تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799368801




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/ زنان وبيماريهاي روماتولوژيك/ يك متخصص روماتولوژي: گوژپشتي دوره سالمندي ناشي ازشكستگي‌هاي ريزستوان فقرات است افزايش خطرابتلا به آرتروزبراثرچربي شكم وزانواست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: / زنان وبيماريهاي روماتولوژيك/ يك متخصص روماتولوژي: گوژپشتي دوره سالمندي ناشي ازشكستگي‌هاي ريزستوان فقرات است افزايش خطرابتلا به آرتروزبراثرچربي شكم وزانواست
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

يك متخصص روماتولوژي، با اشاره به شيوع 4 دسته از بيماري‌هاي روماتولوژي (پوكي استخوان، آرتروز، فيبروميالژي و بيماري‌هاي روماتيسمي) در زنان به علت شرايط خاص فيزيولوژيك آنان، گفت: بيماري‌هاي روماتولوژي از مشكلات مهم سيستم استخواني-عضلاني است.

دكتر مهدي امام، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آرتروز را تخريب پيشرونده مفاصل و غضروف مفصلي برشمرد و اظهار كرد: اين بيماري با افزايش سن سبب زمين‌گيري و كاهش كيفيت زندگي مي‌شود.

وي، با بيان اين كه آرتروز غالبا مفاصل زانو، لگن و بندهاي انگشتان را گرفتار مي‌كند، افزود: اين بيماري باعث بروز دردها حين استفاده از مفاصل مي‌شود كه به مرور زمان نيز افزايش مي‌يابد.

اين فوق تخصص روماتولوژي، ادامه داد: برخي از انواع آرتروز به ويژه در بند انگشتان با يائسگي تشديد مي‌شود و افرد چاق نيز بيشتر در معرض ابتلا به آرتروز قرار دارند، به نحوي كه چربي اطراف شكم و زانو با ترشح ماده‌اي خطر ابتلا را افزايش مي‌دهد.

دكتر امام، با اشاره به اين كه هر 5 كيلوگرم اضافه وزن 20 درصد خطر ابتلا به آرتروز را افزايش مي‌دهد، گفت: وزن طبيعي براي زنان با قد منهاي 100 محاسبه مي‌شود.

وي، از پوكي استخوان به عنوان دومين دسته از بيماري‌هاي شايع در زنان نام برد و افزود: زنان در سنين پس از يائسگي به علت كاهش هورمون‌هاي زنانه مستعد ابتلا به پوكي استخوان هستند كه از اين رو افراد در معرض خطر بايد بيشتر بررسي شوند.

اين فوق تخصص روماتولوژي، با اشاره به بي‌علامت بودن پوكي استخوان حتي در مراحل پيشرفته بيماري گفت: كليه علايم اين بيماري ثانويه به شكستگي‌هاست.

وي، با بيان اين كه شكستگي‌هاي ريز ستون محوري بدن (ستون فقرات) ناشي از پوكي استخوان سبب گوژپشتي و دردهاي مزمن اين ناحيه در سنين بالاي عمر مي‌شود، افزود: وجود سابقه بروز شكستگي با ضربات سبك در خانواده ، مصرف كم كلسيم و لبنيات، بي‌تحركي و استفاده از برخي داروها نظير كورتون و ضد تشنج از عوامل خطر براي ابتلا به پوكي استخوان به شمار مي‌رود.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با بيان اين كه افرادي كه كمتر از 30 دقيقه يك روز در ميان ورزش مي‌كنند بي‌تحرك محسوب مي‌شوند، يادآورشد: وزن براي ساخت استخوان الزامي است از اين رو ورزش‌هايي كه سبب تحمل وزن مي‌شوند با فعال كردن سلول استخوان ساز مانع از بروز پوكي استخوان مي‌شوند، بنابراين افرادي مانند فضانوردان در معرض پوكي استخوان هستند و اندام گچ گرفته نيز به پوكي استخوان موضعي‌ دچار مي‌شوند.

دكتر امام، با اشاره به شيوع 9 برابري فيبروميالژيا ( دسته ديگري از بيماري‌هاي روماتولوژي) در زنان گفت: دردهاي پراكنده، خستگي، كوفتگي، خواب‌هايي كه فرد را شاداب نمي‌كند، از علايم اين بيماري است.

وي، با بيان اين كه شيوع اين بيماري يك درصد است و اين بيماران 20 درصد از مراجعان روماتولوژي را تشكيل مي‌دهند، گفت: فيبروميالژيا در افرادي كه ورزش را كنار گذاشته‌اند و يا به استرس‌هاي روحي دچارند و يا به علت شيفت‌هاي كاري خواب شبانه مناسبي ندارند، بيشتر ديده مي‌شود.

اين فوق تخصص روماتولوژي، از مشخصه اين بيماري را افزايش دردها به دنبال ورزش‌هاي سنگين، استرس و سرما برشمرد و افزود: گزگز دست، سردردهاي ميگرني، كوليت عصبي و پريودهاي دردناك از ديگر علايم اين بيماري است.

دكتر امام، با بيان اين كه در بيماري فيبروميالژيا نتايج كليه آزمايش‌ها طبيعي است و بيماري به صورت مشكلات عصبي تظاهر مي يابد، افزود: اما اين بيماري مجزا از بيماري‌هاي عصبي است و با تشخيص ديرهنگام مقاومت در درمان ديده مي‌شود.

وي، با اشاره به بيماري‌هاي روماتيسمي به عنوان آخرين دسته از بيماريهاي روماتولوژي شايع در زنان، گفت: آرتريت روماتوييد و لوپوس در زنان به علت وجود هورمون‌هاي زنانه شايع‌تر است.

اين فوق تخصص روماتولوژي، با بيان اين كه مراجعه ديرهنگام مبتلايان به اين بيماري به آسيب مفاصل و ساير ارگان‌ها منجر مي‌شود در پايان يادآورشد: اين بيماري‌ها امروزه با درمان‌هاي موجود به راحتي معالجه مي‌شوند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن