق است . حق هر ملتي و هر انساني بلكه وظيفه است . انسان نبايد اجازه دهد حقوقي كه خداوند به او داده و حق است پايمال شود. دفاع مشروع ترين حق براي همه منجمله مسلمانان است .

من چند مورد را از اهميت سلام عرض مي كنم براي اينكه توجه كنيد كه در نماز چقدر دقت شده . سه تا سلام ما معمولا آخر نمازهايمان مي خوانيم . البته اين مخصوص شيعه ها است . اصل سلام به عنوان بند آخر نماز اجماعي است . همه مسلمانان قبول دارند كه با سلام از نماز بيرون مي روند. اما در كيفيت خيلي اختلاف هست . اهل تسنن فرقه هاي حنفي مالكي شافعي و ديگران هر يك جوري گفته است . يكي سلام مي گويد يكي يك جمله از سلام مي گويد ما هم يك سلام را واجب مي دانيم يا سلام دوم يا سلام سوم . سلام اول را بر تشهد بايد با هم ببينيم كه اين يك بحث ديگر دارد . ولي 3 سلام اين طور است كه همه فقهاي ما قبول دارند . با اين سه سلام سلام كامل مي شود. با رواياتي كه داريم و عمل بزرگانمان به اينجا مي رسيم . يكي از حرفهاي اول من اين است كه سلام اسم خداوند است . يكي از اسما خدا كه بعضي ها مي گويند زيباترين اسم خدا است همين سلام است . الملك القدوس السلام در سوره حشر آيه ما قبل آخر اسم خداوند است . اينكه اسم خداوند سلام است اين حرف خيلي جالب و معناداري است . در ميان اين همه صفت كه براي خداوند هست اين سلام را انتخاب كرده در آيه اي كه چنداسم بزرگ خدا را آورده . دوم اينكه خداوند در موارد زيادي به بندگانش سلام كرده . حالا من چند موردش را مي گويم كه البته شما اگر بخواهيد خيلي بيشتر مي توانيد پيدا كنيد. مثلا به حضرت نوح وقتي كه جريان طوفان و كشتي نوع به پايان مي رسد و بناست از كشتي پياده شوند ياران نوح به نوح خطاب مي شود كه : يا نوح اهبط به سلام و بركاته عليك و علي امم ممن معك . با ياد خدا از كشتي پياده شويد سلام خدا و بركات خدا همراه شما و امم ديگري است كه با شما خواهند بود. يعني مخصوص پيغمبر(ص ) نيست . يا به اهل بهشت آيات زيادي داريم كه من بعضي هايش را مي خوانم . منجمله سلام قولا من رب رحيم . اين در سوره ياسين است . سلامي كه از طرف رب رحيم شما به بهشت مي رسد . آيه 58 سوره ياسين است . يا آيات زيادي شما مي بينيد در قرآن كه سلام بر حضرت نوح و ابراهيم و هارون موسي آل ياسين و ساير انبيا كه مستقيما سلام خدا بر اينهاست . و اما سلام ديگران . يكي از سلام هايي كه رويش تاكيد شده سلام پيغمبر(ص ) بر مومنين است كه باز آيه قرآن برايتان مي خوانم .
اگر مي خواستم مبسوط صحبت كنم . در تفاسير درباره اين آيات نكات جالبي وجود دارد. هم در تفاسير و هم در روايات ما كه در يك خطبه نمي گنجد. لذا من فقط به قرآن تمسك مي كنم . اصولا اين بحث من يك بحث قرآني است و گاهي براي استشهاد از روايات استفاده مي كنم .
و اذا جاك الذين يومنون به آياتنا فقل سلام عليكم . سوره انعام ـ آيه .54 وقتي كه مومنين پيش تو مي آيند به آنها سلام كن .
به پيغمبر دستور مي دهد خداوند اين تكليف است . حضرت ابراهيم به پدرش سلام كرده . يعني به افراد غير خودي حتي . وقتي كه آن حالت جدايي توحيدي و شرك بين ابراهيم و پدرش يا عمويش پيش آمد و خواستند از هم جدا بشوند قال سلام عليك فاستعفرلك ربي . با سلام اين مسئله را رفع مي كند . سوره مريم آيه .47 و حتي پيغمبر بر غير مومنان سلام مي كند و اينجا هم سلام ابراهيم بر غير مومنان است . چون پدرش مشرك بوده .
و قيله يا رب ان هولا قوم لايومنون فاصفح عنهم و قل سلام . سوره زخرف آيات 88 و .89 پيغمبر(ص ) گفت اينها ديگر ايمان نمي آورند. به پيغمبر(ص ) از طرف خدا دستور رسيد فاصفح عنهم بگذر از اينها و بهشون سلام بگو و تمام كن . مورد ديگري كه آياتش خيلي زياد است سلام ملائكه است به اهل بهشت . موارد زيادي در قرآن داريم كه ملائكه با كلمه سلام و هم تهنيت ورود بهشت را مي دهند و هم تهنيت بركات بهشت را. يكي دو آيه را مي خوانم .
و ناد اصحاب الجنه سلام عليكم . اين مال ملائكه است قبل از ورود به بهشت . سوره اعراف آيه 46 است . هنگام ورود انسانها به بهشت ملائكه مي گويند : سلام عليكم ادخلوا الجنه بما كنتم تعلمون . سلام بر شما وارد بهشت شويد به خاطر عمل خودتان . سوره نحل آيه .32 ادخلوها به سلام آمنين . وارد بهشت شويد با امنيت كامل . در بين خود اهل بهشت كه با هم صحبت مي كنند متعارف ترين و شايع ترينش سلام است .
لايسمعون فيها لغوا ولا تا ثيما الا قيلا سلاما سلاما. در قرآن نشان مسلماني را سلام دانسته اند. به مسلمانها مي گويد : ولاتقولوا لمن القي عليكم سلام ست مومنا. اگر كسي به شما سلام مي دهد شما با سوظن نگوييد كه تو مسلمان و مومن نيستي . بپذيريد كه اين علامت است . البته اين مربوط مي شود به داستاني كه بعضي ها رفته بودند براي يك سريه آنجا برخورد مي كنند با كساني كه آنجا بودند اينها قبول نكردند با آنها جنگيدند. آنها گفتند نكنيد اين كار را وقتي كه سلام كردند سلام را علامت اسلام تلقي كنيد و بپذيريد. من آيات زيادي را براي شما گفتم در فصول مختلفي . خيلي روشن است كه مسئله سلام اولا شعار بسيار خوبي است در بين ما و مهم اين است كه خداوند اين را در نماز آورده . نماز چيز كوچكي نيست . حداقل ما در روز چند بار با سلام در نماز مواجه مي شويم روح ماهيت صلح آميز اسلام را اين موضوع نشان مي دهد. اگر واقعا دشمنان ما اين امپرياليسم خبري صهيونيستها و امپرياليستها به همين توجه مي كردند مي فهميدند كه با اسلامي مواجه هستند كه طرف آنها طرف جنگ و نزاع نيست با صلح و آرامش حركت مي كند. امروز افكار عمومي دنيا با صلح آشنا شده افراد زياد باسواد و آنهايي كه مي خواهند با مطالعه راهشان را انتخاب كنند وقت اين است كه ما بيشتر اين راه را انتخاب كنيم . سلام با رحمت همراه است و موضوع روشن ماست . البته صلابت اسلام را هم بايد حفظ كنيم . اين موضوع يك درس داخلي هم براي خودمان دارد. ما وقتي كه اين آيات را داريم وقتي كه اين شعار را داريم وقتي كه اين حكم نماز را داريم بايد بين خودمان رفاقت كنيم . صميمي باشيم محبت داشته باشيم به همديگر كمك بكنيم آسيب به يكديگر نرسانيم و براي هم سلام و امنيت و همدلي بخواهيم .
اعوذبالله من الشيطان الرجيم . بسم الله الرحمن الرحيم ـ والعصر ـ ان الانسان لفي خسر ـ الا الذين آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم . الحمدلله رب العالمين والصلوه والسلام علي رسول الله و علي علي اميرالمومنين و علي الصديقه الطاهره و سبطي الرحمه و علي علي بن الحسين و محمدبن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمدبن علي و علي بن محمد والحسن بن علي و الخلف الهادي المهدي صلوات الله عليهم اجمعين . اوصيكم عبادالله ونفسي بتقوي الله . اميدواريم كه خداوند به ما توفيق اطاعت از اوامر و پرهيز از نواحي در همه زندگيمان عنايت بفرمايد. مناسبتهاي اين هفته قبل از همه ميلاد حضرت امام رضا(ع ) است كه بقول مشهور در يازدهم ذيقعده بوده است در سال 148 و روايتي داريم كه امام صادق (ع ) به حضرت موسي بن جعفر فرزندشان يكبار فرمودند كه خداوند از تو فرزند بسيار عزيزي بوجود مي آورد كه من آرزو دارم ايشان را در زندگي خود ببينم اما اينطور نشد. حضرت صادق طبق روايت مشهور چند ماه قبل از ولادت حضرت رضا شهيد شدند و ايشان وقتي بدنيا آمدند ديگر جدشان حضور نداشتند كه ايشان را ببينند. امام رضا(ع ) مي دانيد اواخر عمرشان از مدينه مجبور به هجرت شدند به خراسان و با توطئه اي كه مامون الرشيد داشت اين هجرت هم باز سالگرد آن است و در اين سالگرد هم باز عرض مي كنيم كه اين امام بزرگ و با شخصيت و كسيكه در زمان او اوج نفوذ شيعه كه در زمان امام صادق از لحاظ فكري و آموزشي به اوج رسيده بود در زمان ايشان با حركت نيروهاي شيعي در سراسر دنياي اسلام به يك موقعيت ممتازي رسيده بود وقتي كه ايشان شهيد شدند بخش زيادي از مناطق و بناي وسيع اسلام از شرق تا غرب شيعه يا حضور داشت يا حاكميت داشت و يا بهرحال مطرح بود به عنوان يك مكتب مبارز و مولد و ضدظلم و ستم كه همين ها هم در روايات مربوط به تولد ايشان آمده است . مناسبتهاي ديگرمان سالگرد رحلت مرحوم علامه طباطبائي استاد بزرگ فقه و اصول و فلسفه و تفسير حوزه علميه قم درگذشته و همچنين علامه محمدتقي جعفري استاد فلسفه نيرومند در دانشگاهها و حوزه ها و همچنين رحلت آيت الله سيدروح الله خاتمي است كه از بزرگان دوران مبارزه بودند و بعد از پيروزي انقلاب زياد حياتشان ادامه پيدا نكرد و به همه خانواده هاي اين شخصيت هاي بزرگ تسليت عرض مي كنيم و اميدواريم امت ما قدر اينها بخوبي بدانند. روز كتاب و كتابخواني را هم داريم كه توصيه هاي زيادي شنيديم كه انشاالله ملت ما بيش از گذشته فكر خواندن كتاب و تحصيل دانش و اطلاعات و آگاهي باشند و روز جهاني ديابت را داريم كه ديابتي ها امروز در دنيا و بخصوص در ايران خيلي جمعيتشان زياد شده و از مرض هاي بسيار موذي است كه مي طلبد حكومت ها و مردم همكاري كنند كه از رنج و گرفتاري اين نوع بيماران كم نمايند.
مناسبت مهم ديگرمان پنجم آذر است روز تاسيس بسيج مستضعفان كه حقيقتا يك ابتكار بسيار ارزشمند از امام راحل ماست و نشاني از آينده نگري و تيزبيني امام است . آنروزها كسي به اندازه امام واقف نبود بر پيشامدهائي كه ممكن بود ما داشته باشيم . مي دانيد كه حدود ده ماه و يا ده ماه و چند روز بعد از پيروزي انقلاب امام بسيج مستضعفان را كه ارتش 20 ميليوني آنرا نامگذاري كردند ايشان اعلام كردند. خيلي ها آنروز نمي فهميدند چرا امام اين حركت را انجام دادند البته با توضيحاتي كه آنموقع ماها داديم مساله براي خيلي ها باز شد اما در عين حال عمق اين حركتي كه امام كردند بعدا معلوم شد. ما هنوز وارد جنگ نشده بوديم و عراق به ما حمله نكرده بود البته شورش هاي داخلي و نظاير آنرا داشتيم و آنموقع هم سپاه پاسداران وجود داشت و وظيفه خودش را بخوبي انجام مي داد كميته انقلاب هم بود كه نيروهاي فراواني همه جا داشتند اما تشكيل بسيج چيز ديگري بود و اينجا امام مساله را از سطح يك نهاد كاملا دولتي بيرون بردند و مردمي كردند و هدف ويژه اي هم براي آن قرار دادند كه در اسم آن هست يعني بسيج مستضعفان كه در تعبير قرآن مستضعفان همانهائي هستند كه خداوند وعده داده كه حق اينها را يكروزي خواهد داد و اينها را بر مستكبران پيروز خواهد كرد و اين بسيج در خدمت مستضعفان خواهد بود و يا خودشان از مستضعفان شروع مي كنند بهرحال حركتي كه امام كردند براي اهل نظر آنروز جا افتاد براي توده مردم در جنگ جا افتاد. اولين ميدان آزمايش نيروهاي بسيجي در جنگ پيش آمد و آنروزي كه ما هنوز ارتشمان بطور كافي آماده رزم نبود بخاطر اينكه در حال تصفيه شدن بود و روابطش با منابع تسليحاتي اش قطع شده بود و فرماندهانش بعضي ها رفته بودند يا بيرون شده بودند و داشت خودش را آماده مي كرد بدنه ارتش آماده بود اما احتياج داشت نواقصي كه پيش آمده بود در اين تحول جبران شود سپاه پاسداران بسيار جوان بود هنوز و تازه تاسيس بود و ماهيت نظامي هنوز بخودش نگرفته بود و بيشتر حركت هاي انتظامي و امنيتي براي رفع خطرها داشت . جنگ كه آغاز شد و نياز به حضور مردم در جبهه بود آنروز ارزش فرمان امام روشن شد و بسيجي ها فوج فوج از همه بخشهاي جامعه از دانش اموز و دانشجو از كارگر و كارفرما از كشاورز و از كاسب از روحاني و غيرروحاني و حتي از طرفداران اديان ديگري كه در كشور ما رسميت داشتند و از همه بخشها وارد ميدان شدند و در پوشش بسيج به جبهه رفتند و اين قسمت را ما ديگر بايد شهادت بدهيم و گواهي بدهيم علاوه بر خودشان و فرماندهاني كه خوب شاهد ميدان بودند كه نقش بسيجي ها در دوران دفاع مقدس چه بود. من كمتر عملياتي را مي بينم كه در آن ما موفق شديم دشمن را به عقب برانيم كه نقش صف شكني و خط شكني را بسيج انجام نداده باشد.
البته بسيج تنها نبود خب هم سپاه و هم ارتش همراهي مي كردند اما بهرحال آن نقطه بسيار حساس كار را آنها حل مي كردند بخاطر حالت اختياري و انتخابي و عشق به شهادت كه اينها را به ميدان مي آورد و خب فضاي آنروز هم فضاي انسانسازي در دوران دفاع مقدس بود كه اين حالت را تقويت مي كرد. واقعا در طول جنگ و همه دوران جنگ ما مرهون رشادتهاي بسيجيان بوديم و خيلي هم آسيب ديدند و خيلي شهيد دادند و خيلي جانباز دادند و آزاده هاي زيادي از آنها هست و هنوز مفقودان زيادي از آنها هست كه به آنها جاويدالاثر مي گوئيم و خانواده هايشان حقيقتا جانفشاني كردند و ايثار كردند و هرچه مي توانستند در دفاع از اسلام و انقلاب بكار گرفتند. بعد از جنگ هم كه فكر مي شد حال ديگر بسيج كاري ندارد ما در دوران سازندگي يك بخش مهمي از طرحهايمان را از طريق بسيج عمل كرديم . يك وقتي فرماندهي آنزمان سپاه آماري داد و فكر مي كنم از هزار طرح بيشتر بود كه نمايشگاهي گذاشته بودند و من از آن بازديد كردم طرحهاي مهمي هم بود كوچك و بزرگ اما حقيقتا كارهاي بزرگي در سازندگي كردند. امروز هم مساله بسيج سازندگي در همه اركان مطرح است كه قدرت بالاي سازندگي دارد و در خدمت سازندگي است كه دارد انجام وظيفه مي كند ولي آن بدنه بسيج و حضور بسيج در جامعه مساله اساسي است و من تاكيد دارم كه همان چيزي كه به نام فرهنگ بسيجي از اول مطرح شد حفظ شود و اين حرف بي معناي شعاري نبود يك واقعيتي به اين اسم ناميده شد و تاكيد دوم من اينست كه مسئولان بسيج سعي كنند كه بسيج همچنان فراجناحي در خدمت همه اسلام و انقلاب و بلكه دنياي اسلام بماند كه كسي خودش را از بسيج جدا نداند و آنها هم خودشان را ازملت هيچوقت جدا ندانند و براين فرض است كه بسيج مي تواند هميشه براي كشور و انقلاب در هر شرايطي كارائي داشته باشد كه اين مساله هم انشاالله مراعات مي شود و سعي كنيد تقدسي كه بسيج در دوران دفاع مقدس كسب كرد و در سازندگي قدرت خود را نشان داد با تعميق بخشيدن به آن امروز ما بايد به عميق كردن دانش بسيجي ها و بردن علوم مختلف كشور در ميان آنها و اگر هم هست تقويت آنها اين نهاد را متناسب با نياز جهاني و منطقه اي خودمان و داخلي خودمان حفظ كنيم و هم توسعه بدهيم (تكبير و شعارهاي هاشمي هاشمي خدانگهدار تو نمازگزاران ).
خداوند نگهدار شما و ما هميشه مرهون فداكاريهاي اين مردم در برنامه هايمان بوده ايم و خداوند شما را نگهدارد. و مناسبت ديگرمان هفتم آذر و روز نيروي دريائي ارتش است كه حقيقتا اين روز هم براي ما مهم است . بنده كه مسئوليت جنگ را در بخش مهمي از تاريخ دفاع برعهده داشتم مي دانم كه چقدر اهميت دارد اينكاري كه نيروهاي دريايي ارتش به كمك نيروهاي هوائي ارتش انجام دادند.
حساس ترين نقطه در جنگ هائي كه اخيرا در منطقه ما پيش آمده خليج فارس است . گرچه عمدتا در زمين جنگ مي شد اما همه مي دانستند كه آن دروازه طلائي خليج فارس است و تكليف جنگ را در خليج فارس مي شود تعيين كرد. اگر خليج فارس از دست ايران بيرون مي رفت هيچ تضميني نداشت كه ما بتوانيم جنگ را تا پيروزي ادامه بدهيم و اگر عراق بر خليج فارس مسلط مي شد خيلي اذيت براي ما داشت و همه چيز را هم آماده كرده بودند. آنها اولا حضور داشتند در خليج فارس و در شمال خليج فارس ابتدائا و بعلاوه قراردادي با ايتاليا بسته بودند آنموقع دو ميليارد دلار كه ناوهاي سنگين و ابزار دريائي جنگي پيشرفته را خريده بودند و آماده بودند كه وارد خليج فارس بكنند. هفتم آذر اتفاق مهمي افتاد. يك درگيري ميان نيروي دريايي ارتش ايران با ارتش بعثي عراق پيش آمد كه در آن درگيري كوتاه و با تلفات كم ما يك ناوچه مهم فقط از دست داديم و چند شهيد اما عراق حقيقتا نيروي دريائي اش منهدم شد و چيزي برايش نماند. آن بقايائي كه ماند مجبور شدند بروند ام القصر بمانند و گاهي شبانه از خور عبدالله مي آمدند به شمال خليج فارس و امنيت نداشتند و برمي گشتند و لذا اينكاري كه نيروي دريايي ارتش در آن قطعه تاريخ انجام داد ما را تا آخر جنگ راحت كرد. در طول جنگ مخصوصا سالهاي آخري كه صدام به نفس نفس افتاده بود همت استكبار جهاني اين بود كه دست ما را از خليج فارس كوتاه كند و يا كشتي هاي ما را مي زد و يا سكوهاي ما را مي زد و يا كاروانهاي كالاي ما را مي زدند و بنادر ما را ناامن مي كردند و در اين اواخر ديگر نيروي دريائي سپاه هم به كمك نيروي دريايي ارتش آمده بود و نيروي هوائي هم با اف ـ 14 ها كه حقيقتا سرمايه بزرگي براي دفاع هوائي در جنگ به شمار مي رفت وقتي كه اينها جائي پرواز مي كردند تا صد و يا دويست كيلومتري اينها دشمن نزديك نمي شد چون موشكهايي كه اينها داشتند بنا بود دويست كيلومتر برد داشته باشد و دقت نيز هم خيلي داشتند در تمام اين سالها ما امنيت خليج فارس را البته امنيت نسبي را زيرا خيلي از كشتي هاي ما را زدند و درخارك و سيري خيلي شرارت كردند اما در مجموع حاكميت خليج فارس در دست ما بود. پايه اين با انهدام نيروي دريايي عراق ريخته شد بطوريكه مايوس شدند و معامله اي كه با ايتاليا كرده بودند فسخ كردند و كشتي ها را بجاي ديگري فروخت ايتاليا و به عراق نيامدند و تا آخر اينگونه بودند و آخرش هم آمريكايي ها وارد جنگ شدند كه دست ما را در خليج فارس ببندند. سكو زدند كشتي زدند و ايرباس را زدند و اينقدر براي آنها اهميت داشت و خوشبختانه تا روز آخر جنگ موفق نشدند لذا ما با تشكر از نيروي دريايي ارتش و كساني كه به آنها كمك كردند و براي شهداي آنها كه در آن روز شهيد شدند و هم شهدايمان امروز رحمت خاص خداوند را تقاضا مي كنيم .
بحث ديگر ما مسائل روز خودمان است . چند مساله هنوز باقي است يكي مساله فلسطيني هاست كه شايد اين روزها بدترين منظره آن محاصره غزه است كه چند روز است كه اسرائيل غزه را محاصره كرده و حداقل امكانات را بطور محدود اجازه مي دهد كه وارد شود و حداكثر برق ها در خيابانها خانه ها و كارخانه ها و مراكز بيمارستاني در اكثر اوقات قطع است و مواد غذايي بسيار كم است و مردم خودشان با جيره بندي در داخل خانه دارند خودشان را نگهميدارند دارو بسيار كم است و چنين محاصره اي در هيچ جا من سراغ ندارم اينقدر غيرانساني باشد و چشم قدرتهاي جهاني و حامي اسرائيل مي بيند ولي جلوي اين جنايت را نمي گيرند. وحشي گري در حد اعلا است و بهانه هم اين است . آنهم يك بهانه غيرانساني مي گويند چرا وقتي اسرائيل به فلسطيني ها حمله هوائي مي كند فلسطيني ها جواب آنرا با موشك مي دهند. خب فلسطيني ها كه هواپيما ندارند تانك كه ندارند حمله وسيع زميني كه نمي توانند بكنند وقتي شما با هواپيما مي رويد آنها را منهدم مي كنيد آسانترين كارشان اينستكه يك حركتي از خودشان نشان بدهند و خب آنها امروز به اين قدرت موشكي خود دست پيدا كرده اند و آنها خودشان مي سازند و در مقابل بمب شما آنها يك موشك پرتاب مي كنند بطرف شهر شما خب اين جوابش است انسانيت اين است حالا ما از صهيونيست ها خيلي انتظار انسانيت نداريم و از اول در فلسطين هميشه ضدانساني عمل كرده اند اما از دنيا كه اين انتظارهست از سازمان ملل كه اين انتظار هست . دبيركل سازمان ملل فقط با يك بيانيه نمي تواند مسئوليت خودش را زمين بگذارد او حتما بايد اقدام كند.
حتما بايد شوراي امنيتي كه مثل آب خوردن عليه كشورهائي كه دوستشان نيست قطعنامه صادر مي كنند چرا اينجا به ميدان نمي آيند چرا واقعا جلوي اين فاجعه انساني را نمي گيرند و روز به روز هم دارد بيشتر مي شود اين ظلمي كه دارند مي كنند و متاسفانه كشورهاي عربي مثل اينكه بنا ندارند به حمايت از مردم فلسطين كه هم زبان آنها هستند و هم دين هاي خودشان و انسانهاي مظلوم فلسطين اقدام موثري را انجام دهند. اينها خيلي مي توانند كار كنند و بنابراين واقعا يك مساله بسيار جدي امروز در سطح منطقه ما و بين الملل بايد روي آن حساب شود. و مساله ديگري كه امروز تقريبا همه را نگران كرده در دنيا بحران جهاني است . تابحال نوعا كارهائي كه مي شد بيشتر در مناطق محروم و كشورهاي عقب افتاده و يا كشورهاي در حال توسعه اتفاق مي افتاد ولي اين بار اين بحران از آنجائي شروع شد كه فكر مي كنند بحران زا مي بود در دنيا زيرا بحران ها را آنها تحريك مي كردند و حالا از آنجا شروع شده است و آب به مركز فتنه وارد شد براي تخريب آنها و توسط خودشان و كسي هم وارد نكرد. اين نه تدبير ماها بود و نه ديگران بلكه حركتشان اينطوري بود و غلط عمل كردند و خودشان هم اكنون به آن اعتراف دارند و حالا اينكه چگونه غلط عمل كردند يك تحليل جامعي مي خواهد و بهرحال امروز تبديل شده به يك جريان جهاني و متاسفانه در اين حركت ها بيشتر باز ملت هاي ضعيف تر و وابسته تر دارند آسيب مي بينند. بيكاري بسرعت دارد در دنيا پخش مي شود و از آنجا شروع مي شود و وقتي يك كارخانه تعطيل مي شود وابستگي پيدا مي كند با خيلي جاهاي ديگر و كارخانه هاي ديگر هم تعطيل مي شوند و كارخانه هاي ما در دنيا وقتي كارگران را بيكار مي كنند كه خيلي دارد اتفاق مي افتد وقتي بانكها نمي توانند به تعهدات خود عمل كنند وقتي كه محصولات مهمي كه رونق هر كشوري هست خريدار ندارد بخاطر عدم رونق اقتصادي اينها مثل ظروف مرتبط همه دنيا را تحت تاثير قرار مي دهد و حقيقتا امروز احتياج به يك همكاري جهاني است براي اينكه اين خطرها مهار بشود. ما اكنون ممكن است دلمان براي آن قدرتهائي كه هميشه آسيب مي رسانند نسوزد اما براي عامه مردم كه دارند آسيب مي بينند كه حتما دلمان مي سوزد و لذا ايران يكي از آنجاهائي است كه آماده همكاري است منتهي خب آنها فضا را خراب مي كنند.
من روز پنجشنبه با يكي از شخصيت هاي سابقه دار يعني نخست وزير سابق فرانسه كه آمده تهران ملاقات داشتم و به ايشان گفتم كه امروز نشان مي دهد كه شما نياز به همكاري ماها داريد و بايد در اين همكاري اعتماد اول ايجاد شود خب وقتي شما اينقدر با ماها بدرفتاري مي كنيد و تاريخ جنگ را گفتم كه فرانسه انگليس آلمان آمريكا شوروي چقدر به دشمن ما كمك كردند و عليه ما عمل كردند و ما را از چيزي كه پولش را داده بوديم محروم كردند و به خود ايشان گفتم خب همين حالا ما ده درصد كارخانه هاي غني سازي اورانيوم شما مال ماست و با سرمايه ما توليد شده و شما اين حق ما را به ما مي دهيد و سهم ما را داريد مي دهيد و ما چطور به شما اعتماد بكنيم خب ايشان بحثشان اين بود كه شما بيائيد با دنيا در مساله هسته اي همكاري كنيد تا ما بتوانيم با هم همكاري وسيع كنيم و من هم گفتم شرط اول آن اينستكه اول شما بيائيد آن حالت غيرصحيح و زورگويي را كه داشتيد اصلاح كنيد و الان در خود همين مساله هسته اي خب شما داريد زور مي گوئيد به ما و الان به اينجا رسيديم كه هرچه تابحال ما اعلام كرده ايم و واقعا هم همه را اعلام كرده ايم آژانس پذيرفته كه اينها انحراف نداشته اند. يك ادعايي آمريكائي ها مطرح كرده اند كه ايران چيزهائي را دارد كه اعلام نمي كند. خب اين حرف كه ديگر حدي ندارد و هركسي مي تواند چنين ادعائي كند و سندي هم ارائه نمي دهند و حتي سندي هم به آژانس نمي دهند. يك از حرفهاي البرادعي اين است كه خب اسناد خودتان را بما بدهيد تا ما ببينيم اينهائي كه شما مدعي هستيد چيست اگر سند داريد و در پاسخ آمريكايي ها مي گويند كه نه منابع جاسوسي ما فاش مي شود و نمي توانيم ارائه كنيم و من به ايشان گفتم خب اين ادعا كه ادعاي درستي نيست و متاسفانه آقاي البرادعي هم هر وقت حرف مي زند دوپهلو حرف مي زند و همين دفعه كه پريروز حرف زده اول گفته آني كه ايران تابحال اعلام كرده اينها انحراف ندارد و ما تائيد مي كنيم اما آنها كه اعلام نكرده جواب ما را نمي دهد و ما نمي توانيم تائيد كنيم . يا مثلا آب سنگين اراك را اجازه نمي دهند ما برويم و ببينيم خب آنجا در قانون آژانس نيست كه ما بايد اجازه بدهيم و ربطي به كار آنها ندارد البته علني است منتها زور مي گويند. ما انتظارمان از آژانس كه بايد حتما بي طرف باشد و عادلانه قضاوت كند اين نيست كه اينطور دوپهلو حرف بزند و آنهائي هم كه انتظاردارند ايران همكاري كند البته ما منهاي خواست آنها هر كاري از ما ساخته باشد براي امنيت منطقه و جهان انجام خواهيم داد و ما اصلا خواستار ناامني در دنيا نيستيم و طبيعت اسلام همين است و من در خطبه اول كه خواندم مقدمه اين است كه ما افكارمان اين است و طمع نداريم و ما اهل سلام هستيم اهل آرامش و اعتدال و منطق هستيم و منطق ما اگر برندگي داشته باشد پيش مي رود و اگر نداشته باشد خب همين است ديگر. بهرحال ما حقيقتا بايد شاكي باشيم از رفتاري كه در شوراي امنيت و در آژانس هسته اي عليه ايران مظلوم اين روزها دارد عمل مي شود و نمي توانيم ببخشيم و اجازه نخواهيم داد كه حقوق مسلم يك ملت انقلابي و مسلمان و پرنشاط به اين آساني پايمال شود. (تكبير نمازگزاران ).
به گزارش خبرنگار ما آيت الله هاشمي رفسنجاني در پايان خطبه دوم نمازجمعه تهران سوره شريفه « كوثر » را قرائت كرد.
اقدام امام خميني (ره ) در تشكيل نيروي مقاومت بسيج حقيقتا ابتكار بسيار ارزشمند و نشانه آينده نگري و تيزبيني بنيانگذار انقلاب اسلامي است
مسئولان بسيج بايد سعي كنند اين نيرو همچنان به صورت فراجناحي در خدمت انقلاب باشد
مردم مظلوم فلسطين اين روزها بدترين شرايط را سپري مي كنند از اين رو سازمان ملل نبايد به صدور بيانيه در مورد جنايات رژيم صهيونيستي اكتفا كند بلكه بايد بطور واقعي از ادامه اينگونه فجايع انساني جلوگيري نمايد
نكته اي كه در گزارش هاي البرادعي در سالهاي اخير زياد به چشم مي خورد دوپهلو صحبت كردن وي است كه اين كار درستي نيست انتظار ما از آژانس اينست كه دست از اين كار بردارد و جانب حق را بگيرد
 جمعه 1 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 504]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن