تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799506456




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جای خالی سلامت در اولویت کلانشهرها


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:





امروزه شهرنشینی به.عنوان یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر سلامت، در کانون توجه جهانی قرار گرفته است.
شاید شهرنشینی در تئوری بتواند با فراهم آوردن امکانات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، شرایط بهتر سلامت را برای شهرنشینان همراه داشته باشد، اما در عمل شهرنشینی برنامه.ریزی نشده، اثراتی منفی برای سلامت افراد و جامعه پدید آورده است.
مطالعات و تحقیقات نشان می.دهد که سکته.های قلبی و مغزی و بیماری.های شریان.های قلب در افرادی که در کلانشهر.ها زندگی می.کنند شایع.تر است. بیماری قلب که در کاهش طول عمر مؤثر است بر عکس در افرادی که زندگی شاد و آرامی دارند و از شغل خود راضی هستند و دارای ارتباط اجتماعی مطلوب هستند کمتر دیده می.شوند.شهرهای بزرگ ایران با چالش.های متعددی از جمله تراکم جمعیت، مسکن، استقرار صنایع بزرگ، استقرار واحدهای عمده تهیه و توزیع کالا، آلودگی هوا و شرایط زیست.محیطی نامناسب، کمبود امکانات و تأسیسات جمع.آوری و تصفیه پسماندها، بیکاری، اعتیاد و ترافیک روبه.رو هستند که این مسئله ضرورت بازنگری در سیاستگذاری مدیریت کلانشهرها و توجه جدی به سلامت شهری را گوشزد می.کند.
میانگین طول عمر یکی از فاکتورهای بسیار مهمی است که بیانگر سلامت گروهی از انسان.ها در جامعه است. متأسفانه به.رغم رفاه نسبی مردمان شهرنشین، طول عمرآنها نسبت به مردمان روستانشین پایین.تر است.
مهدی وکیلی، محقق و کارشناس حوزه خدمات شهری دلایل مختلفی را عامل این اختلاف دانست و به همشهری گفت: به.عنوان مثال نبود هوای سالم، تحرک بسیار اندک مردمان شهرنشین، فشارهای شدید عصبی و روانی به.دلیل نوع زندگی و کار در شهر و فرهنگ خاص زندگی شهری در مورد تغذیه و نوع مواد غذایی مصرفی و رشد افسارگسیخته شهرنشینی و حواشی آن، سلامت روان بسیاری از شهروندان را به.طور مستمر تهدید می.کند. ازدحام جمعیت، بیکاری، فقر، اختلافات فرهنگی و احساس تنهایی در کنار مشکل مسکن برای آنها که اجاره.نشین هستند همگی عوامل مهم تشدید استرس.های روحی در شهرها هستند. طبق آمارها، شهرنشینی به افزایش محسوس بار بیماری.های اعصاب و روان انجامیده است.
همچنین مقاومت نسبت به درمان.های موجود در ساکنان مراکز کلانشهرها بیشتر مشاهده می.شود. مطالعات گسترده نشان داده است که کودکان در نواحی شهری با مشکلات روحی بیشتری در مقایسه با کودکان روستایی روبه.رو هستند. تراکم جمعیت و اجبار به زندگی در آپارتمان.ها موجب شده است تا نقش همسایه.ها نیز به.عنوان یک عامل دخیل در سلامت روان مورد توجه قرار گیرد. آلودگی.های صوتی، نداشتن اطمینان متقابل و تفاوت.های رفتاری و فرهنگی موجب از بین رفتن احساس امنیت و آرامش روحی بسیاری از شهروندان می.شود.
شهرنشینی تحت تأثیر وضعیت اقتصادی
بنا به گفته وکیلی، توجه به سلامت در سطح شهرها و پرداختن به عوامل مؤثر بر آن به.ویژه با مدنظر قرار دادن این واقعیت اهمیت می.یابد که سلامت انسان.ها تا حد زیادی تحت.تأثیر وضعیت اجتماعی و اقتصادی آنهاست و با صرف پیشگیری و درمان بیماری.ها، سلامت جامعه بهبود نمی.یابد. شهر تهران با جمعیتی بیش از 8میلیون نفر به تنهایی 20درصد جمعیت کل و حدود 30درصد جمعیت شهرهای کشور را در خود جای داده است. این شهر بزرگ که یک.چهارم تولید ناخالص داخلی ایران را در بردارد، امروز به نمادی از مسائل پیچیده اقتصادی، اجتماعی و زیست.محیطی شهرهای بزرگ تبدیل شده است.
شهرنشینی، استرس و سلامت روان
شهرنشینی و پیشرفت تمدن امروز، دگرگونی روابط اجتماعی، به.خصوص زندگی در شهرهای بزرگ و پرجنجال، فشارهای جسمی و روانی ناشی از ترافیک و آلودگی.های هوا، امواج و صدا و اثرات آن بر روان و رفتار انسان، موجبات تشدید استرس را فراهم می.کند.
فشار روانی نیرویی است که بر هر قسمتی از بدن وارد شود کار آن را مختل می.کند و زمینه استرس را در انسان فراهم می.آورد. هر عملی که موجب برهم.خوردن تعادل روانی انسان و تغییرات سریع احساسی، عاطفی، خلقی و رفتاری شود، استرس.زاست. همچنین عدم.توانایی در برقراری ارتباط با دیگران، احساس خود کم.بینی، ترس از اظهار وجود و از دست دادن اعتماد به نفس و نومیدی استرس.زاست.استرس موجب اختلالات جسمی چون ضربان قلب و اختلال در تنفس و گوارش و احساس دردهای استخوانی و جسمی می.شود. متأسفانه اکثریت مردم حتی جوانان دچار استـرس هستند که اگــر شدت یابد آنها را بیمار و ناتوان می.کند. شرایط و موقعیت.هایی که موجب افزایش و تشدید استرس می.شوند باید برای آنها روشن و شیوه.های حل آن بازگو شود. استرس با سن، جنس، وضعیت تأهل، رضایت از شغل، وضعیت مسکن، تحصیلات و تعادل بین میزان درآمد و هزینه زندگی
در ارتباط است. افسردگی، اضطراب، وسواس، پرخاشگری و دردهای جسمی به.دلیل استرس تشدید می.شوند. استرس عامل عمده کاهش کمیت و کیفیت نیروی انسانی و انرژی در کار و زندگی می.شود؛ به عبارت دیگر میزان درآمد بهره.وری را کم می.کند.
شهری زیبا با آسمانی نازیبا
در حال حاضر بیش از یک.میلیارد نفر از جمعیت جهان در هوای آلوده و ناسالم تنفس می.کنند که شهروندان تهرانی جزو آنان هستند. براساس شاخص.های جهانی، آلودگی هوا موجب مرگ بیش از 800 هزار نفر در دنیا شده و این مقدار حدود
7 میلیون و 900 هزار سال عمر از دست رفته است. آلودگی هوا امروز یک مسئله جهانی است و بیش از 130کشور جهان که عمدتا از کشورهای در حال توسعه هستند، با آن و پیامدهایش به.صورت جدی دست به گریبان هستند. براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، سالانه حدود یک میلیون و 645 هزار تن انواع آلاینده.ها تنها از منابع متحرک به هوای تهران وارد می.شود. براساس گزارش بانک جهانی، خسارت سالانه آلودگی هوا در ایران تا 10 سال آینده به حدود 16 میلیارد دلار می.رسد.
ترافیک و فرسایش روانی
ساعت.ها در ترافیک ماندن، باعث شده که 30درصد مردم تهران دچار افسردگی و اضطراب شوند. شهروندان تهرانی که هر روز ناچار هستند ساعات زیادی را در ترافیک معطل شوند، قطعا دچار کسالت و خستگی خواهند شد به.طوری که سازمان بهداشت جهانی، از افسردگی با عنوان «اپیدمی خاموش» نام می.برد.کارشناسان می.گویند: ترافیک و ساعت.های طولانی در ترافیک سپری کردن و در معرض آلودگی هوا قرارداشتن، عامل تشدید بیماری.های قلبی، تنفسی، نازایی، سقط.جنین و سرطان است و درصورت بالا.تربودن غلظت آلاینده.های هوا از یک حد معین، می.تواند منجر به مرگ آنی افراد شود.
شهرسازی و سلامت
مطالعه محققان نشان داده که برخی عوامل شهری مانند دسترسی به پارک.ها و سالن.های ورزشی، همچنین وجود فروشگاه.هایی که بتوان به.راحتی از آنها میوه و سبزیجات تازه و مناسب خریداری کرد، باعث می.شود که شهروندان ساکن آن محله، کمتر از سایرین به دیابت مبتلا شوند. به گفته وکیلی، هدف دولت.ها و مقامات شهری در خطاب قرار دادن توسعه شهری و سلامت باید سرمایه.گذاری در بخش ارتقای سلامت و بهداشت شهرها باشد. مقامات این سازمان تأکید دارند که برای دستیابی به منافع بالقوه شهرنشینی همه با هم باید اقدام کنیم.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن