تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم، بيشتر از آن‏كه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نيكوكارى خود زندگى مى‏كنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799357101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جاده‌های یک‌طرفه


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جاده‌های یک‌طرفه سینمای ما - بهمن شیرمحمد: این‌که آثار مسعود کیمیایی همواره با بیشترین حرف و حدیث‌ها مواجه می‌شوند حرف تازه‌ای نیست. این‌که همواره تعداد زیادی از منتقدان عمدتا سر‌شناس سینمای ایران در دو قطب مخالف و موافق، سعی در القای آنچه برداشت ‌شخصی آن‌ها از آثار کیمیایی بوده، به طرف مقابل را داشته‌اند هم بحث جدیدی نیست. مشکل اصلی جنگ تمام عیار‌گاه پنهان و‌گاه پیدایی‌است که بین دو طیف موافق و مخالف شکل می‌گیرد و این وسط رسالتی که نقد بر دوش منتقد گذاشته گاهي به­ کلی فراموش می‌­شود. به نظر می‌رسد بین آثار دههٔ هشتاد مسعود کیمیایی جرم بیشترین آسیب را از این جنگ و جدل‌ها دیده‌ و این وسط خواننده‌های پیگیر نقدهای سینمایی می‌مانند که چرا کمتر مطلبی را می‌خوانند که چیز جدیدی راجع به سینمای کیمیایی به دانسته­‌هایشان اضافه کند. اولین جرقه‌ها در مورد جرم، بردن جایزه اصلی جشنواره فیلم فجر و متعاقب آن اظهارات تند و صریح منتقد برنامهٔ هفت بود. بحث در مورد کلمه‌ای که آن منتقد محترم به‌کار برد تا مدت‌ها نقل محافل بود. حتی کار به جایی کشید که در سایت‌های مختلف بیانیه‌هایی چه از طرف کاربران و نویسندگان سایت و چه از طرف برخی از سینماگران در حمایت از مسعود کیمیایی صادرشد. آن منتقد محترم فقط از کلمه نامناسبی برای بیان‌کردن حرفش استفاده کرده بود که شاید عکس‌العملی در مقابل تعاریف بی‌پشتوانه‌ای بود که برخی‌ها از فیلم می‌کردند... یا منتقد محترم دیگری آمد و در جواب از ساحت اسطوره گفت. در حالی‌که کیمیایی در فیلم معروفش یعنی قیصر هنگامی که قیصر بعد از کشتن کریم، شروع به شکوه از روزگار نامرد می‌کند همزمان با شنیدن دیالوگ: «این روزا دیگه کسی حوصله داستان گوش کردن نداره» شاهد بسته‌شدن شاهنامه از طرف خان‌دایی هستیم و به این صورت فیلمساز تکلیفش را با روزگاری که اسطوره‌ها در‌ آنجایی نخواهند داشت روشن‌ می‌کند. جدا از واکنش‌های جسته گریخته‌ای که در سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف در مورد جرم صورت گرفت، اخیرا در یکی از صاحب‌نام‌ترین مجلات سینمایی کشور نقدهایی به چاپ رسیده که عمدتا یا فیلم را به کلی رد می‌کنند یا به هر طریقی سعی در ارزشمند جلوه دادن جرم دارند. منتقد محترمی که سابقه‌ای طولانی در دفاع از مسعود کیمیایی دارد، پس از توضیحات ناقصی در مورد تئوری مؤلف، به‌‌ همان حرف‌هایی بسنده می‌کند که سال‌هاست با آن‌ها دارد از فیلم‌ساز محبوبش دفاع می‌کند. با مثال­های زیادی از آثار قبلی فیلم­ساز برای تاکید بر مولف بودن او و بدون آن‌که نقطه روشن‌گر و تازه­ای در آن‌ها یافت شود. این‌که مدام از آثار قبلی فیلمساز مثال به‌میان بیاوریم و ارجاع واضح فیلم‌ساز به آثار قبلی خودش را یک فضیلت بدانیم، ثمری نه برای خواننده، که برای فیلم­ساز هم نخواهد داشت. این‌که آدمی مثل رفعت را بیهوده تا عرش بالا ببریم ارزشی را به فیلم اضافه نکرده‌ایم. خوانندهٔ بی‌نوایی که مستقل از دنیای بیرون از جرم می‌خواهد وارد دنیای خود جرم شود، با چه منطق و پشتوانه‌ای باید رفعت را به ­قول منتقد محترم به ­عنوان یک آدم شناسنامه­ دار و باهویت بپذیرد؟ منتقد عزیز ما گویا فراموش کرده که زمانی مسعود کیمیایی با قیصر به جنگ قهرمانانی رفت که دل در رویا‌پردازی از جنس علی بی‌غم داشتند و به خان‌دایی سنتی و پهلوان پرخاش کرد که: «من اینجوریم دیگه. واسه همینه که اگه یکی بزنه تو گوشم، می‌زنم توی گوشش اما توچی؟ می‌گی من پهلوونم، پهلوونم باهاس افتاده باشه. تو آدمو مایوس می‌کنی خان‌دایی». آدم­های فیلم­های کیمیایی همیشه آدم­های سرتق و لج­باز و خودبسنده­ای هستند که نشانی راه را از کسی نمی‌­گیرند و اصول خودشان را اجرا می‌­کنند و حالا با چه دلیلی باید رضا را مجری تفکرات آدمی در حد و اندازه رفعت بدانیم؟ با نقل کردن چند دیالوگ از یک شخصیت نمی‌­توان به درک روشنی از شخصیت­‌پردازی فیلم رسید. منتقد محترم دیگری به این نکته اشاره می‌کند که معلوم نیست جرم در مورد چیست؟ در اول فیلم رضا و ناصر چه کسی را می‌کشند و آن قتل و تعقیب و گریز پایانی برای چیست؟ نمی‌دانم ایشان هنگامی که سامورایی ملویل را هم تماشا می‌­کردند از خودشان پرسیدند که آن آدم ابتدای فیلم که توسط جف کاستلو به‌ قتل می‌رسد کیست؟ از طرفی جرم هرچیزی نداشته باشد داستان کاملا سرراست و مشخصی دارد. قصه‌ای دارد شبیه به اکثر آثار کیمیایی. و باز سئوالی مطرح کرده‌اند که بود و نبود قاسم‌خان و افجه‌ای چه چیزی را در فیلم تغییر می‌دهد؟ چنین سئوالات بی‌منطقی را چطور باید پاسخ داد؟ این‌که بگوییم اگر قاسم‌خان نبود رضا شاید دستش به خون کسی آلوده نمی‌شد و اگر افجه‌ای نبود قاسم‌خان کشته نمی‌شد برای پاسخ دادن کفایت می‌کند؟! ایشان در اول نوشته‌شان جرم را ساختهٔ بی‌ربطی به سازنده‌اش می‌دانند! گمان کنم از عادی‌ترین تماشاگر سینمارو هم بخواهید که داستان جرم را به کارگردانی در ایران نسبت دهد بی‌گمان نام مسعود کیمیایی را خواهد آورد. چنین دیدگاه بی‌رحمانه و بی‌­منطقی در مقابل آن بی‌­ربطی که منتقد محترم عنوان کرده­‌اند نوعی نقض غرض آشکار نیست؟ از سوی دیگر منتقد محترم دیگری جرم را بازگشت موفق کیمیایی به دنیای آشنایش می‌داند و در این‌راه با مثال آوردن از آثار دیگری که قصه‌هایشان را در آپارتمان‌های کوچک تعریف می‌کنند و مدام در پی راست و دروغ تعریف هستند سعی در اثبات جرم و کتمان دیگر آثار دارد. همین منتقد محترم از دوقطبی شدن فضا و از این‌که چرا باید برای اثبات یک فیلم، فیلم دیگری را زیر سئوال برد شکایت داشت و حالا همین رفتار از نظر ایشان مذموم را در موقعیتی دیگر مشاهده می‌­کنیم. و یا نشریه‌ای پا جمله‌ی: «آیا کیمیایی فیلمساز مهمی‌است» را تیتر مطلبش می‌کند. سوال اين‌جاست كه چه‌طور می‌شود فیلم‌سازی که در آخرین نظرخواهی از معتبر‌ترین و مشهور‌ترین منتقدان سینمای کشور فیلم گوزن‌هایش به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران انتخاب می‌شود، فیلم‌ساز مهمی نباشد؟ اصلا وقتی چنین جمله‌­ای را با درشت‌‌ترین اندازه ممکن روی جلد چاپ می‌­کنیم یعنی راجع به آدم مهمی تیتر زده­ایم. این‌ها مثال‌های کوچکی بودند از آن‌چه بر سر جرم آمد و مثل همیشه دوطرف دعوا سرسختانه سر حرف‌هایشان ایستاده‌اند و این وسط نه چیزی نصیب خوانندهٔ بی‌نوا می‌شود و نه نکتهٔ مثبتی برای فیلم‌ساز تاریخ‌ساز ما دارد. سال‌هاست که در انتظار برخورد بی‌طرفانه و منصفانه‌ای از طرف منتقدان در مورد آثار مسعود کیمیایی نشسته‌ایم اما گویا افراط و تفریط دست از سر این موضوع برنخواهد داشت. مسعود کیمیایی (که عمرش درازباد) فیلم­های بعدی­‌اش را خواهد ساخت و علاقمنان برای هر مورد و خطایی دلیل و معنای تازه­ای خواهند آفرید و مخالفان چشم برروی زیبایی­های آن خواهند بست. به­‌قول یکی از منتقدان عزیز که گفته بود بهرام بیضایی یک‌­بار به دنیا می‌­آید، یادمان باشد که مسعود کیمیایی هم یک­‌بار متولد می‌­شود. منبع : سینمای ما




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 349]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن