تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799292567




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش سفر مشاور قرآني وزير ارشاد به گيلان/ بخش پايانيديار باران؛ ميزبان كاروان قرآني دولت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: گزارش سفر مشاور قرآني وزير ارشاد به گيلان/ بخش پايانيديار باران؛ ميزبان كاروان قرآني دولت
گروه فعاليت‌هاي قرآني: هوا رو به تاريكي است و كاروان قرآني دولت خود را براي بازديد از «خانه قرآن انزلي» آماده مي‌كند، در حاشيه سمت چپ جاده تالش به بندرانزلي درياي خزر با امواج خروشانش خودنمايي مي‌كند؛ «وَهُوَ الَّذِي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُواْ مِنْهُ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُواْ مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْكَ مَوَاخِرَ فِيهِ وَلِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ».
در بخش نخست اين گزارش شرحي از ماوقع سفر مشاور قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به استان گيلان داشتيم در اين سفر «محمدعلي خواجه‌پيري» ضمن بازديد از مراكز قرآني رشت، سياهكل، رودسر و لنگرود، از نزديك در جريان فعاليت‌هاي قرآني اين مؤسسات قرار گرفت و دستورهاي لازم براي كمك و پيگيري امور اين مراكز را صادر كرد؛ بخش دوم و پاياني اين گزارش را با هم پي مي‌گيريم.
بخش نخست اين گزارش را اينجا بخوانيد!

صبح كه بيدار مي‌شوم خواجه‌پيري و ساير همراهان زودتر از من نماز خود را خوانده و در حال خوردن صبحانه هستند، من نيز سريع‌تر كارهاي خود را مرتب كرده و براي همراه شدن با كاروان قرآني دولت و عزيمت به فومن آماده مي‌شوم.

بازديد مشاور قرآني وزير ارشاد از «مجمع قاريان و حافظان فومن»

اولين مؤسسه‌اي كه قرار است در روز دوم سفر مشاور قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از آن بازديد به عمل آيد «مجمع قاريان و حافظان فومن» است؛ «رسول ساران» رئيس مجمع قاريان و حافظان فومن در جريان اين بازديد با تشريح فعاليت‌هاي اين مجمع گفت: هر هفته جلسات تلاوت قرآن كريم براي اعضاي اين مجمع داير است و براي اين‌كه قاريان جوان را تشويق كنيم كه در قرائت خود پيشرفت كنند هر هفته به بهترين قاري جلسه هديه‌اي به رسم يادبود اهدا مي‌كنيم.

وي افزود: كلاس‌هاي مجمع قاريان و حافظان فومن در دو رده سني بالاي 16 سال و پايين 16 سال در محل اين مجمع ـــ كه البته در اختيار ما قرار داده شده و هيچ‌‌يك از امكانات اين‌جا براي خود مجمع نيست ــ برگزار مي‌شود.

خواجه‌پيري نيز در ادامه با تأكيد بر اين‌كه اين مجمع بايد به صورت مستقل داراي جا و مكان باشد، گفت: به طور اصولي مطلوب نيست كه شما هيچ‌گونه امكاناتي متعلق به خودتان نداشته باشيد و از امكانات و تجهيزات ديگران استفاده كنيد، زيرا مشخص نيست كه تا چه زماني به شما فرصت داده مي‌شود در اين محل به فعاليت‌هاي خود ادامه دهيد.

خواجه‌پيري تصريح كرد: اگر شما زمين يا ساختمان خالي را براي ساخت و يا اجاره در نظر داشته باشيد ما هم به شما در اين‌كه هرچه زودتر صاحب خانه شويد كمك مي‌كنيم، همچنين براي اين‌كه كار مجوز فعاليت‌هاي شما با سرعت بيشتري طي شود بخش مصاحبه را همين‌جا اعلام مي‌كنم كه طي شده و بايد زودتر كارهاي باقيمانده براي مجوز را طي كنيد.

رئيس مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور در ادامه گفت: براي بهتر شدن فعاليت‌هاي مجمع قاريان و حافظان فومن بسيار خوب است كه اين مجمع با مجمع قاريان قرآن مشهد نيز تعامل داشته باشد و از تجربيات آن‌ها استفاده كند و در جريان فعاليت‌هاي انجام گرفته در مجمع قاريان قرآن مشهد نيز قرار بگيرد.

كانون قرآن و عترت مسجد جامع فومن مكان بعدي براي بازديد مشاور قرآني وزير ارشاد است، «محمدحسن حسن‌زاده» رئيس كانون و عترت مسجد جامع فومن با تشريح فعاليت‌هاي اين كانون از خواجه‌پيري مي‌خواهد تا بازديدي را نيز از طبقات فوقاني مسجد كه در حال ساخت است به عمل آورد.

پيرمردي در گوشه‌اي از مسجد مشغول خواندن قرآن است، ساختمان عظيم و نيمه‌ساخت مسجد جامع فومن اين نويد را مي‌دهد كه در صورت آماده‌سازي هرچه زودتر، نواي ملكوتي قرآن تاليان و حاملان قرآن را پذيرا باشد.

بخش اعظمي از سقف طبقه دوم مسجد را برجستگي گنبد اين مسجد در برگرفته است كه نمايي بسيار زيبا را براي كسي كه اولين بار به اين مكان پا مي‌گذارد مجسم مي‌كند، به علت باران شديد شب‌ گذشته، صداي شرشر آب‌راه‌هاي آب كه از بالاي سقف به پايين سرازير مي‌شود گوش‌هايمان را نوازش مي‌دهد.

قسمت جنوبي مسجد بر ساختمان‌هاي اطراف مشرف است، حسن‌زاده كارهاي انجام گرفته براي تكميل پروژه مسجد جامع فومن را براي مشاور قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تشريح مي‌كند و موانع و مشكلات و كمبودها را نيز بيان مي‌كند، خواجه‌پيري نيز در جريان اين بازديد دستورات لازم را براي پيگيري و آماده‌سازي هرچه زودتر مسجد صادر مي‌كند.

تشريح فعاليت‌هاي «مركز قرآني بعثت» صومعه‌سرا

مقصد بعدي ما در اين سفر قرآني صومعه‌سرا است، طبق برنامه بايد از «مركز قرآني بعثت» صومعه‌سرا بازديد كنيم، اين مركز قرآني در مكاني بسيار سرسبز قرار گرفته و دور تا دور آن را درختان برافراشته محاصره كرده‌اند.

«فاطمه نظيفي» مسئول مركز قرآني بعثت صومعه‌سرا در جريان اين بازديد با تشريح فعاليت‌هاي اين مركز گفت: از سال 73 فعاليت‌هاي قرآني خود را آغاز كرديم، مراحل دريافت مجوز فعاليت‌ها نيز در حال انجام است و مراحل پاياني خود را طي مي‌كند.

وي افزود: در ديدارهايي كه با قرآن‌آموزان در مساجد مختلف شهر دارم، بسيار از اجراي طرح آموزش مفاهيم قرآن ابراز خرسندي كرده و استقبال از اين طرح بسيار خوب ارزيابي مي‌شود، اميدوارم كه مسئولان توجه بيشتري را به فعاليت‌هاي قرآني اين شهر داشته باشند.

نماز ظهر و عصر را در محل مركز قرآني بعثت مي‌خوانيم و خود را آماده مي‌كنيم تا براي بازديد از مركز فرهنگي ــ قرآني «نورالثقلين» تالش آماده شويم، هوا دوباره دگرگون شده و ابرهاي تيره فضاي آسمان را پر كرده است، كاروان قرآني دولت همچنان به سفر خود ادامه مي‌دهد، در دو طرف جاده صومعه‌‌سرا به تالش درختان برافراشته خودنمايي مي‌كنند، كوه‌هاي پوشيده از درخت با ابرهاي تيره منظره‌اي بسيار زيبا را به وجود آورده و اين نويد نزول باران الهي است: «اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَسَخَّرَ لَكُمُ الأَنْهَارَ»، سوره ابراهيم، آيه 32.

نهار را در نزديكي‌هاي تالش و در جوار كوه‌هاي سرسبز آن‌جا مي‌خوريم و راه خود را به طرف تالش ادامه مي‌دهيم، طبق برنامه بايد از مركز فرهنگي‌ ــ قرآني نورالثقلين تالش بازديد كنيم، سيد «رضا قوامي» مسئول اين مركز در جريان اين بازديد با تشريح فعاليت‌هاي اين مؤسسه گفت: كارهاي دريافت مجوز از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام شده، البته از سازمان دارالقرآن‌الكريم نيز مجوز فعاليت‌ داريم.

ساختمان مستقل؛ مشكل اصلي مركز فرهنگي‌ ــ قرآني «نورالثقلين» تالش

وي افزود: در حال حاضر مشكل اصلي، بحث مكان مستقل براي فعاليت‌هاي اين مركز است كه باتوجه به كمبود زمين در تالش به علت وضعيت كوهستاني آن با مشكل مواجه هستيم و اگر شرايطي فراهم شود كه براي رهن مكاني به ما كمك شود خيلي از مشكلات حل خواهد شد، زيرا ما از نبود تجهيزات رنج نمي‌بريم بلكه همان‌گونه كه گفتم مشكل اصلي، مشكل ساختمان مركز است.

خواجه‌پيري نيز در جريان اين بازديد گفت: سياست‌گذاري كلي ما براي مراكز قرآني تحت پوشش اين است كه همه آن‌ها صاحب خانه مستقل شوند و رهن راه خوبي نيست و به طور اصولي با رهن موافق نيستم.

وي تصريح كرد: مسئولان تالش بايد مشكل پيش‌رو درباره زمين را به نوعي حل كنند تا ما بتوانيم در احداث ساختماني مجزا براي فعاليت‌هاي اين مركز كمك‌هاي لازم را داشته باشيم، اين امر نيز در بازديد‌هايي كه از مراكز قرآني مختلف كشور داشته‌ام وجود داشته ولي مسئولان قول دادند كه مشكل زمين را حل كنند، ما هم قول داديم در احداث ساختمان كمك كنيم.

همچنين در جريان بازديد رئيس مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور از مركز فرهنگي‌ ــ قرآني نورالثقلين تالش مبلغ 30 ميليون ريال به عنوان كمك به احداث ساختمان اين مركز البته به شرط دريافت هرچه سريع‌تر مجوز فعاليت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به اين مركز اختصاص يافت.

هوا رو به تاريكي است و كاروان قرآني خود را براي بازديد از «خانه قرآن انزلي» به عنوان آخرين مؤسسه‌اي كه در اين سفر از آن بازديد به عمل خواهد آمد آماده مي‌كند، فاصله تالش تا بندرانزلي در حدود 20 الي 25 دقيقه است، در حاشيه سمت چپ جاده تالش به بندرانزلي درياي خزر با امواج خروشانش خودنمايي مي‌كند؛ «وَهُوَ الَّذِي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُواْ مِنْهُ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُواْ مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْكَ مَوَاخِرَ فِيهِ وَلِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»، سوره نحل، آيه 14.

ساختمان خانه بندرانزلي با حالتي پنج ضلعي از نظر ساختماني، در كنار ساحل درياي خزر احداث شده و از يك طرف به دريا و از طرف ديگر به كوه‌هاي سرسبز و ساختمان‌هاي زيباي بندرانزلي مشرف است.

اين ساختمان سه طبقه داراي امكاناتي از قبيل فروشگاه‌ محصولات فرهنگي و هنري و فروشگاه محصولات الكترونيكي، سه كلاس درس، نمازخانه، استراحتگاه به نسبت بزرگ و مجهز براي ميهمانان قرآني مؤسسه و بخش اداري است.

بعد از بازديد خواجه‌پيري از ساختمان خانه قرآن بندرانزلي و نيز كلاس‌هاي درس اين مركز و گفت‌گو با قرآن‌آموزان خردسال، نماز مغرب و عشاء را مي‌خوانيم، بعد از نماز حاضران به صورت حلقه‌اي مي‌نشينند و با مشاور قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مسائل خود را بيان مي‌كنند.

حرف اصلي، گلايه از كم‌توجهي مسئولان شهر به مراكز قرآني و از جمله خانه قرآن بندرانزلي است، «مسرور» مديرعامل خانه قرآن بندرانزلي در اين زمينه مي‌گويد: با توجه به اين‌كه اين شهر در كنار دريا واقع شده و بالطبع مسائل فرهنگي خاص خود را به دنبال دارد، اين‌كه در اين مؤسسه تعدادي از جوانان اين‌ شهر به امر آموزش قرآن اشتغال داشته باشند بايد مايه مباهات مسئولان باشد نه بي‌توجهي آن‌ها.

مسرور در ادامه گفت: ما تبليغات و هزينه مي‌كنيم اما متأسفانه استقبال مورد نظر در برنامه‌هاي قرآني از طرف مردم آن‌چنان كه بايد و شايد نيست، از طرفي همان‌گونه كه گفته شد مسئولان نيز به برنامه‌هاي قرآني اين مركز و حمايت از ان كم‌‌توجه هستند.

خواجه‌پيري نيز در اين بازديد گفت: اين‌گونه مسائل بايد ريشه‌يابي شود و علت اصلي عدم استقبال مردم شناسايي شود، بعضي از مراكز قرآني قائم‌شهر را كه خودم از نزديك بازديد كرده‌ام، به طور تقريبي از لحاظ شرايط فرهنگي مشابه بندرانزلي هستند ولي استقبال از برنامه‌هاي قرآني در آن‌جا فوق‌العاده خوب است، پس نبايد استقبال نكردن از برنامه‌هاي قرآني در اين شهر را به مسائل و شرايط فرهنگي نسبت داد.

در ادامه مسرور از به طول انجاميدن مراحل دريافت مجوز فعاليت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سخن گفت و تصريح كرد: تاكنون در حدود 9 ماه است كه براي گرفتن مجوز اقدام كرده‌ايم اما نتيجه‌اي حاصل نشده است كه خواجه‌پيري نيز در پاسخ وي گفت: بايد علت اين‌ تأخير بررسي شود زيرا به طور معمول كار دريافت مجوز حداكثر در حدود يك‌ ماه و نيم طول مي‌كشد.

اختصاص 65 ميليون ريال كمك مالي به «خانه قرآن بندر انزلي»

اختصاص 15 ميليون ريال كمك مالي براي تهيه محصولات فرهنگي و 50 ميليون ريال كمك مالي براي تهيه تجهيزات نيز از دستاورد بازديد خواجه‌پيري مشاور قرآني وزير ارشاد و رئيس مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني از خانه قرآن انزلي است.

برنامه بازديدها به پايان رسيده است و بايد براي برگشت به تهران خود را آماده‌ كنيم، در مجموع اين سفر دو روزه، سفري خوب بود و تجربه‌اي گران‌بها براي من، سفري كه با رسيدن به تهران در ساعت چهار بامداد به پايان رسيد، اما نمي‌دانم چرا در انتهاي اين سفر آيات 22 الي 26 سوره مطففين در ذهنم متبادر مي‌شود: «إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿22﴾ عَلَى الْأَرَائِكِ يَنظُرُونَ ﴿23﴾ تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ ﴿24﴾ يُسْقَوْنَ مِن رَّحِيقٍ مَّخْتُومٍ ﴿25﴾ خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ ﴿26﴾».

گزارش از سيدجاسم موسوي
 شنبه 4 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 616]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن