تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799560655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك مسوول: كنترل بيماري مالاريا نيازمند هماهنگي كشورهاي منطقه است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يك مسوول: كنترل بيماري مالاريا نيازمند هماهنگي كشورهاي منطقه است
علمي آموزشي. آموزشي. مالاريا. شيراز
رييس مركز مديريت بيماري‌هاي وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي گفت:
پيشگيري و كنترل بيماري مالاريا ، نيازمند هماهنگي بين سه كشور ايران، افغانستان و پاكستان است.

شيراز- به گزارش خبرنگار ايرنا، دكتر محمد مهدي گويا دوشنبه در سومين نشست هماهنگي برنامه مالاريا بين كشورهاي افغانستان ، پاكستان و ايران در شيراز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در اين نشست نمايندگان هر سه كشور اطلاعات و فعاليت‌هاي خود در زمينه كنترل و پيشگيري از بيماري مالاريا را مطرح مي‌كنند و نتايج به دست آمده را مورد بحث و بررسي قرار مي دهند.

وي گفت: با اطلاع رساني سريع در مورد وجود كانون‌هاي مالاريا در اين سه كشور مي‌توانيم اقدام‌هاي كنترلي لازم را به موقع انجام دهيم.

گويا ادامه داد: با تبادل اطلاعات مي‌توانيم برنامه‌هاي جامعه كنترل در زمينه بيماري مالاريا را با كارشناسان و متخصصان به بحث و گفتگو بگذاريم و راهكارهاي مشتركي اتخاذ كنيم.

او گفت: كنترل ناقل بيماري مالاريا از جمله اقدام‌هاي ظريف و پيچيده است و لازمه تحقق اين امر هماهنگي كامل بين كشورهاي منطقه است.

گويا در مورد وضعيت اين بيماري در ايران گفت: در كشور ما اين بيماري بيشتر در استان‌هاي هم جوار با دو كشور پاكستان و افغانستان وجود دارد.

وي ادامه داد: انتقال مالاريا در ايران در سه استان جنوب شرقي؟ سيستان و بلوچستان، هرمزگان و كرمان بيشتر از ساير مناطق است.

گويا در مورد آمار مبتلايان به مالاريا در كشور گفت: در سال ‪ ۸۵‬آمار مبتلايان ‪ ۱۸‬هزار نفر و سال گذشته ‪ ۱۵‬هزار نفربوده است.

وي با اشاره به فعاليت‌هاي هماهنگ اين سه استان و مديريت توانمند آنها در پيشگيري از شيوع اين بيماري افزود: برآوردها نشان مي‌دهد در پايان سال ‪ ۸۷‬موارد مبتلا به مالاريا در ايران به كمتر از ‪۱۰‬هزار نفر برسد.

نماينده سازمان بهداشت جهاني در ايران نيز گفت: بيماري مالاريا يك مشكل جهاني است و سالانه بيش از ‪ ۲۴۷‬ميليون نفر در دنيا به اين بيماري مبتلا و ‪ ۸۸۱‬هزار نفر مي‌ميرند.

دكتر آمبروجييو ماننتي(‪ )Ambrogio Manenti‬افزود: در منطقه مديترانه شرقي بيش از هشت ميليون نفر مبتلا به مالاريا وجود دارد و سالانه هشت هزار نفر بر اثر ابتلا به مالاريا مي‌ميرند.

وي با بيان اينكه مالاريا بيماري است كه مرز نمي‌شناسد اظهار داشت:
در ايران برنامه پيشگيري و كنترل بيماري مالاريا از اولويت‌هاي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي است و اين برنامه از سوي سازمان بهداشت جهاني حمايت مي‌شود.

او افزود: مساله مهم براي كنترل اين بيماري اين است كه بين هر سه كشور هماهنگي وجود داشته باشد تا با حمايت سازمان‌هاي بين‌المللي فعاليت ها در زمينه تشخيص و درمان اين بيماري در هر سه كشور گسترش يابد.

مدير كنترل بيماري مالاريا در پاكستان هم گفت: تقريبا نيمي از كشور پاكستان با اين مشكل روبرو است و در سال گذشته ‪ ۱۲۸‬هزار نفر در اين كشور مبتلا به بيماري مالاريا بودند.

دكتر الطاف حسين بوسان ‪Altaf Hussain Bosan‬افزود: اغلب افراد مبتلا به مالاريا در استان‌هاي بلوچستان و فاتا زندگي مي‌كنند.

وي ادامه داد: به دليل شرايط آب و هوايي مناسب براي شيوع بيماري مالاريا، فقر و همچنين ضعف برنامه‌هاي بهداشتي بيشترين تعداد افراد مبتلا در پاكستان مربوط به اين مناطق است.

بوسان گفت: ‪ ۵۶‬شهرستان در پاكستان با خطر ريسك بالا در مورد بيماري مالاريا مشخص شده‌اند كه ‪ ۱۹‬شهرستان در بخش‌هاي مرزي با ايران هستند.

وي در مورد فعاليت‌هاي انجام شده براي پيشگيري از گسترش اين بيماري در پاكستان گفت: در حال حاضر با استفاده از كيت‌هاي تشخيص سريع در مدت ‪۱۰‬ دقيقه بيماري مالاريا تشخيص داده مي‌شود، همچنين از داروهاي مخصوص براي بيماري مالارياي خطرناك و از پشه بندهاي مخصوص براي مقابله با گسترش مالاريا در اين شهرستان‌ها استفاده مي‌شود.

بوسان ادامه داد: براي پيشگيري و كنترل مالاريا در پاكستان، در برنامه اي پنج ساله ‪ ۴۶‬ميليون دلار از سوي دولت و سازمان‌هاي بين‌المللي به اين امر اختصاص داده شده است.

همچنين مدير برنامه كنترل مالاريا در افغانستان گفت: مالاريا از جمله بيماري‌هاي عمده در افغانستان است و در سال گذشته بيش از ‪ ۴۳۳‬هزار نفر در اين كشور به بيماري مالاريا مبتلا شدند.

دكتر نجيب الله صافي( ‪ ) Najibullah Safi‬افزود: شيوع اين بيماري در مرزهاي ايران و افغانستان به دليل شرايط نامناسب جوي براي انتقال انگل مالاريا كم است.

وي اظهار داشت : فعاليت‌هاي گسترده‌اي براي آموزش و اطلاع رساني به مردم در افعانستان در حال انجام است.

صافي افزود: براي پيشگيري و كنترل بيماري مالاريا در يك برنامه پنج ساله ، حدود ‪ ۹۶‬ميليون دلار از سوي سازمان‌هاي بين‌المللي به افغانستان اختصاص داده شده است.

مالاريا يكي از مهم‌ترين بيماري‌هاي انگلي و عامل آن تك ياخته‌اي به نام پلاسموديم است.

اين بيماري به صورت عفونت حاد در بيشتر موارد وخيم و گاهي طولاني با ويژگي‌هاي تب متناوب و لرز، كم خوني، بزرگي طحال و گاه با ويژگي‌هاي ساده يا كشنده خودنمايي مي‌كند.

انگل مالاريا توسط پشه‌اي به نام آنوفل به انسان منتقل مي‌شود.ك/‪۲‬ ‪۶۷۵// ۶۷۷/۷۳۸۰‬
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن